נתניהו נפגש עם שליחי טראמפ, בדרך לחידוש המו"מ עם הפלסטינים

יועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, נפגש יחד עם ג'ייסון גרינבלט עם ראש הממשלה על מנת לקדם את תהליך השלום. לאחר הפגישה ייצא קושנר לרמאללה שם ייפגש עם אבו מאזן • גורמים פלסטינים: המושג "שתי מדינות" לא עלה בשיחה עם גרינבלט

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בלשכתו בירושלים עם יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ג'ארד קושנר, ודן עמו בנסיונות האמריקאיים לחדש את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. בפגישה משתתפים מהצד האמריקאי גם השליח ג'ייסון גרינבלט ושגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן. מהצד הישראלי משתתפים שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר ויועצו של נתניהו יצחק מולכו.‎

נתניהו אמר בפתח בפגישה כי היא תהיה "הזדמנות לקדם את המטרות המשותפות של ביטחון שגשוג ושלום. ברוכים הבאים לכאן ג'ארד. אני יודע מה המאמצים שלך ושל הנשיא ומצפה לעבוד איתך כדי שנשיג את המטרות הללו". ראש הממשלה הזכיר את ביקור טראמפ בישראל ואמר כי "הביקור שלו כאן היה היסטורי ופנטסטי. הוא השאיר הרבה רושם על העם בישראל. טוב לראות אותך שוב ושלח לו דרישת שלום".

בהמשך יגיע קושנר גם לרמאללה וייפגש שם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. לפני כן נפגשו נציגים פלסטינים עם השליח גרינבלט. גורמים ברשות אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי בפגישה עם גרינבלט לא הוזכר המושג "שתי מדינות". הגורמים הפלסטינים ציינו כי לפני הגעתו של קושנר לרשות הפלסטינית, הם התבקשו להכין רשימה של 12 דרישות שאותן ירצו להציג במסגרת משא ומתן עתידי. לדבריהם, הם ראו במשימה תרגול טוב כדי להתמקד בסוגיות הליבה.

בכירים אמריקניים הבהירו כי הביקור של קושנר וגרינבלט הוא חלק מהמאמצים לשמור על רצף השיחות בין הצדדים לממשל ולא מדובר בסימן לפריצת דרך חדשה במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. גורמים בישראל ובארה"ב סירבו להתייחס לתוכן הפגישות ולנשואים שעלו על הפרק. קושנר לא מתכנן לקיים מסיבת עיתונאים או לענות לשאלות כתבים כחלק מהמדיניות שלו לשמור על פרופיל נמוך מאז שדונלד טראמפ נכנס לתפקידו כנשיא.

מטרת המפגש בין הצוותים היא התנעת השיחות המדיניות בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית. באופן עקרוני, גם ישראל וגם הפלסטינים אומרים כי הם מוכנים לקיים שיחות, אולם האמריקנים מגבשים את המתווה והמסגרת שיאפשרו אותן. מקור מדיני אמר היום ל-360 כי המגעים עדיין נמצאים בשלב מוקדם. הוא העריך כי אם יתקיים משא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית, הוא לא יתחדש לפני חודש ספטמבר. הגורם המדיני הוסיף כי בנסיבות הפוליטיות הקיימות בישראל, ובפרט כניסת הממשלה לשנתה השלישית, קלושים הסיכויים לפריצת דרך.

מוקדם יותר השבוע דווח בעיתון הארץ כי הבית הלבן פתח במאמצים לגיוס תמיכה פוליטית בקונגרס ביוזמת השלום שהנשיא דונלד טראמפ מעוניין לנסות ולקדם בחודשים הקרובים. השליח המיוחד לתהליך השלום ג'ייסון גרינבלט, נפגש בשבוע שעבר בוושינגטון עם חברי קונגרס, סנאטורים ונציגי ארגונים יהודיים, בעיקר מהצד הימני של המפה, כדי להסביר כיצד רוצה הנשיא להשיג את "העסקה האולטימטיבית".

על פי הדיווח, ביום חמישי נפגש גרינבלט עם קבוצה של שישה חברי קונגרס — שלושה דמוקרטים ושלושה רפובליקאים — כדי להציג את מדיניות הממשל האמריקאי בסוגיה הישראלית־פלסטינית ולדון עמם בגיבוש תמיכה דו־מפלגתית לתהליך השלום. שניים מהמחוקקים הרפובליקאים שהשתתפו בפגישה נחשבים בין הקולות המתונים ביותר בשורות המפלגה בנושא הישראלי־פלסטיני.

אחד מהם, חבר הקונגרס ג'ון דאנקן ממדינת טנסי, היה בין חברי הקונגרס הרפובליקאים הבודדים שחתמו בתחילת השנה על מכתב לטראמפ הקורא לו לאמץ באופן רשמי את פתרון שתי המדינות. משתתף אחר בפגישה, חבר הקונגרס הרפובליקאי ג'ף פורטנברי ממדינת נברסקה, הגיש בחודש מארס הצעת חוק להקמת קרן בינלאומית למען דו־קיום ישראלי־פלסטיני, בדומה לקרן שפעלה בשנות ה–90 בצפון אירלנד. חבר הקונגרס הרפובליקאי השלישי שהשתתף בפגישה, צ'ארלי דנט, נחשב ל"נץ" בכל הנוגע לסוגיה הישראלית־פלסטינית.

גרינבלט ניסה במהלך הפגישה לברר כיצד ניתן יהיה להתגבר על המכשולים הפוליטיים שחידוש תהליך השלום עשוי להיתקל בהם בוושינגטון. מחוקקים הרפובליקאים, שתומכים לרוב בנשיא טראמפ, לא בהכרח ימהרו לתמוך בו בנושא הישראלי־פלסטיני, שהמפלגה הרפובליקאית אימצה עמדות קיצוניות לגביו בשנים האחרונות, בהשראת הימין הישראלי; ואילו הדמוקרטים, שמהווים פונטציאל משמעותי יותר לתמיכה בתהליך השלום, חוששים להביע תמיכה בצעד שטראמפ מבצע, בשל השנאה לנשיא בקרב תומכיהם.

בשיחה עם "הארץ" סיפר וולש, שהיה מיוזמי הפגישה, כי הוא וחבריו עקבו אחרי ביקורו של הנשיא טראמפ בישראל והיו שבעי רצון מהצהרותיו בנושא תהליך השלום והתפקיד הפעיל שארה"ב צריכה למלא בסוגיה. "התקשרתי לגרינבלט אחרי ביקורו של הנשיא בישראל כדי להגיד שהם עשו עבודה טובה, והוא הביע רצון להתחיל ולהיפגש בגבעת הקפיטול עם קבוצות קטנות של דמוקרטים ורפובליקאים", אמר וולש. "גרינבלט הרשים אותנו כאדם רציני ומחויב מאוד לגבי המאמץ לקדם את תהליך השלום. הפגישה היתה אינדיקציה לרצינות הכוונות. אחד הדברים שיהיה חשוב לעשות הוא לבנות תמיכה דו־מפלגתית בתהליך השלום וזה מועיל מאוד. יש רבים מאתנו בקונגרס שרוצים לעזור בהשגת שלום בטוח והעובדה שהוא מערב אותנו כבר בשלב מוקדם היא דבר מאוד חיובי".

לצד הפגישה עם קבוצת המחוקקים קיים גרינבלט פגישות עם כמה ארגונים יהודיים שמזוהים עם הצד הימני של המפה הפוליטית בארה"ב ובישראל כדי להסביר להם לאן מועדות פניו של הממשל בנושא תהליך השלום. ביום רביעי שעבר הוא נפגש עם הנהגת "הוועדה היהודית הרפובליקאית", ארגון הנתמך במיליוני דולרים על ידי איל ההימורים שלדון אדלסון, שהביע ביקורת חריפה על ניסיונותיו של ממשל אובמה לקדם הסכם ישראלי־פלסטיני.

גרינבלט אמר לבכירי הארגון כי ממשל טרמאפ דבק בהבטחה לא לכפות הסכם על הצדדים וכי אחת ממטרות ביקורו הקרוב בישראל היא להתחיל לגבש הסכמות בין הישראלים והפלסטינים עצמם. "גרינבלט הדגיש בפגישה כי הנשיא מחויב לנסות ולקדם שלום בין הישראלים והפלסטינים, אך הבהיר כי כל הסכם שלום חייב להיות תוצאה של מו"מ ישיר בין הצדדים שיתקיים בנקודה כלשהיא בעתיד", אמר פקיד אמריקאי בכיר שעודכן בפרטי השיחה. "גרינבלט גם אמר כי ארה"ב אמנם מחויבת לסייע לצדדים להגיע להסכם, אבל בסופו של הדבר הישראלים והפלסטינים יהיו צריכים להגיע להסכים לגבי תנאי ההסכם וארה"ב לא תכפה עסקה על אף אחד מהצדדים".

למחרת נפגש גרינבלט עם הנהגת "האיגוד האורתודוקסי", הארגון הגדול ביותר בארה"ב המייצג את היהדות האורתודוקסית, שעמדותיו קרובות לעמדות הימין הישראלי בכל הנוגע לסכסוך עם הפלסטינים. גרינבלט שב ואמר במפגש הזה כי הנשיא מחויב לביטחונה של ישראל, וכי אין בכוונתו לכפות עליה ויתורים במהלך המשא ומתן. גרינבלט הוסיף כי טראמפ עודנו מחויב להשגת הסכם שלום ישראלי־פלסטיני, למרות כל שאר הנושאים הבוערים שמעסיקים אותו. "הוא הבהיר שהנשיא רואה בזה עדיפות עליונה, ושמבחינתו זה חלק מהמחויבות הכוללת שלו לסייע לישראל ולהפוך אותה לחזקה ובטוחה יותר", אמר גורם שהשתתף בשיחה עם גרינבלט.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איפה הכיפה של ג'ארד?

נתניהו מצטלם לאחרונה על יד הגלובוס…, כנראה כל מה שבתמונה זה השטח שהוא רוצה שיהיה של המדינה…, זה לא רע…

גם שאר החבורה פרידמן גרינבלט ומיודענו נתניהו "שכחו" את כיפתם…

כנראה שהווידאו נעלם יחד עם הכיפה…

לאורי עמוסי: אתה שואל על ג'ארד, את הכיפה של ביבי מצאת?

למה הכניסו את זה בתוך הוידאו

איפה הוידאו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture