צבא העתיד: הרחפן היורה, הטנק העתידי, וצוללות לא מאוישות

הרחפן יורה עצמאית מהאוויר, בעוד רחפן אחר מעביר בינתיים מטען ממקום למקום. טנק ללא נהג מתקדם, בעוד צוללת לא מאוישת עושה דרכה במים. צה"ל מתקדם אל עבר צבא העתיד ומשרד הביטחון חושף היום שורה של פיתוחים טכנולוגיים. צפו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

בפתח כתבה מעין זו, חשוב להבהיר כי אכן חובת ההשתדלות מוטלת על האנשים, וכי על מערכת הביטחון להיערך ככל הניתן, תוך ניצול מיטב הפיתוחים הטכנולוגיים על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל מפני אויבינו המקשים להשמידנו, אך אנו מאמינים בני מאמינים, כי אם ה' לא ישמור עיר, שווא שקד שומר, ואנו תפילה כי פיתוחים אלו לא יבואו לידי שימוש, ונזכה לגאולה השלימה בקרוב, ואז תתקיים הנבואה כי לא יישא גוי אל גוי חרב, ולא ילמדו עוד מלחמה.

מינהל פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפא"ת) חושף היום (ג') שורה של פיתוחים צבאיים מתקדמים שעתידים לשרת את צה"ל בשנים הקרובות, באוויר, בים וביבשה. הקו המשותף לכלל אמצעי הלחימה החדשים הוא שהם מבוססים על טכנולוגיה מתקדמת, חלקה פורצת דרך וחסרת תקדים ברמה העולמית, שצפויה לחולל מהפכה בשדה הקרב העתידי של כוחות הצבא מול חיזבאללה או חמאס.

מבין הפיתוחים החדשים שהוצגו: המשוריין העתידי "כרמל", שיגיע בפלטפורמות של טנק, נגמ"ש וכלי הנדסה כבדים, הרחפן שיורה מהאוויר בנשק קל, הרובה החכם לחייל שיורה רק אחרי נעילה על המטרה והצוללות הבלתי מאוישות, למשימות של איסוף מודיעין ומיפוי. פיתוחים אלה נמצאים בשלבי תכנון מתקדמים, חלקם כבר חולקו לצבא (מערכת הירי מהרובה), אך טרם הוכרזו כמבצעיים כאשר אב טיפוס של פיתוחים אחרים יוצג רק בעוד 3 שנים לכל הפחות (כמו טנק הכרמל).

חלק ראשון: טנק כרמל והכרב"מ

בוידאו: הטנק העתידי. צילום באדיבות מפא"ת במשרד הביטחון

אחרי קרוב ל-15 שנים של רינונים ועבודות מטה בוסריות במערכת הביטחון להחלפת טנק המרכבה המסיבי והמגושם במשוריין מהיר ומותאם יותר לשדה הקרב המודרני, החלה השנה תוכנית תלת-שנתית לפיתוח תשתית טכנולוגית לרכב הקרבי העתידי המשוריין, שייקרא כרמל. המשוריין הבא יהיה שונה ללא היכר מטנק המרכבה ויוכל להוות פלטפורמה גם לנגמ"ש או לכלי הנדסה כבדים שיחליפו את הנוכחיות.

"זה כבר לא הטנק שהכרנו בעבר", אומר תא"ל במיל. דר' דני גולד ראש מפא"ת (מנהל מחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) במשרד הביטחון. "היום אנחנו הולכים על הרבה טכנולוגיה שגם מוטמעת בשוק האזרחי. אם יש היום מכונית ללא נהג, אז אנחנו מפתחים טנק לא מאויש, כזה שיענה לכל הצרכים המבצעיים בלי לסכן כמעט חיים אדם. כמו גם צוללת בלתי מאוישת שיכולה להגיע לטווחים ארוכים יותר, עומקים רבים והכל בלי לסכן איש", אומר דר' דני גולד חתן פרס ביטחון ישראל והאיש מאחורי "כיפת ברזל".

הכרמל יכיל, כמו מרכבה סימן 4 של ימינו, מערכת ההגנה האקטיבית בסגנון מעיל רוח ליירוט איומים כגון טילי נ"ט, אך יתכן וכלל לא יזדקק להפעלתה: בתנאים מסוימים המשוריין החדש יוכל להפוך לבלתי נראה, עם "שריון שקוף" ובעל חתימה נמוכה הכוללת הנעה חשמלית מול מערכות הגילוי של האויב, בעיקר בלילה. גרסה של הכרמל תהיה גם בלתי מאוישת. המנוע שלו יהיה שקט, מהיר והיברידי, גודלו יהיה קטן משל המרכבה, הפעלתו תהיה פשוטה יותר והוא יכיל כמחצית מכמות צוות הטנק של ימינו: שני לוחמים במקום ארבעה. אלה יפעלו כמעט כמו טייסים, ייתכן שעם קסדות חכמות שמשקפות את הסביבה ולא יצטרכו להוציא ראשיהם מהטנק כלל.

את תאם יקיפו מסכי טאצ' גדולים שיקרינו באמצעות מצלמות חכמות ומערכות גילוי אויב את כל מה שהטנק "רואה" מסביבו ואת המשך מסלולו. הכרמל יהיה מחובר רשתית לטנקים אחרים בכוח ובעל יכולת אוטומטית להגן מפני טילי אויב על כלל השיירה, בהגנה מרחבית, ולא רק על עצמו. השימוש בפגזים ומקלעי הטנק יתאפשר באמצעות ג'ויסטיקים מתא הלוחמים, בזוויות יוצאות דופן, של 60 ו-80 מעלות, במידה והלוחמים ירצו להפגיז דירה מסוימת בבניין רב קומות שנמצא מעליהם. סיום הפיתוח צפוי בעוד כשלוש שנים, אך חלק מהטכנולוגיות של המשוריין החדש "יוצאו" לצבא תוך כדי תהליך בהתאם לרמת בשלותן.


בוידאו: כרב"מ. צילום: מפא"ת במשרד הביטחון

השקעות עתק בעולם הרכב האזרחי מביאות הישגים טכנולוגיים משמעותיים במירוץ לקראת הרכב האוטונומי. עם זאת קיים הבדל מהותי בין נסיעה בכביש לנסיעת שטח מבצעית ולכן נדרש מאמץ פיתוח להשלמת היכולת המאפשרת התמודדות עם אתגרי התמרון. האתגר הוא גם בטיחותי וגם פיתוח יכולות ירי מרחוק.

אחד הקשיים בכרב"ם נוגע ליכולת להפעילו בשטח פתוח, כמו בהר, טרשים וסלעים ועדיין לשמר לו יכולות ירי מדויקות. במפא"ת מקדמים כמה כרב"מים במקביל, שחלקם כבר הועברו לכוחות צה"ל. מדובר בכרב"מים למגוון משימות, כמו רכבים לתמרון יבשתי למשימות הנדסיות או לוגיסטיות, רובוטים לכוחות החי"ר בדגש על לחימה בשטח עירוני וכרב"מ למשימות בט"ש בהגנת הגבולות.

חלק שני: צוללות בלתי מאוישות

למרות שרוב שעות הטיסה המבצעיות בחיל האוויר הן של כלי טיס בלתי מאוישים, הבשורה האוטונומית עדיין לא פרצה דרך גם בחיל הים, וכיום ניתן לספור על יד אחת את כמות כלי השיט הבלתי מאוישים, והמוגבלים יחסית. הכצב"מ הקטן צפוי לחולל את השינוי. מדובר בכלי צולל בלתי מאויש, שכמותו יש כבר בעולם, אך כעת גרסה "ישראלית" שלו מפותחת בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון. הכצב"מ הוא למעשה צוללת זעירה למשימות סריקה ומיפוי, שיהיה ניתן לשגר מהחוף, מצוללת או מספינה.


בוידאו: כצב"ם קטן. צילום: מפא"ת במשרד הביטחון

הכצב"מ יהיה מסוגל לצלול באופן כמעט אנכי ומהיר, לנוע בכל כיוון ולפי משרד הביטחון – יעלה שליש ממקביליו בעולם. במקביל מפותח הקיסרון – כצב"מ גדול יותר שמשמש למעשה כצוללת לכל דבר, רק בלתי מאוישת כמובן, למשימות חשאיות. מדובר בכלי ייחודי שישוגר למשימות איסוף מודיעין. הקיסרון, כלי בלתי מאויש ייחודי בעולם למשימות מודיעין, בחזית הטכנולוגיה העולמית.

חלק שלישי: שיפור אמצעי הירי, ורחפנים

בנוסף, פותח מערכת אלקטרו-אופטית שמולבשת על רובה סער ומשפרת באופן דרמטי את סיכויי הפגיעה בכל מצבי הירי והתרחישים. הלוחם לוחץ על ההדק אבל הרובה יורה רק כאשר המטרה מופיעה במרכז הכוונת. בניסויים שנערכו עד היום, שימוש במערכת העלה משמעותית את אחוזי הפגיעה במטרות והקטין את הפגיעה ב'בלתי מעורבים'. המערכת אינה מבצעת ירי בעצמה אלא רק חוסמת או מאפשרת ירי בכפוף לבקשת הלוחם. המערכת צפויה להיכנס לשימוש בהיקף נרחב בזרוע היבשה.

כמו כן, התעשייה האווירית פיתחה עבור מפא"ת רחפן בתצורת מסוק ללא טייס, עם יכולת לטוס במהירות של 150 קמ"ש, לשאת משקל של עד 180 ק"ג ובכך לשאת מטענים לוגיסטיים לכוחות בזמן התמרון, כמו תחמושת, מים, דלק ומזון, מבלי לשנעם על הקרקע בצורה איטית ומסוכנת. הרחפן-מסוק מסוגל להגיע לטווחים של 8 ק"מ ויותר ולבצע את משימתו שוב ושוב עם מנוע בעירה פנימי.

ולסיום, רחפן נושא נשק קל: את המערכת מפתחת חברת סטארטאפ ישראלית במימון מפא"ת. המטרה: שימוש ברחפן לביצוע ירי צליפה, יצירת הפתעה בשדה הקרב ומניעת סיכון לכוחותינו. הפיתוח מתמודד עם אתגרים טכנולוגיים מורכבים, בהם יכולת ייצוב ושהיה באוויר של הרחפן, דיוק בירי בשליטה מרחוק ובטיחות ההפעלה. המערכת נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים ותיבחן מבצעית במהלך השנה הקרובה.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הסרטונים מאוד כבדים אולי בגלל ששמתם כמה סרטונים באותו חלונית?

יפה ומיוחד שלא שכחתם להזכיר שה' הוא העושה מלחמות ולא אף אחד אחר ואם היינו מאמינים יותר גם את זה לא היינו צריכים…

הכל נראה פלסטי ולא משכנע,

נס אחד הקב"ה עושה וכל הטילים הטנקים המטוסים האוניות הצוללות הכטבים והעבמים מושבתים.
הוא רק גורם לדלק להפסיק לבעור…

כמה נאה באותו זמן לראות את התכנונים ארוכי הטווח בלחימה, ומנגד סופה טבעית שאם אויב היה יוצר נזק של אחוז ממנה היתה נפתחת מלחמת עולם שלישית.

איזו כתבה מושקעת!!
תמשיכו כך!!!
מה שחסר זה התרגום… אם היה תרגום זה היה נראה יותר אמיתי.

עד שיבנו צבא רציני בכמות ובאיכות גבוה כבר המשיח יבוא, ואני לא מתכוון לעוד הרבה זמן…

אם ה' לא ישמור עיר,שווא שקד שומר…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture