בצל התקיפות האחרונות בסוריה: מטוסי ה'אדיר' הוכרזו כמבצעיים

שנה אחרי שנחתו בארץ, הוכרזה אמש טייסת F-35 כמבצעית • מפקד חיל האוויר: "ההכרזה על כשירותה המבצעית של הטייסת מתרחשת בתקופה שבה חיל האוויר פועל מבצעית בהיקף נרחב בכמה חזיתות"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

עידן חדש בחיל-האוויר: שנה בלבד לאחר הגעתו ארצה, הוכרז היום (ד) מטוס ה"אדיר" (F-35I) כמבצעי. המטוס המיוצר בחברת "לוקהיד-מרטין" האמריקאית נחשב לאחד ממטוסי הקרב המתקדמים בעולם ושייך לדור החמישי של מטוסי הקרב.

יצוין כי הכנסתו לפעילות מבצעית של המטוס מתרחשת על רקע הפעולות המיוחסות לישראל בסוריה. באיגרת ששלח מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, לאנשי חיל האוויר הוא התייחס לעיתוי ברמז כשכתב: "ההכרזה על כשירותה המבצעית של הטייסת מתרחשת בתקופה שבה חיל האוויר פועל מבצעית בהיקף נרחב בכמה חזיתות, בתוך מזרח תיכון משתנה ומתעצב. האתגר המבצעי ההופך מורכב מדי יום – זוכה למענה אווירי איכותי ומקצועי. המבצעיות של האדיר מוסיפה נדבך משמעותי ליכולתו של החיל בעת הנוכחית".

//www.jdn.co.il/news/israel/777758

"בביקורת התבצעו מתארים הכוללים את כל המרכיבים המבצעיים הנדרשים להטסת 'אדיר', מהקרקע ועד האוויר. הרגשנו שכל חיל-האוויר מרכז את הקשב שלו סביב הביקורת", סיפר סא"ל יותם, מפקד טייסת 140 ("נשר הזהב") המפעילה את מטוסי ה"אדיר". "אני מרגיש שהמתח הוא נכון ובריא ובטוח ביכולת המערך להגיע לבשלות מבצעית".

שני מטוסי ה"אדיר" הראשונים הגיעו ארצה ב-12 לדצמבר 2016. כיום ברשות חיל-האוויר נמצאים תשעה מטוסים, מתוכם נבחרו חמישה עליהם התבצעה הביקורת. מטוס ה-F-35 הישראלי הוכרז כמבצעי בפעם הראשונה מחוץ לגבולות ארה"ב, כשקדמו לו רק מטוסי F-35 של המארינס (חיל-הנחתים) וחיל-האוויר האמריקאי.

"ביקורת הכשירות לא בחנה רק אם הטייסת מוכנה להפעיל את האדיר באופן מבצעי, אלא את חיל-האוויר כולו. הביקורת קשורה לגורמים רבים בחיל: הלהקים השונים, טייסת 140 ("נשר הזהב"), יחידות הבקרה, בסיס נבטים, יש"מ (יחידת שליטה מרכזית) ועוד רבים אחרים", תיאר סא"ל יותם.

//www.jdn.co.il/breakingnews/917011

תפיסת עולמו של חיל-האוויר, להתאים את עצמו לדור החמישי, במקום שמטוסי ה"אדיר" יתאימו את עצמם אל החיל, הציבה בכל יום אתגר חדש. "עסקנו באופן יומיומי בשאלות, מחשבות ודיונים על האם וכיצד לעשות אחרת ממה שקיים", אמר רס"ן דובב, סגן מפקד הטייסת במעמד כנס של עמותת חיל-האוויר אשר הוקדש ל"אדיר". "התחושה המרכזית שליוותה אותנו בשנה האחרונה היא תחושת ראשוניות ולמידה. כל יום בשנה האחרונה הסתיים בתחקיר בו למדנו משהו חדש: על המטוס, על המערכות שבו, על אופן השימוש, על ההשפעה המבצעית ועל אופן האחזקה".

אנשי צוות-האוויר הישראליים נמנים על ראשוני טייסי ה-F-35 בעולם כולו, עובדה המחזקת את תחושת השליחות המלווה אותם. "לטוס על האדיר זה להתרגש בכל פעם מחדש מהחלפת הסרבל לקראת הטיסה, מהוצאת הקסדה מהתיק וחבישתה באופן מיוחד ובדייקנות מחשש שמא משהו ייפגע, מתהליך ההתנעה בו מערכות המטוס עולות בסדר מופתי. להתרגש מתחושת הדחף האימתנית בפתיחת המנוע, בקלות בה אתה מגיע לגובה ומתחיל לבצע את המשימה".

קליטת המטוס היא אחד מהאתגרים הגדולים שהתמודד עימם חיל-האוויר, בעיקר בזכות הראשוניות שבפרויקט. 80 אחוזים מהדברים שאנחנו עושים ולומדים כאן הם דברים שלימדנו את עצמנו מאפס", שיתף סא"ל יותם. "מצד אחד זה אתגר ענק ומצד שני זה הדבר המדהים ביותר שיכולנו לבקש, בכוונה להתפתח מקצועית".

במהלך שנת 2018 עתידה טייסת "נשר הזהב" לקלוט שישה מטוסים נוספים, כשהבאים בתור מתוכננים לנחות בתחילת הקיץ. "עוד לא סיימנו את שלב ההיכרות עם המטוס. יש לפנינו עוד ניסויים, פיתוח תורות לחימה ולימוד רב", סיכם סא"ל יותם. "לא עצרנו את תהליך הלימוד, החשיבה והפיתוח עם הכרזת הכשירות הנוכחית. הקמת המערך לא מסתיימת בביקורת הזו אלא רק מתחילה בה. האם 'אדיר' ייקח חלק במערכה הבאה? אין לי ספק. מטוס כזה שמביא יכולות שלא היו לפני כן לחיל-האוויר, הוא נכס אסטרטגי חשוב".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture