שש בשישי • בקרוב יהיה שר חוץ חרדי במדינת ישראל?

שש הערות ביום שישי • נתניהו שובר שמאלה בגלל החקירה? • ישראל כ"ץ רואה את הסוף של נתניהו ומנסה להפוך לשותף החרדים • יעלון מדליף נגד נתניהו? • ודבר תורה לפרשת השבוע

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

1) שר החוץ שניצח בענייני פנים: רגע משעשע נרשם השבוע במליאת הכנסת. סגן יו"ר הכנסת, יואל חסון מהמחנה הציוני קרא לח"כ ישראל אייכלר תוך שהוא מחמיא לו על אופן האירוח של חברי משלחת פרלמנטרים מהונגריה ואומר לו: "מי יודע, אולי עוד תהיה שר החוץ החרדי הראשון…"

את המשך חילופי הדברים ביניהם תוכלו לראות בסרטון המצורף. את הקטע הראשון בו נראה ח"כ חסון ממליך את אייכלר כשר החוץ, לא תראו בסרטון אותו ערכנו מפני שנראו בו גם חברות כנסת.

דבריו של ח"כ אייכלר רק התחילו בצורה מעט משעשעת. דבריו נגעו בבחירות לדיינים שהתקיימו במהלך השבוע. בסופו של דבר, הנציגות החרדית – וכאן מגיע קרדיט עצום לח"כ אייכלר החבר בוועדה – יחד עם הרבנים הראשיים לישראל, הגר"ד לאו והגר"י יוסף אשר שלח את השר דרעי לפעול בנושא, הצליחו בסופו של דבר ולבית הדין הגדול מונו רק דיינים משכמם ומעלה ולא חלילה דיינים אשר בעבר גילו פנים בתורה שלא כהלכה.

2) עיקר וטפל: אם כולם היו מסכימים לכך שלא חשוב מאיזה מגזר ולאיזו עדה משתייך כל אחד מהרבנים החשובים שנבחרו השבוע לכהן כדיינים בבית הדין הגדול, הרבה לשון הרע, השמצות זולות והוזלת מעמד הרבנות בעיני הציבור הישראלי – היו נחסכים. אך מה לעשות שיש המעדיפים להביא הישגים לבוחריהם ולא מעוניינים לפתוח את הדלת ולראות את התמונה הכוללת אלא מסתפקים בהצצה דרך חור המנעול?

בסופו של דבר, רק פשרה שהביאה לכך שמונו דיינים לבית הדין הגדול על חשבון בתי הדין האזוריים, הביאה לסיומה של הסאגה המביכה שהתרחשה השבוע. שוב הוכח שרק חדורי מטרה מנצחים. הציונות הדתית רק רצתה להוכיח לציבור מצביעי הבית היהודי שהם הצליחו למנות דיינים מהציבור שלהם לבית הדין הגדול. מנגד, הנציגות החרדית, למעט דרישה אחת ומוצדקת למנות סוף סוף גם דיינים המשתייכים לזרם החסידי, העדיפה להתמקד בדברים החשובים באמת.

212A0176-750x500
הדיינים הנבחרים עם הראשל"צ

מילים רבות נשפכו ועוד ייכתבו על מה שאירע כאן בשבוע האחרון ועוד הרבה מאוד לפני כן. אך הרבנים הראשיים והנציגים החרדים החליטו כי המטרה מספר אחת צריכה להיות: מניעת בחירת דיינים המשתייכים לארגון צוהר ו/או פרסמו בעבר פסקי דין המנוגדים למסורה לנו מדור דור. רב שבעבר הקיל בהלכות אישות ואפשר לאשה שבעלה הפך ל"ע לצמח להנשא שוב, לא יקודם בשום אופן למשרה רמה יותר. נלחמו וניצחו.

3) המפתח החרדי לבלפור: השבוע היה זה תורו של שר התחבורה ישראל כ"ץ לזמן אליו את ראשי הסיעות החרדיות, שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר וועדת הכספים משה גפני להגיע אליו ללשכה. לא הנציגים החרדים ביקשו מכ"ץ להיפגש איתם על מנת לדון בנושא חילולי השבת המתגברים בחוצות הערים, כי עם השר הוא שביקש את הפגישה. מדוע? בשל שיקולים פוליטיים, אך למי אכפת? "מטרתנו למנוע חילולי שבת. אם בדרך יש מי שגוזר קופון, שיערב לו", יאמר אחר כך אחד ממשתתפי הפגישה.

גם שר התחבורה ישראל כ"ץ, אחד האנשים עם החושים הפוליטיים הכי מחודדים בליכוד, מבין את מה שכולם יודעים. המפתח לבית ראש הממשלה נמצאת בידי המפלגות החרדיות. בעבר, היה כ"ץ מהשרים המקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו, עד שזה האחרון התחיל לחשוד בו כי הוא מתכנן להתמודד מולו ולהדיחו מראשות הליכוד. נתניהו, שרק המחשבה על כך שאי פעם בעתיד לא יישא את התואר "ראש ממשלת ישראל", גורמת לו להתחלחל, התחיל לעשות לו את אשר הוא עושה לכל השאר בהם הוא חושד.

photo_2016-07-11_17-38-45
הפגישה עם השר כ"ץ

רגע לפני שנמשיך, רק כדי שתבינו את עומק פחדו של קינג ביבי מהעובדה שייאלץ לשוב לביתו הפרטי בקיסריה, תוכלו למצוא בהתנגדותו חסרת הפשרות בהצעת החוק המבקשת להגביל כהונת ראש ממשלה בישראל לשתי קדנציות. למרות שהחוק לא יחול רטרואקטיבית, כלומר שנתניהו יוכל לנצח עוד פעמיים את הבחירות, הוא מתנגד לחוק. הוא לא מוכן להשאיר את האופציה הזאת שבעוד עשור מעכשיו, (שנתיים לסיום הקדנציה הנוכחית ועוד שתי כהונות) הוא ייפרד מכס ראשות הממשלה.

נתניהו מחסל את כל יריביו הפוליטיים. אף אחד מנסיכי הליכוד כבר לא נמצא היום במפלגה, למעט בני בגין שפרש, חזר ושוב מתכנן שלא להתמודד שוב. משה כחלון הקים מפלגה עצמאית, גדעון סער פרש, משה בוגי יעלון נטל פסק זמן, אך ישראל כ"ץ חזק מכל אלו. יש לו כוח עצום של מתפקדים בליכוד העומדים מאחוריו. נתניהו מפחד מהם. ברגע שהיחסים בין שר התחבורה לראש הממשלה התחילו להצטנן, בחר השר כ"ץ, במקום להעלב ולפרוש, להישאר בליכוד ולהמשיך לבנות עצמו כאלטרנטיבה. הפגישה עם ראשי המפלגות החרדיות, מהוות רק את קצה הקרחון של הפעילות בדרכו של השר כ"ץ לראשות הליכוד ולראשות הממשלה, באם התנאים המתאימים יבשילו.

לזכותו של כ"ץ חייבים לציין את המהפכה שעשה הן בתחבורה הציבורית והן בכבישי ישראל בשבע שנותיו במשרד התחבורה. אגב, שם ניתן גם לראות מה קורה ליחסיו עם נתניהו. בעבר היה ראש הממשלה מוזמן לכל אירוע של חנוכת כביש או מחלף. כ"ץ היה מחמיא קבוע לנתניהו – אך כל אלו פסקו מאז התחיל נתניהו לפחד ממנו ולחשוב שהוא מתכנן להדיחו. אך ישראל כ"ץ אינו טיפש. הוא יודע כי אינו בנוי להתמודד מול נתניהו. אך הוא מתכונן ליום בו החקירה נגד נתניהו תבשיל למשהו רציני יותר. על החקירה ועוד, בקטע הבא.

4) כעומק החקירה עומק הנסיגה: האם המשפט שהיה נכון לגבי ראש הממשלה המנוח אריאל שרון בתקופה לפני ההתנתקות תהיה בתוקף גם לגבי ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו? אנשים רבים מידי משוכנעים שהתשובה היא חיובית. פעמים רבות מידי הצהיר נתניהו בתקופה האחרונה על מחויבותו להמשיך תהליך השלום מול הפלסטינים ולפתרון שתי מדינות לשני עמים. הפעם האחרונה הייתה כאשר שר החוץ המצרי הגיע לביקור נדיר בישראל, לאחר כמעט עשור שאף בכיר מצרי לא הגיע רשמית למדינה.

**FILE** Portrait of former Israeli Prime Minister, Ariel Sharon. Photo by Flash 90 *** Local Caption *** ????? ???? ???? ??? ????? ?????? ???? ???? ??? ?????
אותרג. שרון. צילום: פלאש 90

כאשר יצא שרון לתהליך ההתנתקות בצל החקירה המשטרתית נגדו, היה זה הפרשן הבכיר אמנון אברמוביץ' שאמר כי ראוי שהתקשורת תשמור על שרון ותתנהג אליו כאל "אתרוג בקופסה", לאור העובדה שהוא הולך למהלך היסטורי שכזה. האם נתניהו עומד להפוך לאתרוג הבא של התקשורת? אם כן, תושבי עמונה יכולים לעצור את מאבקם. הם יפונו מבתיהם, והלוואי שזה ייעצר שם.

לנתניהו אין כרגע קואליציה שתאפשר לו לצאת למהלך מדיני רחב. נדמה כי במפלגות החרדיות לא יתמכו שוב בתוכנית מסוג ההתנתקות, בבית היהודי אין ספק שלא יסכימו למהלך כזה, כמו גם מרבית שרי וחברי הכנסת של הליכוד. מנגד, אביגדור ליברמן כבר הוכיח שהוא חזק רק בדיבורי ביטחון אך לא יהסס להיות "פרגמטי" כפי שהוא עצמו אוהב להגיד, בנושאים מדיניים. במקרה כזה, להרצוג יהיה תירוץ לצירוף המחנה הציוני לקואליציה, מרצ יתמכו מבחוץ יחד עם המפלגות הערביות וכל תוכנית של עקירת יהודים מבתיהם תאושר בכנסת. הבעיה היחידה שמונעת מהפנטזיה המסוכנת הזו להתממש, היא אישיותו של נתניהו. הוא לא יסכים לסכן את עצמו במהלך כזה. אלא אם החקירה המדטרתית תסכן אותו בלאו הכי.

5) מי שמפחד מדליף? יממה לאחר ביקורו של שר החוץ המצרי בישראל, צוטט גורם ישראלי בכיר לשעבר כי ישראל ביצעה בשנים האחרונות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים של חיל האוויר מספר התקפות על חמושי דאע"ש בחצי האי סיני, בידיעת מצרים ובתיאום מלא עמה. הזעם בירושלים על ההדלפה הביאה אנשים מסוימים לחשוב כי מדובר בשר הביטחון לשעבר משה יעלון המבקש לסכל את השותפות החדשה הנרקמת לה בין ישראל למצרים.

מדוע שיהיה לו אינטרס לעשות זאת? הרווח המיידי ברור. הוא מביך את יריבו, ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנוסף, אם יצליח לטרפד את המהלך המדיני שנתניהו אולי רוקם כעת, החקירה המשטרתית נגדו תשוב לכותרות ונתניהו לא יאותרג על ידי התקשורת שכעת רק רודפת אותו. אך גורם בסביבת יעלון הכחיש באומרו לאל מוניטור: "הוא יודע עד כמה ידיעות כאלה עלולות לגרום נזק כבד לאינטרסים האסטרטגיים הישראלים". על פי הגורם, ההדלפה באה מכיוון נתניהו כדי להמשיך להסיט את תשומת הלב התקשורתית לנושאים אחרים, שאינם הבדיקה המשטרתית בעניינו.

.
נתניהו ויעלון בזמנים טובים יותר

6) דבר תורה: מספרים על תלמידים שבאו לרבם ושאלוהו: "כבוד הרב, מדוע זכה בלק שתקרא פרשה בתורה על שמו?" השיב להם הרב: "כי בשמו של בלק ישנם ראשי תיבות הכוללות את כל התורה כולה: " ואהבת לרעך כמוך". התלמידים התלהבו מאוד מהתשובה, הודו לרב ויצאו.

כשהתחילו ללכת ביררו איש עם רעהו: "תגידו, מישהו הבין בדיוק איך מתפרשים ראשי התיבות?" אך נוכחו לדעת כי אף אחד מהם לא הבין בדיוק את תשובת הרב. למחרת, אזרו אומץ וחזרו לרבם: "כבוד הרב, אפשר אולי להסביר לנו שוב מהם ראשי התיבות של בל"ק?" הרב חזר בבהירות ואמר: "ואהבת לרעך כמוך".

אחד התלמידים אזר אומץ והיקשה: "מחילה כבוד הרב, אבל זה לא מסתדר כל כך עם האותיות!!" הרב השיב כי "ודאי שזה מסתדר. ב' הרי שווה ל- ו' כאשר ה-ב' אינה מודגשת, ל=לרעך, ק = כמוך, שכן, כ' או ק' מה זה משנה, זה הרי אותו הצליל". שוב הודו התלמידים לרב ויצאו.

כשנעמדו בחוץ, הביטו איש אל רעהו ותהו: "הכיצד רבנו אומר דברים שכאלה? האם הוא לא מדקדק בשפה העברית חלילה?" התחזקו ואמרו: "אבל אם הרב אמר, אז הרב אמר, וזהו!!! לא מתווכחים. צריך התבטלות…" אולם, אחד החסידים לא יכול היה לסבול את ההתבטלות המוחלטת של החסידים, ומבלי שחבריו ישימו לב להיעדרו, נכנס בלאט לרב ואמר לו: "כבוד רב, ראשי התיבות של בל"ק – "ואהבת לרעך כמוך", זה לא מסתדר!"

פתח הרב וענה: "בטח שלא מסתדר… מה חשבת? ש"ואהבת לרעך כמוך" זה רק כשמסתדר? ואהבת לרעך כמוך זה גם כשלא מסתדר. גם כאשר מישהו אינו מקפיד במיוחד על שמירת תורה ומצוות, צריך לקיים כלפיו את "ואהבת לרעך כמוך". גם כשמישהו לא עובד את ה' כמו שאתה חושב שצריך לעבוד את ה', שייכת מצוות "ואהבת לרעך כמוך". "ואהבת לרעך כמוך" זה לא רק כשהכל מתאים, אלא גם ובעיקר כשלא הכל מתאים!!!".

מעלה חיוך אולי, אך חשוב שהמסר ייקלט. שבת שלום.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture