צפו: המשקפיים המדומות לאימון החיילים למלחמה במנהרות

החייל נכנס לתוך המנהרה במרדף אחר המחבלים, ובאחת ההסתעפויות הם נעלמו לו. מדובר בתיאור אמיתי, אמנם לא בגבול רצועת עזה, אלא בחדרים ממוזגים בהם יושבים לוחמי יחידות העילית ומתרגלים לחימה בעזרת מציאות מדומה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

ביחידת העילית יהל"ם של חיל ההנדסה, החליטו לנצל את הטכנולוגיה לטובת התמודדות עם אחד האיומים המאתגרים ביותר – המנהרות. ביחידה הבינו שישנם פערים הקיימים בהכשרת הלוחמים כיום, ומצאו דרך יצירתית לפותרם – שימוש באמצעים טכנולוגיים חדשים שישנו את פני הכשרת הלוחמים – משקפי VR, המדמים מציאות בדיונית שממחישה ללוחמים את האיומים הקיימים ואפליקציה שמאפשרת ללמוד על כל סוגי התחמושת באופן ויזואלי ופשוט.

"מטרת השימוש במשקפי המציאות המדומה היא להגדיל את הוודאות של הלוחמים בזמן לוחמה תת-קרקעית", מסבירה קצינת גוף פיתוח הדרכה ביחידה, רס"ן מיה אלמקייס. "לוחם שייכנס למנהרה אמיתית לא יצטרך לנחש מה יפגוש. תוואי השטח והמאפיינים שיראה יהיו דומים למה שהודרך אליו בהכשרה. בזכות המשקפיים, הלוחמים מבינים מה אנחנו מצפים מהם".

לפני כחצי שנה החל התהליך המשמעותי שמטרתו להתאים את ההכשרות ביחידת יהל"ם לטכנולוגיה המודרנית, ובשבועות האחרונים התחיל השימוש הראשוני במשקפיים המיוחדים. במהלך ההרצה הראשונה, שנערכה בצוות מסלול ביחידה, חקרו את האפקטיביות של המשקפיים. "החיילים מספרים על שינוי אדיר, בציפיות ובהמחשת האתגרים ותוואי השטח". אומרת רס"ן אלמקייס.

כיום קיימים שלושה סוגי משקפי המציאות המדומה שנמצאים בשימוש ביחידה. הסוג הראשון מאפשר תנועה במרחב בתיאום עם תנועת המשתמש, לסוג השני יש חיישני זיהוי ובשלישי ניתן לשלוט באמצעות שלטים חיצוניים, איתם אפשר להתנייד במרחב, לבחור אובייקטים ולהתמקד בהם.

רס"ן אלמקייס מסבירה, כי על מנת לבסס את עולמם המקצועי של לוחמי ההנדסה, הכרחי להציג בפניהם את איומי המנהרות, דבר שפשוט הרבה יותר לעשות בזכות המשקפיים. "רצינו להציג בשלבים הראשונים בעולמם המקצועי של הלוחמים את איומי המנהרות על כלל ההיבטים" היא מפרטת, "את המאפיינים, איך בונים מנהרות ואיזה סוגי פירים קיימים, תוך כדי שהם הולכים בתוך מנהרה מדומה ורואים את כל מה שמוסבר הלכה למעשה".

כמובן שמשקפי המציאות המדומה אינם החלק העיקרי בהכשרתם של הלוחמים. "בנוסף להדמיות קיימים גם האמצעים הקונקרטיים שבהם הלוחמים מתאמנים",מדגישה רס"ן אלמקייס ומפרטת: "יורדים לשטח, מתאמנים במנהרות תרגול, שהדברים לא יישארו בתאוריה. ככה הסיכוי שיפתיעו את הלוחמים פוחת".

במנהרה צרה לא כולם יכולים לעמוד במקום הראשון בטור, אבל בזכות המשקפיים כל לוחם יוכל לראות את החומרים המוסברים בהדרכה מהמקום הראשון והטוב ביותר. "המשקפיים מקנות את האפשרות עבור כל לוחם להיות 'הראשון בטור'. כך כל הלוחמים רואים את אותו הדבר ואף אחד לא מפספס", מספרת בגאווה רס"ן אלמקייס.

הכשרת הלוחמים באמצעות המשקפיים כוללת שלושה שלבים. "בשלב הראשון הלוחמים עורכים סיור מודרך שבו המדריכה לוקחת את החיילים "לטיול" בתוך הטווח התת-קרקעי", מסבירה קצינת ההדרכה, "בחלק מהמקרים החיילים מובלים ובחלקם מתקדמים עצמאית". בשלב השני, החיילים מסיירים בעצמם במנהרה המדומה ובמקום מדריך יש להם תחנות קוליות שמסבירות מה הם רואים.

"כדי להרגיל את החיילים לנוע באופן זהיר וחרישי, ולבחון כל הזמן אם יש מלכודות, אנחנו מטמינים מצלמות וחפצים ממולכדים במנהרות", היא מציינת. "מנהרה דורשת ערנות גבוהה, זה לא כמו ללכת בשטח פתוח ככה סתם. נדרשת הליכה יותר אטית ומחושבת בשביל שנוכל לבחון איומים שונים".

בשלב השלישי החיילים נבחנים ביכולתם לפעול באופן עצמאי, לסרוק את השטח ולזהות מלכודים. לאחר מכן בוחנים את הלוחמים במספר שאלות במטרה לוודא עמם שאכן הם יודעים כיצד לפעול במנהרה במקצועיות ובבטחה.

"בנוסף למשקפי המציאות המדומה", משתפת רס"ן אלמקייס, "פותחה אפליקציה שמאפשרת ללוחמים ללמוד על כל סוגי התחמושת ומרכיביה. הרבה יותר קל ומהיר ללמד מבחינה ויזואלית את הדברים. ככה בעצם זמן הלמידה מתקצר משמעותית ומה שמדריכה צריכה להסביר בכל הדרכים היצירתיות במשך שעה, ניתן להראות היום באמצעות הטכנולוגיה במשך רבע שעה. הכל הופך למקצועי ומהיר הרבה יותר".

לדבריה של רס"ן אלמקייס, קיצור ההכשרה בזכות הטכנולוגיה מייעלת את כוח האדם ביחידה: "במיוחד לאור העובדה שאנחנו נמצאים בעידן של קיצור משך השירות אנחנו רוצים ליצור התייעלות. כל הטכנולוגיות האלו עוזרות לשמור על הרמה של הביצועים מבלי ליצור פערים".

"מוטלת עלינו החובה לאמן את הלוחמים אימונים רבים ובצורות שונות כדי שיצליחו להתמודד עם כל האתגרים", מסכמת רס"ן אלמקייס. "בזכות המשקפיים והאפליקציה החדשה ההכשרות יהיו מהירות יותר והתוצאות טובות יותר לאור היכרותם של הלוחמים עם תוואי השטח והכלים שאיתם הם עובדים".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

טמטום.
במקום להזרים מים במנהרות שולחים בחורים צעירים.
השם תעזור

נראה לי שעדיף פטל ממים אולי צריך לזה ישיבת קבינט?……………..

או שהצבא מפחד לנצח. או שהחליטו להיות חכמי חלם עד הסוף.
במקום להזרים לשם שלל חומרים שיוציאו מתפקוד את המנהרות.

לי. לויאלי ולמנדל אתם המבינים הגדולים בכל נושא המנהרות . נראה שאתם יודעים עוד הרבה אבל לא אומרים בגלל רגישות הנושא.

אם מצרים הורסת מנהרות בהזרמת מים למנהרות…אז לא צריך להיות מבין גדול כדי להבין שזה פתרון טוב. אבל לסכן חיילים ולהכניס אותם למלכודות המוות במנהרות החמאס בטוח זה לא טוב. וכל העיקרון של להכות ביתושים שם בעזה עם פינצטה במקום עם ריסוס נרחב הוא פשוט גרוע ומכין לנו את ההרוגים הבאים רח"ל..

להזרים אקונומיקה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture