לאחר יום צום, רבים חווים לא רק רעב אלא גם תחושות של חולשה, עייפות ואי נוחות כללית. לעתים, אכילה לא מבוקרת בסיום הצום עלולה להוביל לבחילות ותחושת כבדות. כדי למנוע תופעות אלו ולהבטיח התאוששות מיטבית, חשוב לאכול בחוכמה ובהדרגה.
להלן מדריך מפורט לאכילה נכונה לאחר הצום:
1. שלב ראשון – שתייה:
• התחילו עם שתייה איטית של נוזלים.
• אפשרויות מומלצות: מים קרים, משקאות ממותקים קלות, או שתייה חמה כמו תה או קפה.
• חשוב להרבות בשתייה לאורך כל תהליך ההתאוששות.
2. שלב שני – מאכלים קלים:
• שברו את הצום עם מזונות קלים לעיכול.
• אפשרויות מומלצות: פרי, פרוסת עוגה או עוגייה.
• מטרה: לעורר את מערכת העיכול בעדינות.
3. שלב שלישי – ארוחות קטנות:
• העדיפו מספר ארוחות קטנות על פני ארוחה גדולה אחת.
• הימנעו מאכילת כמויות גדולות בבת אחת, גם אם אתם מרגישים רעבים מאוד.
4. שלב רביעי – ארוחה עשירה בחלבונים (כשעתיים לאחר סיום הצום):
• עברו לארוחה מזינה יותר, אך עדיין במתינות.
• אפשרויות מומלצות: מוצרי חלב עשירים בחלבונים.
5. שלב חמישי – ארוחה מלאה:
• רק בשלב זה מומלץ לאכול ארוחה "כבדה" יותר.
• אפשרויות מומלצות:
– מרק
– מנת דג (יש להימנע מבשר בי' באב)
– פחמימות כמו אורז, תפוחי אדמה או פסטה
– ירקות מאודים
– לקינוח: פירות העונה טריים
חשוב לזכור כי אכילה מבוקרת והדרגתית תסייע לגוף להתאושש מהר יותר ותמנע אי נוחות מיותרת. גם אם אתם חשים רעב עז, התגברו על הדחף לאכול הרבה בבת אחת וחשבו על הטווח הארוך. תזונה מותאמת ובריאה תאפשר לכם לחזור לשגרה במהירות ובנוחות.





















עם כל השלבים כבר מגיעים ליום כיפור…
🙂
😂😂😂😂
תזכורת: לפני כן יש לנו צום גדליה, אם חלילה, משיח לא פה! אבל הוא כבר פה.
קובנה שמנת רסק ביצים וקולה אחלה
תודה על ההמלצה
לא נכון לאכול מאכל או משקה ממותק אחרי צום. עוגה או עוגיה וכד'. מי נתן הנחיה כזו? הצום הוא נקיון רעלים והדבר הגרוע ביותר זה להרוס את הניקוי עם רעל חדש. פותחים צום עם מאכלים בריאים קלים: מים, אחר כך פירות (אבטיח וכד'), אחר כך בהדרגה ירקות, חלבונים. צום הוא הזדמנות להתחיל דף חדש בבריאות ובמשקל. הזדמנות לא להישאב שוב להרגלים הגרועים. .
כמו אצל הערבים
ישר כבש איך שיוצא הצום.
מנה ראשונה בורקס גבינה
מנה שניה פיצה פוקצה
מנה שלישית גובת בסקווטים
אבל איך שכחתי שט' באב..
שטויות במיץ, תמיד אני אוכל מה בא לי-איך שבא לי- במוצאי הצום ולא קורה לי כלום
מומלץ להתחיל עם שתיית מים פושרים עם מעט לימון או אפילו מיץ לימון ולאחר מכן כל השלבים המתוארים כאן. מומלץ לא לשתות כל היום (בסיום הצום) דברים קרים מידי\ חמים מידי וכן אוכל קר\ חם מידי.
אוכלת כל מה שזז אחרי הצום
הצום יוצא בשמונה בערב. אם נבצע את חמשת השלבים נגיע לאכילת הארוחה המלאה בשתיים בלילה. וזה בריא?
אפשר פשוט לוותר על ארוחה מלאה היום
שלום באותה הדרך לימד אותי אבא ז"ל לסיים צום !!
אין צורך בארוחה המלאה נהיים שבעים מהר אחרי צום.
הכי טוב כי הקיבה יבשה מיד לשבור הצום- במים ופרות, קצת להרטיב המקום.
אם מסוחררים כן אולי לקחת חתיכה קטנה של שוקולד עם כוס קפה.
ורק אחרי כחצי שעה לשבת לאכול ארוחת ערב לא מדי מכבידה.
מספר הצעות ידידותיות לאחרי הצום:
1. להעיר את מערכת העיכול בעדינות.
תדמיינו את כל הצנרת הפנימית יבשה וריקה אחרי שעות מרובות..המערכת ישנה.
להרבה אנשים יעזור לפתוח את שבירת הצום במים, או תה, להרטיב את היובש.
כמו תינוק שמתעורר עכשיו משינה ארוכה. אחר כך יכול לעזור לבחור בארוחה קלה,
פירות, עוגה, מה שמתאים לך – ולקחת הפסקה להתאושש.
2. ההתעוררות של הרעב.
לרוב אחרי האכילה הראשונית- יבוא שובע מיידי ומהיר, כמה דמיינתי בצום וכמה
רציתי לאכול..ופתאום אחרי כמה ביסים, הספיק לי. לזכור שבאופן טבעי כעבור זמן,
הרעב לרוב יתעורר ו'ייזכר' שהוא צריך השלמה לחסרים- יכול לעזור לארגן את
הערב של שבירת הצום בצורה מיטיבה יותר, ולקיים ארוחה יותר משמעותית כעבור
שעה או מתי שמרגישים שוב את הרעב מדבר.
3. להחזיק בראש את 2 הרצונות.
יש פעמים רבות צורך בפיצוי אחרי צום, ומצד שני צורך ורצון להרגיש טוב- גם בסוף
הערב וגם ביום שלמחרת. יכול לעזור לשים לב ולתת מקום לשני הרצונות האלו,
מצד אחד לשים לב למה שאני רוצה כרגע, ומצד שני להתחבר למחשבה ולתחושה
של איך אני רוצה להרגיש אחרי. זה יכול לעזור לבחור בחירות יותר מיטיבות מבפנים,
שנותנות מקום גם לרצון הזה וגם לזה.