המלחמה בדאעש: נושאת המטוסים הגדולה בצי האמריקני עגנה בחיפה

נושאת המטוסים "ג'ורג' בוש" מפגינה נוכחות בים התיכון מאז החודש שעבר, וממנה יוצאים מטוסי קרב התוקפים מטרות של דאעש בסוריה ובעיראק. אוניית הענק משתרעת לאורך כ-333 מטרים ונושאת על סיפונה כלי טיס רבים ורובוטים ימיים. צפו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

נושאת המטוסים "ג'ורג' בוש", הגדולה ביותר בצי ארצות הברית, עגנה בנמל חיפה. אוניית המלחמה הענקית, האחרונה בסדרת "נימיץ", נעה במהירות של יותר מ-30 קשר (כ-55 קילומטרים לשעה) ויכולה לשוט במשך כ-20 שנים – מבלי למלא דלק. היא משתרעת לאורך כ-333 מטרים, ונושאת על סיפונה כלי טיס רבים. על נושאת המטוסים יש כ-6,000 אנשי צוות של הצי האמריקני – בהם טייסים, לוחמים ואנשי יחידות העלית של הצי האמריקני – והיא צפויה להישאר בנמל חיפה עד יום רביעי. בארצות הברית לא מסרו מידע בנוגע לסיבות ביקור האונייה בישראל.

נושאת המטוסים, שקרויה על שמו של נשיא ארצות הברית לשעבר, מוגדרת כאחד מכלי המלחמה היקרים בעולם. בנייתה, בעלות כוללת של מיליארדי דולרים, החלה בשנת 2003 והסתיימה עם השקתה בשנת 2009. היא מתנשאת לגובה של יותר מ-20 קומות, ועל מסלולי ההמראה נמצאים בכוננות שיא כמאה כלי טיס.

בין אותם כלי טיס, נמצאים מטוסי קרב, מסוקי סער, מסוקי תובלה, כלי טיס לא מאוישים, רובוטים ימיים, וכלי שיט על-מימיים ותת-מימיים, שמאפשרים לאונייה עצמאות לא רק בתחום הלוגיסטי, אלא בעיקר בתחום ההתקפה, ההגנה, איסוף המודיעין והשליטה והבקרה לאורך זמן רב. אוסף היכולות והיקף כוח האדם מאפשר לצבא האמריקני לקבל באמצעותה החלטות על מגוון רחב של משימות באזור.

נוכחות נושאת המטוסים בים התיכון הייתה ידועה מראש, אך עדיין יש לה משקל רב בהשפעה האזורית, בעיקר נוכח המתיחות במערכת היחסים בין ארצות הברית לרוסיה, סביב הלחימה בסוריה והמאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) וארגוני טרור אחרים. לאחרונה העבירה רוסיה מסרים גלויים לוושינגטון שלא להפר את ריבונות משטר אסד בסוריה.

נוכחות נושאת המטוסים בים התיכון מאפשרת לבית הלבן בכל זאת להשפיע על התהליכים האזוריים, ברמה המדינית והביטחונית. זאת, בצל המאמצים הישראליים בשבועות האחרונים שלא להצטייר כמתערבים בנעשה בסוריה, למעט תגובות ממוקדות לזליגת ירי. לשם כך פרסמו לשכות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן ודובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס הודעות ברורות על הסיבות לתגובות של צה"ל בשטח.

נושאת המטוסים האמריקנית "ג'ורג' ה. וו. בוש", שעוגנת בנמל חיפה הגיעה בתחילת החודש שעבר לאזור כחלק מהמאבק של ארצות הברית בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה. היא מלווה בארבע ספינות קרב, שמפגינות נוכחות בים התיכון שממנו גם פועלת רוסיה, ברקע המתיחות הגוברת בסוריה.

מנושאת המטוסים, שקרויה על שמו של נשיא ארצות הברית לשעבר, יוצאים מדי יום מטוסי קרב, בהם F-18, לתקיפת מטרות של דאעש בסוריה ובעיראק. אחד מהם אף הפיל את המטוס הקרב הסורי בחודש שעבר, בלוחמת אוויר-אוויר ראשונה של צבא ארצות הברית מאז המערכה בקוסובו ב-1999.

לנמל עצמו הגיעה נושאת המטוסים בוש לבדה, אבל בים התיכון שהו לצדה ספינות רבות נוספות, המהוות יחד את "קבוצת התקיפה" שלה. בין היתר מדובר במשחתות החמושות בטילים USS לבון ו-USS טרקסטון, בספינות הקרב USS הים הפיליפיני ו-USS הו סיטי ובפריגטה הדנית "פטר וילמואס".

מדי יום שוגרו מטוסי F-18 מנושאת המטוסים הענקית להפצצת מטרות דאעש בסוריה ובעיראק. מלבד מטוסים אלו, נמצאים על נושאת המטוסים גם מסוקים ימיים כמו "סיהוק", מטוסי מטען כ"גרומן C-2" ומטוס הביון הוקאי. בסך הכול, נמצאים על סיפונה של נושאת המטוסים כ-80 מטוסי קרב, וכן מסוקים ואמצעי לחימה שונים להגנה על הספינה עצמה.

בשנות ה-80 וה-90 היה נמל חיפה נמל בית של ספינות הצי השישי של צבא ארה"ב. עשרות אלפי מלחים הגיעו אליה מדי שנה, ותרמו רבות לכלכלת העיר. עם פרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת 2000, הפסיקו הספינות האמריקניות לפקוד את הנמל. רק בשנת 2007 הגיעה שוב ספינה אמריקנית לחיפה, אולם נושאת מטוסים לא פקדה את העיר זה 17 שנה, עד הבוקר.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

דאעש = CIA

אשמח להצטרף ולקבל עדכונים שוטפים במייל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture