תיעוד השמדת מנהרות הטרור: "חמאס מבין שמיותר לחפור מחדש"

"מיום ליום חמאס מתקרב למסקנה שאין לו סיבה להשקיע יותר במנהור ההתקפי", העריך היום קצין בכיר בפיקוד הדרום. "יתכן שהוא ישקיע את משאביו בדברים אחרים כמו רחפנים, או דיוק רקטות" • צה"ל מפרסם תיעוד של שתיים מהמנהרות האחרונות שחשף

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

בצה"ל פרסמו היום (חמישי) תמונות חדשות של שתי המנהרות שהתגלו בתחילת השבוע ובחודש אוקטובר. במקביל גורם בפיקוד דרום סיפר כי ארגון החמאס שוקל מחדש את השימוש במנהרות התקיפה בשל ההתקדמות הטכנולוגית בגילוי מנהרות.

הקצין הבכיר התייחס גם למתיחות סמוך לגבול בשבועות האחרונים בשל חשיפת המנהרות. "חשיפת המנהרות לבדה מובילה למלחמה", אמר הקצין. "חמאס ספג 23 הרוגים בחודשיים אבל לא יורה רקטות כך שאנו מבינים שההרתעה שלנו מולו חזקה".

הגורם סיפר כי חמאס הבין כי בשל ההתקדמות הטכנולוגית בצה"ל ובניית המכשול הקרקעי, חמאס מבין שפרויקט המנהרות עלול להפסיק. "אנחנו מבינים שהחמאס נמצא בשלבים מתקדמים שהוא מבין שפרויקט המנהרות לא משתלם לו ומיותר עבורו לבנות מנהרות חדשות כשהוא מבין שאנחנו מוצאים את המנהרות שבצורה שיטתית".

"המאמץ מול המנהרות הוא לא של זבנג וגמרנו. השלמנו כבר ארבעה ק"מ מקיר המכשול התת-קרקעי ואת המנהרות שחשפנו לאחרונה גילינו באמצעים אחרים. עד סוף השנה נסיים יותר מ-50% מקיר המכשול ואת כולו נסיים בתוך כשנה וחצי. התחלנו מול מוקדים מאוימים יותר כמו ליד שדרות, נתיב העשרה ונחל עוז ונמשיך דרומה. חמאס מסתכל בעיניים כלות על הפרויקט שלנו נגד המנהרות. יום סיום הקמת המכשול הוא לא היום שבו נצא למלחמה יזומה".

הקצין התייחס גם למצב ההומניטרי המידרדר ברצועה: "עזה נמצאת במצב הקשה ביותר שבו היא הייתה בעשור האחרון. יכולה להעיד על כך כמות משאיות הסחורות שנכנסת לרצועה מכרם שלום, שירדה מ-800 או 1,200 ביום ל-300 או 400. זה סימן לכוח הקנייה החלש ברצועה ול-46% האבטלה שבה. לכן חמאס הלך לפיוס ואפשר לרשות הפלסטינית לשלוט במעברים ובגביית המסים. עזה לא תהיה סינגפור, אבל היא גם לא חייבת להיות סומליה. והיא מתקרבת לסומליה. הפיתרון לעזה לא יבוא מהסיוע האמריקני לאונר"א אלא מפרויקטים בינלאומיים".

עוד הותר לפרסום היום כי המנהרה של הג'יהאד האיסלאמי, שהתגלתה על ידי צה"ל ונוטרלה בסוף אוקטובר, חדרה לעומק 200 מטר בשטח ישראל, והגיעה למרחק של כשני קילומטרים מקיבוץ כיסופים בדרום עוטף עזה. המנהרה נחפרה בקצב של 20-10 מטרים ביום ועומקה המקסימלי היה 26 מטר. לשם השוואה, מנהרה של חמאס באותו איזור, שנוטרלה על ידי צה"ל באמצע דצמבר, חדרה לעומק קילומטר אחד בתוך ישראל.

שיטת החפירה של הג'יהאד האיסלאמי כללה ניווט פרימיטיבי יחסית, אך כזה שסייע ואפשר את הכוונת התוואי מזרחה לעבר ישראל. עבודות החפירה התבצעו שישה ימים בשבוע (למעט יום שישי), 24 שעות ביממה בשלוש משמרות. כמה חופרים פלסטינים היו בחזית המנהרה והיתר סייעו לוגיסטית לתיקון תקלות, החלפת ציוד ועוד.

פעולות רגישות כמו חציית הגבול לישראל או העברת אמצעי לחימה בתוך המנהרה בוצעו – תוך שיתוף פעולה חוצה ארגונים – על ידי כוח ה"נוכבא" המיוחד של חמאס. החופרים השתמשו במעין סירות פלסטיק בצורת קאנו כדי להוביל קשתות ולוחות בטון לדיפון המנהרה מחד ולהוצאת החול והאדמה מאידך. תלוליות החול שנוצרו בצד העזתי דווקא לא הוסתרו על ידי הפלסטינים ולוחות הבטון הובאו ממפעלים ברחבי הרצועה.

כדי לנשום כראוי במהלך העבודה הסתייעו החופרים בצינורות להזרמת אוויר או בבלוני חמצן. כאשר צה"ל פוצץ אותה גרמה קריסתה להריגת שבעה מחבלים בצד הישראלי וחמישה בצד העזתי. בצה"ל מעריכים ששימוש במנהרות על ידי מחבלים מארגונים סוררים הוא אפשרי, אך הפתחים בצד העזתי נשמרים היטב על ידי חמאס.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הרברבנות של הצבא, שלפי הערכותיו חמאס מתחיל "לרדת" מהמנהרות לוקה בהרבה מתסמונת " ששת הימים". להזכירכם לחמאס עשרות מנהרות בתוך שטח רצועת עזה המיועדות לירי טילים מתוך פירים ולמלכודות לחיילים ח"ו במקרה של פעילות קרקעית, וכן נתגלו בסך הכל 3-4 מנהרות ויש מקום לחשש שהם לא מתכוונים לוותר על ההשקעה שהשקיעו וח"ו להשתמש במנהרות הנותרות שאף אחד לא באמת יודע כמה הן.
אז אל תתרגשו. חמאס ימשיך לחפור בתוך הרצועה ואולי גם מתחת לחומה הנבנית ואין מקום לאופוריה מוגזמת. הקב"ה יצילנו מכל רע

יש לי שאלה קטנה למי שיודע.

הרי לא נראה שפוצצו את כל תוואי המנהרה רק חלק די קטן באמצע, ולכאורה מה הבעייה של המחבלים לעקוף את איזור הפיצוץ ולחבר את שני חלקי המנהרה שנותרו, ולהסיט אותם קצת ימינה ושמאלה? איך המנהרה כולה יצאה מכלל פעולה?

לא מידיעה.. אבל מניח שאם ההדף פורץ החוצה במקום אחד, סביר שהוא הולך לאורך תוואי המנהרה ומערער אותה ברמה כזו או אחרת.. עכשיו תחשוב איזו מוטיבציה יש לארגון טרור לשקם מנהרה שהוא יודע שמיקומה גלוי…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture