העולם החרדי

ארכיון

תם עידן העדתיות בעניין השידוכים? ההוראה המפתיעה והחריגה של הפוסק לשדכנים

במענה לפניית שדכנים שהציגו בפניו את תופעת הרווקים והרווקות המבוגרים במגזר החרדי, הסכים מרן הגר”י זילברשטיין וסמך ידו על הפתרון המוצע לערב בין העדות והחוגים • “ביום שיעשו כולם אגודה אחת, צריכים לעשות יום טוב”
  • כטוב לב המלך ביין: ההתחייבות בסעודת פורים שסיבכה את החברים הקרובים

    תוכן מקודם

  • עצות זהב: הכירו את הטכניקות למינוף נדלן

    תוכן מקודם

  • שוחטים מוסמכים ברבנות – מסלול מהיר להכנסה גבוהה בלי לצאת מעולם התורה!

    תוכן מקודם

  • בגיל חצי שנה, התינוקת הקטנה בוכה ומתגעגעת לאמא שלא זכתה להכיר

    תוכן מקודם

  • כולנו רוצים 'בית של תורה' - איך נייצר אווירה כזו בבית?

    תוכן מקודם

  • ההטבות הכי שוות: הכירו את הבנק שמאמין בצעירים

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

מספר שדכנים, הכואבים את נושא השידוכים במגזר, ואת תופעת הבחורים והבחורות המבוגרים הממתינים לישועה, שיגרו פניה למרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין, בו הם כותבים כי שמו לב לדבר מעניין, והוא שבמגזר החרדי הנתון הראשון אותו מבררים בשידוכים הוא העדה אליה משתייך הבחור או הבחורה, ואם יש שוני, זה מפיל את השידוך מיד, ללא שום בירור התאמה.

השדכנים מפרטים, כי מבדיקה שערכו עולה כי ישנם חוגים מסוימים שבהם בחורים מבוגרים רבים, ומצד שני חוגים שבהם בחורות מבוגרות, וייתכן שאם ישדכו מעדה לעדה השידוך עצמו יכול להתאים, רק שאפילו לא בודקים את השידוכים האלו, כי מיד כששומעים שזו עדה אחרת, השידוך נופל.

“לדוגמה, בציבור החסידי ישנם בחורים מבוגרים רבים, ואילו בציבור הליטאי והספרדי ישנן בחורות מבוגרות. ואם אנשים לא יתעקשו על הנושא הזה, ויבררו לעומק את הנתונים לא כולל העדתיות, יהיה אפשר לקדם שידוכים רבים”, מציינים השדכנים במכתבם.

הם מוסיפים לציין כי אמנם הדבר עלול לעורר שאלות הלכתיות, לדוגמא איזה נוסח תפילה יתפללו, אשכנז או ספרד או עדות המזרח, וכן שינויי מנהגים נוספים כגון אכילת שרויה בפסח, אכילת מצות מכונה, אכילת קטניות וכדומה. ולכן הם מבקשים לשמוע דעת תורה ופסק הלכה ברור ממרן הרב זילברשטיין האם אפשר לקדם יוזמה ורעיון של שידוכים מעין אלו, או שיש להמשיך את הנהוג עד היום, שבכל עדה מתחתנים רק עם בני אותה עדה.

הרב בתשובתו, שהתפרסמה בקובץ ‘ווי העמודים וחשוקיהם’, הרחיב בנידון. בתחילת דבריו הוא מציין כי כל העדות הקיימות בעם ישראל וחילוקי המנהגים ביניהם עם שינויי נוסחאות התפילה, לא נוצרו סתם כך עם הזמן, אלא מכוונים כנגד שנים עשר שבטי ישראל, וכל שבט יש לו שער משלו ומנהגים משלו ומנטליות שונה – ובכל זאת, מצאנו שאמרו חז”ל (מסכת בבא בתרא דף קכא.) שלא היו ימים טובים לישראל כמו ט”ו באב, שביום זה הותרו שבטים לבוא ולהתחתן זה בזה.

ומשום כך, כותב הרב זילברשטיין: “כך גם בזמננו, למרות שיש עדות שונות ויש שוני במנהגים ובמנטליות, בכל אופן אפשר להתגבר על זה, ויש פתרונות הלכתיים לכל נושא, וחז”ל קבעו יום טוב ביום הזה שהתגברו על הקשיים ועם ישראל התערב לשבטיו. בין היהודים יש הרבה מכנה משותף, וחבל ששוני המנהגים הקטנים שיש ביניהם יעכב אותם מלבנות בית בישראל, וזה מצוה גדולה לזרז את העניין, ולערב בין שבטי ישראל, ואילו חז”ל היו קיימים היום, היו עושים יום טוב ביום שעם ישראל היו מתגברים על הקשיים הקלים, ויינשאו זה לזה”.

בהמשך דבריו מציין מרן הגר”י זילברשטיין את הידוע כי בעם ישראל הייתה מחלוקת גדולה בין בית שמאי לבית הלל בתחומים רבים בחיים, והשוני ביניהם היה כל כך חריף שהוא היה משפיע על כל מהלך החיים, ובכל זאת מצאנו במשנה במסכת עדויות (פ”ד מ”ח) שלא נמנעו בית שמאי מלשאת נשים מבית הלל, וכן הפוך.

נקודה מעניינת נוספת מחדד הרב: במשך כל הדורות והגלויות שעברו עם ישראל וכל שינויי המנהגים והנוסחאות, בכל זאת לוח השנה נותר זהה לחלוטין אצל כל העדות והקהילות, ובכל הקהילות ראש השנה חל באותו יום, וכן יום כיפור, סוכות, חנוכה, פורים, פסח, שבועות, וכל מועדי ישראל. וגם בקהילות יהודיות רחוקות שיכלו להתבלבל ולטעות, הקב”ה שמר שהדבר לא יקרה. אין זאת אלא משום שאם לוח השנה לא היה שווה, לא היה שייך להינשא זה לזה מעדה וחוג אחר, כי בעדה אחת היה פסח מתחיל ביום זה, ואילו בעדה השנייה מותר עדיין לאכול חמץ, אבל הקב”ה סייע לנו בדבר זה, וזה סימן שהקב”ה רוצה שכל עם ישראל יוכלו לחיות יחד ולהנשא זה לזה, וכל השינויים הם בדברים קלים, וכמו י”ב שבטים, שאפשר להתגבר על שינויים אלו, כך הגר”י זילברשטיין.

את דבריו סיים: “לכן כל עדה צריכה לדבוק במנהגיה, ואין לשנות, אבל לגבי נישואין אדרבה אפשר לערב בין העדות, וביום שיתערבו יעשו יום טוב גדול כמו בט”ו באב”, עד כאן דבריו של מרן הגר”י זילברשטיין, שיצרו הדים רבים במגזר החרדי.

מספר שדכנים עמם שוחחנו, מספרים לנו כי אחרי דבריו הברורים של מרן הרב זילברשטיין, מגדולי זקני פוסקי הדור, המכיר את הדור היטב לעומקו ולרוחבו, הם רואים שהחל שינוי בתפיסה שהייתה מקובלת עד היום, ובפרט בשידוכים בגילאים מתבגרים.

לאור דברי הרב זילברשטיין, הנוגעים בדבר החלו להפנים כי כשם שמתפשרים לפעמים בפרטים מסוימים, כך ניתן להתפשר על ענין העדתיות. “אנו מתפללים ומייחלים שהציבור הקדוש ישמע לדברי מרן הרב זילברשטיין, ולאט לאט נתחיל לראות את התופעה קורמת עור וגידים, ועוד ועוד בתים בישראל יקומו על אדני התורה והמצוות, ויתקיים בנו מה שאמרו חכמנו, אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף, שזה כולל שכל הרווקים והרווקות יבנו את ביתם ויזכו לזרע של קיימא, בקרוב, אמן ואמן”, מסיימים השדכנים את דבריהם.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

18 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

אני בחורה ליטאית, נישאתי לבחור כלל חסידי, ההבדל המשמעותי הוא בכלל לא נוסח תפילה/שרויה בפסח וכדו’ אלו דברים קטנים שאפשר להתרגל אליהם, ההבדל הוא תרבותי! יש פערים עצומים!!! נישואים שלי החזיקו מעמד חודש, וזה נקרא מאוד יפה בהתחשב במצב שהיינו בו. יש פערים מאוד גדולים, וכן גם בהשקפה ובעבודת השם כל אחד מדגיש משהו אחר… יש אנשים שמסתדרים עם זה ויש אנשים שפחות… נתחיל מהשאלה למה אנשים אשכנזים שואלים: האם יש מישהו ספרדי במשפחה? ולחילופין ספרדים לא מוכנים בשום אופן לשמוע על בחורה אשכנזיה, ולא נדבר על חצי-חצי שהם עדה בפני עצמה…
בתור אחת שנמצאת בשדוכים שנים ארוכות אני יכולה לומר משהו אחד: בשדוכים רואים את כל הבעיות הבלתי פתורות של המגזר. ולא רק בנושא של עדה, אנשים מחפשים יחוס/כבוד/כסף ולא מתביישים לומר את זה בקול 🙂

לא בטוח שמה שאת מתארת קשור לחסידי ליטאי, אלא לבני אדם באשר הם. אני מכירה כמה זוגות ביניהם ליטאי וספרדיה שחיים יפה מאוד יחד והאהבה פורחת. לעומת זוגות מאותו המגזר שהתגרשו. לכן תמיד צריך לבדוק מי האדם ולא שום דבר אחר.

תודה לכל המגיבים!
לצערי כן, הרבה מאוד מההבדל ביננו היה בגלל השוני בין המגזרים,
דברים שאצלינו לא מקובל בכלל אצלו ברור ומובן מאליו וכו’ זה ממש כמו שתי שפות.
ואת זה אי אפשר היה לראות בפגישות,
במקום להיפגש יותר בגלל הפער, נפגשנו פחות בגלל שהוא חסידי…
מה גם שבפגישה קל להבטיח הבטחות עד שנפגשים עם המציאות…

אבל כן סוגית הגירושין היא סוגיה מורכבת בפני עצמה, ואכן לא קשורה לנושא של עדות

מובן שהנ”ל הוא חוויה פרטית שלי…

וכל אלה שהאבא ליטאי והאמא ספרדיה נקראים בעולם השידוכים “חצי-חצי” וזו גם עדה בפני עצמה…

עוד נקודה שקשורה לנישואין (לא לעדות אבל נושא שממש מציק לי)
ב”ה שיש הרבה עידוד של נשות ישראל בגידול הילדים וכו’
אבל בכל שנות השדוכים לא שמעתי שיעור אחד שמעודד ונותן כוח ותקוה למה שווה להתחתן.
כמה טוב זה יכול לעשות לך בחיים. (ולא רק מה זה דורש ממך)
ולא רק זה, אנשים נשואים יש להם את הקטע להסביר לך למה לנצל את הזמן ולהנות מהחיים כי אחר כך נהיה קשה. ו”לא הפסדת שום דבר שלא התחתנת עדיין” או “מה את חושבת שחתונה זה משהו שפוטר את הבעיות בחיים?” “כייף לך שאת חופשית ויכולה לעשות מה שאת רוצה” וכו’ וכו’. כל רווק/ה יכולה להביא דוגמאות וזה חבל, כי ממילא ככל שהגיל עולה ויותר מבינים אחריות של חיים יותר פוחדים, למה להדגיש את האתגרים בדווקא?

שיהיה לך בהצלחה, שתזכי לבנות בית נאמן להשם, שרק הוא מזווג הזיווגים

צודקת במאה אחוז, אבל בל נשכח שבכל שידוך יש הבדלים ענקיים ומהותיים , ולכן יש גם המון גירושים והחכמה להתגמש ולוותר וללמוד איך בכל זאת לחיות ביחד בשלום ואז לא משנה העדה המראה האופי והדעה….

לא על כל דבר אפשר להתפשר!
מי שלא מכיר את עולם הגירושין חושב שאנשים מתגרשים על שטויות.
למה אנשים חושבים שבית דין מחלק גט לכל מי שרוצה??
מי שמכיר את הסיפורים יודע עד כמה מדובר בבעיות קשות ביותר, שלא מתאים לדבר עליהם ככה חופשי ברבים.
גמישות וויתור הם דבר נהדר כשנשואין לבן אדם הנכון, כשזה הבן אדם הלא נכון הוויתור הופך בקלות לניצול ולפגיעה מתמשכת.
כלל- כמו שלריב צריך שתיים, בשביל שיהיה קשר גם צריך שתיים!
לא עוזר שרק צד אחד משקיע והצד השני לא מעוניין בקשר. 🙁

נכון שיש הבדלי מנטליות,ונכון שיש הבדלים בתרבות אבל ,אם יש קצת רצון ומידות טובות אפשר גם אפשר להסתדר ביחד.במיוחד שכולנו פה חיים דור שלישי ומעלה הכל מוכר ולא שונה.אלא מה, בואו נדבר גלויות.יש בציבור שלנו משהו דפוק לא נעים לומר אבל ג ז ע נ י!!!מה לעשות זאת המציאות.והכל בשם ההלכות והמנהגים .זה מכבסת מילים.!!כולנו יודעים את האמת,לא נעים לאנשים להודות בזה אבל זה המציאות.וחבל כי האמינו לי אם רוצים לקרב את הגאולה שלנו זה רק ע’’י אחדות אמיתית !!ד’ אוהב אחדות ומחכה מתי הבנים שלו יסתדרו ביחד .
אני מכירה המון אנשים שהיו רוצים לעשות צעד בנושא אבל מפחדים ממה יגידו…
נקודה למחשבה.

מירי, אני לא יודעת מאיזה עדה את והאם את נשואה למישהו מהעדה שלך.
אבל זה קל להגיד מבחוץ!! כשחיים עם מישהו בעז”ה עד מאה עשרים ויש פערי מנטליות עצומים
שמתנגשים איתך מהרגע שאת קמה בבוקר עד שאת הולכת לישון. לא כל אחד רוצה/יכולה/מסוגלת לעשות זאת.
בפרט ככלל שהגיל עולה והאישיות האדם מתגבשת.

אני לא חושבת שגזענות זה מאפיין של הציבור החרדי, (לא שאין אבל זה לא חלק ממה שמגדיר אותנו כחרדים) בכללי לבן אדם יש נטיה למוכר ולידוע, שם זה אזור הנוחות הבטוח שלו…
ההבדל בהלכות ובמנהגים בכלל לא משמעותי אפשר להתרגל.
כולנו קיבלנו את אותה התורה וכולנו עובדים את הקב”ה.
ההבדל הוא תרבותי מאוד.
וקצת גם “מה יגידו” וקצת גם “לאיזה מוסדות חינוך נשלח את הילדים?”
ומה עושים משפחות חצי-חצי? (הורה ספרדי והורה אשכנזי, ויש הרבה מאוד כאלה) עם מי הם מתחתנים?
מניסיון שלי בשדוכים, זו עדה בפני עצמה.

אולי באמת כדאי להתחיל בחינוך, במקום סמינר ליטאי לבד, חסידי לבד, וספרדי לבד יהיה סמינר של הכל ביחד?
ככה אפשר להכיר סגנונות שונים כבר מגיל צעיר וזה יכול להקל בשלבים מאוחר יותר.
ויכול להיות שזה רעיון גרוע…

חשוב לי לציין שלא התכוונתי חלילה לתת לך מוסר,דיברתי בכלליות על הנושא.כולנו הרי רואים מה קורה בעולם הגירושין כמה משפחות מתפרקות גם כשיש לכאורה התאמה בין העדות והחוגים ואפילו ככה לא תמיד מסתדרים..(וזה בסדר גם להתגרש,ד’ הביא את האופציה הזו כי ידע שלפעמים חובה להתגרש)אבל ככלל אני עדיין חושבת שאם כל הפערים והבדלי המנטליות אם רצון ואהבה אמיתית והשקעה ואני מדגישה השקעה כי בנשואין צריך השקעה מתמדת.אפשר לגשר על פערים מטורפים.אחד מתגמש לשני במה שחשוב לו וכן להיפך וכך בע’’ה מתקבל מיקס יפה..יש כ’’כ הרבה דוגמאות לזוגות שנישאו בזיווג שני עם ילדים משני הצדדים,סגנונות שונים ואפילו ככה מסתדרים נהדר.או גיורת ויהודי וכ’’ו בקיצור הכל אפשרי צריך רק הכוונה ,רצון להצליח והשקעה כמו בכל דבר בחיים,שום דבר לא קל ואין הצלחה ללא השקעה.

היי את אומרת דברים נכונים כל כך.
אני חושב שכל בר דעת יבין שהפער הגדול הוא לא המנהגים כמו התרבות.
אפשר לראות כמשל את החוזרים בתשובה שיכולים לנהוג בדיוק את אותם המנהגים אבל עדיין הם שונים מאוד וזהב בגלל התרבות השונה.
צריך בעיקר להיות מודעים לזה ולחשוב האם מסוגלים להשתנות בשביל להתחתן זה מאוד אינדבדואלי.

מאכל לך למצוא בקלות את הבחור שלך. מה שכתבת פה היה חשוב ונכון.

תודה על התגובה! זה ממש נקודה חשובה שכתבת “צריך להיות מודעים לפער ולחשוב האם מסוגלים להשתנות בשביל להתחתן וזה אנדבדואלי”. אמיתי ויפה.

תיקון: מאחל בחי”ת ולא מאכל.

כל כך נכון, מבלי לזלזל בציבור החסידי והספרדי מה עושה בחורה ליטאית שחונכה 25 שנה שתורה זה הכל ולפני הכל, ובעלה הצדיק הולך לטיש או להילולה או לקברי צדיקים על בסיס שבועי וכו’ וכן להיפך בחורה חסידית עם ליטאי שאין לו רגש והתלהבות משום דבר רק רוצה ללכת ללמוד, צריך נס שימשיכו לחיות ביחד וזה ממש לא קשור לנוסח וכו’ זה החלטה האם למחוק את מה שחונכת 25 שנה או לא לתורה או לחסידות וזה כמעט ולא הגיוני כי באותו מדה אפשר גם להתחתן גם עם דתי לאומי וכו

מי שחושב שמי שחסיד כל היום נמצא בטישים ומי שספרדי כל היום נמצא בהילולות, טועה ובגדול!!!
חשיבה מעוותת מאוד, וזה שורש הבעיה! שהליטאים בטוחים שרק הם לומדים תורה והחסידים עסוקים בטישים והספרדים עסוקים בהילולות, אצלם אין תורה בכלל….

עדה או השתייכות קהילתית?
זה הבדל ע-נ-ק!
והבעיה היא לא נוסח התפילה או איזה סלטים בדיוק יגישו לשולחן השבת.
יש פער תרבותי ומנטאלי שקשה עד בלתי אפשרי לגשר עליו.

הנושא זה לא המנהגים אלא המנטליות .
מצחיק שכותבים רק שומעים על העדה השונה לא מעוניינים כאילו מישהו מציע כזה שידוך !

ברמת העיקרון זה יכול להיות אבל לפעמים אנשים סתם נכנסים למקום תקוע הרב זילבשרטיין יל לומר זאת מישום שהוא עצמו בזיווג שני לקח אישה שלא הייתה חרדית מתחילה

אומרים בשם הרה”ג בן ציון אבא שאול שמה שכתוב בגמרא “אשרי מי שאשתו מעירו” שהשלום מתקיים ביניהם. שייך גם היום. אמנם ייתכן שכיום הדבר שונה מכיון ששני בני הזוג עוברים כור היתוך שעושה את כולם ישראלים. בין בישיבות בין בסמינרים.
אבל בשביל זה צריך להתחיל בחינוך בגיל הצעיר ולא לעשות אפליות בקבלת משפחות מהמגזר השונה. ורק כשצריכים לפתור בעיות מעוכבים, נזכרים לאחד.
בפרט שמשהו פה לא מריח טוב. הורים ליטאים תקועים עם בנות בבית כי הם לא מוכנים (ובצדק!!) להיכנע לדרישות החצופות של הבחורים שסבורים שהתורה שלהם שווה יותר משל השווער. ואז נזכרים שיש מגזר שאינו תובעני ו”מוכן” לשחרר את הבחור להתחתן עם כלה שלא תביא הרבה כסף. מה שעלול להגדיל את המעוכבות בציבור הספרדי.
נקודה למחשבה…

כתבות חדשות באתר

בקשתו האחרונה של הגאון רבי יהודה דרעי זצ"ל: "זה כמו צוואה"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

תקלת מחשוב: פגיעה במוקד החירום של מד"א, שירותי בריאות ובנקאות
תקלה חמורה: הכטב"מ זוהה אך לא יורט בשל "טעות אנוש" וגרם לנפגעים
חינוך לפני הכל
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הרחפנים הרוסיים השמידו עמדות של צבא אוקראינה - וסירות בלתי מאוישות
החות'ים: "תקפנו את תל אביב באמצעות כטב"ם חדש שלא ניתן לגילוי"
נולד לכם תינוק? איזו עגלה כבר החלטתם, אבל מה עם החתונה שלו?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

נס: תיעוד מטורף לגמרי מהתאונה המוזרה ליד גן החיות בירושלים • צפו
טראמפ במסר מאיים לחמאס: "כדאי שהחטופים יחזרו לפני שאכנס לתפקיד"
מפתיע: הכלי שחושף למשפחות כמה יעלו להם בעתיד כל חתונות הילדים יחד
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

תל אביב 🔥: החות'ים לקחו אחריות על שיגור הכטב"ם - והבטיחו לחשוף פרטים
זמזום, פיצוץ - ולהבת אש: תיעודים דרמטיים מרגע פגיעת הכטב"ם בתל אביב

הכתבות המעניינות ביותר

בלעם ביקש להיות פרופסור • הרב יחיאל מאיר צוקר • צפו
פרשת בלק • המגיד הירושלמי רבי אשר דרוק • צפו
חיפה: חלוקת פרסים בת"ת 'תורת אמת'
השיעור השבועי: פרשת בלק • הרב נתנאל אביסרור
סיכול ממוקד מאוד: המחבלים חוסלו - החמור המשיך לצעוד כרגיל
תּוֹרָה מִצִּיּוֹן • הגרש”מ עמאר בשיחה על פרשת בלק
טען עוד כתבות >

המיוחדים

NETZAH YEHUDA
למי יישלחו צווי גיוס? והאם חרדים יוכלו לשרת ללא נשים בכלל? | כל הפרטים
%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%9E%D7%A1%D7%9A-2024-07-04-222823-1
קיפקעס | שיחת בכירי המדינה עם דרעי, והמסר שהתקבל בצאנז אך לא בגור ובעלזא
education-g591bf0ede_1920-1536x1024
גזירת הגיוס: כמות הילדים שלהוריהם עשויה להתבטל ההנחה במעונות | חשיפה
 שער (1)
הפרופסור שחצה את הקווים: "הדם יהיה על ידי היועמ"שית, היא לא עושה כלום"

חדש באתר

%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%99%D7%97%D7%99%D7%90%D7%9C-%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%A8-%D7%A6%D7%95%D7%A7%D7%A8-724x483-1
בלעם ביקש להיות פרופסור • הרב יחיאל מאיר צוקר • צפו
%D7%93%D7%A8%D7%95%D7%A7%D7%A7%D7%A7%D7%A7
פרשת בלק • המגיד הירושלמי רבי אשר דרוק • צפו
 'שקלא וטריא' תורת אמת חיפה (23)
חיפה: חלוקת פרסים בת"ת 'תורת אמת'
%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A1%D7%A8%D7%95%D7%A8-1
השיעור השבועי: פרשת בלק • הרב נתנאל אביסרור

גלריות

 'שקלא וטריא' תורת אמת חיפה (23)
חיפה: חלוקת פרסים בת"ת 'תורת אמת'
 רבנים מוסקבה (30)
הוסמכו לרבנות תשעה מתלמידי הישיבה הגדולה במוסקבה
 - קאמרנא - ווישיווא חתונה (16)
שמחת החתונה בחצרות קוזמיר - קאמרנא - ווישיווא
''צ טייטלבוים ביקור בית שמש (16)
אב"ד סאטמאר ירושלים ביקר בביהמ"ד החדש בבית שמש

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – י"ג בתמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture