כשספינת המטען הרוסית Ursa Major ירדה למצולות מול חופי ספרד בדצמבר 2024, העולם כמעט לא הבחין בכך.
אך תחקיר נרחב של רשת CNN חושף כעת כי ייתכן שמדובר באחד המבצעים הנועזים ביותר של המערב בשנים האחרונות – מבצע שנועד למנוע ממוסקבה לשלם את חובו של פוטין לקים ג'ונג און במטבע גרעיני.
הספינה טבעה ב-23 בדצמבר 2024, כ-60 מיילים מחופי קרטחנה שבספרד, לאחר סדרת פיצוצים בלתי מוסברים. למרות שהצהרת המטען הרשמית של הספינה דיווחה על מנופים ומכולות ריקות.
החקירה הספרדית חושפת מציאות אחרת לגמרי. רב החובל הרוסי, איגור אניסימוב, הודה כי בבטן הספינה הוסתרו רכיבים של שני כורים גרעיניים מדגם VM-4SG, המותקנים בצוללות הטילים הבליסטיות של רוסיה.
השאלה המרתקת ביותר היא כיצד טבעה הספינה. הממצאים מצביעים על חור מדויק בדופן, שנגרם ככל הנראה מטורפדו "ברקודה" – נשק קינטי מהיר שחודר את גוף הספינה ללא פיצוץ מקדים, או ממוקש ימי שהוצמד ידנית.
מדובר בחתימת יד של כוח צבאי מיומן שפעל בשיא המתח של המלחמה באוקראינה, במטרה לעצור את המטען מבלי להצית עימות גלוי.
התזמון אינו מקרי. חודשיים קודם לכן שלחה פיונגיאנג 10,000 חיילים לסייע לרוסיה באזור קורסק. הכורים הגרעיניים היו אמורים להיות התשלום.
שדרוג דרמטי לצוללת הגרעינית הראשונה של צפון קוריאה, שנחשפה בדצמבר 2025. בלעדיהם, הצוללת של קים ג'ונג און היא "קליפה" ללא מנוע מבצעי; איתם, היא הופכת לאיום אסטרטגי על דרום קוריאה וארצות הברית.
גם לאחר שהספינה שקעה לעומק של 2,500 מטרים, המאבק עליה נמשך. ארצות הברית שיגרה לאזור פעמיים את מטוסי ה-WC135-R, "ציידי הקרינה" הנדירים שלה, כדי לבחון האם דלף חומר רדיואקטיבי.
מנגד, רוסיה שלחה את ספינת הריגול "ינטאר" ששהתה מעל אתר הטביעה והפעילה מטעני נפץ נוספים – ככל הנראה כדי להבטיח שאף גורם מערבי לא יוכל לשים את ידו על השרידים הטכנולוגיים.
כיום, כשהקופסה השחורה מונחת במצולות והממשל הספרדי מסרב לקחת סיכונים בחילוצה, נותרה ה-Ursa Major עדות דוממת למלחמה החשאית שמתנהלת הרחק מעין הציבור, במקום שבו דיפלומטיה וטורפדו נפגשים.




















