באדיבות אתר מה שמגיע, סקירה מקצועית מאת עו"ד תומר בכר .
מהו ביטוח תאונות אישיות לתלמידים?
חוק לימוד חובה קובע כי כל תלמיד יהיה מבוטח בביטוח תאונות אישיות על ידי המועצה המקומית בה נמצא המוסד החינוכי. כלומר, ביטוח זה חל על ילדים בגילאי 3-18 הלומדים במוסד חינוכי מוכר.
קיים ביטוח נוסף, אך שונה במעט, לגבי ילדים הנמצאים במעונות יום ומשפחתונים. במקרים כאלה, חלה חובה על מוסדות אלו לבטח את הילדים, אך הדבר לא מתבצע בהכרח על ידי הרשות המקומית.
היתרון המשמעותי של ביטוח זה הוא ביכולת לקבל פיצויים ללא קשר לשאלת האחריות. משמעות הדבר היא שגם אם התאונה נגרמה לחלוטין באשמתו של הילד – הוא עדיין יהיה זכאי לפיצוי! כמובן בתנאי שהאירוע עומד בקריטריונים המפורטים בפוליסת הביטוח. המטרה בביטוח זה נועדה למנוע מצבים בהם בעקבות התנהגות פזיזה או מכוונת הילד יישאר ללא כיסוי ביטוחי.
היקף הביטוח – רחב יותר משחשבתם
כפי שהוזכר, הביטוח מכסה גם מקרים שנגרמו באשמתו המוחלטת של הילד. בנוסף, הורים רבים לא מודעים לעובדה שהביטוח מכסה תאונות של התלמיד לאורך כל שעות היממה ובכל חודשי השנה. כן, גם בזמן החופש הגדול.
משמעות הדבר היא שגם תאונות שהתרחשו מחוץ לכותלי בית הספר, ואף אינן קשורות בשום צורה לבית הספר, יכוסו על ידי הביטוח הזה. לדוגמה, תלמיד שנפל במהלך פעילות בתנועת נוער אחר הצהריים או במהלך טיול בחופש, עדיין יהיה זכאי לפיצוי מהביטוח.
הרחבה נוספת של החוק היא בזכאותם של הורים ובני משפחה להיכלל בביטוח אם הם השתתפו בפעילות בית ספריות בהתנדבות. כך לדוגמה, הורה מלווה אשר נפצע במהלך טיול או במהלך מסיבת סיום יהיה זכאי להיות מבוטח אף הוא ולקבל פיצויים בגין התאונה.
לגבי מעונות יום ומשפחתונים חשוב לציין שהביטוח מצומצם יותר ומכסה רק את שהות השהייה במעון או במשפחתון, ההגעה והחזרה למוסד או פעילויות אחרות שהמוסד יזם, גם אם הם מחוץ לשטח המוסד.
באילו מקרים הביטוח לא יעזור?
למרות ההיקף הרחב של הביטוח ישנם מקרים בהם החוק קובע כי הילד אינו זכאי לפיצויים, כך לדוגמה במקרים הבאים:
- תאונת עבודה – אם התלמיד נפגע במהלך עבודתו, התאונה תטופל במסגרת חוק הביטוח לאומי כתאונת עבודה
- תאונות דרכים – במקרה זה, הפיצוי מוסדר מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
- מלחמה ופעולות איבה – למקרים אלו קיימים הסדרים מיוחדים
- רשלנות רפואית – אם הפגיעה נגרמה כתוצאה מרשלנות רפואית, ניתן להגיש תביעה נזיקית כנגד הגורם המתרשל
- מחלה
- עבירה פלילית
חשוב לזכור כי גם כאשר המקרה לא מכוסה על ידי הביטוח, עדיין עומדת לרשותכם האפשרות לתבוע פיצויים במסלולים חלופיים או דרך תביעה נזיקית רגילה.
מהו גובה הפיצוי?
ראשית אציין כי חשוב לדעת שסכומי הפיצויים המדויקים תלויים בפרטי הפוליסה שהמוסד חינוכי התקשר בה וכן בחומרת ומהות הפציעה. עם זאת, חברות הביטוח המובילות לרוב מתחשבות בקריטריונים אלו והממוצע עומד על הסכומים הבאים (נכון למועד כתיבת שורות אלה 1/25):
- אחוזי נכות – כ-40,000 ₪ עבור כל 10% נכות. אם מדובר בנכות חמורה (לרוב, 80% ומעלה) יתווסף לכך זכאות לפיצוי בגובה 50% מהסכום המשולם עבור אחוזי הנכות.
- הוצאות רפואיות – בהתאם לעלויות ההוצאות שהתלמיד נאלץ להוציא ושחוק הבריאות לא מכסה
- מוות –סכומי הפיצויים נעים סביב ה-150,000 ₪
- ימי אשפוז – אם התלמיד התאשפז בבית החולים חברת הביטוח תשלם כ-130 ₪ עבור כל יום אשפוז
בנוסף, מלבד קריטריונים אלו ייתכן שתהיו זכאים לפיצויים בגין תבחינים נוספים ולכן חשוב לבדוק את תנאי הפוליסה הספציפית שהמוסד החינוכי נקשר בה.
מניסיוני בפרקטיקה המקצועית – גם במקרים בהם ביטוח תאונות אישיות כן מכסה את התאונה מומלץ לשקול הגשת תביעה נזיקית רגילה אם הגורם לתאונה הוא צד ג' שהתרשל. במקרה כזה סכומי הפיצויים שתוכלו לקבל הם גבוהים הרבה יותר אם אכן תצליחו להוכיח את התרשלותו.
איך להתנהל נכון לאחר התאונה?
לצעדים הראשונים שתעשו לאחר התאונה יש משמעות קריטית להמשך התהליך ולפיצוי שתוכלו לקבל. לכן, על אף הלחץ והמצוקה בהם אתם שרויים, הנה כמה פעולות שחשוב לנקוט מיד לאחר התאונה:
- גשו לקבל טיפול רפואי. בקשו מהרופא לתעד בפירוט את כל הממצאים
- שמרו את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים על מנת להבטיח שתוכלו להשתמש בהם בעת צורך
- אם היו עדים לתאונה, בקשו את פרטיהם
- שמרו קבלות על הוצאות שנאלצתם להוציא כתוצאה מהתאונה
- עדכנו את בית הספר על התרחשות התאונה ובקשו את טופס התביעה הרלוונטי
מתי כבר מאוחר מדי לתבוע?
התשובה לשאלה זו תלויה במסלול התביעה שתבחרו. במקרה של תביעה דרך ביטוח התאונות האישיות, תקופת ההתיישנות היא שלוש שנים, בתביעה נזיקית רגילה התקופה היא שבע שנים. עבור ילדים, תקופת ההתיישנות מתחילה להיספר מגיל 18, כך שניתן להגיש תביעת ביטוח עד גיל 21 ותביעה נזיקית עד גיל 25.
אני ממליץ לא למהר מדי בהגשת התביעה על מנת לזהות את כל הנזקים שהתפתחו כתוצאה מהתאונה ולדרוש פיצויים גם עליהם. מנגד, אם תחכו יותר מדי ייתכן ויהיה יותר קשה להוכיח את הנזק שנגרם. לכן, כדאי לשקול בזהירות כיצד פועלים בטרם הגשת התביעה ובכל מקרה מומלץ מאד להיוועץ בעו"ד בשלב מוקדם ככל האפשר לאחר התאונה.




















