ט"ו שנים להסתלקותו: בחזרה ל'נאום השפנים' של מרן הרב שך • צפו

בעולם היהודי מציינים היום את יום השנה ה-15 להסתלקותו של מנהיג היהדות החרדית בארץ, הגראמ"מ שך • בפנים: וידאו וסקירה על נאומו ההיסטורי שתוכנו מהדהד עד עצם היום הזה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ברחבי העולם היהודי מציינים היום את יום השנה ה-15 להסתלקותו של מנהיג היהדות החרדית בארץ הקודש, מרן הגאון רבי אלעזר מנחם מן שך זצוק"ל. לרגל היארצייט החלטנו לחזור לאחד האירועים הזכורים ביותר ממנו, אירוע שגרם גם לציבור החילוני להחשף לדמותו המיוחד. למעשה, יש הטוענים – במידה לא מבוטלת של צדק – שהאירוע הזה משפיע עד היום על הציבוריות והפוליטיקה בארץ.

בתאריך א' בניסן ה'תש"ן התקיים בהיכל 'יד אליהו' בתל אביב כינוס מיוחד של תנועת 'דגל התורה'. עשרת אלפים משתתפי הכינוס חיכו למוצא פיו של מרן הרב שך זצ"ל – שהיה הנואם המרכזי בכינוס – אך גם הם לא שיערו איזה משמעויות היסטוריות יהיו לנאום הזה.

העניין הרב שעורר הנאום, ששודר ברובו בשידור חי ברדיו, נבע מהעובדה שנישא בעיצומו של משבר "התרגיל המסריח", כאשר לא היה ברור האם מפלגת ש"ס תצטרף לממשלה שביקש להקים שמעון פרס, או שהיא תשאר נאמנה לרה"מ המכהן אז, יצחק שמיר.

מאוחר יותר התברר כי ש"ס החליטה לנהוג ע"פ הוראתו של הרב שך בענין, הוראה שהוא העביר – לראשונה – באופן פומבי באותו נאום, שנודע לימים בכינוי 'נאום השפנים והחזירים'. בדבריו ציין הרב שך בכאב ובבכי את עומק השפל הרוחני אליו הגיעו הקיבוצים השונים (המזוהים עם המערך). "במה אתם יהודים", זעק הרב שך. הדברים, כאמור, עוררו הד עצום ותגובות סוערות בתקשורת באותם ימים.

היו שהתאכזבו מתוכן הנאום, היות והוא לא נתן תשובה חד-משמעית לנושא הפוליטי שעמד על הפרק. היו בשמאל שניסו להיאחז בעובדה שהרב שך לא שלל במפורש את ההצטרפות לממשלת מערך. אולם משמעות הנאום התבררה לאחר מספר ימים: ש"ס סרבה להצטרף לממשלת פרס ונשארה נאמנה לרה"מ יצחק שמיר.

למעשה, הנאום שרטט את עמדת הבסיס של יהדות התורה מאז ועד היום: בבחירה שבין 'הליכוד' ל'עבודה' הולכים תמיד עם המפלגה שיותר קרובה למסורת ישראל, קרי: הליכוד.

בוידאו: הנאום המלא של מרן הרב שך בכינוס

"אלפיים שנה אנחנו לבד בידיים ריקות, אין לנו נשק. איך אפשר לעמוד? ואנחנו ניצחנו – אנחנו עומדים וקיימים. מה הסוד בזה?… המופת היא: אני יהודי ואני חזק יותר מהם. יהרגו אותי, אבל בניי יישארו בחיים. אני לא ניתקתי מורשת אבותיי… אני אלך בדרך האבא, בדרך הסבא ובדרך הסבתא… אני אלמד את חוכמתי שלי, את הקולטורא (התרבות) שלי.

אתה גם יהודי, אתה נימול, אבל אתה יודע את הקולטורא (התרבות) שלך? מה הקולטורא שלך? אנגלית? זה הקולטורא שלך?… אתה פותח את החומש אתה יודע פירוש המילות?

אם יש קיבוצים שלא יודעים מה זה יום כיפור, לא יודעים מה זה שבת ולא יודעים מה זה מקווה. מגדלים שפנים וחזירים. יש להם קשר עם האבא שלהם?… מערך? מערך זה דבר קדוש? הם ניתקו את עצמם מכל העבר שלנו ומבקשים תורה חדשה. אם אין שבת ואין יום כיפור, אז במה הוא יהודי?
יש כאלה שיאמרו שהדברים שאני אומר הם דברים של פאנאטיקער (קיצוני, "פאנט"), דברים אלטע זאכן (דברים ישנים, שעבר זמנם). אבל התורה הקדושה אומרת: 'כי היא חוכמתכם ובינתכם לעיני העמים' ומעידה שהתורה היא חוכמת היהודים בעיני האומות".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איי איי איי, איזו נוסטלגיה…

חבל שלא מביאים את הוידיאו עם טקסט צמוד לוידיאו..

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture