הרב החרדי שדואג ליהדות בסעודיה ורוקד עם שייח'ים ברחוב • צפו

סעודיה הסירה את האיסור ליהודים להיכנס לשטחה, ולמרות שהוא לא קיבל הכרה רשמית - הרב יעקב הרצוג, חסיד חב"ד מירושלים הוא הרב היהודי היחידה במדינה המוסלמית והוא זוכה לאהדה רבה כאשר נכבדים מוסלמים מבקשים את עצתו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

איסור משפטי שהיה קיים במשך שנים ארוכות בסעודיה, מנע כניסת יהודים למדינה המוסלמית. באחרונה, האיסור בוטל ובעת הכניסה לערב הסעודית שוב לא בודקים מה הדת של המבקש אשרת כניסה. האיסור בוטל, למעט לאזור מכה, העיר הקדושה למוסלמים.

בשל האיסור, אין כיום קהילה יהודית בסעודיה אך במדינה כמה מאות יהודים, בעיקר חיילים בצבא ארה"ב, דיפלומטים משגרירויות זרות ומיעוט קטן של אנשי עסקים המגיעים לעשות עסקים למדינה.

כמו בכל מקום בו יש צורך ברב, לסעודיה הגיע הרב יעקב הרצוג, חסיד חב"ד המתגורר בירושלים אשר התחנך במוסדות של הציונות הדתית, ואת ההסמכה שלו לרבנות קיבל בכלל מבד"ץ העדה החרדית. כיום כאמור, הוא חסיד חב"ד אם כי הוא מצהיר שפעילותו אינה מוכרת רשמית על ידי החסידות, והוא לא נחשב לשליח חב"ד.

הרב הרצוג נוסע רבות לסעודיה, ובקרוב הוא מתכוון להשתקע שם. בראיונות תקשורתיים שהעניק, סיפר כי המקומיים מכבדים אותו, ואף באים להתייעץ איתו. בסרטונים שהעלה, ניתן לראות כיצד שייח' ערבי רוקד איתו ברחוב, ונהג מונית קורא לו "חכם יעקב" ומכבד אותו.

בראיון שהעניק לצביקה קליין בעיתון מקור ראשון, סיפר כי למרות שהוא לא מוכר רשמית כרב הראשי של סעודיה, "אם תשאל בשגרירות האמריקנית אם יש רב למדינה, יפנו אותך אליי. בכל מוסדות השלטון מכירים אותי, החל ממשרד הפנים, משרד החוץ וגם מקומות יותר מודרים".

הוא הסביר כי "עיקר העבודה כעת הוא מול חיילים וחיילות מצבא ארה"ב. יש שם גם משפחות של אנשי צבא, לא רק רווקים ורווקות. הם פזורים בחמישה בסיסים גדולים של צבא ארה"ב ברחבי המדינה. יש גם צוות דיפלומטי מכל מיני שגרירויות שמשרתים בהם יהודים, בעיקר ארה"ב ולעיתים גם מצרפת. בחמש השנים האחרונות הגיעו יהודים שעובדים בתחומי ההייטק והפיננסים. אין ספק שהקהילה היהודית הלא רשמית צומחת במהירות, ואנו צופים שזה יגדל מאוד בשנים הקרובות".

הרב הרצוג מפתיע וטוען כי יש בסעודיה צאצאים של יהודים אנוסים, שלא יודעים כי הם יהודים. "אפשר לזהות על פי תווי פנים או מנהגים שהיו במשפחות שלהם. אפשר לשמוע על משפחות שהיו מדליקות נרות שבת למשל, אבל הן מעטות".

היום אסור לקיים תפילה או בתי כנסת. לי אישית יש אישור מהרשויות לקיים תפילות עד 120 איש. השלב הבא הוא שנקבל שטח לבית כנסת, ואני מאמין שבעוד שנתיים־שלוש הסעודים יבנו ביוזמתם מרכז יהודי מפואר כמו שנבנה באיחוד האמירויות. הרי בסעודיה רוצים לעשות כל דבר טוב יותר מאשר איחוד האמירויות".

במהלך הראיון למקור ראשון אמר כי ההשראה שלו לצאת לשליחות מגיעה מהרבי מליובאוויטש, אך הוא אינו מוכר כשליח רשמי של חסידות חב"ד. מבחינתו, מטרת שליחותו היא "להשפיע על אומות העולם ולקדם את שבע מצוות בני נוח".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture