איראן או רוסיה? הדילמה האכזרית של נשיא סוריה

הפסקת האש השברירית בסוריה הולכת וקורסת: חיזבאללה והאיראנים חוששים ממלכודת, הרוסים מתעקשים על הוצאתם מהמדינה המדממת ואסד נאלץ לבחור בין שתי אופציות גרועות • בפנים: סקירה ותיעוד של הלחימה במהלך "הפסקת האש"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

מלחמת האזרחים בסוריה מצויה באופן רשמי בשלב של "הפסקת אש", אולם בחזיתות רבות במדינה – עסקים כרגיל. מעבר לעובדה שהפסקת האש לא כללה מלכתחילה את דאע"ש וג'האבת אל-נוסרא, מחלוקת בין האיראנים והרוסים עלולה לגרום לקריסה מוחלטת של הפסקת האש השברירית.

במה דברים אמורים? האיראנים זועמים על דרישת רוסיה לפנות אל כוחות חיזבאללה (שלוחיהם) מהמדינה השסועה כדי לאפשר את הפסקת האש. בינתיים הודיעו המורדים על הקפאת השיחות הלא-ישירות להסכם הפסקת אש סופי ואסדאינו יודע במי לצדד: ברוסים שהם היחידים שהובילו אותו להישגים ממשיים בשטח, או לאיראנים, בני ברית וותיקים בהרבה, שהסיוע שהעניקו לו בשנים הראשונות למלחמת האזרחים מנע את הדחתו והתמוטטותו הסופית. כל בחירה שיעשה אסד תגרור אחריה השלכות קשות מבחינתו, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. זו הסיבה, מסתבר, שהוא מתמהמה עם ההחלטה ונותן לעניינים להתגלגל מאליהם.

"איראן נדהמת מדרישת רוסיה וטורקיה שתפנה את חיזבאללה ואת המיליציות שלה מסוריה ופועלת לפוצץ את המשא ומתן", מסביר המזרחן ד"ר גיא בכור. לדבריו, "חיזבאללה ובשאר ממשיכים להפציץ, המורדים הודיעו שהקפיאו את ההליכה לשיחות הלא-ישירות, והאש חוזרת במהירות לחזיתות. חיזבאללה ובשאר חוששים שנפלו למלכודת, והם פועלים להחריב את ההסכמות. זה מעמת את בשאר עם הפטרון הרוסי שלו".

בוידאו: תיעוד מימי הלחימה האחרונים

כזכור, בסקירה מיוחדת שפרסמנו השבוע הבאנו את דבריו של קצין ישראלי בכיר שהעריך כי יכולה להתרחש בקרוב היא שחיזבאללה יפנה את מערכות הנשק שקיבל מאיראן ומרוסיה נגד הכוחות של הקרמלין הפועלים באזור. לטענתו, מפחיד במיוחד יהיה השימוש של טילים נגד מטוסים. "לו הייתי יכול לתת עצה לנשיא ולדימיר פוטין", הוא אמר, "הייתי אומר לו לפקוח עין על חיזבאללה אם הוא מעוניין במזרח תיכון יציב ואם הוא רוצה לשמור על הישגיו בסוריה".

//www.jdn.co.il/news/world_news/785345

אסאד מתכחש לחיזבאללה:

הראשונים לתמוך בנשיא סוריה בשאר אל אסאד, היו האיראנים ולוחמי ארגון הטרור הלבנוני – חיזבאללה. כעת, ממתינים בחיזבאללה להוראה האיראנית להסגת לוחמיו מסוריה על פי הוראה רוסית, הכוללת פינוי כל הכוחות הזרים מסוריה. העיתון "אלערב", היוצא לאור בלונדון, מצטט מקורות בלבנון המקורבים לארגון השיעי. המקורות מסרו, כי בחיזבאללה ישנה דריכות עצומה לאור הדלפות על הסכם שלפיו "כל הלוחמים הזרים יצטרכו לסגת מסוריה, כאחד מהתנאים לבניית האמון לפני המגעים בין המשטר הסורי לבין המורדים".

על פי הדיווח, איראן קיבלה על כך הודעה מראש ממוסקבה,ערב חתימת הסכם הפסקת האש, אך היות וזה מנוגד לאינטרס האיראני מחכים לראות את תגובתה. גורמים העוקבים אחר המצב בסוריה, מסרו שבהנהגת חיזבאללה מוטרדים מכך שהצעד הרוסי יתקבל בשוויון נפש על ידי הנשיא בשאר אסד, שאינו מעוניין להיות בן ערובה בידיהם של עשרות אלפי לוחמי חיזבאללה והמיליציות העיראקית, האפגניות והפקיסטניות. בארגון הלבנוני חוששים, כי הדבר יביא ללחץ על הארגון.

עוד נמסר, כי אסד יהיה חופשי מכל מחויבות מוסרית או מדינית כלפי הארגון, במיוחד מאחר ומי שמכריע את המערכה בסוריה הם הכוחות הרוסיים ולא איראן או המיליציות השייכות לה. "העובדה שהנשיא הסורי מיהר לאמץ את הסכם הפסקת האש, כאשר איראן הסתפקה בהודעה של משרד החוץ בה היא מברכת עליו, מראה על מחויבותו של המשטר הסורי לרוסיה, כדי להיפטר מהמיליציות של איראן, שלאחרונה רבו החיכוכים ביניהן לבין צבא סוריה בשטחי הלחימה", אמר גורם העוקב אחר המצב בסוריה.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture