ליברמן: "קרובים מאוד להסכם עם מדינות ערב, רחוקים מהסכם עם הפלסטינים"

שר הביטחון השתתף הבוקר בישיבה מיוחדת של 'השדולה לחזון מדיני לרצועת עזה' ונשא נאום מפורט במהלכו התייחס בהרבה למצב האזורי, ההתקרבות בין ישראל למדינות הציר הסוני וסוגיית הרצועה. צפו בדברים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

"מעולם לא היינו קרובים כל כך להסדר עם המדינות הערביות המתונות ולעומת זאת מעולם לא היינו רחוקים כל כך מהסדר עם הפלסטינים": כך אמר הבוקר שר הביטחון, אביגדור ליברמן, במהלך ישיבה מיוחדת של 'השדולה לחזון מדיני לרצועת עזה'.

לדבריו, "כשאנחנו מדברים על רצועת עזה, צריך לזכור שלושה דברים באופן ברור: הראשון, ששני חיילים ושני אזרחים נמצאים בשבי החמאס בלי שום אפשרות שהצלב האדום או איזשהו גוף בינלאומי יבקר אותם. אני כבר לא מדבר על קרובי משפחה, על סיוע רפואי או אחר לאותם אזרחים שנמצאים שם, וזה מעמיד בפנינו דילמה מוסרית לא פשוטה.

הדבר השני, מדינת ישראל חזרה לקווי 67' עד המילימטר האחרון. פינינו 21 יישובים פורחים ועשינו טרנספר ל-10,000 יהודים, לקחנו אותם בכוח והעברנו אותם מאותם יישובים לתוך מדינת ישראל. הם הגיעו לשם מרצונם בהתאם להחלטות הממשלה. אנשים הגיעו לשם כשליחות, לא כפולשים, והוצאו משם בכוח.

הדבר השלישי, צריך לזכור שהסיבה העיקרית לאי היציבות במזרח התיכון נובעת מתהליכים פנימיים בתוך החברה הערבית. 99 אחוז מכל הסכסוכים היום במזרח התיכון, משפיכות הדמים, זה בין מוסלמים לבין עצמם ובלי שום קשר לסוגייה הפלסטינית".

ליברמן הוסיף: "אנחנו שואלים את עצמנו מה לעשות. קודם כל אנחנו צריכים לקבוע לעצמנו שהדבר הכי חשוב זה להבטיח את הביטחון המקסימאלי לתושבי עוטף עזה. אנחנו ראינו בשנתיים האחרונות צמיחה, גם באוכלוסייה, גם בהשקעות, גם בתיירות. זה באמת צמיחה ושגשוג חסרי תקדים. השנה האחרונה היא השנה הכי שקטה מאז 67'.

האסטרטגיה שלי היא ברורה: שיקום תמורת פירוז. חשוב להיות נחושים, עקביים ולא למצמץ. מילות מפתח: סבלנות, נחישות, עקביות. אם אנחנו רוצים באמת לראות שינוי ברצועת עזה, אלו הן מילות המפתח.

אין לנו שום כוונה ליזום כל מהלך צבאי, ואין לנו שום כוונה להבליג על שום פרובוקציה. אנחנו לא מתכוונים ליזום מהלך צבאי, ועל כל פרובוקציה נגיב בעוצמה. אין יותר ירי על מה שפעם נקרא 'שטחי שיגור', אין יותר ירי על חולות. אנחנו נגיב בצורה עוצמתית על מטרות. לא תהיה שום פשרה בנושא הזה.

לא יכול להיות שחמאס גובה מסים מתושבי עזה והמסים האלו הולכים למנהרות, לרקטות ולא לפיתוח עזה, פיתוח משק החשמל, משק המים. הכדור נמצא כרגע במגרש של החמאס, והוא צריך להחליט מה הוא רוצה. יחיא סינוואר, שישב 23 שנים בכלא הישראלי, יצא, התחתן, יש לו שני ילדים. הוא חייב להחליט מה הוא רוצה שיהיו הילדים שלו: שיהיו שהידים, שיסתתרו כל החיים במנהרות, או שיהיו רופאים, מהנדסים ושיוכלו לטייל חופשי בכל העולם בלי מגבלות ובלי פחד. זו הדילמה שניצבת בפני חמאס, לא בפנינו. הנהגת חמאס צריכה להחליט לאן היא רוצה להוביל את הרצועה, להפוך אותה למוסול או א-רקה, או להפוך אותה לסינגפור. כרגע הם בוודאות מובילים את זה לכיוון של מוסול וא-רקה".

על המצב באזור אמר ליברמן: "כשאני מסתכל איך מתנהלת הרשות הפלסטינית, אני לא רואה שם שום כנות, שום הכנה אמיתית למו"מ ולהסדר מדיני עם מדינת ישראל. כל מה שאני רואה זה ניסיון לתמרן אותנו לפינה ולפגוע בנו כמה שאפשר בזירה הבינלאומית. שום כנות והכנה אמיתית למו"מ אמיתי ולהסדר מדיני. אין שום כוונה להגיע לשום הסדר, רק לשים את כל העומס על מדינת ישראל, את כל האשמה. במקרה הטוב זה להגיע להסדר ביניים ארוך טווח.

אסור לנו לקבל את המציאות, שנורמליזציה עם מדינות ערב תהיה בת ערובה בסוגיה הפלסטינית. צריך לנתק בין שתי הסוגיות. חתמנו הסכם שלום עם מצרים ועם ירדן בלי לחכות לפתרון האולטימטיבי בסוגיה הפלסטינית. מה שאנחנו צריכים לעשות כדי שיזוזו תהליכים, זה ללכת בכל הכוח על נורמליזציה עם מדינות ערב המתונות, ואסור שהיא תהפוך בת ערובה של פתרון הסוגיה הפלסטינית.

זה בדיוק הפוך ממה שמדברים עליו כעת: אנחנו צריכים להגיע לנורמליזציה עם המדינות הסוניות המתונות וזה יעניק דחיפה ויאפשר פריצת דרך אמיתית לאותם ניסיונות להגיע להסדר, גם ביו"ש וגם ברצועת עזה. בזה יש להשקיע את המאמץ העיקרי כיום. המדינות הסוניות המתונות הפנימו שהאיום העיקרי עליהן זה לא היהודים, לא הציונות, לא ישראל – אלא חמאס, אל-קאעידה, החיזבאללה והמדינה האסלאמית".

דבריו של שר הביטחון – בקבצים המצורפים

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture