לאחר שבועות ארוכים של דיונים, ועדת סל הבריאות הכריזה היום (רביעי) אילו תרופות, טיפולים וטכנולוגיות יזכו למימון ציבורי החל משנת 2023. המדינה תסבסד משקפי ראייה לילדים עד גיל שבע, שורה של טיפולים חדשים עבור חולי סרטן לצד חיסונים חדשים יזכו למימון ציבורי. כך עולה מהחלטות ועדת סל התרופות שמתפרסמות היום במסיבת עיתונאים בהשתתפות שר הבריאות אריה דרעי.
לסל התרופות השנה יתווספו 122 תרופות עבור 350 אלף חולים. בעקבות התערבות של שר הבריאות הנכנס נוספו עוד 100 מיליון שקל לתקציב התוספת והוא יעמוד על 650 מיליון שקל, הסכום הגבוה ביותר אי פעם. לדברי גורמים במשרד הבריאות, גודל התוספת אפשר להקדיש סכומי כסף גדולים לנושאים כגון חיסונים, משקפי ראייה וטיפול חולי סרטן הדם. התרופה שנכנס לסל ומשמשת את מספר המטופלים הגבוה ביותר היא קטרקסל – תרופה לטיפול דלקת באוזן. 97 אלף איש מטופלים בה מדי שנה.
בתחום הסכרת התמקדו חברי הוועדה בטכנולוגיות חדשות כמו מערכת אוטומטית לניטור סוכר והזרקת אינסולין. טיפול זה נועד בעיקר לילדים, אך מי שהחל לחלות בגיל ילדות יקבל זכאות לטיפול עד גיל 18. עלות המערכת עומדת על קרוב ל-24 מיליון שקלים ל-4,200 חולים.
מדי שנה תרופות וטכנולוגיות חדשות רבות נותרו מחוץ לסל. ויכוח סוער התנהל סביב השאלה האם להכניס תרופות לטיפול בהשמנה כמו זריקות "וויגובי" ו"אוזמפיק". חברי הוועדה נימקו את ההחלטה שלא לכלול את הזריקות לטיפול בהשמנה בכך שישנו מחסור עולמי ולכן יהיה קושי בהשגת אספקה, ובעלות היקרה מאוד של התרופה כיוון שתינתן לאוכלוסייה גדולה של חולים – 72 מיליון שקלים עבור כ-18 אלף מטופלים.
עוד הוחלט להשאיר מחוץ לסל את החיסון "בקסרו" לחיידק האלים מנינגוקוק B שבמקרים חריגים גורם לתמותת ילדים, כפי שקרה בחורף הנוכחי בארץ ובעולם. הדיון על הכנסת החיסון נמשך עד לרגע האחרון, אלא שגם במקרה זה מדובר בעלות גבוהה מאוד – יותר מ-100 מיליון שקלים מתוך תקציב הסל.
בתחילת עבודת הוועדה, ניתן תקציב של 550 מיליון שקלים וברגע האחרון החליט שר הבריאות החדש אריה דרעי על תוספת של 100 מיליון שקלים, מה שאפשר את הרחבת התרופות והטכנולוגיות שיקבלו מימון כבר בשנה הקרובה.
שר הבריאות אריה דרעי אמר: "המלצות ועדת סל התרופות שהוגשו לי היום, נוגעות בכל אזרחי ישראל. אני גאה בכך שהתוספת לסל התרופות שהבאנו השנה היא הגדולה ביותר שהייתה אי פעם במדינת ישראל – 650 מיליון שקלים. בזכות התוספת הזו נכנסו השנה תרופות אונקולוגיות, טכנולוגיות למניעה ומוצרים מאריכי חיים שלא היו מתוכננים להיכנס לסל. הטכנולוגיות והתרופות הללו יאפשרו לשכבות החלשות לקבל רפואה הרבה יותר טובה והרבה יותר מתקדמת. יישר כוח לכל העוסקים במלאכה".
יו"ר הוועדה, פרופ' דינה בן יהודה: "אני מודה לשר הבריאות, ולמשרד הבריאות על האמון שנתתם בי. לעמוד בראש וועדת הסל, זהו אחד האתגרים המורכבים ביותר במערכת הבריאות. אני מודה לצוות המקצועי בחטיבת הטכנולוגיות שהכין את החומרים עבור הדיונים. אני מודה לחברי הוועדה על הדיונים המקצועיים. חברי הוועדה הגיעו מקשת רחבה של דיסציפלינות -רפואיות, ניהוליות, ציבוריות, חברתיות ואתיות. כולם באו לידי ביטוי בשיקולי הועדה. על אף ההבדלים חשתי בכל הדיונים שיש משהו שאיחד את כולנו בתהליך קבלת ההחלטות והוא חמלה".
לדבריה, "אני סבורה שהצלחנו להשיג עדכון מגוון ומתקדם ביותר לסל הבריאות הניתן במימון ציבורי לאזרחי ישראל. בפעם הראשונה הוכללו משקפי ראייה לילדים עד גיל 7, הוספנו חיסונים לרפואה מונעת, טכנולוגיות לאבחון וטיפולים חדשניים למחלות קשות ומורכבות. עבורי זהו גם יום עצוב על אותם חולים שעבורם לא הצלחנו להכליל טכנולוגיות חדשות ואני כולי תקווה שהטכנולוגיות עבורם יכללו בסל התרופות של שנה הבאה"
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב אמר: "אנחנו שומרים וממשים את אחד העקרונות החשובים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי – ערבות הדדית. אנחנו מבטיחים זמינות לטכנולוגיות המתקדמות ביותר באופן אוניברסלי לכלל התושבים. הגדלת הסל ל-650 מיליון שח היא בשורה של ממש, בשנה הבאה נעלה ב-100 מיליון שח נוספים. אך כבר כעת זו התוספת הגדולה ביותר שניתנה אי פעם לסל. אולם אנחנו יודעים כי כגודל התוספת גודל הצרכים. ביום הזה אנחנו תמיד מסתכלים בגאווה ובסיפוק על כך שנתנו מענה לחולים, אך זוכרים לצד זה גם את החולים שלא קיבלו מענה השנה, ומקווים שנצליח לתת להם מענה בשנה הבאה".
עוד אמר, "אנחנו שמחים על כך שהשנה נוצר תמהיל מיוחד של תקופות אונקולוגיות מצילות חיים מתקדמות לצד טכנולוגיות שמשפרות את איכות החיים של אנשים כמו משאבת האינסולין לילדים ושמחים גם שהסל ממלא תפקיד חברתי ויסייע ברכישת משקפיים לילדים, ונרחיב זאת בהמשך. גם השנה אנחנו מסתכלים לחולים ולמטפלים בעיניים, ויודעים שהסל הישראלי הוא מהרחבים והמתקדמים בעולם".





















בריאות איתנה לכולם החלמה מהירה בנקל ללא ייסורים למי שצריך
יהי רצון- שלא נזדקק לא לרופאים ולא לרפואות ונחיה עד 120, בבריאות איתנה, חיוניות, שמחת חיים ושפע רוחני וגשמי!!!
השתדלות וכוונה ב"אשר יצר" היא סגולה נפלאה…
וגם להודות לד' כל יום על כל מה שנתן לנו- ולא לקבל שום דבר כמובן מאיליו.
יישר כח לשליחינו בכנסת לתועלת אלו הזקוקים לכך… המשיכו להצליח ולעשות טוב בעם- ישראל.