עשור לללבנון השניה: מה היה בקרב הקשה בבינת ג'בל? • צפו

שמונה לוחמים נהרגו במהלך הקרב בבנת ג'בל במלחמת לבנון השנייה • עשור למלחמה, חוזרים בצה"ל לקרב הקשה ומפרסמים תיעוד חדש וכן את הקלטות הקשר • צפו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

עשור למלחמת לבנון השנייה: בצה"ל חוזרים לקרבות ולקולות מהלחמה דאז, ובין היתר מפרסמים גם תיעוד מהקרב הקשה בבנת ג'בל שגבה את חייהם של לא פחות משמונה חיילים ומפקדים בצה"ל.

ב-23 ביולי חטיבות גולני והצנחנים כיתרו את העיירה בנת ג'ביל. הצנחנים השתלטו על שטחים ממערב לעיירה וגולני על השטחים שממזרח לה. הכיתור לא הושלם מצפון על מנת לאפשר לאזרחים להימלט לעומק לבנון, ובכך לבודד את המחבלים. מטרת הפעולה הייתה לפעול נגד פעילי טרור, ולמצוא משגרי רקטות ואמצעי לחימה במרחב העיירה. מאוחר יותר הצטרפה למשימה גם חטיבה 7. הקרבות בבנת ג'ביל נמשכו עד ה-29 ביולי ונחשבו לקרבות קשים ומורכבים בשל תוואי השטח.

ב-24 ביולי לפנות בוקר הגיע גדוד של חטיבת גולני לדרום מזרח העיירה בנת ג'ביל, והשתלט על מספר מבנים. חטיבת הצנחנים הגיעה ליעדיה רק בשעות האור והתמקמה בבתים ממערב לבנת ג'ביל. כאשר בהמשך, כוחות צה"ל נתקלו בכוחות חזבאללה והקרבות נמשכו לכל אורך היום.

action0047

מסוק קרב של חיל האוויר תקף ופצע 14 חיילים מגדס"ר גולני ששהו בבית בבנת ג'ביל וזוהו בטעות כאנשי חזבאללה. שני טנקים מגדוד 52 של חטיבת השריון 401 נשלחו לחלץ את לוחמי גולני ונפגעו בדרכם. הטנק של המג"ד עלה על מטען ואחד מאנשי הצוות נהרג. הטנק השני נפגע מירי נ"ט ומפקדו נהרג. לקראת ערב קיבלו מפקדי הצנחנים הוראה מהפיקוד לפיה יש להתכונן לנסיגה לגבול ישראל עם רדת החשיכה שביום למחרת.

ב-3:00 לפנות בוקר – גדוד של חטיבת גולני קיבל פקודה להתקדם צפונה ללב העיירה. מפקד הגדוד חילק את הכוחות לשניים – פלוגה אחת המשיכה איתו לכיוון צפון מזרח, ופלוגה שנייה התקדמה עם סגנו לכיוון צפון מערב.

השטח בו פעל הכוח של סגן מפקד הגדוד היה שטח בנוי שכלל טרסות, חומות אבן, ומבנים במפלסים שונים. תוך כדי התקדמות בשטח ניסו חיילי הפלוגה לפרוץ לאחד הבתים ללא הצלחה. בשלב זה אנשי חזבאללה שישנו בבתים סמוכים התקדמו לעבר הכוח והחלו לירות ולזרוק רימונים לכיוונו.

img-20160610-wa0011

מפקד מחלקת החוד עם כמה מחייליו נתקלו בחומת לבנים, שמצידה השני עמדו אנשי חזבאללה, ופתחו בירי. הלוחמים נפצעו וסגן מפקד הגדוד יצא עם כוח נוסף לחלצם. כשהגיעו, החלו להעניק טיפול ראשוני לפצועים, אך הותקפו גם הם מאנשי חזבאללה שעמדו בצידה השני של החומה. אחד הלוחמים דיווח שהסמג"ד קפץ על רימון שנפל סמוך אליו, חסם אותו בגופו כדי להגן על חייליו, ומצא את מותו.

ניסיונות איגוף וחילוץ נוספים כשלו והוסיפו שמות נוספים לרשימת ההרוגים והפצועים שהביאו לפגיעה קשה בשרשרת הפיקוד. רק כעבור מספר שעות בעקבות ניסיון איגוף מוצלח של כוח בפיקוד קצין המבצעים של הגדוד, וסיוע של מסוקי קרב, התבצעה חבירה אל הכוח הנצור בשטח ונפתח מאמץ חילוץ מפרך. ההרוגים פונו מזירת הקרב רק עם רדת החשכה לאחר מאמצי חילוץ תחת אש.

levanon8

בתחקיר שנערך מאוחר יותר העריכו כי הלוחמים הגיעו במקרה לעמדת שיגור בה שהו עשרות אנשי חזבאללה שישנו בבתים הסמוכים ויצאו מדי פעם לשגר קטיושות. הכוח מצא עצמו בעמדת נחיתות משמעותית, בעיקר מפני שלא הכיר כראוי את השטח הבנוי בו לחם ולא היו בבעלותו אמצעי פריצה. עשרות אנשי חזבאללה נהרגו.

קרב זה הפך סמל לגבורת לוחמי חטיבת גולני: המפקדים המשיכו להילחם במשך שעות תחת אש תופת מול אנשי חזבאללה, הלוחמים חזרו פעם אחר פעם למטע עצי הזית וחילצו על גביהם את החיילים ההרוגים והפצועים תחת אש.

עוד בנושא:

http://www.jdn.co.il/breakingnews/697609

עשור למלחמת לבנון השנייה: המקובל שהתריע מפגיעה באונייה

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture