צילום: אליהו ינאי, עיר דוד

תעלומת הבולות מתקופת ממלכת יהודה: מי אתה אחיאב בן מנחם?

אוסף של בולות מסוף ימי הבית הראשון שהתגלה בחפירות עיר דוד שופך אור על הבירוקרטיה והאנשים שמאחוריה בירושלים הקדומה • על בולה מעניינת במיוחד, נכתב "לאחיאב בן מנחם" • מי היה מנחם ומה הקשר לאחאב, המלך שעשה הרע בעיני ה'? צפו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מי היה אחיאב בן מנחם? אוסף של עשרות בולות המציינות שמות פקידים ומתוארכות לימי ממלכת יהודה לפני החורבן הבבלי, התגלה בחפירות שנוהלו בחודשים האחרונים על ידי רשות העתיקות בעיר דוד בגן לאומי סובב חומות ירושלים, במימון עמותת אל עיר דוד (אלע"ד).

הבולות, (אשר מהן נגזרה המילה בול דואר) הן פיסות טין קטנות ששימשו בתקופות קדומות לחתימת מכתבים. מכתב שהגיע כשהבולה שלו שבורה, העיד שהמכתב נפתח לפני שהגיע ליעדו.

מכתבים אמנם לא שרדו את השריפה האדירה שהתחוללה בירושלים עם חורבנה, אך הבולות שעשויות מחומר – בדומה לקרמיקה – דווקא השתמרו טוב יותר הודות לאש, והשאירו עדות על קיום המכתבים, ואף על האנשים שעמדו מאחורי המכתבים.

לדברי אורטל כלף ודר' ג'ו עוזיאל, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "בחפירות עיר דוד הרבות נמצאו עשרות בולות אשר מעידות על המנהל המפותח של העיר בימי הבית הראשון. על הבולות הקדומות יותר מופיעים בעיקר ציורים שונים, ונראה כי במקום לרשום את שמות הפקידים, השתמשו בסמלים שהעידו מי חתם, או אולי על מה הוא חתם. בשלבים מאוחרים יותר של התקופה – בערך מימיו של חזקיהו המלך (סביב שנת 700 לפנה"ס) ועד לחורבן ירושלים ב-586 לפני הספירה, מופיעים על הבולות שמות הפקידים בכתב עברי קדום. דרך ממצאים אלו, אנו לומדים לא רק על המנהל המפותח בעיר, אלא גם על האנשים שגרו ושירתו במגזר הציבורי".

בולה הנושאת את השם "פנחס" צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות

בחלק מהבולות מוזכרים שמות מקראיים, חלקם נמצאים בשימוש עד היום – למשל פנחס. על בולה מעניינת במיוחד, נכתב "לאחיאב בן מנחם". שני השמות הללו מוכרים בהקשר של ממלכת ישראל; מנחם היה מלך ישראל, ואילו אחיאב לא מופיע בתנ"ך, אך שמו דומה לשם אחאב – מלך ישראל הידוע לשמצה בסיפורי אליהו הנביא. אמנם איות השם שונה במעט, אך נראה כי מדובר באותו שם. גרסת השם המופיעה על הבולה שנחשפה – אחיאב – מופיעה גם בספר ירמיהו בתרגום השבעים, ואצל יוסף בן מתתיהו (קדמוניות היהודים ט"ו:ז-ח).

בולה שלמה הנושאת את הכיתוב "לאחיאב בן מנחם" צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות

כלף ועוזיאל מוסיפים כי הופעת השם אחיאב מעניינת משני טעמים עיקריים. הראשון – היא מהווה עדות נוספת לשמות המוכרים מהמקרא, אשר מופיעים ביהודה בתקופה שאחרי חורבן ממלכת ישראל. "שמות אלו הם ככל הנראה חלק מהעדות לכך שאחרי גלות שבטי ישראל, הגיעו לירושלים פליטים מהממלכה הצפונית, והם התברגו בתפקידים בכירים במנהל בירושלים" מסביר ד"ר עוזיאל.

בולה שלמה הנושאת את הכיתוב "לאחיאב בן מנחם" צילום: אליהו ינאי, עיר דוד

הטעם השני לעניין שמעוררת הבולה בקרב החוקרים, נעוץ בעובדה ששני השמות המופיעים על הבולה – אחיאב ומנחם – היו שמות של מלכי ישראל. למרות שאחאב מצטייר כדמות לא אהודה במקרא, השם ממשיך להיות בשימוש – אם כי בגרסה של כתיב מלא – הן ביהודה של סוף ימי הבית הראשון, כפי שמשתקף בספר ירמיהו ומהבולה, הן לאחר החורבן – בגלות בבל ועד לימי הבית השני, כפי שניתן לראות למשל בכתבי יוספוס.

מכלול בולות נדיר זה מצטרף לאוצר הבולות שהתגלו בשנים האחרונות בעיר דוד ובתחומי ירושלים הקדומה האחרים, המחזקים את הכרתנו ואת הבנתנו בנוגע למעמדה המנהלי והכלכלי של ירושלים בימי בית ראשון, ויש בו כדי לתרום רבות לחקירתם של נושאים רבים וסוגיות שונות הקשורים בחברה ובתרבות של בני התקופה כגון: השפה העברית המקראית, הכתב העברי הקדום, אומנות ועוד.

מקבץ של בולות. צילום: אליהו ינאי, עיר דוד

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
9 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הו.
סופסוף מצאו את החותמת שלי,
איך אוכל לקבלה בחזרה?

יש לציין כי על פי המסורת עיר דוד הינה מבית שני, ובבית ראשון העיר השתרעה היכן שהיום.
ראו יהושע עציון – התנך האבוד

זה בולה שלי
מי הרשה לכם לגעת בזה?

ציטוט: "למרות שאחאב מצטייר כדמות לא אהודה במקרא, השם ממשיך להיות בשימוש – אם כי בגרסה של כתיב מלא". יש לציין שזה לא למרות אלא להיפך. כיון שאחאב היה מלך רשע, הקפידו לא לקרא בשמו המדויק, אלא שינו זאת בתוספת יו"ד לאחיאב. כשם שאין קוראים בשם אבשלום, כיון שהיה רשע, אלא בתוספת יו"ד אבישלום. כמבואר בתוספות ביומא דף לח ע"ב ד"ה דלא מסקי בשמייהו, ובתוספות בכתובות דף קד ע"ב ד"ה שני דייני.

לשלמה, עיר דוד האמיתי נמצאת בחלק העליון של העיר היכן שקבור דוד ולא כפי שטועים אותם חוקרים, שקוראים לאזור היבוסי עיר דוד.
ואיפה סיביליה נעלם כדי לעשות סדר??????

לשלמה וכן לשלמה צבי פרוכטר, הממצאים בעיר דוד של היום מוכיחים בלי כל צל של ספק שהיה שם יישוב יהודי בתקופת בית ראשון.

למה השמות לא כתובים בלשון הקודש?

ליהודי, אם כוונתך לכתב אשורי, עי' בסנהדרין כא-כב שלחלק מהדעות בבית ראשון השתמשו תמיד רק בכתב המופיע בחותמות (כתב עברי / ליבונאה) אף בספר תורה! וגם לדעות האחרות כתבו המפרשים (כגון הרמב"ם באגרותיו ועוד) שלדברי חול היו משתמשים בכתב המופיע בחותמות, ורק לדברי קודש השתמשו בכתב אשורי. ורק מזמן בית שני התחילו להשתמש יותר בכתב אשורי גם לדברי חול.

למגיב האחרון
בפועל מבחינה היסטורית רואים שגם לדברי קודש השתמשו בכתב העברי (המופיע בחותמות). רואים את זה בתפילין שנמצאו במערות קומרן ובמגילות הגנוזות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture