נפתח דווקא בסיפור חסידי…
מעשה בחסיד שהיה עוסק בעבודתו עם גויי הארצות, והתלבש בהתאם לכך. עם זאת, כאשר נסע אל רבו האדמו”ר, היה פושט את בגדי החול ועוטה את עצמו עם בגדי השיראין, עם כל ה’שמונה בגדים’.
בשלב מסויים, החל להרגיש כי הוא עושה שקר בנפשו. הרי כל ימות השנה הוא מתלבש עם מיטב בגדי האופנה, מדוע הוא ‘עובד’ על רבו, ומשנה את בגדיו לפני שהוא נוסע למספר ימים של התעלות רוחנית, לשאוב כוח להמשך השנה?
מכיוון והוא לא רצה לשקר על עצמו, אכן הגיע אל הרבי עם הבגדים בהם היה לבוש בעת עסקיו עם גויי הסביבה. כאשר נכנס לחדרו, פנה אליו האדמו”ר: “עד כה, חשבתי שאתה מבין שכאן אתה לבוש כפי שאתה צריך, ואילו בעבודה אתה מתחפש עם בגדי הגויים. כעת, אני מבין כי התחפושת שלך הייתה הלבוש החסידי…”.
האם הפורים אנחנו מחופשים, או שמא בכל ימות השנה? שאלה נוקבת.
***
הראשון שהתחפש: מקור כתוב ראשון לנושא התחפושות, נמצא בתורתנו הקדושה, בספר בראשית. רבקה אמנו מלבישה את יעקב אבינו בבגדי עשיו בנה הגדול, על מנת שהוא יהיה זה שיקבל את הברכות של אברהם אבינו.
מתחפשים בגלל הנוצרים? שאלה מורכבת, אך ברור כי לא מדובר בהלכה אלא במנהג שהתפשט במהלך השנים. המקור הקדום הוא בכתבי החכם קלונימוס בן קלונימוס מפרובאנס, המתאר כך:
“בחורי ישראל לכבוד והדר, יתפארו ויתהללו, כי ישתגעו, וכי יתהללו, זה ילבש שמלת אשה ולגרגרותיו ענקים, וזה יתחקה כאחד הריקים”
שנים ספורות לאחר מכן, כבר התפתח הדיון ההלכתי האם מותר לגבר ללבוש בגדי אשה, אך לא בכך אנו עוסקים בשורות אלו. השאלה הרלוונטית יותר, היא השאלה מה גרם לכך שהיהודים באותם ארצות התחילו להתחפש בפורים. הגר”מ מאזוז, ראש ישיבת כסא רחמים, מסביר כי מדובר ב…חיקוי של הגויים.
לפי הרב מאזוז, מכיוון והתגוררו בשכנות הנוצרים והיהודים, והילדים היהודים ראו כיצד הילדים הנוצרים מקבלים בחגא שלהם מתנות ותחפושות, החליטו יהודי אותם מדינות לחלק מתנות – דמי חנוכה; ותחפושות בחג הפורים. לכן, במדינות המוסלמיות, היהודים לא התחפשו. יצוין כי עד היום, התימנים לא מתחפשים, למרות שרבים מתחפשים לתימנים…
התחפושות במגילת אסתר: גם אם זה אכן המקור, אנו יודעים כי ‘מנהג ישראל – תורה’, ורבים, גם בספרי ההלכה, מביאים טעמים מתוך מגילת אסתר למנהג התחפושות בפורים, ואנחנו נלקט כאן כמה מהם.
בספר כנסת הגדולה, מביא ב’ טעמים.
א) מרדכי לבש שק ואפר בעת שיצאה הגזירה מלפני המן והמלך אחשוורוש, ואף סירב לבקשת אסתר ללבוש חזרה את בגדיו הרגילים. כאשר ניצלו, מיד יצא מלפני המלך בלבוש מלכות – ולכן גם אנחנו לובשים בגדים שונים מהרגיל.
ב) זכר לזנב של ושתי, שצמח לה כעונש על כך שרדתה בבנות ישראל והעבידה אותן בשבת קודש. בשל הזנב, היא לא התייצבה בפני אחשוורוש, שהרג אותה בעצת ממוכן. זכר לזנב, גם אנחנו מתחפשים.
בשו”ת כנסת יחזקאל הביא גם כאן ב’ טעמים.
א) ושתי שמה מסווה על עצמה כדי לכסות את הזנב; ולהבדיל, גם אסתר המלכה שמה מעין ‘מסווה’ על עצמה, בכך שלא גילתה את עמה ואת מולדתה, ולכל אחד הייתה נדמית כאילו היא מאומתו.
ב) המלאכים התחפשו לאנשים והחלו לקצוץ את האילנות כאשר אחשוורוש קם בחמתו ממשתה היין, ואמרו לו כי הם הורסים לו את הגינה בהוראת המן. בנוסף, אליהו הנביא התחפש לחרבונא, שהראה לאחשוורוש את העץ שהכין המן הרשע למרדכי היהודי.
שמעתי כי הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק”ל הביא כי כתוב ש’רבים מעמי הארץ מתייהדים’ – ולא כתוב שהם התגיירו, שכן הם רק התחפשו ליהודים על מנת לחמוק מעונש המוות, ולכן נהגו להתחפש בפורים, זכר לנס זה.
המטרה: מתנות לאביונים. הסבר מעניין נוסף, מובא בספרים כי מתחפשים כדי שנוכל לקיים בהידור את מצוות מתנות לאביונים, שהרי ידוע כי עיניהם נשואות למקרא מגילה – אבל יש עניים המתביישים לפשוט יד. לכן, מתחפשים כדי שלא יזהו את הנותן ואת המקבל, ויתנו צדקה מהודרת. מתן בסתר.
אפילו הנס התחפש: הסבר חסידי נוסף, נובע מהעובדה הידועה כי בכל מגילת אסתר, שמו של הקב”ה לא מוזכר כלל. למעשה, החידוש של נס פורים, בניגוד לניסים שאנחנו מציינים בחגים ומועדים אחרים, הוא בעובדה שמדובר בנס ‘טבעי’ כביכול. כזה שנעשה בדרך הטבע.
בלי להבין כי אין טבע, והעולם כלל אינו מציאות לעצמו, ניתן אכן להסביר כך את הסיפור במגילת אסתר. מלך שהורג מלכה ובוחר לו אישה אחרת, שהיא במקרה מהעם אותו רוצה השר הבכיר להשמיד – והמלך בוחר במלכה על פני השר, ומבטל את החלטתו הראשונית.
אך דווקא בגלל שהנס התחפש בתוך לבושי הטבע, הוא נס גדול יותר – ולכן, גם אנחנו מתחפשים בחג הפורים. כי אנחנו יודעים לזהות, יהודים מאמינים בני מאמינים, את יד ה’ בתוך האירועים הטבעיים לכאורה.
***
אז לָמָה מתחפשים כבר הבנו. אבל לְמָה מתחפשים?
שימו לב איך אתם מחפשים את הילדים שלכם: הרבי מליובאוויטש עורר כי כאשר ילד מתחפש לדמות מסויימת, הוא רוצה לעשות זאת על הצד הטוב ביותר כדי לקבל מחמאות, ולכן כאשר הוא מתחפש לדמות שלילית, הוא מנסה בכל כוחו להידמות לדמות זו, והדבר מותיר בו חותם בנפש, ואף אם עושה זאת לזמן קצר בלבד – הרושם של הדמות השלילית נותר מוטבע בנפש, ולכן יש להקפיד על תחפושות מותאמות, יהודיות וחיוביות.
ב”ה.
איפה הרבי מלובביץ’ אומר את זה?
יש שם מקורות?
הרבי אמר זאת בכינוס לילדים שבטח אף אחד לא רוצה להתחפש להמן כי זה משפיע שלילית על הנפש
נו מה זה קשור לנוצרים עכשיו בכלל?!.
יש שיעור בנושא זה של הרב מאיר אליהו, ושכחתם לציין שר’ צבי אלימלך מדינוב מחבר הס’ בני יששכר כתב שנהגו להתחפש בשעת הסעודה דווקא