צילום: יצחק הררי – דוברות הכנסת

נתניהו: "לא נתקלתי בסאדאת פלסטיני"; הרצוג: "צריך בגין ישראלי" • צפו

היום מציינים 40 שנה לנאומו ההיסטורי של נשיא מצרים במליאת הכנסת. שגריר מצרים בישראל קרא "להשיג את השלום שכולנו רוצים, ולא להשאיר זאת לדורות הבאים". יו"ר הכנסת: "מי שיכיר בקיומה של ישראל ויבקש לנאום בכנסת, ימצא דלתות פתוחות"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

מליאת הכנסת קיימה דיון מיוחד לציון 40 שנה לביקור נשיא מצרים אנואר סאדאת בכנסת. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון: "נפגשתי עכשיו עם שגריר מצרים, הוא מסר לי ברכות מהנשאי א-סיסי ומשר החוץ. עצוב לי לראות את הנוכחות הדלה של השרים וחברי הכנסת באירוע כל כך חשוב. אנחנו נצטרך לתקן את זה באירועי היובל החמישים אבל אני חושב שיהיו הזדמנויות גם קודם לכן. ייתכן שאחת הסיבות היא שהתרגלנו מהר מידי, זה הפך להיות מובן מאליו אבל זה לא מובן מאליו.

"אני זוכר את ההתרגשות העצומה שאחזה בי ובכל אזרחי ישראל. זה היה כמו לראות את האדם הראשון על הירח. ב40 דקות שהוא עבר במטוסו את המרחק בין מצרים לישראל הוא שינה את ההיסטוריה. ביקור סאדאת היה פריצת דרך בתולדות המזרח התיכון אפשר מגע ישיר בין מדינות ערב למדינת היהודים. הזמן מלמד שהשלום הזה הוא עוגן יציב באזור מדמם.

ראש הממשלה הוסיף, "נכון הוא לא מושלם אבל הוא בהחלט משתלם לשתי המדינות. למרות המשברים בדרך השלום הוא בר קיימא. אבל יש תנאי ייסודי לשלום – עוצמתה של ישראל. במזרח התיכון כורתים בריתות עם החזק לא החלש. איך סאדאת אמר "באתי לעשות שלום עם מנהיג חזק". חשיבותו של קיר הברזל הוכחה פעם אחר פעם. רק כשישראל חזקה ניתן להגיע קודם לאי לוחמה ומתוכה לשלום.

נתניהו עם שגריר מצרים. Amos Ben Gershom GPO

"כשסאדאת עמד על הבמה הזו הוא אמר "הכרזתי יותר מפעם אחת שישראל היא עובדה קיימת" כלומר קודם כל מגיעה הכרה בעובדת הקיום ולאחריה בזכויות הקיום. כך נהג סאדאת בניגוד לשכנינו הפלשתינים שעד היום מסרבים להכיר בזכות קיומה של מדינת ישראל. עוד לא נתקלתי בסאדאת פלשתיני שיכריז על רצונו בקץ הסכסוך, יכיר במדינת ישראל בגבולות כל שהן ויתמוך בזכותנו לחיות בשלום.

"היום חלקים נרחבים בעולם הערבי מבינים היטיב את מה שיכול להתרחש פה בזכות השינויים המתרחשים באזור. מדינות רבות יודעות שהאיום במזרח התיכון אינו נובע מישראל אלא להפך. הנשיא סאדאת עצמו נפל קורבן לקנאות אסלמית, ועם זו השלום נותר עומד על תילו. השלום ידע עליות וירידות אבל צלח את כל המהמורות. בשנים האחרונות יחסנו עם מצרים זוכים לעדנה, אנחנו מקיימים ערוצי קשב פתוחים החיוניים לביטחון ישראל ולביטחונה של מצרים. אנחנו מחויבים להרחבת מעגל השלום עם מדינות אחרות וגם עם שכיננו הפלשתינים.

לדברי נתניהו, "המכשול הגדול ביותר להרחבת השלום איננו מצוי במנהיגים, המכשול הוא דעת הקהל ברחוב הערבי שנשטפה במשך שנים ע"י הצגה מוטעית של מדינת ישראל. אחרי עשרות רבות של שנים קשה מאוד להשתחרר ולהציג את ישראל באור האמיתי שלה, לכן השלום נשאר קר. עדיף שלום קר על מלחמה חמה אבל עדיף שלום חם על שלום קר. לכן את התפיסה הזו חייבים לשנות.

"גם אצל הפלשתינים יש תעמולה בלתי פוסקת, התבססות השק כל כך עוצמתיים וזה מה שמונע את פריצת הדרך ואת זה חייבים לשנות. אני רואה שינויים מסוימים בדעת הקהל במרחב הערבי וזה דבר שצריך לעודד ולפתח. הייתי רוצה לראות את השלום עם מצרים מותאם לאמת הזו, להרחיב את המגע החי בין העמים. לפרוץ את חומת התעמולה ההיסטורית. אני מקווה שאנחנו בתחילתו של תהליך כזה. אין ספק שאנחנו נמצאים בשעת כושר להרחבת שיתוף הפעולה."

יו"ר האופוזיציה יצחק בוז'י הרצוג אמר בדיון: "השאלה שמלווה אותי ביום הזה היא – האם זה חייב להיות כך, שרק לאחר הקרבת הקורבנות מגיע השלום? עד כמה טחו עיני מנהיגי הימים ההם מראות שהאסון הולך ומתקרב. ומדוע, למען השם, מדוע התעלמה הנהגת המדינה מקריאותיו המפורשות של הנשיא סאדאת החל משנת 1971 להיכנס לתהליך השלום. מדוע התעלמה ההנהגה מניסיונותיו החוזרים ונשנים להציע שלום מלא. סאדאת אף טרח להדגיש זאת בנאומו בכנסת ולא בכדי.

"היום אנו יודעים על כמה וכמה יוזמות שלו שנדחו באטימות על ידי הצד הישראלי מבלי לעצור רגע, להרהר, לשאול ולחשוב – אולי בכל זאת המנהיג שמנגד מוכן לעשות שלום? הייתכן שיש מנהיג ערבי שבכל זאת מתכוון לדבריו? אולי הוא יותר חזק, נבון ומתוחכם ממה שחושבים קברניטי המודיעין שלנו? אולי הוא ישרוד בתפקידו יותר מ"שלושה שבועות" או "שלושה חודשים"? והכיצד, אני שואל את עצמי – למרות כל דברי הרהב שלנו על ש"עדיפה שארם א-שיח על שלום" וש"לעולם לא נוותר", עשינו זאת עד הגרגיר האחרון, אבל רק, רק לאחר שנהרגו אלפי בנים ודור שלם נצרב בטראומה נוראה שמלווה אותנו מאז?

הרצוג הוסיף, "הסוגיה הפלסטינית לא תיעלם, אם תתעלם! סאדאת בדבריו אמר כאן משפט שמהדהד מאז ארבעים שנה: "בכל הכנות אומר לכם! לא ייתכן שהשלום יושג בלי הפלסטינים." היום מסביבנו מנהיגים ערביים צעירים ונחושים, המוכנים לקחת אחריות אזורית למהלך לשלום מול הפלסטינים. היום, יורשו של הנשיא סאדאת, הנשיא המצרי עבד אל-פתח אל-סיסי, המיוצג כאן בכבוד רב על ידי שגרירו בישראל, הוא מנהיג אמיץ ומפוכח, המושיט לנו יד לשלום והוא שאל אותך – הן בראיונותיו בגלוי והן בחדר סגור בנוכחותי – האם בחלוף ארבעים שנה לאותו צעד היסטורי אתה מוכן ללכת לשלום? הוא דיבר מן הלב, הוא אמיץ והוא וחבריו מוכנים למהלך.

"לא צריך רק סאדאת פלשתיני, צריך גם בגין ישראלי. יש המעידים, גם היום, שלפני ארבעה עשורים מכובדי ראש הממשלה התנגדת להסכם השלום עם מצרים והבעת עמדתך בגלוי כנגדו. כבר אמרתי לפני שבועיים כאן במליאה – לו אתה היית ניצב במקומו של מנחם בגין ספק בעיני אם היית אתה מגלה את אותו אומץ לב שגילה מנחם בגין אז."

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין אמר בפתח הדיון: "אני קורא כאן היום למנהיגי שכנותינו: לכו בעקבות אנואר סאדאת ומנחם בגין. עמיתי, יושבי ראש הפרלמנטים בארצות ערב – אתם מוזמנים! ידינו עדיין מושטת לשלום – לכל שכנותינו. אני אומר כאן היום כיושב-ראש הכנסת, באופן הברור ביותר: מי מכם שיהיה מוכן לצעוד צעד אמיץ, שיכיר בזכות קיומה של מדינת ישראל ויבקש לנאום בכנסת, ימצא את דלתות המשכן פתוחות. פתוחות לא רק לריצה בהולה אל הסכם שלום, אלא גם לכל התחלה של תהליך. פתוחות לבניית אמון. פתוחות לדיון משותף על האינטרסים הממשיים של אזרחי כל המדינות. בהחלט יכול להיות שלא נצליח להגיע בסופו של דבר להסכם. אבל אל תחששו; מביקור כזה אף אחד לא יפסיד. לכל הפחות תיהנו מהקפה המשובח כאן בכנסת".

אדלשטיין גם ברך את הסכם השלום שהביא לנרמול היחסים עם מצרים וביקש להרחיב את תחומי הפיוס מהמנהיגים אל העם ״אין סיבה שבתי המלון בישראל לא יתמלאו בתיירים מקהיר ואלכסנדריה – וכמובן, גם להיפך אין סיבה שלא נעמיק את שיתופי הפעולה בינינו בתחומי הכלכלה, החקלאות, התרבות והחדשנות. אין סיבה שלא נמשיך את החזון שהתחיל כאן, בכנסת ישראל, לפני ארבעים שנה: מה שהיה – לא צריך להיות מה שיהיה״

שגריר מצרים בישראל חאזם ח'ייראת קרא היום במשכן להשלים את חזונו של סאדאת לשלום אזורי ולחתור להסכם בין ישראל והפלסטינים, שיהיה מבוסס על שתי מדינות. "אסור לנו לפספס את ההזדמנות להשיג שלום. אפשר למצוא פתרון לבעיה הפלסטינית שיכולה לחיות לצד ישראל בשלום ושגשוג" , אמר חייראת באירוע חגיגי בכנסת לציון 40 שנה לביקור סאדאת, וקרא למנהיגים באזור לנהוג באותו אומץ כמו סאדאת שהגיע לביקור בירושלים. "צריך חזון כדי להתקדם מעבר למה שקרה קודם. דרושות החלטות אמיצות כדי להתגבר על העבר ועל הקיצוניים", אמר.

השגריר המצרי קשר בין שיתוף פעולה ביטחוני בתחום הטרור לבין המאמץ להשיג שלום ואמר כי "שנינו סובלים מטרור שמטיל צל ענק באזור. זה דורש שיתוף פעולה אזורי מה שהופך את המשימה להשגת שלום הרבה יותר פתוחה. עלינו להתמודד עם שורשי הטרור ולהכריע את הקיצוניים. מצרים קראה להקמת מנגנון בינלאומי למלחמה בטרור. צריך שכל השחקנים באזור יהיו חלק מהניסיון לשרש את הטרור".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
11 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בוז'י מותק.
כשתגדל תבין

המליאה ריקה…
בושות!!!

LIKE ענק

הכיף של אבי גבאי
זה לראות את בוז'י מפטפט את עצמו לדעת
כנראה לכן, הוא השאיר אותו בתפקיד יו"ר האופוזיציה

כששומעים את בוז'י אומר כ"כ הרבה שטויות
יודעים כמה צריך לשמוח שהוא לא ראש הממשלה…

בוז'י חמודי בוז'י היית ובוז'י תשאר……
ועליך נאמר כמו שאמר הכתוב "מהכיסא נפל הטמבל"…..

לצערי, נכנסתי אתמול למקום הטמא הזה… וראיתי את ביבי ואת בוז'י ואת הכיסאות הריקים.
למי שהיה שם ומכיר, יש שם מסך שמראה בכל רגע נתון, כמה ח"כ נמצאים במשכן, ואיזה.
בזמן הנאומים הריקים היו 71 חברי כנסת (!!!!!!) אבל אולם המליאה נראה כמו בסוף זמן…

בוז'י בוז'י הקטן, רץ בבוקר אל הגן

לא יודע אבל עדיין לא ראיתי אף סרטון שמצולם בכנסת והכל מלא כל פעם הכל ריק רק פה ושם רואים שיושב מישהו, ואותם יחידים תופס המצלמה בגדול איך שהוא מחייך או צועק בחזרה, או איך שביבי קורע איה פתק או ששני ח"כ מדברים ביניהם,
חברה איפה ה"120" חברי כנסת שלנו איפה? אשמח לתשובה אם יש למישהו

תם עידן ביבי הזקן ברוך הבא נפתלי בנט הימני !!!

ארי, עזוב, עדיף שתחזור לסיסמה הישנה שלך 'מריח הון ושלטון'. הסיסמאות החדשות שלך ברמה מאאאאאד נמוכה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture