ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה היום (ראשון) על הקמת צוות שרים, בראשות שר הדתות מיכאל מלכיאלי ובתיאום עם השר לענייני ירושלים ומסורת ישראל מאיר פורוש, שיהיו חברים בו גם שרי האוצר, הבינוי והשיכון, הפנים, ביטחון לאומי והתחבורה.
צוות השרים ייבחן את ההמלצות האופרטיביות, בדו"ח ועדת החקירה הממלכתית בעניין אסון מירון, המוגדרות כהמלצות הרוחב בדו"ח ושר הדתות יגיש בתוך 90 יום טיוטת הצעת החלטה לאישור הממשלה ביחס ליישום ההמלצות. לשם גיבוש טיוטת הצעת ההחלטה צוות השרים ייעזר במנכ"לי המשרדים הרלוונטיים וביועצים המשפטיים ויזמן לדיונים כל גורם מקצועי נדרש.
כזכור, לפני מספר שבועות פרסמה הוועדה את דו"ח המסכם אשר בו נכתב כי מקור האסון בניהול לקוי של האתר עצמו ושל האירוע. הועדה התרשמה כי לחצים פוליטיים השפיעו לרעה על הליך קבלת ההחלטות ומנעו ניסיונות לשפר את מצבו.
צוין כי כדי למנוע את האסון נדרשה תרבות מתוקנת. נדרשו נושאי משרה וגופים הפועלים בראש ובראשונה מתוך חובת נאמנות להיותם שליחי ציבור – באחריות ובמקצועיות, נושאי משרה הנוהגים לפי הכלל הבסיסי ש'במקום שאין איש – השתדל להיות איש'. נושאי משרה הפועלים בחרדת קודש כדי לממש כראוי את האחריות והסמכות שניתנו בידם לטובת הציבור ולשלומו.
בנוסף התגלו כשלים בהימנעות מקבלת החלטות: "גורמים רבים עסקו באתר, אך חלוקת הסמכויות העמומה ביניהם הייתה כר למחלוקות רבות והובילה לשיתוק ולהזנחת המקום בפועל. צוין העדר משילות – בנייה בלתי חוקית ומסוכנת נפוצה במקום כמעט באין מפריע והעדר ניסיון לאכוף חוק וסדר. תוארה התנהלות של "מראית עין"- "מסמכים רבים נכתבו ונחתמו בלי שהייתה שום כוונה ליישם את הכתוב בהם".
הוועדה קבעה כי יש להסדיר בחקיקה ייעודית את כל היבטי הניהול של מתחם הקבר ואת האירועים בו והקמת תאגיד ציבורי או אגף ממשלתי. הוועדה קבעה ברוב דעות כי על הממשלה להפקיע את החלקות במתחם הקבר במירון מידי ההקדשות הפרטיות, כך שהבעלות על הקרקע תעבור לידי המדינה שתנהל את כל האתר, כראוי לאתר קדוש בעל חשיבות לכל העם היהודי שהמדינה משקיעה בו משאבים רבים.




















