המיוחדים

שיקלי. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

ח”כ שיקלי בראיון ל’JDN’: “יש שותפות עם החרדים, לא התחייבות על אוטומט” • צפו

הח”כ המופרש מימינה נערך לערעור, מקדם את הפלת הממשלה ובדרך להקמת מפלגה: “אם נפקיר את הזירה לא תוקם ממשלה לאומית” • על נתניהו: “האיש שיש לו את המנדט הציבורי לרה”מ. יש לי הרבה שבחים עליו, אבל לא טיפל בהרבה דברים”
  • גם מחזיקים את התורה וגם קמחא דפסחא מצטרפים עכשיו

    תוכן מקודם

  • הפוסק הזדעזע ממראה עיניו: כך מתגוררת משפחה ברוכת ילדים אצלו בשכונה

    תוכן מקודם

  • פסק הלכה: "יזכו להיכנס לחג הפסח בהרחבה ובשמחה"

    תוכן מקודם

  • השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח>>

    תוכן מקודם

  • נחשף המדריך לגיוס כספים של המנטור העולמי

    תוכן מקודם

  • לראשונה! יום פתוח ללימודי ספרות והגהת סת"ם בא לבדוק אם יש לך את זה בידיים

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

play-rounded-fill

הראיון המלא

ח”כ עמיחי שיקלי, עד לאחרונה חבר סיעת ימינה והאיש היחיד שהיה נאמן להבטחות הבחירות של המפלגה, מנהל בימים אלו קרב משולש. האחד, נגד ההחלטה בוועדה הכנסת להפרישו מימינה ומכין את העתירה לבית המשפט המחוזי. השני, נגד הממשלה בראשה עומד מי שהביא אותו לפוליטיקה, נפתלי בנט, ורימה אותו יחד עם כל בוחריו. השלישית, על עתידו פוליטי, אותה הוא רואה כחלק מהמאבק על עתיד המחנה הלאומי. בראיון מיוחד ל’שחרית’ ו’חדשות JDN’ הוא מתייחס בהרחבה לשלושת הקרבות האלה, וגם מציג את עמדתו על הציבור החרדי ועל המפלגות המייצגות אותו.

אחרי שהפסיד בקרב, הלא הוגן לטענתו, בוועדת הכנסת, שיקלי נערך לעתור לבית המשפט המחוזי. “יש לי אמון בבית המשפט המחוזי. גם מצד האופן שבו התנהל התהליך, אני חושב שיש היתכנות ממשית לערעור. אם שופטי המחוזי יחליטו שחוות הדעת של חברי הכנסת שחוקקו את החוק והעבירו אותה במליאה, היא משמעותית עבורם, אז הם ימצאו שפרישה שלא נעשתה עבור תמורה, היא לא ברת תוקף. יש כאן קייס גם מהותית וגם לגבי הצורה בה כל הדיון הזה נוהל”.

שיקלי במליאה. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

בראיון הוא מבהיר, כי בכל מקרה, הוא לא יתפטר מהכנסת הנוכחית בכדי שיתאפשר לו לרוץ בכנסת הבאה עם מפלגה קיימת. “אין שום סיכוי, חד וחלק. אין תרחיש שאני נוטש את הכנסת כדי לסדר לעצמי ג’וב עתידי בכנסת”.

במחלוקת הגדולה בימים אלו בין המפלגות החרדיות לליכוד, בחירות או ממשלה בכנסת הזאת, הוא לא ממהר להכריע. “האם ממשלה שתעבוד עם גדעון סער תוכל לקדם אג’נדה לאומית אפקטיבית בסוגיות הקרדינליות כמו מערכת המשפט והביטחון פנים? לכן, ייתכן שמבחינה אסטרטגית למחנה הלאומי עדיף בחירות. מצד השני, מבחינת היציבות של מדינת ישראל, לבחירות יש גם משמעויות לא טובות. זה מאוד תלוי מה יהיה באותה ממשלה ומה יהיו קווי יסוד שלה, אני חושב שמבחינת היציבות זה עדיף, אבל לא בכל מחיר”.

בדרך למפלגה חדשה

גם אם ינצח בבית המשפט המחוזי, שיקלי לא בטוח בכלל שהוא רוצה לרוץ במפלגה קיימת (קרי: הציונות הדתית או הליכוד) ושוקל ברצינות את האפשרות של ריצה עצמאית. “אני חושב שנוצר וואקום מאוד משמעותי בעקבות הפניית העורף של תקווה חדשה וימינה לבוחרים שלהם. תקווה חדשה הבטיחה לקדם רפורמת ענק במערכת המשפט – לא קיימה אבק ממה שהבטיחה, וימינה –  שהתבררה כשמאלה. אני חושב שאם נפקיר את הזירה הזו לכוחות שמציגים את עצמם כ’מרכז’ ומקדמים בסוף אג’נדת שמאל רדיקלי, כמו בני גנץ, אז לא תוקם פה ממשלה לאומית”.

“אני אומר שהיכולת שלי לתרום באזור הזה למחנה הלאומי היא לעין ערוך לעומת כשחקן נוסף במפלגה קיימת”. כשאנחנו שואלים על מנדטים ואחוז החסימה, הוא אומר כי “מידי מוקדם בכדי להעריך, אבל הכוח האלקטורלי הנוכחי הוא לא מבוטל. זה נכון שלבד זה לא מספיק, אבל בנבחרת שהיא חזקה, עם מצע קוהרנטי שנוגע לסוגיות הליבה של השעה, וההבנה שזה גם מה שיכריע את הכף, אני חושב שלמהלך הזה יש היתכנות”.

שיקלי בהפגנות הימין. צילום: אבשלום ששוני/פלאש90

בראיון הוא מבדל את עצמו ממפלגות הימין הקיימות ומציג את האג’נדה המרכזית שלו: “אני חושב שהנושא הכי חשוב שאני רואה, זה הנושא של הביטחון פנים. אני חושב שהנושא הזה לא טופל גם עשור אחורה, מה שקורה בנגב, מה שקורה בגליל, מה שקורה בשטחי C, מה שקורה מול ערביי ישראל, זה היום הדבר שהכי מטריד את האזרח בישראל וזה הדבר שעליו נרצה להסתער בכל הכוח”.

המפלגות הקיימות במחנה הלאומי לא מטפלות בזה?

“צריך כוח נוסף שישים את זה בליבת המשימה שלו. חשוב מאוד שלמחנה הלאומי יתחבר גם ציבור חילוני-לאומי-ליברלי, לא רק הציבור המסורתי, הדתי והחרדי, אלא צריך גם לאסוף כוחות נוספים. אנחנו צריכים להבטיח שבפעם הבאה לציבור הימין תהיה אחיזה איתנה בשלטון, לא אחיזה רופפת עם איזה גנץ או כחלון שמסכלים רפורמות במערכת המשפט ולא יאפשרו לקדם סוגיות של ביטחון פנים”.

“יש היום ציבור לאומי שכולל ציבור ציוני דתי לא חרד”לי, וגם ציבור חילוני שמחפש כתובת – אם לא תהיה לו כתובת, אנחנו נראה אותו הולך למפלגות מרכז, זה התרחיש המסוכן שאותו צריך למנוע”.

“לא הייתי מצמצם את עצמי רק לימין החילוני, גם בציונות הדתית שהיא איננה חרד”לית וגם בציבור החילוני, יש לא מעט אנשים שאין שום סיכוי שיצביעו למפלגה חרדית לאומית ויש סבירות נמוכה שהם יצביעו לליכוד, אם הציבור הזה ימצא את עצמו הולך לבני גנץ או ליאיר לפיד, אז המחנה הלאומי יינזק בצורה דרמטית ואסטרטגית”

לסיום הפרק הזה בראיון, שיקלי חוזר על הצהרתו כי לא יסכן את המחנה הלאומי, למרות אמונתו במפלגה הצפויה שלו, הוא לא יהמר על חשבון הימין. “אני אמרתי בצורה חדה וברורה, אין שום סיכוי שאני אסכן את המחנה הלאומי, אם נראה שיש בשורה, ושזה עומד בצורה איתנה אז נלך על זה, ואם לא, אז זה לא יקרה ”

איך תדע?

“בשביל זה יש סקרים”

“ממשלת בדיחה”

במהלך הריאיון הוא חוזר אחורה, לטעות הגדולה ביותר שלו כנראה, והיא האמון בנפתלי בנט. “באותה העת לא הייתה לי את היכולת לראות את הדברים. אני גם סמכתי לא רק עליו. סמכתי גם על איילת שקד. אנשים מאוד הופתעו ששקד הייתה שותפה להקמת ממשלת שמאל שכבר הרבה שנים לא הייתה כאן. האמת היא, שהיו לי יותר ציפיות ממנה מאשר ממנו. אני לא רואה את זה כטעות פוליטית, כי אני נתתי אמון באנשים שנשברו ונסחפו ברגע המבחן, אני באופן אישי חשבתי שאין סיכוי שהם ילכו לשם, בטח שלא ביחד”.

אתה חושב ששקד פסולת חיתון לממשלה עתידית?

“לא ראוי שאנשים שלקחו חלק בממשלה הזו והלכו איתה עד לשלב הזה, יזכו לעמדות הנהגה במחנה הלאומי”. על האפשרות ששקד או ניר אורבך יפרשו הוא אומר כי “גם אם הם יעשו, זה צעד תועלתני”.

נאבק בבית המשפט נגד הפרשתו. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

“אני חושב שהרבה קרה מאז שעידית סילמן עזבה את הממשלה. אנחנו רואים מה שקרה כאן בימים האחרונים, אנחנו רואים את הסחיטה של תקציבי עתק לרשויות עבירות, סחיטה של עוד עבירות בנייה, אלו דברים מאוד חמורים. מי שמאפשר לדברים האלו להתקיים במשמרת שלו – אי אפשר לסמוך עליו מבחינה לאומית”.

תכלס, שנה עברה ובינתיים הקואליציה מחזיקה מעמד…

“אני חושב שלמילים ‘מחזיקה מעמד’ מול הבדיחה שנראית לנגד עינינו… שמו עוד פלסטר להחזיק את זה לעוד כמה שעות. אין כרגע ממשלה מתפקדת במדינת ישראל וגם אין לשכת ראש ממשלה מתפקדת במדינת ישראל”.

נתניהו והבלוק

מישהו אחר לגביו שיקלי נשמע אחרת אז והיום, הוא ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. “לא שיניתי את דעתי על נתניהו”, הוא טוען, “במהלך קמפיין הבחירות מפלגות מתחרות על מצביעים בתוך המחנה ומטבע הדברים גם נאמרת ביקורת. אמרתי גם דברים בשבחו, גם קודם לכן וגם אמרתי ביקורות. יש לי הרבה מה לומר לשבחו, אם זה הסכמי אברהם, אם זה בתחום הכלכלי, המנהיגותי, אמרתי וגם כתבתי את זה בעבר. גם אמרתי בסוגיות של התיישבות, של נגב גליל, של שטחי C, של מערכת המשפט, גם לדעת אנשי הליכוד הוא לא עשה מספיק”.

נתניהו הוא המועמד היחיד לראשות הממשלה?

“נכון לרגע זה, הוא האיש שיש לו את המנדט הציבורי בתוך המחנה הלאומי. מבחינה דמוקרטית זה הדבר הטבעי והנכון”.

לגבי מחויבות לבלוק הימין, כולל המפלגות החרדיות, הוא לא נחרץ, אבל חיובי. “למחנה הלאומי באופן טבעי יש נטייה לשותפות עם המפלגות החרדיות, ממה שראיתי בשנה האחרונה יש הבדלים בתוך המפלגות החרדיות. את חברי ש”ס ראיתי כמעט בכל דיון שנוגע לאלימות בערים המעורבות, על ה-BDS והחרמות על ישראל, אני מזהה שם קו לאומי בריא, לא ראיתי את זה בכל המפלגות החרדיות, אז זו לא התחייבות על אוטומט”.

“אני חושב שרב המשותף בינינו, אני רואה שהמפלגות החרדיות מייצגות אהבת ישראל, אהבת התורה. אני רואה את עצמי קודם כל כיהודי אוהב ישראל, אני לא מחפש מריבה או ויכוח עם המפלגות החרדיות, כמו כל ההזויים פה שחושבים שצריך לשים את החרדים במריצות”.

“הייתי רוצה לראות פה צעירים חרדים עושים שירות מעבר ללימודים בישיבה, אם זה בארגוני הצלה, במכבי האש או בצה”ל. הייתי גם רוצה לראות אותם משתלבים בצורה יותר משמעותית בכלכלה כי הציבור החרדי היום זה לא כמה אלפי לומדי תורה, הציבור שכן יוצא לעבודה לא יכול לקחת הכל על הכתפיים שלו, הוא חייב שהחברה החרדית תאיץ את ההשתלבות בשוק העבודה. אני חושב שהתהליכים האלו ממילא קורים, אני ער לעובדה שיש חרדים שכן רוצים לעבוד, אבל זה חשוב איפה הם לומדים כי אני רוצה שחרדים ישתלבו בתעסוקה איכותית, גם גברים וגם נשים, אני רוצה לראות אותם משולבים בחזית התעשייה ובחזית הקידמה, באוניברסיטאות ובהייטק”.

“אני לא רואה שהשתלבות תעסוקתית פוגעת בקיום אורח חיים חרדי, אני חושב שאפשר גם וגם, אנחנו יכולים לראות לזה דוגמא מעבר לים, אפשר לראות שם ציבור חרדי שעובד ומתפרנס בכבוד, ושהוא גם מקיים את אורחות חייו. פה יש את המרכיב הנוסף של שירות למען עם ישראל ומדינת ישראל, היום הצעירים החרדיים מבינים את הערך של מדינת ישראל והם רואים את הערך של חיבור למדינה ושירות של המדינה. אני חושב שכאשר יגיעו עוד אנשים כמוני שלא מגיעים מהציבור החרדי ואנחנו מסתכלים עליך או על כל בחור חרדי בבני ברק או באלעד, אתה מבחינתי אחי ורעי לכל דבר ועניין, אני אשמח לשבת איתך ללימוד חברותא ואני גם אשמח לשבת איתך במארב”, הוא מסיים.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

3 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

מרגיש את עצמו

מאכזב. בסוף מייצג את החילוני וחלק מהד”ל המצוי. אין את האמונה הבסיסית שיותר לומדי תורה= יותר פרנסה, יותר בריאות, יותר שלום לעם ישראל ולעולם כולו. וההשוואה ליהודי חו”ל לא רלוונטית, ההתמודדויות שלהם שונות לגמרי.

הוא פעסטער איך אומרים בעברית?תותח

כתבות חדשות באתר

"הרגשתי שמישהו למעלה דוחף אותי, דוחף ומריץ אותי לגמור את השידוך..."
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

חמאס שחרר את אות החיים של הירש כדי להניע עסקה ולדחות את הפעולה ברפיח
"כמו 'מן' שירד מהשמיים": כיצד מצניחים ציוד ללוחמים? • צפו
מה ליפא לא מצא בשום פינה בבדיקת חמץ?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

עמדות שיגור, מבנה צבאי ותשתית טרור; צה"ל תקף יעדי טרור של חיזבאללה
פורצים לכוחות את הדרך: כל מפקד רוצה אחד כזה לצידו - וזו הסיבה • צפו
רבה של באר שבע בבקשה אישית: "אין לו דברים בסיסיים כדי להתחתן"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מיוחד: כל מה שרציתם לשאול את שי גראוכר • ראיון נטול כפפות
השרב הכבד מאחורינו - והגשם חוזר לרדת ברוב אזורי הארץ • האזינו לתחזית
מיוחד לזמן מלחמה: סגולה עתיקה לשמירה מכל רע
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

נתניהו אישר ביקורים למחבלי נוח'בה; בן גביר תוקף: פגיעה בהרתעה - ובריבונות
מהפרעות להריגה: מסע בתחנות חייו של גר הצדק דוד בן אברהם | מיוחד

הכתבות המעניינות ביותר

בקרוב בישראל? כך ניסה האוקראיני לברוח מאימת הגיוס • צפו
החיידר במוסקבה מגיש: "ליובאוויטש" - סרט חסידי עלילתי לילדים
כי הנה המלכים נועדו: על מה שוחחו הגר"ד לנדו והגר"י זילברשטיין? • צפו
קיפקעס | ההדלפה מבית האדמו"ר, הדיין שעלה לכותרות והאכזבה בנופש
מול שריד בית מקדשינו צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב של תפילה ושירה שנערך ע"י עזר מציון
המגמגם שהפך למרצה פופלרי: שיחת חג מרתקת עם הרב שבתי סלבטיצקי
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp Image 2024-04-25 at 10.59
מיוחד: כל מה שרציתם לשאול את שי גראוכר • ראיון נטול כפפות
WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | ההדלפה מבית האדמו"ר, הדיין שעלה לכותרות והאכזבה בנופש
WhatsApp Image 2024-04-24 at 09.18
מהפרעות להריגה: מסע בתחנות חייו של גר הצדק דוד בן אברהם | מיוחד
WhatsApp Image 2024-04-21 at 22.41
"יהיה גיהנום": בריק מתריע מהמלחמה הגדולה שבפתח - וטוען שהפסדנו | ראיון חג

חדש באתר

 מסך 2024-04-25 223634
חמאס שחרר את אות החיים של הירש כדי להניע עסקה ולדחות את הפעולה ברפיח
 מסך 2024-04-25 222600
בקרוב בישראל? כך ניסה האוקראיני לברוח מאימת הגיוס • צפו
 מסך 2024-04-25 222100
החיידר במוסקבה מגיש: "ליובאוויטש" - סרט חסידי עלילתי לילדים
photo_5861938341480613971_y
"כמו 'מן' שירד מהשמיים": כיצד מצניחים ציוד ללוחמים? • צפו

גלריות

 רמת שלמה ברכת כהנים (20)
לְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל • רמת שלמה: ברכת כהנים המונית בהיכל מוסדות טשכנוב
 ברית לנכד (6)
לְהַכְנִיסוֹ בִּבְרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ • שמחת הברית בחצרות סטאניסלאב - קוסוב בית שמש
 ירושלים ברכת האילנות (14)
שֶׁלֹּא חִסֵּר בָּעוֹלָמוֹ כְּלוּם • האדמו"ר מנדבורנה ירושלים בברכת האילנות
.
בְּחוּלּוֹ שֶׁל מוֹעֵד • הגרב''צ גוטפרב ראש ישיבת תורת ה' ברכת האילנות

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – י"ז בניסן ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture