משרד האוצר והחקלאות הודיעו היום (שני) כי השיגו הסכם כולל חדש עם החקלאים, זאת בתום מאבק של למעלה משנה. במסגרת ההסכם תוגדל התמיכה הישירה, יורדו המכסים על מגוון פירות וירקות, תבוטל האגרה השנתית על העסקת עובדים זרים בחקלאות ותופחת אגרת הבקשה לעובד.
עוד סוכם כי יקבע מנגנון שמחייב את המדינה לשפות ולפצות את החקלאים במידה ותהיה עליה במחירי המים. בנוסף המדינה תפעל להשלמת הליכי החקיקה לסימון ארץ המקור במוצרי חקלאות ולמנוע את הניסיון לשנות את כללי הגנת הצומח ולהגן מכניסת מזיקים ווירוסים לחקלאות ישראל.
כמו כן נקבע תיקצוב של כ-600 מיליון ש"ח למחקר ולפיתוח בענפים בחלוקה שווה על פני השנים 2022 – 2026, השקעות הון בענפי הצומח, הקמת מתקנים אגרו-וולטאיים והגדלה של היצע הקרקעות לפרויקטים סולאריים בשטחים חקלאיים תוך מתן תמורה הולמת לחקלאים והבטחת המשך הפעילות החקלאית. ההסכם צפוי להיות מאושר כפוף לאישור הנהלת התאחדות חקלאי ישראל.
בהודעה שפרסם יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח חשף את עיקרי ההסכם:
– הגדלת התמיכה הישירה: התחלנו בתמיכה ישירה של 100 ש״ח לדונם. במסגרת ההסכם: החקלאים יקבלו תמיכה ישירה עד כ – 950 ש״ח לדונם למטעים. המשמעות: התמיכה הישירה לחקלאי גדלה בפי 10 מההסכם המקורי.
– שינוי בצו המכס – הצלחנו לשמור על הגידולים המשמעותיים והמרכזיים כמו פלפל, עגבניה, גזר, תפוח אדמה, תפוחים ואפרסקים והגדלנו את ההגנה המכסית בצורה משמעותית בכדי לשמור על הייצור המקומי באזורי הגליל, גולן ועוטף עזה. המשמעות: שמירה על גידולים חקלאיים משמעותיים בעיקר באזורים האסטרטגיים- עוטף עזה והנגב, הערבה התיכונה והגולן והגליל (ולפי קריטריונים של יישוב סמוך גבול, ישובי עדיפות לאומית ושאר הישובים).
– הורדת התשומות לעובדים הזרים: ביטול האגרה השנתית על העסקת עובדים זרים בחקלאות בסך 1,200 ₪ לשנה, הפחתה משמעותית של אגרות הבקשה לעובד בסך 620 ₪ המשולמות בגין העובדים הזרים בחקלאות (אגרות הבקשה ישולמו עבור חקלאי במקום להיות משולמות עבור כל עובד בנפרד) וניכוי חודשי משכר העו״ז על ידי קידום תקנות להעלאה משמעותית של הסכום המותר בניכוי.
– מניעת עליית מחירי המים – נקבע מנגנון שמחייב את המדינה לשפות ולפצות את החקלאים במידה ותהיה עליה במחירי המים*
– הגנת הצומח – מנענו את הניסיון לשנות את כללי הגנת הצומח ולהגן מכניסת מזיקים ווירוסים לחקלאות ישראל .
– חקיקה תומכת ייצור מקומי – מכירה ישירה וסימון ארץ מקור: הממשלה תפעל להשלמת הליכי החקיקה לסימון ארץ המקור במוצרי חקלאות, לעידוד השקעות הון בחקלאות וכן תקודם חקיקה שתאפשר מכירה ישירה בשטח חקלאי.
– השקעה בחקלאות הישראלית: תיקצוב של כ-600 מיליון ש"ח למחקר ולפיתוח בענפים בחלוקה שווה על פני השנים 2022 -2026, השקעות הון בענפי הצומח, הקמת מתקנים אגרו-וולטאיים והגדלה של היצע הקרקעות לפרויקטים סולאריים בשטחים חקלאיים תוך מתן תמורה הולמת לחקלאים והבטחת המשך הפעילות החקלאית.
ראש הממשלה יאיר לפיד אמר: "אני מבקש לברך את שר החקלאות פורר, שר האוצר ליברמן, יו"ר הכנסת מיקי לוי, וכמובן את החקלאים והחקלאות הישראלית על ההסכם החשוב שהושג. החקלאות הישראלית היא ערך והיא עתודת המזון של כולנו. הממשלה הזאת הצליחה להביא להסכם שיביא את החקלאות הישראלית במחיר הוגן לצרכן הישראלי ובאותה העת תשמור על הנכס של החקלאות והחקלאים".
שר האוצר ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן כתב: "הרפורמה בחקלאות יוצאת לדרך. מורידים מכסים, משקיעים בחקלאות הישראלית, מעלים את המגוון ומורידים מחירים. רק ככה עושים מהפכה".
סגן שר הביטחון ושר החקלאות לשעבר, אלון שוסטר הגיב להסכם: "לאחר שנה שלמה של מאבקים הגענו סוף כל סוף להסכם ראוי בענף הצומח. מדובר בהישג שהתקבל בישורת האחרונה של הכנסת ויבטיח רפורמה טובה, מוסכמת ומתואמת בענף החקלאות, אשר תטיב עם הצרכנים, המגדלים והחקלאות הישראלית כולה. צעד זה, מהווה רכיב משמעותי לשמירה על בריאות הציבור והצומח והבטחת ביטחון המזון של כלל אזרחי ואזרחיות מדינת ישראל".




















