בעקבות התיעוד והסערה: האם מותר לשיר בהלוויה? • מיוחד

האם מותר הלכתית לשיר בעת הלוויית המת? בעקבות התיעוד שהפך ויראלי, ליקטנו עבר גולשי 'חדשות JDN' שורה של מקורות הלכתיים • וגם: הלוויית בנו של הרה"ק מברדיטשוב והסוסים שהובילו את המנגנים להלוויית הרה"ק מסאסוב

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

סערה פרצה בשבוע האחרון עם פרסום תיעוד מסע הלווייתו של ר' ליאור צפריר מחסידי ברסלב המשתייך לפלג הנ נח, במהלכו פרצו בשירה וריקודים סוערים, תוך כדי ההספד של חמיו.

דמעות, ריקודים ושופרות: כך ביקש המנוח לערוך את הלווייתו • צפו

המנוח צחק בבית החולים: "מכריז על הרגע הזה כרגע המאושר בחיי" • צפו

האם הדבר מותר הלכתית? בעבר, נשים היו מקוננות אך כיום הדבר אינו נהוג, בין היתר בשל העובדה שהאבלים אסורים בשמיעת מוזיקה והדבר אינו מתאים לאווירת האבל השוררת בדרך כלל בבתי ההלוויות ובתי הקברות. רבנים אחרים במהלך הדורות אסרו זאת משום חוקות הגויים.

אך מתברר כי לצד המחשבה הראשונה המבקשת לפסול תופעה זו, יש מספר מקורות, בהם מקורות הלכתיים ובהם סיפורים של 'מעשה רב', מהם ניתן ללמוד כי אין כל בעיה הלכתית בשירה ואפילו בניגונים עם כלי שיר במהלך מסע ההלוויה, עם כי לא בזמן ההספדים.

לפני מספר שנים, נפטר בחור חסיד חב"ד מהמחלה הקשה, אשר ביקש כי בעת מסע הלווייתו ינגנו את ניגוני אדמו"רי בית חב"ד, סדר הניגונים המפורסם, הכוללים ניגונים שחיברו כל אחד מהאדמו"רים. אנשי החברא קדישא בירושלים נדהמו, וביקשו למנוע זאת בנימוק כי הדבר סותר את מנהגי ירושלים בשעת הקבורה.

מנהגים רבים לאנשי ירושלים בעת הלווית המת, עליהם מקפידים עד למאוד. בין היתר ההקפדה לקבור באותו יום שנפטרים, צאצאים של גבר לא מלווים אותו לבית הקברות, ועוד שלל דינים ומנהגים הנוהגים להכנת הנפטר לקבורה.

במקום שהה הרב יעקב חביב, חבר בד"ץ בצרפת – שם התגורר הבחור שנפטר, אשר הסביר לאנשי החברא קדישא כי את הניגונים ישירו רק אחרי מעמד ההספדים, וכי אין בכך בעיה הלכתית. כאשר יצא משם, כתב תשובה מפורטת עם מספר מקורות, משם אנחנו מצטטים בכתבה זו.

בין היתר הוא מביא כי מנהג ירושלים הקדמון, היה דווקא כן לשיר בשעת ההלוויה. הוא מביא את דבריו של ראש המקובלים בירושלים, הגאון רבי יצחק אלפייה, הכותב כך בספרו 'קונטרס היחיאלי', שהוא מקור מנהגי הסוד ודברי האר"י הק' ותלמידיו בעניני קבורה ולחשיבות הענין נביא לכאן את לשונו הק':

"יש שמצווים לקרוא, בדרך כשמוליכים את מיטתם לבית העלמין שיר השירים בניגון, ובנחת, ולשיר אותה כהוגן, ויש שמצווים לשיר לפני מיטתם שירים ותשבחות לה׳, ויש שמצווים להוליכם בכלי זמר, ומנגנים לפניהם כל הדרך, או פייטנים וחזנים משוררים. וידוע שאין דבר שכורת הקליפות כמו השיר והניגון, שהוא מסיר רוח הדאגה והעיצבון ורוח רעה שבאדם, ומשרה בו השמחה והחדווה ורוח האלוקים מפעמת בקרבו ולכן אומרים אותו לפני הנפטר, לדחות הקליפות והמקטרגים. והמשטינים מעליו בכל דרך הילוכו".

מוסיף הרב חביב וכותב, כי כן נהגו הראשונים לציון. "בעת פטירת הראשל"צ הגאון הרב יצחק ניסים זצ"ל בט' באב תשמ"א אשר שרו הפיוט של ליל יום כיפור "לך א-לי". וכך זוכר אני בפטירתו של מו"ר הגה"ק המקובל האלקי הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל שלפני ההספדים בהיותנו בבית הכנסת מול ארונו של קודש קודשים עמדו המקובלים ר' יעקב עדס ור' דוד בצרי ושרו מתפלות יום כיפור, וכל העם שרו אחריהם וראו התרגשות גדולה".

מקור נוסף, הלכתי, להיתר לשיר בעת הלוויה, הוא הגאון רבי מנחם מנדל קרוכמל זי"ע, בספרו 'צמח צדק', הכותב בצוואתו: "השמשים והמזמרים ואנשי ששון ושמחה יעשו עמדי עד בואי עד בית המנוחה".

בספר שיח שרפי קודש, מסופר כי רבי מאיר, מחבר הספר "כתר תורה", ובנו של הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב, נפטר מן העולם בשעה שאביו עוד היה בחיים. בשעת הלוויה הלך ר' לוי יצחק אחרי ארונו של בנו בריקוד ובמחולות.

שאלו אותו החסידים: "אמנם נאמר כי יש לברך על הרעה כשם שמברכים על הטובה, ובכל זאת, השמחה שהראית אינה מובנת לנו". ענה להם הרה"ק: "שמח אני שכשם שהבאתי נשמה טהורה שנולדה לעולם, כך אני מחזיר אותה טהורה".

סיפור מוכר נוסף, הוא על הרה"ק רבי משה לייב מסאסוב, אשר השיא חתן וכלה עניים. באין משפחה, עמד ר' משה לייב בחופה כאביהם משני הצדדים, ושמח מאוד בניגון המיוחד שניגנו הכליזמרים, חבורת המנגנים, בהכנסת הכלה לחופה. ושמעו שאמר ר' משה לייב: "מי ייתן, ועם הניגון הזה יוליכוני לבית מועד לכל חי, כשיגיע יומי".

עברו שנים רבות ונשתכח הדבר. והנה, כשהגיע יום פטירתו, ביום הרביעי לחודש שבט, בשנת תקס"ז, היו הכליזמרים עם כלי נגינתם בדרכם לחתונה בעיר ברודי. לפתע החלו הסוסים לרוץ עם העגלה, ואי אפשר היה לעוצרם. העגלה, ובה המנגנים, עלתה להרים וירדה לבקעות עד שלבסוף עצרו הסוסים סמוך לבית עלמין אחד.

ראו הכליזמרים והנה יהודים רבים התקבצו במקום. שאלו המנגנים איזה מקום כאן, ומיהו הנפטר? כשנענו, נזכרו ששמעו מפיו של הנפטר את דבר בקשתו, ונזכרו גם בניגון המיוחד שניגנו אז באותה החתונה. הושיבו בית דין לדון בכך, ופסקו שיש לקיים את הבקשה, ויש לזמר את הניגון בהלוויית הצדיק, וכן עשו.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture