Doron Horowitz/FLASH90

גדר הבטון בגבול והמפעלים האיראניים בלבנון: החשש הישראלי מחיזבאללה

האיום מארץ הארזים חזר לראש סדר היום הביטחוני של ישראל, בעקבות פעילות בחסות איראנית בשטח לבנון. עם זאת, יש הבדל בין התקיפות הישראליות בסוריה לפניה לזירה הבינלאומית כאשר זה מגיע ללבנון. ויש גם את המאבק על קיר הבטון בגבול

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

"הדבר האחרון שהייתי רוצה זה להיכנס למלחמת לבנון השלישית", אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן במענה לשאלה: "אתם יודעים במערכת הביטחון על המקומות בלבנון שבהם מייצרים את הטילים. מה מונע ממטוסי חיל האוויר להשמיד את אותם אתרים, למה אנחנו מחכים?". השאלה מתעצמת לאור העובדה שכאשר ישראל ידעה על הקמת בסיסים איראניים בסוריה, מיהרו מטוסי חיל האוויר הישראלי להשמיד אותם.

בשתי היממות האחרונות פתחה ישראל במתקפת הצהרות על רקע ההתפתחויות בלבנון, ולא סתם. בישראל לא יכולים לאפשר את המשך המציאות הנוכחית בארץ הארזים, הכוללת הקמת מפעלים איראניים לייצור נשק וטילים ומנסים להעביר שני מסרים: אחד לביירות – "תיזהרו – אנחנו רואים ויודעים הכול", והשני, לעולם – "תחזיקו אותנו".

המשטר בטהרן פועל כבר חודשים ארוכים לבסס את כוחו ומעמדו במזרח התיכון, וזה בא לידי ביטוי בסוריה וכמובן גם בלבנון. הוא מפעיל את ארגון חיזבאללה, שלא יוכל להתקיים ללא מימון איראני, ולאחרונה פועל להעצמתו. במערכת הביטחון זיהו את המגמה הזו, ורואים בפעילות הארגון השיעי הכנה לקראת העימות הצבאי הבא.

יוחאי עופר כותב במקור ראשון כי למעט הטילים שמחזיק הארגון בחצרות בתים ובסלון של משפחות לבנוניות, מפעלי טילים פועלים בשבועות האחרונים להגדיל את הכמות והאיכות של מה שיופנה לעבר ישראל. המגמות בהתעצמות חיזבאללה מטרידות ולמרות שארגון הגרילה של חסן נסראללה היה עסוק בשנים האחרונות בעיקר בסוריה, הוא צבר ידע על אמל"ח מתקדם ופעיליו התנסו בתורות לחימה שלא ידעו בעבר.

כך למשל, בזירות הלחימה לצד צבא אסד, גילו פעילי חיזבאללה את יכולות התמרון – כולל על גבי טנקים. מגוון הפעולות שיודע הארגון לבצע ביום פקודה התרחב, וגם אם אין ברשותו טנקים, יכולת התמרון הרגלית, השתפרה להפליא והפכה לטובה ומתקדמת יותר. אל אלו מצטרפות כמובן כמויות הטילים הרבות ועוצמת האש האדירה שיוכלו להפעיל אנשיו של נסראללה נגד ישראל בדרום לבנון.

אמנם, כמעט ארבעים אחוזים מהכוח הסדיר של הארגון נפגע בסוריה – 2,000 נהרגו ועוד 7,500 נפצעו – אבל נראה כי בשאלה של רווח מול הפסד, בלבנון לוקחים את המערכה לצדו של אסד בחיוב, ובונים על מה שלמדו שם לעתיד. כאשר השליחות בעבור איראן היא עדיין גורם המפתח המרכזי שמנסה להדק עוד ועוד את הטבעת סביב מדינת ישראל.

דובר צה"ל היה הראשון השבוע שנדרש להעביר את המסר. מאמר מיוחד ודי נדיר שכתב ופרסם בכמה כלי תקשורת לבנוניים ציין תא"ל רונן מנליס, בין היתר, את פעילות חיזבאללה לאורך גבול הצפון, בניגוד להחלטת מועצת הביטחון (1701) לאחר מלחמת לבנון השנייה. בצבא זיהו את שגרת הפעילות באזור, התנועה לאורכו של אנשי חיזבאללה בלבוש אזרחי, וכן, ניסיונות לגייס ולהפעיל קצינים וחיילים מצבא לבנון.

(בוידאו: חיזבאללה מפרסם היום: כך אנו עוקבים אחרי פעילות ישראל)

במערכת הביטחון מתגאים בכך שיש בידם מידע רב על המתרחש בלבנון וטוענים כי אחד מכל שלושה-ארבעה בתים בדרום המדינה משמש כמפקדה, עמדה, מחסן נשק או מקום מסתור עבור חיזבאללה. כך הופיע בדברים שכתב דובר צה"ל לאזרחי לבנון השבוע. קצינים בכירים אחרים טוענים כי בנק המטרות בפיקוד צפון רב ועשיר, וברגע שיידרש לכך, יידע צה"ל לפגוע באותם נכסים בצורה מדויקת.

הפעילות המיוחסת לישראל בתקשורת הזרה נגד שיירות האמל"ח, מתקנים לייצור נשק ומחסנים להסתרת טילים, מראים כי המודיעין הישראלי עושה כנראה את מלאכתו נאמנה. יחד עם אלו, חיזבאללה עושה ככל העולה על רוחו, וקשה היה לפספס, גם בלי ארגוני המודיעין את סיור העיתונאים שארגן חיזבאללה בגבול הצפון את הניסיון להראות את כוחו ולהתגאות במעשיו. "ההפרות האלה לא מאיימות עלינו", הזהיר דובר צה"ל את הלבנונים. "המרחק מהפרה שמסתיימת בדו"ח לאו"ם להפרה שתביא להידרדרות ביטחונית נתון בראש ובראשונה להחלטה ישראלית".

יממה אחרי דו"צ היו אלה שר הביטחון אביגדור ליברמן, שאמר בישיבת 'ישראל ביתנו' כי מערכת הביטחון נחושה למנוע להפוך את לבנון למפעל אחד גדול לייצור טילים מדויקים, ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט שהזהיר את לבנון מהמתרחש בשטחה. "ייצור טילים מדויקים הוא עליית מדרגה מסוכנת ואנחנו לא נקבל אותה. הפעם זה לא ייגמר כמו ברובע הדאחייה, אלא הרבה מעבר לכך", התריע שר החינוך.

מסרים כאלו, ודאי תוך זמן קצר, לא עוברים במקרה, זו טקטיקה שמטרתה לעורר את הצד השני. הניסיונות הישראליים הגיעו עד רוסיה, בפגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ולדימיר פוטין. לפני שהמריא למוסקבה אמר נתניהו כי בין היתר ידונו השניים בניסיונות של איראן להפוך את לבנון לאתר ייצור טילים מדויקים נגד מדינת ישראל. "דבר שאיננו מוכנים לסבול", ציין ראש הממשלה.

(בוידאו: נתניהו מסכם את ביקורו ברוסיה ומבהיר כי ישראל תפעל בלבנון)

כבר תקופה ארוכה שישראל פועלת בנושא מתחת לרדאר, ובשבוע האחרון גם מעליו בניסיון לרתום אליה גורמים נוספים למאבק הזה. פעילות המודיעין ואיסוף המטרות נגד לבנון לא מספיקות במקרה הזה, ונדרשים גם מסרים ברורים לצד השני. גם אם הם נועדו רק לצעוק 'תחזיקו אותי' כדי להכין את הקרקע והשטח ליום בו תידרש ישראל לפעול. מערכת הביטחון מזהה את הפעילות האיראנית עבור חיזבאללה ולא יכולה להותיר את המידע רק אצלה.

מנגד, בחדשות עשר נכתב כי על פי פרסומים זרים, ישראל פועלת לסכל נשק מדויק מאיראן לידי חיזבאללה, שמצא דרך לעקוף את הישראלים ומייצר את הנשק על אדמת לבנון במקום לייבאו מבחוץ. מפעל טילים בחסות איראנית הנמצא בלבנון נמצא על הכוונת של ישראל, אך היא מתקשה למצוא דרך לסכלו.

הפעם הראשונה שבה ישראל תקפה מחסן נשק של חיזבאללה על אדמת לבנון הייתה בפברואר 2014, שהגיב מיד בפיגוע בהר דב. נוצרה משוואת הרתעה, לפיה במידה שישראל תפגע בחיזבאללה על אדמת לבנון, ארגון הטרור יגיב מיד בפיגוע על גדר הגבול. ישראל מנסה למצוא דרכים חשאיות לפגוע בייצור הטילים, אך מתקשה לעשות זאת.

המאמר שפרסם מתאם הפעולות השטחים בתקשורת הלבנונית אותת שלישראל למעשה אין דרך טובה להתמודד עם הבעיה, שכן במידה והייתה זה היה נעשה ולא היה צורך באזהרה. ייתכן כי משוואת ההרתעה בין ישראל לחיזבאללה תכניס את האזור לתקופה מתוחה. גם מחיזבאללה מסרו מסר דומה, כשעיתונאי הנחשב מקורב לארגון מסר לישראל להיזהר מלתקוף, שכן הצדדים ידרדרו למלחמה בה הם לא מעוניינים.

בפגישת ראש הממשלה והנשיא הרוסי ביקש נתניהו מעמיתו לרסן את הנשיא אסד, שאיים לפני מספר ימים כי יפגע בנמל התעופה בן גוריון. למרות שאין חשש לכך, ייתכן כי יגיב באופן סמלי לאחת מתקיפותיה של ישראל. נתניהו מעוניין למנוע זאת ומסר לפוטין שישראל פועלת במסגרת האינטרסים שלה ולא תפריע לו לשפר את אחיזתו בסוריה. נתניהו ניסה להעביר לנשיא הרוסי כי איראן צובעת את המדינה הסורית שהוא מנסה לייסד כלא לגיטימית וכי ייצור הטילים נמצא על הכוונת.

//www.jdn.co.il/breakingnews/945506

//www.jdn.co.il/breakingnews/944508

הפרשן רוני דניאל כותב ב"החדשות" כי צה"ל מבצע בשנים האחרונות מבצע הנדסי רחב היקף לשינוי הטופוגרפיה בגבול עם לבנון שתכליתו להקשות על כוחות קרקעיים שינסו לחדור לשטחי ישראל. מול כל ישוב סמוך גדר, ובמקומות שבהם ישנו מעלה מתון אל עבר יישוב הסמוך לגדר, צה"ל יוצר מצוק של 15-20 מטר שייקשה על כוח רגלי שמנסה להסתנן.

ברור שגם מבצע כזה לא מבטיח הצלחה מלאה, אבל זה משהו שישבש, או לכל הפחות יעכב, כוח חיזבאללה שינסה להגיע לאחד היישובים. על המצוק שולטות מצלמות וכוחות סמוכים. המהלך ההנדסי שאותו הוביל סגן הרמטכ"ל האלוף אביב כוכבי בעת שהיה מפקד פיקוד צפון, מתבצע כבר כמה שנים. היום המהלך כבר קרוב לסיומו.

עכשיו מבקש צה"ל להוסיף למכשולים גם קירות בטון, הדומים למה שנבנה בעוטף ירושלים, רק במקומות הרגישים ולאורך קילומטרים אחדים. עד כאן הדברים ברורים ואין עליהם ויכוח גדול. בבסיס האו"ם שנמצא במעבר ראש הנקרה, מתקיימים מפגשים בין נציגי צבא לבנון לנציגי צה"ל. הכול בחסות האו"ם. המפגשים הללו, שנמשכים כבר שנים, הם כלי יעיל לפתור בעיות שצצות מפעם לפעם לאורך קו הגבול.

באחד המפגשים האחרונים הציגו נציגי צבא לבנון 13 נקודות שיש לגביהן מחלוקת לגבי המיקום המדוייק שעל קו הגבול לעבור. במהלך הדיונים נפתרה המחלוקת לגבי שבע נקודות ונותרו שש אחרות שלגביהן עדיין יש ויכוח. במפגש האחרון שהיה הוצגה עמדה לבנונית לעומתית שהיא מתנגדת לבניית הקיר בשש המקומות שעדיין אין לגביהם בהירות. מיותר לציין שעמדות הצבא הלבנוני מונחות על ידי חיזבאללה, שפחות או יותר מנהל את העניינים בדרום לבנון. המחלוקות עדיין לא נפתרו, והדרישה הלבנונית היא שאין להתחיל את עבודות הקמת החומה בטרם ייפתרו.

גדר הגבול עם לבנון. צילום: Hadas Parush/Flash90

מאחורי כל הטענות האלה עומד ארגון חיזבאללה, שיש לו כוונות לחדור לשטח ישראל אם תתפתח לחימה כחלק מפעולות הלחימה שלו. נסראללה כבר הכריז בעבר על רצונו לכבוש את הגליל, את זה חיזבאללה לא יכול להוציא לפועל, אבל גם השתלטות על מספר בתים ביישוב ופגיעה באזרחים תהיה מבחינתו הישג, ולו רק לצרכי תעמולה.

תשובת ישראל באותו מפגש בראש הנקרה הייתה שאין כוונה לעצור את בניית הקיר, שכן הוא נמצא כולו בשטח מדינת ישראל כפי שהאו"ם סרטט אותו אחרי יציאת צה"ל מדרום לבנון. האירוע הזה כשלעצמו לא יוצר מציאות מיוחדת בגבול הצפון. האירועים הדרמטיים האחרים, כמו כניסה של כוחות אירניים או מיליציות שיעיות, שהייתם בסוריה וחיזוק החיזבאללה גם בטילים ארוכי טווח ומדוייקים הם טרדה ביטחונית לא קלה.

פרשת הקיר יכולה להוות בקושי תירוץ כזה או אחר, אבל גם חיזבאללה לא רוצה התכתשות עם צה"ל, ביודעו מה תהיינה התוצאות (לא בלי נזקים קשים בצד הישראלי). אבל, ברור שאם מחברים את כל הפעילויות האלה של אירן, של חיזבאללה ושל רוסיה שאיפשרה בהסכם נוכחות אירנית קבועה על אדמת סוריה והרצון של אירן לייצר מערכות שהופכות טילים רגילים לכאלה מדוייקים על אדמת סוריה או לבנון מוסיפים מימד של מתיחות .

לאף אחד מהצדדים – לא לחיזבאללה ולא לישראל – אין עניין בשלב הזה בלחימה רחבה, אבל המצב כל כך נזיל ורגיש עד שהדרדרות להתכתשות רחבה בהחלט אפשרית. ישראל העבירה שורה של אזהרות פומביות מפי ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. דובר צה"ל רונן מנליס כתב מאמר שהופץ ברשתות ובאתרים לבנוניים שבו הוא מזהיר את האוכלוסייה בלבנון מפני הפיכת המדינה לאתר לייצור או שיגור טילים, מה שיביא לפגיעה קשה מאוד ביישובים, בכפרים ובערים בלבנון.

//www.jdn.co.il/breakingnews/945659

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture