דובר צה"ל

אימון אווירי משותף: חיל האוויר התאמן עם האמריקאים באלסקה

המראה ונחיתה על משטחי קרח, טיסה נמוכה בין פסגות בגובה 4,000 מטרים וביצוע משימה מבצעית תחת עננות כבדה. אלו האתגרים שניצבו בפני טייסת 120 "הבינלאומית" בתרגיל הענק באלסקה, שבעיצומו אף תדלק חיל האוויר לראשונה מטוסי קרב אמריקאיים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

"הדלק אוזל, אנחנו חייבים לסגת", עולים בקשר טייסי קרב אמריקאים שנמצאים בפעילות מבצעית בעומק מדינת אויב, המחזיקה ביכולות קרב אוויר וטילי קרקע מתקדמים.

"באותו רגע, אנחנו מקפיצים מבנה של מטוסי תדלוק ישראליים הישר למרחב הקרבות על מנת לסייע להם", משחזר רס"ן ר', סגן מפקד טייסת 120 "הבינלאומית" בתרגיל ה-Red Flag שנערך בחודש האחרון. "האויב ממש בקרבת מקום, ואנחנו מבינים שעלינו לבצע תדלוק מהיר ולחמוק משם".

אלא שברגע האמת, מספר סגן מפקד הטייסת, האויב הוא כלל לא הבעיה היחידה: "ה-GPS והקשר מפסיקים לפעול, ותחת העננות הכבדה קשה מאוד למצוא מקום לתדלק. למרות כל זאת, אנחנו מצליחים לתדלק מטוסי קרב זרים רבים תוך זמן קצר, והם מצליחים להשלים את משימתם".

זהו רק אחד מהתרחישים עמם התמודדה טייסת התדלוק המרכזית של חיל האוויר "הבינלאומית" במסגרת תרגיל הענק, שהביא לראשונה את מטוסי חיל האוויר לאלסקה. "חלק מהמשימות שלנו מצריכות טיסה בגובה נמוך", מסביר רס"ן ר'. "זה אתגר שהטופוגרפיה של אלסקה כוללת רצועות הרים הנישאות לגובה 4,000 מטר. גם הקרבה לקוטב משחקת תפקיד מרכזי ביצירת תנאים מורכבים, ומביאה לשיבושים במערכות הניווט".

"שינויי האקלים שם מהירים, משמעותיים וקיצוניים מאוד", הוא ממשיך. "התמודדנו עם טיסה בתנאי גשם, שלג וברד חזקים, עם המראה ונחיתה ממסלולים מכוסים בקרח ועם הצורך לפנות קרח שהצטבר על הכנפיים". במהלך התרגיל, חושף מפקד טייסת 120 "הבינלאומית", סא"ל א', תדלק לראשונה חיל האוויר מטוסי קרב אמריקאים. "אנחנו משתפים פעולה עם הכוחות האמריקאים כבר משלב תכנון המשימה, דרך הכנת המטוסים ועד לתדלוק הכוחות באוויר על מנת שיוכלו לעמוד במטרה".

אימון ה-"רד פלאג" מתקיים מספר פעמים בשנה בנבדה ובאלסקה, ומדמה לחימה של קואליציית מדינות מול אויב תוקפני שמנסה לפגוע ביעדים בשטחן. חיל האוויר הישראלי השתתף השנה בהיקף משמעותי בתרגיל זו בפעם השלישית, ולצידו תרגלו גם נאט"ו (ארגון האמנה הצפון-אטלנטית), ארה"ב, יפן, קוריאה וצבאות נוספים.

"לצבא ארה"ב יש טייסת לבנה שמובילה את התרחישים", משתף רס"ן ר'. "בכל יום המפקד האמריקאי של כוחות הקואליציה (הכוחות הכחולים) מקבל מהטייסת הלבנה משימה מלחמתית, מתכנן ומתאם אותה בתהליך של 14 שעות ויחד מוציאים אותה לפועל".

אך כמו בקרב אמת, התכנון הוא רק ההתחלה. בעת הקרב, מבהיר רס"ן ר', ניצבים כוחות הקואליציה מול אויב בלתי צפוי שמנצל כל הזדמנות להפתיע אותם: "בימוי האויב נעשה על ידי טייסת אדומה אמריקאית שמפעילה מטוסי קרב, כוחות קרקעיים, טילים, אמצעי מודיעין ויחידות מיוחדות".

"הלחימה בתרגיל הייתה באמצעות ירי באש חיה לעבר מטרות, ירי מדומה וירי וירטואלי", הוא מוסיף. "את מיקומי האויב גילינו דרך שיתוף פעולה הדוק עם מטוסי סיור זרים".

"האמריקאים פגשו בתרגיל חיל אוויר שנכון מאוד לא רק להתאמן איתו אלא גם לעמוד לצידו ברגע האמת", מצהיר סגן מפקד הטייסת. "גם כשהתנאים קשים, בעיצומו של הקרב, אנחנו שם דואגים שכל מטוס קרב יקבל את כל הדלק שהוא צריך במקום ובזמן הטובים והמהירים ביותר".

לדברי רס"ן ר', התרגיל הדגיש את המאפיינים המייחדים את חיל האוויר הישראלי: "אנחנו חותרים למגע ודבקים במשימה. לא פעם השותפים שלנו הופתעו מהמוכנות שלנו לקחת סיכונים מחושבים, להשלים את המשימה מול כל איום ולאפשר למטוסי הקרב להביא ניצחון מהיר ואיכותי במערכה".

"אנחנו גאים מאוד להיות כאן ולייצג את חיל האוויר ואת מדינת ישראל", מסכם סא"ל א', "זה ציון דרך בביצוע המשימה המרכזית שלנו – הטסת כוחות, אספקה ומשימות הומניטריות. אנחנו מגיעים לכל נקודה על פני הגלובוס, ומקנים לישראל יכולות אסטרטגיות משל מעצמה".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture