קבינט הדיור אישר את התכניות להוזלת מחירי הדירות

קבינט הדיור אישר את שתי התכניות שהוצעו להוזלת מחירי הדיור • נגידת בנק ישראל ביקרה את תכניתו של לפיד • רה"מ: אנחנו עושים היום צעד משמעותי במטרה להוריד את מחירי הדירות • ימים יגידו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

קבינט הדיור הממשלתי התכנס היום לדון בהצעות חברי הממשלה בענין הורדת מחירי הדיור ואישר פה אחד את שתי התכניות שהוגשו.

התכנית הראשונה, היא תכניתו של שר האוצר המעניקה פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה, הטבה זו מותנית בשירות צבאי, התכנית השנייה מבוססת על הצעתו של שר השיכון, אריאל וזוכה לתמיכתו של ראש הממשלה, תכנית מחיר מטרה קובעת, עוד בפרסום המכרז, מחיר מקסימלי לדירה הנמוך בכ-20% ממחיר השוק שלהן, כך שלא ניתן למכור במחיר הגבוה מהמחיר שנקבע, כאשר הקבלנים מתחרים על הקרקע, כאשר אין מחיר מינימום.

בנוסף אישר הקבינט להרחיב את הסכמי הגג עם רשויות מקומיות שיקלו על תהליך תכנון ואישור פיתוחי לאלפי יח"ד.

לפני מספר ימים הודיע ראש הממשלה כי הוא מתנגד להתניית השירות הצבאי, גם שר השיכון, אורי אריאל הביע את התנגדותו הנחרצת להתניה האמורה, אך לפי שעה אושרה התכנית כולל סעיף ההתניה. עם זאת, מומחים סבורים כי זו לא תעמוד במבחן המשפטי.

DSC_6013במהלך יום עיון לסגל הפיקוד הבכיר במשטרה אמר ראש הממשלה: "אנחנו עושים היום צעד משמעותי במטרה להוריד את מחירי הדירות. אנחנו נקבע מחירי תקרה לפרויקטים ואנחנו נמכור קרקעות לקבלנים במחיר נמוך יותר בתנאי שהם יתחייבו למחיר שבו הם ימכרו את הדירה לאזרחים"

קרא עוד:

[postim]

שר האוצר, יאיר לפיד פרש את תכניתו בפני הקבינט והשיב לטענות שהושמעו נגדו "יש כאלו שאומרים בימים האחרונים שהמע״מ הוא לא הצעד הנכון. אני מבקש להזכיר שזה לא צעד לכלכלנים ופוליטקאים אלא לצעירים ומעמד הביניים. יש בעיית אי אמון בשוק. נדל"ן זה שוק של ציפיות. ראינו בימים האחרונים שהשוק מגיב והציבור מאמין לתוכניות"

"באופן עקרוני אני נגד מע״מ דיפרנציאלי כי הוא יוצר קבוצות לחץ. אבל דיור לא דומה למוצרי חלב ולא דומה להיי-טק. כי מדינת ישראל היא לא הבעלים של 93% מהפרות או המוחות אבל כן בעלים של 93% מהקרקעות, והיות והקרקע היא הרכיב המרכזי במחירי הדירות, אז מה שהיא עשתה זה למכור לאנשים מוצר במחיר מופקע, ואז לגבות מס על מה שהיא בעצמה מכרה, ואת זה אתה לא עושה לדור שמחזיק לך את המדינה על הכתפיים ההולכות וקורסות שלו"

ISRAEL-PALESTINIAN-CONFLICT-SETTLEMENT

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל אמר בדיון: "מחירן הסופי של דירות במסגרת מחיר מטרה יהיה נמוך ב-20%. יש הסכמה שנושא השיווקים הוא הדבר המרכזי. בעניין הזה אין מחלוקת. אנחנו נמצאים אחרי שנים של עליות מחירים ולא ראינו מישהו שהצליח להוריד את המחירים. כבר לפני עשרה חודשים דיברתי עם שר האוצר שצריך למצוא גישור עד שהשיווקים הגדולים ישפיעו ועד שדירה להשכיר ותוכניות בינוי פינוי ישפיעו, במסגרת תוכנית הגישור הבאנו מספר הצעות – שר האוצר בחר את מחיר המע״מ. מחיר מטרה לדעתי יותר טוב. כל עוד שזה רק מע״מ זה לא מביא את המכלול השלם. לשמחתי הבאנו את ההסכמות ששתי התוכניות יפעלו יחדיו זה לצד זה. ישנם עוד דברים לפתור בעניין המע״מ כמו אוכלוסיות שונות שלא בתוכנית אבל בחקיקה נגיע להבנות"

"אני מבקש לברך את ראש הממשלה ושר האוצר ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, על נכונותם להקים צוות בראשות שר האוצר ולהכין תכנית לפרסום מכרזים בשיטת שיווק של 'מחיר מטרה'. אני רואה בהצעה זו הצעה משלימה למע"מ בשיעור 0%, וביחד עם הצעה זו אני מאמין כי נוכל לחולל שינוי אמיתי במחירי הדיור בישראל ולהנגיש את הדירות לזוגות הצעירים"

"'מחיר מטרה' יקבע עוד בפרסום המכרז מהו המחיר המקסימלי למכירת הדירות, כך שמחירן הסופי לצרכן יהיה נמוך בכ-20% ממחירן כיום. עמדת משרד הבינוי והשיכון היא כי דירות אלו יימכרו הן לחסרי דירה והן למשפרי דיור, המהווים יחד כ-80% מסך רוכשי הדירות החדשות בישראל. זהו תנאי הכרחי להשפעה על מחירי הדיור בשוק הדיור כולו, כולל דירות מיד שנייה המהוות כ-75% מסך העסקות במשק. כפי שסוכם בין השרים, מכרזי מחיר מטרה לא יחולו בשיווקים בהם פוטנציאל השיווק העתידי נמוך מ-500 יחידות דיור, וכן במתחמי מחנות ובסיסי צה"ל המתפנים לטובת שיווק יחידות דיור באזורי הביקוש. הצוות ידון בכלל הסוגיות שעל הפרק ויביא את התוכנית לאישור קבינט הדיור בתוך 20 יום"

בהתייחס להרחבת הסכמי הגג, אמר אריאל "אנחנו מביאים היום לאישור הקבינט הרחבה משמעותית של החלטה קודמת מסוף שנת 2013, כך שנוכל לחתום על הסכמי גג עם רשויות נוספות, עד להיקף כולל של כ-100,000 יח"ד. הסכמי הגג מהווים את הנדבך החשוב ביותר במלחמתנו ביוקר הדיור, ורק דרכם נוכל להגדיל את ההיצע באופן משמעותי. אני מבקש להודות בהזדמנות זו לשר האוצר ולאגף התקציבים על שיתוף הפעולה ההדוק לצורך קידום הסכמי הגג, תיקון ההחלטה היום יאפשר לנו לחתום על הסכם הגג עם ראש העין, הכולל כ-15,700 יחידות דיור באזור הביקוש. ומיתר בעיות אף להסכמים עתידים שיחתמו מכח החלטה זו"

ISRAEL-PALESTINIAN-CONFLICT-SETTLEMENT

נגידת בנק ישראל, הגב' פלוג ביקרה את תכנית לפיד, ואמרה "אני רוצה לברך את קבינט הדיור והממשלה על המאמצים למציאת פתרונות לבעיית הדיור. אך כנגידת הבנק אני חשה חובה להציג את עמדתי. אני רוצה להקדים ולומר שהבעיה היסודית של הדיור היא בהיקף ההיצע. הגדלת ההיצע כפי שמסתמנת בשנתיים האחרונות עם דגש על אזורי הביקוש הם בכיוון הנכון"

"לגבי מחיר מטרה – העקרונות של התוכנית יביאו להשגת היעד של מחירי הדיור. זה יעזור בהגדלת ההיצע והדירות ויביא מסר אמין לציבור שהממשלה פועלת להורדת המחרים גם במחיר איבוד הכנסות. אנחנו מברכים על הכוונה להקים את הצוות שיגבש את הצעת מחיר מטרה שתשפיע על מחירי הדיור. לגבי מע״מ, ישנם חסרונות. הדבר הראשון, יישום של התוכנית יגביר את הביקושים לדירות חדשות. ככל שהיצע הדירות קשיח יותר ובטווח הקצר הוא יותר קשיח, יהיה לחץ על המחירים ובהיעדר פיקוח על המחירים חלק גדול מההטבה לא יגיע לרוכשים"

"הפיקוח הוא בעייתי. הפיקוח על מחירים הוא מורכב. מדובר במוצר לא סטנדרטי. עודף הביקוש החריף יתמרץ חלק מהרוכשים לשלם בצורה עוקפת וייווצר שוק שחור כדי לקבל את ההטבה. כאשר יהיו יותר משפחות שיהיו זכאיות להטבה מול היצע לא מספק ניתן לחשוב מה יקרה כאשר משפחות ירצו לקבל עדיפות על פני אחרת"

"הקריטריונים שנקבעו לזכאות לא מיטיבות עם האוכלוסיות החלשות ועליית המחירים שתיגרם תקשה על המשפחות החלשות עוד יותר. מדובר בהטבה פרמנטטית. מכיוון שמדובר בחקיקה גם אם יתברר בעתיד שההטבה אינה מועילה המציאות הפוליטית לא תאפשר לבטל את ההטבה כפי שלא ניתן היום לבטל פטורים כגון מע״מ על אילת. לצעד יש עלות תקציבית גדולה וצריך למצוא מקור מימון. סביר שבמרוצת הזמן ייגדל הלחץ להרחיב את הזכאים. צריך לציין מאיזה מס יממנו את ההטבה. הפטור המוצע יגביר את הלחץ על הוספת פטורים נוספים"

צילומים: דוברות המשטרה, AFP

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture