הכנות וציפייה: בית המדרש מלא מפה אל פה
שעות ארוכות לפני תחילת המבחן בשעה 8:30 בערב, כבר גדשו אלפי חסידים ואנשי מעשה את היכל בית המדרש. ניכר היה כי הציבור צמא למעמדים מעין אלו, המעלים על נס את עמלה של תורה. האווירה התחשמלה ברגע בו נכנס כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א להיכל. על פניו של הרבי נסוכה הייתה הארת פנים נדירה ושמחה גלויה – "שמייכעל" חסידי שהקרין על הקהל כולו את שביעות הרצון מהפירות הרוחניים העומדים להיבחן.
הייחודיות של "מיין מגמה"
במרכז הבמה התייצבו מאות "ספרי תורה חיים" – בחורי הישיבות הגבוהות והקטנות, לצד פרחי החסידות מהמתיבתות. כולם שייכים למסלול הלימוד הייחודי המכונה "מיין מגמה".
סוד ההצלחה: השיטה מבוססת על לימוד גמרא ורש"י תוך "דילוג" מבוקר על סוגיות סבוכות ומורכבות. בבחינת "ודילוגו עלי אהבה", המסלול מאפשר לבחורים המתקשים בזכירת סוגיות ארוכות להתחבר למתיקות התורה, לחוש טעם של הצלחה וליצור קשר בל ינתק עם הגמרא.
לצד הבחורים, בלטו בלובן חולצותיהם ילדי ארגון "וכל בניך", תלמידי כיתות הקודש בתלמודי התורה, שכבר מגיל צעיר צועדים בשיטה זו וזוכים לטעום את טעמה הערב של הגמרא.
"כל הדרכים מובילות לבית המדרש"
במרכז המעמד נשא דברים חוצבי להבות הרה"צ ר' נחמיה אלתר שליט"א, העומד בראש ארגון "מזומנים בידו". בדבריו קישר בין פרשת השבוע "אם בחוקותי תלכו" לבין דברי דוד המלך: "חשבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדותיך".
-
המסר המרכזי: "לעיתים בחור חושש שמגמה מסוימת פחותה מחברתה," הסביר הרה"צ אלתר, "אבל דוד המלך מלמד אותנו שגם כשחשבנו ללכת למקום פלוני, בסוף הרגליים מוליכות אל בית המדרש. הבית מדרש הוא אחד, אך הדרכים אליו רבות ומותאמות לכל אחד לפי כוחו. המגמה היא הבסיס לחיבור הנצחי של הבחור לתורה מתוך שמחה ורוגע."
המבחן: שליטה מדהימה ואלפי דפים "במזומן"
במשך למעלה משעה, עמדו הבחורים שנבחרו בגורל תחת כור המבחן. המחזה היה מפעים: בחורים שהכריזו "הריני כבן עזאי" על מאות ואף למעלה מ-1,000 דפי גמרא שנלמדו בשיטת "מזומנים בידו".
-
הרב יעקב מאיר שפיצר שליט"א, הבוחן הנודע, לא הסתיר את התפעלותו מהשליטה המוחלטת של הבחורים, גם בקטעי אגדה ופסוקים מורכבים. הוא ציין כי "מהפיכת המזומנים" הפכה לשם דבר בעולם התורה כולו, וחוגים רבים מבקשים כיום לדעת ש"ס "כמו בגור".
-
הרב יוסף צלר שליט"א, ראש ישיבות סאדיגורה, הפליג אף הוא בים התלמוד עם הנבחנים ושיתף בהתרגשותו מהקבוצות המגיעות לביתו להיבחן מדי חודש.
חתימת המעמד
עם סיום המבחן, כשקולות התורה עוד מהדהדים בחלל, נעמד כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א ובירך בחמימות את כלל המשתתפים בברכת הצלחה מרובה.
הקהל התפזר בתחושת התעלות, כשבמרכז עומדת ההכרה: אין בחור שנשאר מאחור. כל אחד ב"מגמה שלו", כל אחד בדרך שלו, אבל כולם יחד – בלב אחד – אחוזים ודבוקים בתורת אמת.
אשרי עין ראתה כל אלה!




















