תכנית השלום של טראמפ תכלול הקפאת בנייה בהתנחלויות?

על רקע פגישותיו של שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון עם נתניהו ואבו מאזן, מדווח היום בתקשורת הירדנית כי הממלכה תארח מפגש פסגה ישראלית-אמריקאית-פלסטינית לדיון בדרכים לחידוש המו"מ

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

האם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יורה על הקפאת הבנייה בהתנחלויות? לאחר פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נפגש היום ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון, עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בלשכתו שברמאללה. "היה לנו דיון חיובי ונרחב על המצב הנוכחי", כתב גרינבלט.

גרינבלט, שממונה מטעם הבית הלבן ללוות את תהליך השלום הישראלי-פלסטיני, הוסיף כי "הנשיא ואני שוחחנו על דרכים להתקדם לעבר השלום, לשפר את יכולותיהם של כוחות הביטחון הפלסטיניים ולהפסיק את ההסתה". מוקדם יותר נועד גרינבלט עם קבוצת יזמים פלסטיניים, ומחר הוא צפוי להיפגש גם עם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, עם הנשיא ראובן ריבלין ועם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי.

ביקורו של גרינבלט ברמאללה נערך על רקע שיחת הטלפון הראשונה שהתקיימה בסוף השבוע בין טראמפ לאבו מאזן, אז הזמין הנשיא האמריקני את יו"ר הרשות לביקור בבית הלבן "בקרוב". אחרי אותה שיחת טלפון הודגש כי טראמפ "מאמין אישית שהשלום אפשרי ושהגיע הזמן לסגור עסקה", וכן קרא למשא ומתן ישיר בין הצדדים.

במקביל, כלי תקשורת בירדן מדווחים על מפגש פסגה שאמור להיערך בקרוב בארצם, בהשתתפות אמריקאית, ישראלית ופלסטינית. על פי הדיווח, בפסגה אמורים לדון בקווים הכלליים לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. על פי הערכות, ירדן תארח בכירים מכל הצדדים הנוגעים בדבר, כדי לדון בחידוש תהליך השלום עם קביעת "לוחות זמנים".

כאמור, אבו מאזן אמור להיוועד בחודש הבא עם הנשיא האמריקאי בבית הלבן. מקורות פלסטינים מסרו, כי במסגרת הפגישה יציע טראמפ את חידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים, וכן הקפאת הבניה בהתנחלויות. בנוסף, דווח כי טראמפ יבטיח לאבו מאזן לא להעביר את השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים.

"שוחחתי ביום שישי עם הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, ואנו מעריכים את היוזמה הזאת שלו", אמר אבו מאזן. "הנשיא הבטיח את מחויבותו המלאה לשלום ופתרון שתי המדינות, ואנו הדגשנו את עמדתנו הקבועה, שאנו בעד שלום על בסיס שתי מדינות לפי ההחלטות הבינלאומיות, וכי אנחנו חלק מהלגיטימיות הבינלאומיות. עמדנו על כך שאנו נגד הטרור והקיצוניות, עמדה המבוססת על ערכינו והאמון הדתי והלאומי שלנו, וכן הדגשתי את הצורך לשמור על האינטרסים של העם והאומה".

אתמול נמסר מלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתום פגישתו עם גרינבלט, כי ירושלים וושינגטון מנסות לגבש "נוסחה", אך טרם הגיעו להבנות בנושא הבנייה בהתנחלויות. בפגישה, שארכה יותר מחמש שעות, דנו נתניהו וגרינבלט ברצונו של ממשל טראמפ לחדש את התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים, בשאיפתו של נתניהו להפוך את התהליך לתהליך אזורי, בצורך לחזק את הכלכלה הפלסטינית ודרישת הממשל לריסון הבנייה בהתנחלויות.

בתום הפגישה, שגרינבלט הגדיר בציוץ בטוויטר כ"חיובית ופרודוקטיבית מאוד", פרסמה לשכת נתניהו הודעה שבה נמסר כי השניים דנו בנושא הבנייה בהתנחלויות, "בתקווה להגיע לנוסחה שתוביל למטרה לקדם שלום וביטחון". גרינבלט, יהודי במוצאו, בוגר ישיבת "הר עציון" ועורך דין בהכשרתו, שימש כיועצו של טראמפ לענייני ישראל במהלך הקמפיין, ויחד עם חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, מונה למנהל תהליכי המשא ומתן הבינלאומיים – ובהם גם בין ישראל והפלסטינים.

צפו בתחילת הפגישה עם נתניהו:

במוקד הפגישה עם נתניהו, שפתחה את ביקורו, עמד הניסיון להגיע להבנות ראשוניות עם הממשל על היקפי הבנייה בהתנחלויות. כדי לגשר על הפער בין דרישות הריסון של הממשל ודרישות ההרחבה של הימין, הוקם מנגנון תיאום אמריקני-ישראלי בנושא, שכולל את גרינבלט ושגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר, מהצד הישראלי.

בפגישה עם גרינבלט, הציג נתניהו הצעות לנוסחאות שיגדירו את היקפי הבנייה המקובלים מבחינת הממשל, וכן דן עמו ספציפית בהקמת יישוב חדש עבור מפוני עמונה. גורם מדיני אמר לוואלה! NEWS כי "ראש הממשלה רוצה להגיע למצב שאפשר לבנות בהיקפים מסוימים בלי לבקש כל פעם מחדש מהממשל. אנחנו רוצים להגיע להבנות עם הממשל ולפעול לאורן".

נתניהו אמר לגרינבלט כי הוא מצפה לעבוד יחד עם טראמפ בנושא הפלסטיני וכי הוא מאמין "שתחת הנהגתו של הנשיא טראמפ, ניתן יהיה לקדם שלום בין ישראל לשכנותיה, כולל הפלסטינים". זאת, על רקע הרעיון לכנס פסגה אזורית להנעת המשא ומתן, שנשקל בסביבתו של טראמפ וזוכה לתמיכה של נתניהו.

בשבועות האחרונים החלו אנשיו של טראמפ בלימוד מהיר של תולדות המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים לדורותיו. בשלבים שלפני כן, בין הבחירות לכניסה לבית הלבן, היו אנשי טראמפ אדישים. הם לא ספרו את הממשל הקודם ולא באמת התעניינו מה היה שם, בסבבי המשא ומתן השונים שהתנהלו בין ישראל לפלסטינים בתקופת אובמה. הגישה הזו השתנתה. השאלה אם זה יהיה לטובת ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture