מתקפה חריפה נגד ליברמן: "לא התקבל שום מסר מוושינגטון נגד סיפוח יו"ש"

ליברמן טען כי ממשל טראמפ העביר מסר נגד סיפוח יו"ש ועורר סערה כאשר במשרד החוץ מכחישים את דבריו ושר בכיר טוען כי הוא "פטפטן שגורם נזק כבד לישראל" • ח"כ מיקי זוהר, שהתבטאויותיו נגד זכות הצבעה לפלסטינים גרמה למהומה, טוען כי זה לא אפרטהייד

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

בדיון הבוקר בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן, כי הוא מתנגד לכל יוזמה של סיפוח יו"ש. לדבריו, ממשל טראמפ הזהיר את הממשלה מביצוע פעולות חד צדדיות בשטחים. "קיבלנו מסר ישיר, לא עקיף, כי החלת הריבונות ביהודה ושומרון תוביל למשבר מידי".

הסערה המדינית והפוליטית הנוכחית התחילה בעקבות ראיון של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) לערוץ i24News, כאשר הציג את האופן בו הוא רואה את אופיה של מדינה אחת שתקום לאחר סיפוח אפשרי של יהודה ושומרון. לדבריו, פלסטינים שיחיו במדינה זו יזכו לזכויות מלאות, למעט זכות ההצבעה.

"פתרון שתי המדינות מת, נותרנו עם פתרון המדינה האחת", אמר זוהר במהלך הדיון. לדבריו, "הערבים לא יקבלו מעמד של אזרחות מלאה, כי פירוש הדבר שהם יצביעו לכנסת. הם יזכו לכל הזכויות שמקבלים אזרחים, למעט הצבעה לכנסת". בשלב זה קטע אותו המנחה, עמי קאופמן, ואמר "האם זו דמוקרטיה?". על כך השיב זוהר "כן, זו דמוקרטיה" והמשיך לפרוש את משנתו.

"הם יקבלו זכויות מלאות, כולל כל הדרוש להם כדי לשגשג ולצמוח כלכלית במדינה הזו אך הם לא יוכלו להצביע לכנסת. עמדתי היא שנוכל לאפשר להם להצביע אם ימלאו אחר שלושה דברים כמו כל אזרח אחר", אמר. זוהר החל לפרט את התנאים ואמר כי הראשון שבהם הוא שירות צבאי או לאומי, אך חברתו לדיון, העיתונאית תמי מולד, קטעה אותו ושאלה: "אתה רוצה ש-2.5 מיליון פלסטינים יתגייסו לשירות בצה"ל?".

בתגובה אמר זוהר "אני מבטיח לך שהם לא ישרתו בצבא ויעדיפו לוותר על זכותם להצביע. הם יעדיפו שלא להצביע מאשר לתרום למדינה, תאמיני לי". מולד הטיחה בו בתגובה: "אתה לא רוצה שהם יתגייסו אתה משתמש בזה כתירוץ כדי למנוע מהם זכויות מלאות". לטענת ליברמן הבוקר בוועדת חו"ב, מאז הריאיון אמש הוא נשאל על ידי גורמים בכל העולם אם זו עמדת הקואליציה.

"אני רוצה להבהיר בצורה ברורה את תפיסת עולמי: אנחנו צריכים להיפרד מהפלסטינים, לא לקלוט אותם בשטחנו", אמר ליברמן. "צריך להבין שמהלך של החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון זה 2.7 מיליון פלסטינים, ואני כבר לא מדבר על המשפט הבינלאומי, על ההשלכות הפוליטיות, ההתייחסות של הקהילה הבינלאומית, שאנחנו לא ניתן להם זכות הצבעה.

"אני מדבר על החוק הישראלי בלבד, ובהתאם אליו הם חייבים לקבל מינימום תושבות כמו הפלסטינים במזרח ירושלים. פירוש הדבר, שמהיום הראשון מדינת ישראל תצטרך לשלם להם 20 מיליארד שקל רק מביטוח לאומי, רק דמי אבטלה והבראה ולידה, ואני לא מדבר על תקציבים ממשרד הפנים, הבריאות והשיכון". לדברי ליברמן, הקואליציה צריכה לצאת נגד רעיון הסיפוח באופן נחרץ.

"הגישה הזאת היא הגישה לא נכונה, וכדאי מאוד שהקואליציה תבהיר באופן חד וברור שאין כוונה להחיל כרגע את הריבונות הישראלית. ומעבר לכך, ואני אומר את זה בצורה הכי ברורה – מעבר לכסף ולהכול, קיבלנו מסר אישי, לא עקיף ולא רמז, מארצות הברית – החלת הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון, פירושה משבר מידי עם הממשל החדש. מי שרוצה משבר עם ארה"ב ולהוציא 20 מיליארד שקל, שיעשה את זה. אני קורא לאחריות של חברי הכנסת, קודם כל בקואליציה. צריכה להיות פה עמדה ברורה ונחושה".

האם ישראל אכן קיבלה מסר ממשל טראמפ?

"ליברמן מפטפט את עצמו לדעת וגורם נזק כבד למדינת ישראל", אמר שר בכיר בממשלה בתגובה והדגיש כי לידיעתו לא התקבל כל איום או מסר מממשל טראמפ בנוגע לריאיון של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמש. גם סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, הטיחה בליברמן מלים קשות ואמרה כי דבריו לא מסתדרים עם הרוח המנשבת מהבית הלבן.

"הוא מנסה להכתיב מציאות שעוד לא נוצרה בוושינגטון. הדיאלוג המדיני עם האמריקנים טרם החל, הממשל הנוכחי עדיין לא גיבש תכנית אסטרטגית לאזור. הממשל האמריקני פתוח לחשיבה מדינית חדשה, וכל האפשרויות עדיין על השולחן. ההפחדות המיותרות הללו גורמות נזק לחופש הפעולה הישראלי". גורם במשרד החוץ הצטרף לדבריה של חוטובלי ואמר כי "השר ליברמן ממציא מסר שלא קיים".

גם ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, הח"כים יואב קיש (הליכוד) וח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), הגיבו לדברי שר הביטחון. "צריך להפסיק את מסע ההפחדה נגד הריבונות. אין עם כובש בארצו ולכן לא מדובר על 'סיפוח', אלא על החלת ריבונות בארצנו. נמשיך בדרכם של מנהיגי הציונות שהחילו ריבונות על חבלי ארצנו – ב-1948, ב-1967 וב-1981. עכשיו הגיעה העת לצעד הבא: חוק הריבונות במעלה אדומים יקודם על ידנו ויזכה לרוב גם בוועדת השרים לחקיקה וגם במליאת הכנסת. הגיע זמן לריבונות", מסרו השניים בהצהרה משותפת.

מחולל הסערה, ח"כ מיקי זוהר, תקף אף הוא את ליברמן ואמר בהתייחסות לטענה לפיה הסיפוח מנוגד לעמדת הממשל ויצור משבר מדיני, "הייתי מציע לשר ליברמן להתאזר בסבלנות לפני שהוא קובע את המדיניות של הממשל האמריקאי . יש ממשל חדש ויחד איתו נסגל מדיניות חדשה והמטרה שלי לייצר שיח מדיני חדש".

לדבריו, "השר ליברמן עושה נזק למדיניות הימנית שהציבור שלח אותנו לבצע בכנסת. המדיניות הימנית שאנחנו נשלחנו אליה זה לבטל את רעיון של מדינה פלסטינית ולייצר שיח חדש שמדבר על חיים משותפים על זכויות וחובות שוות. אין דרך אחרת ופתרון אחר. הקמת מדינה פלסטינית שחוץ מטרור ודם של יהודים לא תביא לשום דבר".

את דבריו כי הפלסטינים "הם יקבלו זכויות מלאות אך הם לא יוכלו להצביע לכנסת". הסביר באומרו: "צריך לייצר ריבונות ישראלית עם שליטה ביטחונית מוחלטת בה נוכל לחיות חיים משותפים עם הפלסטינים. אנחנו כן רוצים שהפלסטינים יחיו פה וישגשגו פה, בלבד שאנחנו שומרים על ביטחון המדינה ואזרחיה והעיקרון היהודי במדינת ישראל", המשיך. "המונח מדינת אפרטהייד הוא טיפה מוגזם, להשוות את מה שהיה דרום אפריקה למה שאני מציע זה מרחק שמיים וארץ. אם הם ירצו לממש את זכות הבחירה אז שישרתו את המדינה".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) הגיב לריאיון ואמר כי "מיקי זוהר מציע בקול את הפתרון שהימין מנסה להחביא – דמוקרטיה רק ליהודים. בדרום אפריקה כבר ניסו את זה – דמוקרטיה רק ללבנים. אם זה מרגיש כמו אפרטהייד, מתנהג כמו אפרטהייד ונשמע כמו אפרטהייד, זה אפרטהייד".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture