דעות

הפגנת ההייטקיסטים שלשום. צילום: תומר נויברג/פלאש 90

הכלכלה לא תקרוס: מחאת ההייטקיסים, דירוג האשראי, “הפיכה” ומה שביניהם / אבי מוסקוב

לא יותר מ-13%.0 מכלל העובדים בענף ההייטק השתתפו בהפגנות השבוע • תציצו לנתוני מדינות שאינם דמוקרטיות ותיווכחו כי דירוג האשראי מצוין • שווי המותג הלאומי של איחוד האמירויות הוא הגבוה ביותר במזה”ת / דעה
  • גם מחזיקים את התורה וגם קמחא דפסחא מצטרפים עכשיו

    תוכן מקודם

  • לראשונה! יום פתוח ללימודי ספרות והגהת סת"ם בא לבדוק אם יש לך את זה בידיים

    תוכן מקודם

  • האם גם הפרות ברפת אוכלות כשר לפסח?

    תוכן מקודם

  • השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח>>

    תוכן מקודם

  • הרי אתה מקדש קורס להכשרת רבנים עורכי חופה וקידושין

    תוכן מקודם

  • הפוסק הזדעזע ממראה עיניו: כך מתגוררת משפחה ברוכת ילדים אצלו בשכונה

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

השמאל הישראלי נמצא בהיסטריה, כנראה הגדולה ביותר מקום המדינה. הם בטוחים כי מדינת ישראל תהפוך בשבועות הקרובים לדיקטטורה. סיסמאות של עריצות הרוב ומות הג’ינג’ים מופרחות כל העת לחלל האוויר. השמאל נמצא בתבהלה מסוכנת ואם לא יהיה מי שירגיע אותם המצב עלול להתדרדר למקומות בלתי רצויים. אנחנו כאן כדי להרגיע.

הסיבה לבהלה נובעת מסיבה אחת – תקשורת. התקשורת מלעיטה את השמאל שבולע בשקיקה כל טענה מופרכת והזויה שמושמעת על ידי פרשנים וכתבים “אובייקטיביים”. לעיתים זה נדמה כאילו ישנה ישיבה שבועית בין כלל עורכי החדשות בערוצים הכלליים בה נקבעים אלו “סערות” יהיו השבוע, מה להדגיש ומה להקטין. כמו כן, בישיבה נקבעים המונחים המילוליים אותם יש לתת לסערות. לדוגמא, בערוצי התקשורת מתייחסים לרפורמה של שר המשפטים יריב לוין כאל “מהפכה” או “הפיכה”, זאת למרות שמדובר באמת ברפורמה. גם אם השמאל חושב כי מדובר ברפורמה מזיקה, היא עדיין נקראת רפורמה.

במסגרת מסע הנדוס התודעה של תקשורת השמאל, הוחלט בערוצים השונים לתת למהלך של לוין הגדרה המסגירה את צביעות השמאל. הם קוראים לזה “הפיכה שלטונית”. המשמעות של המונח – עד כה בית המשפט העליון שלט וכעת הימין עושה הפיכה שלטונית. מההגדה זו משמע שבג”ץ הוא השליט. ואת זה בדיוק, אבל בדיוק, הימין מנסה לתקן.

מי שעשה באמת את ההפיכה השלטונית הוא השופט בדימוס אהרן ברק שהחליט להעניק לבג”ץ סמכויות לא לו. כעת הימין מנסה להחזיר את בג”ץ למקומו הטבעי, זה הכל.

עיתונאי בכיר בשם נדב איל הוכיח לעיני כל את צביעות השמאל ואת התנהלות התקשורת בסערת “ההפיכה המשטרית”. בפוסט שפרסם התייחס איל לסקר שנערך על ידי מאגר מוחות בהזמנת התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, בקרב נשאלים ממגוון המוסדות האקדמיים בארץ. מהסקר עולה כי 66% מבין הנשאלים בקיאים בפרטי הרפורמה המשפטית, 54% מבין הנשאלים מתנגדים להפגנות נגד הרפורמה, 56% ענו כי הם תומכים בהצעות הקואליציה לתיקונים במערכת המשפט. זאת בניגוד מוחלט לטענות שהאקדמאים הנאורים מתנגדים לרפורמה.

איל הגיב לסקר וכתב כי “התאחדות הסטודנטים לקחה את כסף חבריה והזמינה סקר. הסקר מוטה בשאלות. הוא משתמש עקבית בביטוי “הרפורמה במערכת המשפט”, ביטוי של לוין שאף כלי תקשורת (חוץ מערוץ 14) לא אימץ. רפורמה היא הטיה חיובית. הסקר ממשיך ומשתמש בביטוי “תיקונים” במערכת המשפט. אתם יכולים להבין מה רוצים ראשי ההתאחדות”.

במילים אחרות, איל טוען כי השימוש במונח ‘רפורמה’ הוא הנדסת תודעה (!). והמונח שצריך להתייחס אליו הוא הפיכה. אך המציאות היא שזו רפורמה גם אם הוא חולק עליה, ולא יעזור לפמפם בתקשורת מונחים של הפיכה.

התקשורת סערה וגעשה שלשום בעקבות מחאת “ההייטקיסטים” שאחזו בשלטים המזהירים מכך שרפורמת לוין תשמיד את כלכלת ישראל, משקיעים זרים יברחו מכאן ודירוג האשראי של ישראל יצנח.

העובדות: שיעור המועסקים בענף ההייטק בישראל נכון לשנת 2021 הוא מעט יותר מ-362 אלף. בשל עובדה זו הייתי מצפה כי בהפגנות ההייטקיסיטים היו משתתפים לפחות 10 אחוז מהעובדים דהיינו 36,000. אך במציאות השתתפו כמה מאות בודדות של הייטקיסטים, במקרה הטוב 500, 0.1388888888888889% (!) מכלל העובדים בענף.

עם זאת, הכותרות בתקשורת בימים האחרונים וביתר שאת שלשום סיפרו על כך שענף ההייטק כולו נגד “ההפיכה המשטרית”. זה שקר מוחלט כאמור. לפי הנתונים שהוצגו כעת סביר להניח שרוב ההייטקיסטים בעד הרפורמה, אחרת הם יוצאים ממשרדי הזכוכית, קמים מכורסאותיהם הנוחות, מניחים את הקפה בצד ובאים להפגין. אך זה לא קרה.

במהלך ההפגנה של ההייטקיסטים הנאורים התרחשה תקרית אלימה שלא סוקרה כלל בתקשורת הכללית, זאת בכדי לא לצבוע חלילה את יפי הנפש כאנשים מופרעים ואלימים. אך במציאות אנשי המחשבים הכו ללא רחם נהג אומלל שנקלע לזירה ואף קרעו את חולצתו. הנהג המפוחד נמלט משם בבושת פנים. את זה כמובן לא יספרו.

במסגרת התבהלה על קריסת הכלכלה, מאות כלכלנים חתמו על “מכתב חירום” נוכח הרפורמה שמקדמת הממשלה. הכלכלנים, בהם זוכי פרס נובל ופרופסורים, מתריעים מפני פגיעה חמורה בכלכלה הישראלית: “קיומו של כוח פוליטי רב בידי הקבוצה השלטת ללא איזונים ובלמים חזקים, עלולים להוביל את המדינה לנחשלות כלכלית”. הדברים מגיעים בהמשך לאזהרת נגיד בנק ישראל לראש הממשלה מפני פגיעה אפשרת בדירוג האשראי של ישראל בעקבות המהפכה המשפטית.

אני לא כלכלן ולא מתיימר להיות אך את העובדות אני מכיר. השקר כאילו ישראל תדורג נמוך באשראי חייב להתנפץ. הבה ניקח דוגמאות ממדינות שללא עוררין הדמוקרטיה שם היא מהן והלאה וניווכח כי דירוג האשראי שלהם מצוין. שווי המותג הלאומי של מדינת איחוד האמירויות הוא הגבוה ביותר במזה”ת, כך לפי דירוג שווי המותגים הלאומיים העולמי לשנת 2020 שפורסם על ידי חברת Brand Finance.

בדירוג העולמי עלתה האמירויות שני מקומות למקום ה-18 מתוך 100 מדינות. חברת דירוג האשראי פיץ’ העניקה לאיחוד האמירויות דירוג אשראי AA- עם תחזית יציבה. בהונגריה, מהמהפכה של אורבן ב-2013, הושקע שם יותר כסף זר מאשר בדמוקרטיה שלנו (גודל האוכלוסייה דומה) בטריליוני דולר.

בסינגפור, מדינה שאינה ממש דמוקרטית, דירוג האשראי שלה הוא הגבוה ביותר – AAA (חברה/מדינה בעלת דרוג מושלם. יציבה ביותר ובאופן מעשי חסרת סיכון). דירוג האשראי של סין של הוא A+, רמה יציבה וטובה. ישנם מדינות נוספות שדירוג האשראי שלהן מצוין אך קצרה היריעה. בקיצור, אל לנו להיבהל מההפחדות והאיומים שהנה הכלכלה קורסת והדירוג צונח. זה לא נכון משום שהרפורמה לא תרסק את הדמוקרטיה, להיפך היא תחזיר אותה למצבה טרם מהפכת אהרן ברק. שנית, גם אם העולם סבור כי הדמוקרטיה בישראל בסכנה, הדבר לא אמור להשפיע, כפי שהוכח ממדינות אחרות.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

4 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

זה ברור שהשמאל בתבהלה.
יחד עם זאת, רצוי מאוד לברר האם ‘תבהלה’ זו הינה אמתית, ונובעת מפחד פנימי חסר שליטה או מלובה מבחוץ.
או שמא, וזה ‘שמא’ גדול ורחב, זו תבהלה שביסודה הינה מלובה בידי גורמים אינטרסנטים, בכדי ליצור אווירה של פאניקה, עד שבסוף הפוליטיקאים מימין יהיו מוכרחים ‘להתעשת’ ולרדת מהרפורמה.
במילים פשוטות, ‘תבהלה’ מלאכותית לכל דבר, שמשמשת כטקטיקה מול הימין, יותר מאשר היא תבהלה באמת.
לדעתנו שתי האפשרויות נכונות, ויש להיערך בהתאם. אבל ברור עם זאת, שיותר מכל מדובר כאן בטקטיקה, אולי אפילו מוצלחת, את זאת נראה בהמשך.

שלימלה – אני חילוני ומציץ מה קורה גם בעיתונות של סקטורים אחרים בחברה.
למיטב הבנתי מה שנתניהו ולוין מנסים לעשות מעלה בצורה משמעותית את הסיכון לאובדן השלטון הדמוקרטי בישראל. ואם התרחיש הזה מתממש, זה יפגע גם בי, וגם בך, ולתקן את זה, מאוד קשה (ראה מה קרה ברוסיה, אירן, טורקיה).
זה החשש המהותי.
ומבחינה כלכלית – משקיעים בעולם יכולים לקבוע היכן להשקיע. יש כאלה שלא שמים כסף במדינות שהן לא מאה אחוז דמוקרטיה, כי לא מתאים להם הסיכון. ואם יש לך ספקות שזה אמיתי – אז גם אני כזה, לא הייתי שם שקל ברוסיה,טורקיה או סין.
ואם משקיעים מושכים את כספם מפה, או לא משקיעים פה, או לא רוצים לעשות פה עסקים, זה דבר שישליך על החיים של כולנו.

לכל הנאורים והמשקיענים,אל תחששו,יוון ,קפריסין ,אירלנד. ופורטוגל יקבלו אתכם בידיים פתוחות.
פה זה פשוט הפך לטירוף

כמה הערות.

  1. ראשית, אני חולק על פרשנותך שמהמילה “הפיכה” משתמע שלהבנת השמאל בג”ץ הוא השליט. ייתכן, אך ייתכן גם שזו הפיכה כי בג”צ אמור “לרסן” או לאזן, והפיכת הכנסת לשליט עליון נקראת גם כן הפיכה.
  2. כאן כבר שקר קטן: לא קרעו את חולצתו של “נהג אומלל שנקלע לזירה” בסרטון רואים שחסמו אותו אז הוא יצא אליהם בתוקפנות והתחיל לדחוף אותם… לא שזה מפחית מחומרת מעשי ההייטקיסטים הנכבדים אבל לא יזיק לדייק.
  3. גם בנוגע לדירוג האשראי, יש הבדל ענק בין מדינות שהכסף מגיע “מתוכן” כמו איחוד האמירויות או סין שהיא יצרנית ענק ללא תחרות, ומכוחו יש להן דירוג גבוה, לבין מדינה עניה כמו ישראל שכל כוחה הכלכלי הוא מהשקעות “מבחוץ” שאם הן יימשכו נישאר עם כלכלה רעועה מאד. כמו כן לא היה מזיק להזכיר שנתניהו ציטט את ג’יי פי מורגן שהמליץ על השקעה בישראל, למרות שזו הייתה חוו”ד של כלכלן זוטר ללא ניתוח מפורט אלא כבדרך אגב, אך כשהבנק החשוב הזה הוציא סקירה מפורטת בה הוא מזהיר מדרדור דירוג האשראי ומשווה זאת לפולין שהדירוג שלה נפגע לאחר פיחות במעמד בתי המשפט – פתאום הבנק לא שווה ציטוט…

אני חרדי והצבעתי יהדות התורה והכל בסדר, אבל לא שייך לזלזל כך באינטליגנציה של הציבור ולהציג רק פן אחד כאילו הוא האמת המוחלטת ואין כל שמץ אמת באזהרות נגיד בנק ישראל, וכלכלנים רבים מישראל ומחו”ל. אה, שכחתי, הם בטוח שמאלנים אז בואו נתעלם…

כתבות חדשות באתר

למעלה מ-90 אלף נפש: עשרות מיליונים בקמחא דפסחא הגדולה בעולם
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

התעלומה נמשכת: התיעוד מעיראק סותר את הגירסה האיראנית לתקיפה • צפו
כוחות הביטחון פתחו במבצע בטול כרם; ארבעה לוחמים נפצעו - מחבלים חוסלו
האברכים התלהבו: ראש הכולל ארגן לכולם תוספת משמעותית למלגה לכבוד פסח
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הדרמה במשפט נתניהו: עמית סגל עם הציטוטים - וההסבר: איפה התקשורת?
מקורבו של נתניהו מסביר את התקיפה: "המסרים יותר חשובים מההתלהמות"
מרן פוסק הדור שליט"א: "זה ההלכה הראשונה; עם זה מתחילים את הפסח"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

"דרדל'ה": בן גביר צייץ רק מילה אחת וגרר תגובות מהשרים ומאיראן
הקונספירציה החדשה: "קבוצות הקשורות למוסד שיגרו כטב"מים מתוך איראן"
גם אתה יכול להיות שותף לקמחא דפסחא הגדולה בעולם!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

דקות לאחר השיגור לאשקלון, 215 תקפה את המרחב. צק"ח הנח"ל ממשיכים בלחימה
אחרי מרדף משטרתי: שלושה תושבי ג'נין נעצרו בצפון הארץ • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

הרב מנחם מענדל עמאר עם שירי חב"ד: ניגון שמחה - קנז
אלוף הגיטרה ארי אטינגר בביצוע מרגש: "שבורי לב"
מהבעש"ט עד בוסטון: מחרוזת ניגוני 'קרב יום'
משה יעקב בן ארויה בסינגל חדש: רק רחמים
רבה של אור יהודה עם רעיון מיוחד לפרשת מצורע • צפו
איפוק - הכנה לפסח זכר לשבת הגדול • הרב יחיאל מאיר צוקר • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
אלימות משטרתית ואירוע היסטורי • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | מחוות החילוני לגור, התדהמה ב'התקווה', והתוכניות בחסידות לאחר הכנס ההיסטורי
WhatsApp Image 2024-04-07 at 19.02
"בבוקר חיפשתי את אבא והוא לא היה, אמא אמרה שהוא נעצר"; משכן מחכה לאריאל
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
עיר הקופים ועיר השממה • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע

חדש באתר

‏‏לכידה
הרב מנחם מענדל עמאר עם שירי חב"ד: ניגון שמחה - קנז
‏‏לכידה
אלוף הגיטרה ארי אטינגר בביצוע מרגש: "שבורי לב"
‏‏לכידה
מהבעש"ט עד בוסטון: מחרוזת ניגוני 'קרב יום'
photo1713516006 (3)
התעלומה נמשכת: התיעוד מעיראק סותר את הגירסה האיראנית לתקיפה • צפו

גלריות

''מ וועכטער אצל תוא''י ותו''א (6)
על מה התפלפל הגאון מחב"ד עם האדמו"רים מתולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק?
''א בידרמן אפיית מצות (10)
גלריה: המשפיע רבי אלימלך בידרמן באפיית מצות
''מ שטרנבוך דרשת שבת הגדול (14)
שׁוֹאֲלִין וְדוֹרְשִׁין • אלפים השתתפו בדרשת שבת הגדול של מרן פוסק הדור
 אפיית מצות (14)
לַחְמָא עַנְיָא • האדמו"ר מסאסוב באפיית מצות

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – י"א בניסן ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture