היחידה הצבאית שפועלת בעומק שטח האוייב – נחשפת • צפו

במלאות ארבעים שנה להקמתה, נחשפת היום יחידת שלדג • הפעילות בעומק שטח מדינות עוינות, אתגר טילי הקרקע, המאבק בטרור הפלסטיני וההצלחה בס"ד במלחמת לבנון השנייה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

לראשונה, לאחר ארבעים שנות פעילות, מעניקים בצה"ל הצצה ייחודית לפעילות יחידת שלדג, אשר הוקמה בשנת 1974 בעקבות לקחי מלחמת יום הכיפורים על מנת לספק לחיל האוויר יכולת עצמאית בנושא קומנדו ומודיעין.

בשבוע שעבר ציינה יחידת שלדג 40 שנה להקמתה, ובוגרי היחידה ומפקדיה הגיעו לציין את פעילותה בעשורים האחרונים בטקס שנערך בפלמחים. החשיפה התקשורתית, טען קצין ביחידה, נעשתה גם מתוך רצון להציג טפח מפעילותה של שלדג, שלא נוטה להתפרסם. "על מרבית המבצעים אנחנו לא יכולים לדבר, אבל נרצה להציג טעימה מהדברים", הסביר. "רוב המבצעים שמחוץ לגזרות הלחימה – לשטחים, ללבנון, לעזה – הם חשאיים".

קצין בכיר בחיל האוויר הסביר כי "'שלדג' יוצאת למבצעים מיוחדים ופועלת בעומק השטח הקרקעי ובמרחבי לחימה נוספים מגדר המערכת ועד עומק שטח האויב". לדבריו, "אחד האתגרים הקשים עבור חיל האוויר הוא אתגר טילי קרקע", אומר הקצין הבכיר. "זו התמודדות שמתחילה כבר במלחמת המפרץ עם השיגורים של הסקאדים לשטח ישראל".

"האתגר המרכזי הוא הטיל הנייד. מה שאנחנו עושים הוא פשוט לבנות יחידת ציידי טילי קרקע-קרקע באזורי לחימה ועויינות לישראל, שטח המרוחק לעיתים אלפי קילומטרים שיש למקד אותו ולנתח מודיעינית את הצורך המבצעי, ולפעול בצורה יעילה תוך בניית יכולת מבצעית משולבת אוויר-קרקע, שבאותם ימים נבנית עם יכולת שלמה שמוכנה לצאת למערב עיראק".

resizedimg96670.jpg

בתחילת שנותיה, התמקדה היחידה בפעילות סיוע למטוסי חיל האוויר (המכונה צסק"א – צוות סיוע קרקע-אוויר). אז פעלה היחידה לציון מטרות על מנת שמטוסים יוכלו לתקוף בצורה מדויקת, אם באמצעות הכוונת לייזר, ואם ב"הכוונה פשוטה" – כלומר הדלקת גוזניקים (נרות מאולתרים). כיום, מודים ביחידה, פעילותה בתחום הזה מועטת עד מאוד, ולוחמי שלדג מעורבים בעיקר במבצעים מיוחדים לאיסוף מודיעין ובפעילות התקפית.

לעתים הם מבצעים פעולות מעצרים בשטחים, ובעבר גם ביצעו "סיכולים ממוקדים" – התנקשויות בפעילי טרור פלסטיני. "המבצעים המיוחדים עוברים לאורך כל שנות היחידה כחוט השני", אמר קצין מילואים בכיר ביחידה. "המערכה הזו קיימת הרבה מאוד שנים, אבל היום היא בהיקפים הרבה יותר משמעותיים – ומתבצעת בכל גזרות הפעולה של צה"ל".

אנשי שלדג ציינו לדוגמה מבצעים מיוחדים שערכו בשנות ה-80 וה-90: במבצע אחד, פירקו למסוקים קלים מסוג "להטוט" (דיפנדר) את הדלתות כדי לשאת לוחמים לעומק לבנון על מנת שיציינו בתים לתקיפה. כאשר הלוחמים סיימו את המבצע, נפתחה לעברם אש, והם חולצו בחיפוי ירי מסוקי קרב.

במבצע אחר התמקם כוח במתחם חיזבאללה, כאשר קבוצת לוחמים אחרת פשטה על האזור והניחה בו מוקשים ומטענים. רק אז הפעילו החיילים את חומרי הנפץ, ויצאו מהמקום. "הרבה מאוד מבצעים שהיחידה עושה הם חשאיים – שגם לפני וגם אחרי לא אמורים להשאיר חתימה", הסביר קצין המילואים. "שלא תישאר שם שום עדות, לא רק צה"לית, אלא בכלל, שמישהו פעל שם", הוסיף.

resizedimg96676.jpg

גדולתה של שלדג נחשפה במבצע "ענבי זעם" בשנת 1996, אז איתרו לוחמיה חוליות טרור, משגרי רקטות ותותחים בדרום לבנון. במשך 17 ימים ערכה הלחימה עשרות מבצעים, 37 מתוכם מתוכננים, שרובם כללו תצפיות בעומק לבנון לאיתור מטרות. בשיא פעלו בו-זמנית כ-200 לוחמים באזור. היחידה הייתה אחראית ל-81 תקיפות שהוצאו לפועל במהלך המבצע, לחיסולם של 65 מחבלים ולהשמדתן של 65 מטרות.

בראשית האינתיפאדה השנייה לקחו חלק כלל יחידות העילית של צה"ל בלחימה נגד הטרור הפלסטיני. אז, התבקשה שלדג לעצור את ג'מאל עבד א-לראזק, מבכירי תנזים בדרום רצועת עזה, במבצע מודיעיני של השב"כ. כוחות של היחידה התמקמו באזור ההתנחלות מורג וארבו לכלי הרכב שבו נסעה אל-ראזק, שהיה אחראי לפיגועים שונים בישראל.

לדברי קצין בכיר לשעבר, הכוח היה אמור לעצור אותו, אך מאחר שבשב"כ התקבל מידע כי הוא חמוש – הוחלט לחסלו ביריות. "תוך 30 שניות הוא בדרך אליכם", אמר רכז השב"כ למפקדי היחידה. בסיכול הממוקד הקרקעי הראשון ברצועה, חסמה משאית של הכוח את נתיב הנסיעה – והלוחמים פתחו לעבר אל-ראזק באש מכמה מוקדים.

resizedimg96674.jpg

מלחמת לבנון השנייה הציבה אתגר אחר ליחידה, שהשתפה במבצעים מיוחדים במהלך הלחימה – מרביתם נותרו חסויים עד היום. הפעולות כללו בעיקר איסוף מודיעין במרחבים רגישים ביותר, חיסול משגרים וחוליות חיזבאללה ומבצעים התקפיים בלב מאחזי הארגון. לדברי קצין בכיר ביחידה, "היחידה סייעה לתמרון במודיעין ובאש והשתתפה במבצעים לוגיסטיים עם יחידת הניוד. אחד המבצעים המורכבים כלל איתור הטכנאית המוטסת שנהרגה מירי נ"ט לעבר מסוק יסעור והבאתה לקבורה בישראל".

הישגי היחידה במלחמה כללו 150 תקיפות נגד חוליות ומשגרים, עשרות מחבלים הרוגים והשגת מודיעין משמעותי. למרות הביקורת על מבצע "חד וחלק" בבעל-בק יחד עם סיירת מטכ"ל, אמר קצין בכיר ביחידה כי מדובר היה במבצע התקפי עם הישגים רבים. "24 מחבלים נהרגו בו. המודיעין והאמל"ח שנאספו סייעו רבות לצה"ל. חלק מההישגים של שלדג במלחמה היה איתור מודיעין איכותי על חיזבאללה, פריסתו במרחב ואופן הפעולה שלו. פגענו בבירה של חיזבאללה – בעל בק", אמר. קצין נוסף סיפר כי אחת המסקנות מהמבצע הייתה כי במלחמה הבאה יהיה צורך לערוך עשרות מבצעים מסוג זה. "באנו מאוד חזקים למבצע הזה. בפעם הבאה נוכל לעשות את זה בכוחות קטנים יותר. אנחנו יודעים לפעול בכמה צורות", הסביר.

resizedimg96669.jpg

צפו בפעילות שלדג במבצע שלום הגליל:

צפו בפעילות שלדג במלחמת המפרץ:

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture