דעות

דרעי השבוע. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

רוץ אריה רוץ: דרעי יוכיח שתיק האוצר אינו “בית קברות פוליטי” / יעקב בנדה

כשתפקיד שר האוצר מוצע ליו”ר ש”ס קיים חשש לירידה בפופולריות שבאה עם התפקיד ולחילול ה’ חלילה, אך דווקא יהודי מוכשר עם כפיפות לדעת תורה כמו דרעי יוכיח שדרך התורה תייצב את הכלכלה ותחמול על החלשים גם יחד / דעה
  • כבר לא צריך להדחיק: המחשבון שמגלה לכם את עלויות החתונות בעתיד

    תוכן מקודם

  • עם כל הידרדרות במצבו – חלה הידרדרות במצב הבית; הוא נפטר והבית התמוטט

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

תפקיד שר האוצר מוגדר ובצדק “בית קברות פוליטי”. רוב הפוליטיקאים שנכנסים לתפקיד יוצאים ממנו עם בשן ועין, ועם חיתוך כואב ברמת האהדה אליהם. בשבוע שבו מדובר רבות על האפשרות שלתפקיד ימונה יו”ר ש”ס אריה דרעי ניתן להעריך כי המיתוס לגבי התפקיד הולך להשתנות.

הבעייתיות בתפקיד שר האוצר לפוליטיקאי ברורה, נציג פוליטי במדינה דמוקרטית שזקוק לתמיכת המון העם אחת לארבע שנים חייב להביא הישגים מהירים ופופולריים. מי שאחראי על אוצר המדינה אינו יכול לעמוד בשני הקריטריונים הבסיסיים האלה ולכן הוא נידון לכליה פוליטית.

אם בכל משרד אחר כישוריו של השר המיועד יכולים להביא הישגים לתחום שעליו הוא אחראי ולזכות לאהדה, הרי שכל הישג במשרד האוצר משמעותו הגדלת קופת המדינה, שבדרך כלל לא תבוא מכספים שיחולקו לציבור.

אז למה ליו”ר המפלגה החרדית הגדולה להיכנס לקן הצרעות הזה? למה שאצל דרעי התוצאות יהיו שונות? התשובה היא בדרך אותה מייצג יו”ר ש”ס, הדרך היהודית – חמלה דאגה לציבור ואחריות – כשהאינטרס הוא לא רק שורת הרווח של המדינה, יש אפשרות לחשוב על רווחת הציבור ולחמול על החלשים. כשהאינטרס הוא לחמול על החלשים ולדאוג לכלל מתוך אחריות, שורת הרווח לא תיפגע.

***

את המורכבות בחשיבה החרדית לתפיסת השלטון ניתן להדגיש דרך היחס החרדי לסכסוך הישראלי פלסטיני. גדולי ישראל מכלל החוגים ולאורך הדורות היו בתפיסה מאוד ברורה בנושא המדיני, תפיסה שמגיעה מבית המדרש ואינה נצמדת לדואגים מדי מימין או לפזיזים מדי משמאל, וגורסת שיש לבחון כל מקרה לגופו על פי הקו המנחה של קדושת החיים.

כשיוצע שלום עם בסיס בר קיימא שיימנע שפיכות דמים לאורך שנים גדולי ישראל ישחררו כל קרקע ושלטון, כשאין פרטנר אמיתי שניתן לסמוך על יציבות ההסכמים עמו גדולי ישראל התנגדו לקדם כל מהלך, גם אם היה לחץ תקשורתי ובינלאומי.

כמו בנושא המדיני כך גם גישת הציבור החרדי לנושא הכלכלה, גישה שאינה נאמנת לתנועות הסוציאליות שנטעו שורש עמוק באומות מחד, ומאידך אינה הופכת את החברה האנושית לחברה כלכלית שמטרתה הגדלת רווחים כפי שגורסים הקפיטליסטים.

גם כאן כל נושא ייבחן לגופו – אם השיטה הקפיטליסטית מגדילה רווחים היא ברוכה, אך אם הרווחים לא זורמים לשכבות החלשות ולטובת החברה השיטה לא מתקבלת. אם השיטה הסוציאליסטית מעניקה ביטחון כלכלי לחלשים היא מתחברת לערכי התורה, אך אם המחיר הוא כלכלה חנוקה שלא יכולה לצמוח מספיק יהיה צורך לאזן אותה.

***

כשיהודי מוכשר עם כפיפות לדעת תורה כמו יו”ר ש”ס מועמד לתפקיד ניווט הדרך הכלכלית של ישראל אפשר להיות בטוחים שהתוצאות, הן הכלכליות והן רווחת החלשים, יהיו מרשימות עד שהתפקיד ייקר את דרעי ויעשה קידוש ה’. רק אדם היודע ומבין מורכבות ומקבל מצפן מתורתנו הקדושה יוכל להוכיח לכולם שתפקיד שר האוצר יכול גם להיות מקפצה בפופולריות של הפוליטיקאי התורן.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

4 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

כתבה יפה בכללות, חבל שהכנסתם קשקוש באמצע עם הנושא המדיני, דעת תורה פועלת לפי שולחן ערוך, סימן שכ”ט, בו ברור שמירת שטחים אינה מביאה שלום כלל, ממילא האמירה כאילו יש מסירת שטחים שתביא שלום בר קיימא אינה נכונה

לא היית צריך להגיב פעמיים בשתי שמות
בכל אופן המציאות היא שמרן פוסק השור הגר”ע יוסף זצוק”ל התיר בתחילה למסור שטחים כי חשב שיהיה שלום אמיתי ורק אח”כ כשראה שזה לא עבד כך חזר בו.
וזו דעת תורה ולא מה שאתה חושב!!!!

מסירת שטחים המיושבים ע”י יהודים היא בניגוד לשו”ע שכ”ט, ודעת גדולי התורה וודאי נגד, אין שום קשר לימין או שמאל, זה מעשה הנוגד את ההלכה ומסכן בפועל את חייהם של המוני יהודים ה”י.

לכתוב שהיו מתירים מסירת “כל קרקע” זה יומרני וחסר כיסוי. האם למסור את ירושלים מישהו היה מתיר? תמהני. ומכיוון שהדברים לא באו לכלל מעשה בזכות טפשותם ורשעותם של בני ישמעאל נראה לי שחבל על הדיון העקר

כתבות חדשות באתר

הגר"א פרץ מצהיר: "הנותנים – נותנים לעצמם"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

לאחר שזוהתה נכנסת למבנה צבאי: צה״ל תקף חוליית מחבלים • צפו
בשיחת טלפון: ברק ומישל אובמה הודיעו על תמיכה בקמלה האריס
מה מביא ישראלים רבים להשקיע בחו"ל?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

טראמפ שיתף קטע מנאום נתניהו - ואיים להשמיד את איראן • צפו
חמאס דחה שוב את הדרישות הישראליות - ומאשים את נתניהו
מדהים: האברכים התרגשו מסיפור חייהם של החתן והכלה – והתחייבו לשלם את הוצאות החתונה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הנאום והנהמה: נתניהו דיבר לאוזניהם של מי שלא היו שם / יוסף טיקוצ'ינסקי
מטייל שבר את רגלו בנחל תבור וחולץ ע״י מסוק יחידת להבה • צפו
בצל המלחמה, מדריך נדל"ן עדכני: "כך תכפילו את כספכם באמצעות קרקע"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הסוקר מסביר את השינויים הדרמטיים: "נתניהו קרוב לשיא שלו מלפני שנתיים"
סקר: הליכוד מתחזק אחרי נאום נתניהו; האופוזיציה לא יכולה להקים ממשלה

הכתבות המעניינות ביותר

דרמה בחסידות: אחרי שליחת ששת הבנים למסע נדיר - האדמו"ר ימריא בליווי רפואי
בהשתתפות גדולי התורה: הילולה מרגשת וסיפורי ישועות ב"חפץ השם באור החיים"
"בזכות המקום הקדוש בתי חזרה": נועה ארגמני באוהל הרבי מליובאוויטש
שלושת השבועות: מה עושים עכשיו‫?‬ בונים את בית המקדש!
למה טראמפ ניצל מההתנקשות? ההסבר של הרב שניאור אשכנזי
הראשון לציון מבהיר: "אינני מעורב בכשרות רבנות ירושלים, להחליף את התעודות"
טען עוד כתבות >

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture