בשנת 2020, החליט הפרלמנט הפורטוגלי להכריז על ה-31 במרץ כיום הזיכרון הרשמי לקורבנות האינקוויזיציה הפורטוגלית. מדובר ביוזמה חסרת תקדים של הפרלמנט בליסבון שמעיד על רצונה של ממשלת פורטוגל להכיר בטראומה ההיסטורית של רבים אשר עונו, או נענשו בצורות אחרות על ידי בית המלוכה ואנשי האינקוויזיציה לאורך השנים.
ואכן, בשנת 1536 יזמה הכנסייה הקתולית, לפי בקשתו של מלך פורטוגל ג’ון השלישי, את האינקוויזיציה בעקבות זרם המוני של אנוסים למדינה שברחו מהאינקוויזיציה הספרדית. כתוצאה מהמרות בכפייה ורדיפה מצד האינקוויזיציה, מאות אלפי יהודים נותקו באכזריות מדתם, אם כי מספר הקורבנות היהודים במהלך שנות הפעילות של האינקוויזיציה הפורטוגלית אינו ידוע.
משפטי האינקוויזציה הפורטוגלית כללו עונשים אכזריים במיוחד כמו העלאה פומבית על המוקד. המשפטים פסקו לאחר כ-250 שנה, עוד לפני ביטול מוסד האינקוויזיציה הפורטוגלית בשנת 1821.
כעת, חושף הארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי שבספרייה הלאומית, כתב יד של כ-60 דפים מהמאה ה-18 אשר מתעד את משפטי הטריבונל של האינקוויזיציה בעיקר בליסבון ממאה שלושים השנים הראשונות של פעילותו. בדפים האלו מתועדים המשפטים אותם ניהלו אינקוויזיטורים בין השאר כנגד בני משפחות האנוסים, שהואשמו בכך שהמשיכו לקיים את מצוות היהדות בסתר.
מדפי כתב היד הכרוך, שהתגלה על ידי הארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי, עולה באופן ישיר תיעוד לפעילותם של הטריבונלים בליסבון. הספר המכונה “זיכרון של כל האוטוס-דה-פה אשר התרחשו בליסבון”, חושף עשרות עמודים המתעדים בצורה תמציתית למדיי בשפה הפורטוגזית מעשי האוטו-דה-פה (הענשה פומבית של כופרים) שהתנהלו בעיר הבירה של פורטוגל, תוך אזכור קצר של משפטים מעיר טומאר, בין השנים 1540-1669, לצד תאריך מדויק, מקום המשפט ושם הכומר הנושא את הדרשה.
התיאור של ספר ה”זכרון” מכיל מספר גברים ונשים המואשמים בכפירה וציון מספרם של הנשרפים באש. בין אלה שהועמדו למשפט נמצאו “הנוצרים החדשים” שהואשמו “בהתייהדות”. העונש המוזכר בדפים הוא הגליה “לספינת המשוטים”, שבפורטוגל משמעותו הייתה עבודת פרך כעבדים.
יצוין כי במהלך מאות השנים נטשו מרבית האנוסים בפורטוגל כל סממן שיכול היה להסגיר אותם – ברית מילה, טבילה במקווה וקיום חגים יהודיים. אולם חלקם המשיכו לקיים בבתיהם טקסים דתיים יהודיים במסתור. נרות שבת הוסתרו בתוך כלי חרס; וילדים מתחת לגיל 12 לא הורשו להשתתף בטקסים הדתיים, שנערכו מאחורי דלתיים סגורות, על מנת שלא יסגירו את הסוד.
באוניברסיטה הלאומית אומרים כי תגליות אלו שופכות אור על מציאות חיים סבוכה ועל מסירות הנפש של יהודי ספרד לשמירה על מצוות הדת גם בעת צרה.
ד”ר יוחאי בן־גדליה, מנהל הארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי בספרייה הלאומית, אומר ש”כתב היד מספק עדות מוצקה על פעילות האינקוויזיציה ועל שימור החיים היהודיים בידי האנוסים. קיים ויכוח עד כמה סיפור האנוסים הוא מציאות היסטורית, או שמא בדיה שהאינקוויזיציה הגתה כדי שתהיה לה ‘עבודה’. האמת כנראה באמצע, וכתב היד ממחיש אותה”.
הגילוי החדש מתכתב עם ממצאים נוספים שאיתרו חוקרי הארכיון במהלך השנים. “אנחנו פועלים רבות בארכיונים בחו”ל כדי לאתר מידע על חיים יהודיים, ועשינו עבודה רבה גם בארכיונים בפורטוגל ובספרד, סביב האינקוויזיציה”, מציין ד”ר בן־גדליה. “פעמים רבות אנחנו מחפשים תיעוד במקורות יהודיים, וזו אחת הדוגמאות לכך שתיעוד נרחב מגיע דווקא ממקורות לא יהודיים. תגליות כאלה שופכות אור על מציאות חיים סבוכה ועל מסירות הנפש של יהודי ספרד לשמירה על מצוות הדת גם בעת צרה”.
לא צריך לחפש במוזיאון.
אפשר לראות תמונות מירון תשפ”ב!
בימינו האינקוויזיציה היא מערכות של המשפט שטוחן את היהודים והיהדות עד עפר דק. והכומרים הם ראשיהם וראשי מפלגותיהם אשר כל סממן יהודי מוציא את עיניהם
מדויק ביותר!
ממש לא!!!! אין להשוות! זו פגיעה בזיכרון הקדושים מקדשי ד’