ההגירה החיובית בשנים האחרונות לנתיבות והביקוש ההולך וגדל לדירות מגורים בעיר, בייחוד בשכונות החדשות הנבנות בעיר – הם מגמה מוכרת מאוד בקרב אנשי נדל”ן בכירים בנגב. כעת מסתבר שנתיבות לצד ערים כמו דימונה, ערד ואופקים, הפכו ליעד נדל”ני אטרקטיבי אף יותר מבירת הנגב – באר שבע.
האטרקטיביות והביקוש ההולך וגובר למגורים בנתיבות, ניכר בצורה בולטת מנתוני אתר הנדל”ן ‘מדלן’. לדברי טל קופן מנכ”ל ‘מדלן’, נתיבות, ערד, דימונה ואחרות עלו על המפה ונחשבות כיום לאופציות לגיטימיות, לא רק למשפרי דיור אלא גם לאוכלוסיות מאזורים אחרים בארץ. “למי שמעדיף להתרחק משאון העיר הגדולה ולחיות בקהילות קטנות יותר, אם בדירה חדשה ומרווחת או בצמוד קרקע עם חצר גדולה, השכונות החדשות בערים אלו עשויות להציע אפשרויות קורצות יותר”.
גם בקרב הקבלנים הגדולים, ניכרת ההתעוררות הגדולה שחווה נתיבות בשנים האחרונות. “אנחנו בהחלט חווים מגמה שבמסגרתה נתיבות הפכה לאלטרנטיבה למגורים עבור תושבי מרכז הארץ”, ציין רמי צרפתי, מנכ”ל ובעלים של קבוצת “רמי צרפתי” הבונה כמה פרויקטים בנתיבות. “ראינו זאת בפרויקט שלנו בשכונת נווה שרון שמשך ביקושים מצד זוגות צעירים אשר רכשו דירות סטנדרטיות במחיר באזור המיליון שקל, לצד משפרי דיור שבזכות המחיר האטרקטיבי של דירות הפרמיום יכולים לשדרג את מגוריהם בצורה משמעותית. נתיבות היא דוגמה מצוינת לאפקט שעושה ההשקעה הממשלתית בערים פריפריאליות המיועדת להקמת תשתיות תומכות מגורים”, לדבריו גם בפרויקט החדש הנבנה במרכזה של שכונת “רמות יורם” החדשה בנתיבות וכולל 249 דירות חדשות, “אני בטוח שגם פה נראה את המשך המגמה של זליגת ביקושים מבאר־שבע וגם מהמרכז לנתיבות”.
יצוין כי נתיבות עומדת בפני הסכם גג נוסף שבקנהו עוד 12,000 יח”ד לזוגות צעירים. “הסכם הגג מעניק מעטפת שלמה המאפשרת לעיר להתפתח ולהיבנות, בין היתר עם מבני חינוך, פארקים וכבישים”, אמרה לאחרונה הגב’ אלונה שפר, מנכל”ית הסכם הגג בנתיבות. לדבריה “הסכם נוסף יהפוך את נתיבות למה שהיא באמת צריכה להיות: מטרופולין בנגב המערבי”.
“תנופת הפיתוח והבנייה ניכרת בעשור האחרון בכל הנגב”, אומר יו”ר ארגון הקבלנים בנגב וממלא מקום נשיא התאחדות “בוני הארץ”, אלי אביסרור. “ערים כמו נתיבות, דימונה וערד, הפכו ליעד אטרקטיבי לזוגות צעירים ומשפרי דיור. מדובר בצמיחה אדירה של עשרות אלפי יחידות דיור, שכונות חדשות לצד השקעה בפארקים, מתקנים ציבוריים ומוסדות חינוך”.
אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הביקושים והשיווק הנרחב בערים אלה הוא פיתוח התשתיות בנגב. כל מי שעובר ברחבי הנגב, נחשף למערכת הכבישים החדישה והמהירה, הוספת תחנות רכבת ותחבורה ציבורית. “כל אלה ביחד צמצמו את המרחקים לנתיבות וערי הנגב והפכו אותן למבוקשות ולנגישות”, אומרים מומחי הנדל”ן באזור הנגב, ומוסיפים כי “לא פלא שכל אותן ערים מתפתחות בשנים האחרונה בצורה מדהימה. מדובר בתנופת בנייה אדירה, ואם נביא בחשבון את תשתית הכבישים שנבנית, אז המרחקים נעשים קצרים, במציאות הזו, מה הפלא שאנשים מעדיפים לגור בערי הנגב”.
ההתפתחות והצמיחה המטאורית של העיר, משפיעה באופן חיובי וישיר על הקהילה התורנית בעיר שמצטרפת לתנופת השגשוג של נתיבות. בימים אלה נבנות כ-2,000 יח”ד בסביבות הקהילה עם צפי לבניית עוד אלפי יח”ד בשנים הקרובות. “אין ספק כי זהו היעד החרדי החם של השנים הקרובות”, מסכמים מומחי נדל”ן בכירים ועסקני הדיור ההופכים כל אבן לפתרון מצוקת הדיור. בחודשים האחרונים מופנים הזרקורים אל הקהילה המתפתחת בנתיבות, כמי שצפויה להיות יעד מרכזי ומשמעותי ביותר לשנים הבאות בפתרון מידי וישים למצוקת הדיור, בעיר בנויה ומבוססת וקהילה תורנית מובהקת המתנשאת לתלפיות.
לללל
עיר מקסימה אבל פקוקה בטירוף כי אין תשתיות מתאימות. בנוסף חסרים מקומות תעסוקה רבים לתושבים …
הפכתם את נתיהות לעיר ענייה מתחת לקו העוני יש עניים ויש את אנשי השררה אין יוצר אמצע כי האמצע משחם עבור העשערין ועבור החרדים קיצר פעם נתיבות כונתה עזתה היום עזה
כתבה ממומנת על ידי קבלנים,אין בנתיבות שום יתרון על עיר אחרת
אומרים לך שנמכרו 700 דירות מה ממומן בזה אלו נתונים של משרד ממשלתי
אומנם יש הרבה ביקוש לדירות והיא מתפתחת מבחינת אוכלוסייה אבל בשאר היא לא מתפתחת כלל, אין פה עבודה בכלל ואין מקום במעונות , יש גם מלא הצפות בגשם והניקוז לא משהו, יש פקקים רבים כי אין תשתיות מתאימות באמת. שלא נדבר על המצב הבטחוני כאן ורוב האנשים שגרים פה עובדים מחוץ לעיר בכלל..
ובנוסף, אכן, העיר מתחרדת, דבר שיוביל בעתיד לעזיבת חילונים שרכשו כאן דירות.