היום 6 ימים לעומר

צילום: חדשות הסקופים

התשובה החרדית לטרור הערבי אינה כוללת הפגנות, אז מה השתנה? / יעקב בנדה

תמיד ידענו את מקומנו שמול הרוע האינסופי נרוץ לבית המדרש לשפוך תחינתנו לסיום הגלות המרה, הפגנות וטקסים לא היו אף פעם המרשם שלנו כדי להתמודד עם הטרור שסובב אותנו, בטח לא פעולות נקמה / דעה
  • הכסף שיעשה לכם פירות

    תוכן מקודם

  • רוצה להגיע רגוע לחתונה של הילד שלך?

    תוכן מקודם

  • פסק הלכה: "יזכו להיכנס לחג הפסח בהרחבה ובשמחה"

    תוכן מקודם

  • גם מחזיקים את התורה וגם קמחא דפסחא מצטרפים עכשיו

    תוכן מקודם

  • הקרקע האסטרטגית שנמצאת רגע לפני קפיצת הערך הגדולה

    תוכן מקודם

  • גם מחזיקים את התורה וגם קמחא דפסחא מצטרפים עכשיו

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

עוד שבוע קשה וכואב עבר על עם ישראל והציבור החרדי בפרט. שוב קיבלנו תזכורת כואבת שלמרות כל השפע הגשמי סביבנו, אנו עדיין בגלות, עדיין עשו שונא ליעקב ועדיין יש אומות בעולם שהאידיאולוגיה המובילה בהן זה איך להביא להרג גדול יותר של יהודים.

הטרור האנטישמי תמיד העדיף לפגוע ביהודים של צורה, יהודים חרדים הלבושים בבגדי המלכות ומתנהגים כבניו של מי שברא את העולם היו הסדין האדום של אומת החרב והזימה. וככאלה, תמיד ידענו את מקומנו שמול הרוע האינסופי נרוץ לבית המדרש לשפוך תחינתנו לסיום הגלות המרה. הפגנות וטקסים לא היו אף פעם המרשם שלנו כדי להתמודד עם הרוע שסובב אותנו, בטח לא פעולות נקמה.

אך משהו מטריד השתנה בשנים האחרונות, בחורי ישיבות, גם אם השוליים שבהם, נכנסו לתפקיד “פעילי ימין” שאחרי כל אירוע לאומני יוצאים למופע איימים באזור האסון. הם פורקים את כעסם בצמתים, משחיתים את נפשם מבפנים, ומשבשים את דמות היהודי השורשי שכתובתו היחידה היא זעקה בתפילה.

אל מול החיוך העדין שבולט מדמותו המיוחדת של הנער הקדוש אריה שצ’ופק הי”ד, עדינות שמייצגת את נוער המגזר החרדי, תופעת בחורי ישיבות שמתפרעים ברחובות וצועקים קריאות ‘מוות’ אמורה להטריד את כולנו. אם בפיגועים שהתרחשו לפני עשור התופעה לא הייתה קיימת ואחרי הפיגועים בשנים האחרונות המופע המביש הפך להיות חלק מהפרוטוקול עלינו לבדוק מה השתנה.

***

קשה להסביר איך צמח בשולי הנוער האיכותי של הציבור החרדי קבוצות לאומניות שכאלה, מה גם שסביר להניח שהגורמים לתופעה מורכבים יותר ממשתנה אחד. אך שינוי נוסף שהתרחש בשנים האחרונות, דווקא בשיח של המבוגרים יותר במגזר, יכול לתת כיוון לפרשנות והלגיטימציה שהצעירים נותנים לעצמם, גם אם אנחנו ממש לא מתכוונים לכך.

השיח החדש (יחסית) אותו אנו יכולים לפגוש בסגנונות רבים שהמשותף להם זאת הצגת ההשקפה החרדית כימנית. אמת הדבר שבשנים האחרונות אין פרטנר להפסקת שפיכות הדמים וכל ניסיון לשלום יביא לאלימות גדולה יותר, נכון גם שהציבור החרדי תומך ונאמן פוליטית בגוש הימין בשל קרבתו למסורת ישראל, כמו גם סלידתנו ממחנה השמאל רודף הדת, אך עדיין ההשקפה החרדית אינה ‘ימנית’.

איננו מתנגדים לשמאל בגלל מחלוקות על משנתם האידיאולוגית ביחס לערביי ישראל, כמו שאיננו תומכים בימין בגלל דעתם בנושא זה. האינטרס והדעה של הציבור החרדי בציבוריות הישראלית עוסק בעיקר בשמירת היהדות.

***

כשבשולי החברה מתפתחת קבוצה קיצונית בנושא הלאומני, ראוי שנבחן את השפעת השיח במרכז החברה כאחד הגורמים שנותנים לגיטימיות לפעולות אלה.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

20 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

עיין שמעון ולוי.
התורה מלאה בלאומנות….
וקצת היסטוריה לא תזיק.

אוייש
למרות ששמעון ולוי היו קדושים וטהורים שאין לנו שום השגה במעשיהם , אך אל תשכח את תגובת יעקב אבינו עד שבשעה שביך את השבטים לא בירכם וקראם אחים כלי חמס
אל תקיש לתורה העמוקה, שכל ניסיון לדמות בעצמינו לאקטואליה (בסגנון הדלי”ם) בד”כ חוטא לאמת
חוצמזה עיין ערך הגיבורים הלאומיים בתקופת הביריוניים , מול רבי יוחנן בן זכאי גדול הדור,
כל לאומנות שאינה ע”פ התווית גדולי הדור אין לדמות לתורה

אחרי הדרשה שלך והלכלוך על הד”לי תלמד את הרמב”ן על שמעון ולוי ואח”כ תחזור לכתוב מה למדת

המקור להפגנות הוא בגמרא (תענית יח.):”פעם אחת נגזרה גזירה על ישראל שלא יעסקו בתורה ושלא ימולו את בניהם ושיחללו שבתות מה עשה יהודה בן שמוע וחביריו הלכו ונטלו עצה ממטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה אמרה להם עמדו והפגינו בלילה הלכו והפגינו בלילה אמרו אי שמים לא אחים אנחנו לא בני אב אחד אנחנו לא בני אם אחת אנחנו מה נשתנינו מכל אומה ולשון שאתם גוזרין עלינו גזירות רעות ובטלום ואותו היום עשאוהו יו”ט”

אתה מכיר את הדרוש של ר’ אלחנן וסרמן על ההבדל בין חנוכה שיצאו למלחמה, לפורים שרק עשו עצרת תפלה, כשזה על רוחניות חובה למחות ולהלחם כשזה על גשמיות יוצאים לתפלה, במקרה של הגמרא שציטטת גזרו שלא ילמדו,ודוק.

לא הבנתי הפגנה על דברים רוחניים? זה בדיוק תרתי דסתרי אם מפגינים זה על דברים גשמיים כי כך דרכו של עולם שאם פגעו באדם בדבר גשמי הוא יודע יפה מאוד ללכת לתבוע בבית דין והוא לא רץ רק לקרוא תהילים

מעולה ונכון!
ישנו פן מאוד חשוב שאנו צריכים להבהיר קודם כל לעצמינו,
ואח’כ לדור הבא והוא-
זה לא המחבל ההוא או האחר…
זה הקב’ה בלבד!!
זה הוא שעשה עושה ויעשה לכל המעשים…
והיום דוקא כשרואים כל מה שקורה מסביב,
ודאי ניתן לראות איך שום דבר לא תליו בנו כלל וכלל!
התגובה הנכונה שלנו היא-
להתפלל,לבכות ,לבקש גאולה,
וכן בחורים יקרים -להכנס ,כפי שכתב הכתב,
לבית המדרש…כי לא השתנה כלום-
רק כש’הקול קול יעקב’, לא יהיו ‘ידי עשו’…!

אם כך, צריך לבטל כל עונשים שבתורה כמו תשלומים, עונשי הגוף, קנסות כי הרי זה הכל הקב”ה עושה ולא בני אדם! לא צריל להרוג את הרוצח כי זה לא הוא רצח אלא צריך להתפלל שאנשים לא ירצחו!…??? הקב”ה בתורתו מטיל אחריות על אנשים, נתן להם בחירה לבחור בטוב או ברע ולכן חייבים לבער את הרע בפועל ולא רק בתפילות! רצח יהודים ע”י מחבלים ערבים צריך לבער בפועל ולא רק בתפילות!

שטויות הייתי שם!!!
אני לומד בישיבה בכניסה לעיר וב9:30 שנגמר הישיבה הלכנו כמו כל הישיבות הטובות שנמצאות באזור הכניסה לעיר לראות את מקום הפיגוע שלא יכלנו לראות בזמן הישיבה (בעוד כותב הטור התעדכן באופן דיגיטלי) וממילא היה שם הרבה בחורי ישיבה אז נכון שהיה שם קבוצה של נערים או שהיו מזרוחניקים או מישיבות פחות טובות שצעקו אבל בא נדבר עובדות הפגנה שבה נמצאים על המדרכה באדום זה לא הפגנה הפגנה שכמות שילטי המחאה בטל ברוב הכובעים אינה הפגנה
ואגב “תמיד ידענו את מקומנו שמול הרוע האינסופי נרוץ לבית המדרש לשפוך תחינתנו לסיום הגלות המרה” ולכן למדנו בתענית דיבור מהבוקר עד הערב גם אתה ככה עשית או שהתעדכנת אונליין בכל מה שקורה ובין “גברא לגברא” אמרת תהילים
בתקוה להבנה “בחור ישבה מהכניסה לעיר”

הסיבה היא כנראה מפני שהיהדות היא ימנית..
הגמרא אומרת “גדולה נקמה שניתנה בין שני שמות”.
ומי שלומד נביא אין לו שאלות כאלו, כי התנך מלא בדוגמאות נקמה.
אמנם זה יכול לפגוע במנדטים אבל הבחירות מאוחרינו…

לא סתם גדולי ישראל האמיתיים( כן כאלה שאין להם שום נגיעות של כבוד ומנדטים, אלו ראשי הישיבות כמו הרב שך והרב עובדיה והסטיפלער והרב שטינמן והרב אדלשטיין יחד עם כל הגדולים האמיתיים) הורו שלא ילמדו תנ”ך בישיבות
לא חלילה מזלזול בנ”ך, שהרי זה קודש קודשים, אלא דוקא בגלל שזה קודש, ויש כאלה שילמדו בזה כמו סיפורי גבורה ויסיקו מסקנות לאומיות ועקומות כשאין שום הבנה מעמיקה בעומקן של דברים, ולכן עדיף לקרוא עיתון ולא לקרוא תנ”ך כספר סיפורים

הרב עובדיה נגד ללמוד נ”ך????

איזה שטויות
כל גדו”י למדו והורו ללמוד תנ”ך
מהשו”ע בהלכות ת”ת
ועד הגר”קנייבסקי
כנראה הצטרפת ליוונים שגזרו לא ללמוד תורה
ואם נראה לך שהתנ”ך נוגד את ההשקופע הטהורה שלך
כנראה הבעיה בהשקופע ולא בתנ”ך
ורצח של בן תורה בשערי ירושלים
זה דבר מאוד רוחני
מי הם שונאיו של מקום ומי הם קמיו?
אלו שונאי ישראל
אשר אמרו לכו ונכחידם מגוי.
ישמידם ה’ אלקינו.

האיש שמחזיק את השלט בתמונה הוא איש שב”כ כמו אבישי רביב, וחבל שהרבה בחורי ישיבות הולכים אחריו ובסוף נופלים בפח של השב”כ, הוא פתח תיקים לבנצי גופשטיין ועוד, קוראים לו מירון, וצריך לא להיות תמימים, יש בחורים חרדים שהתפתו לעזור לשבק ובסוף הסתבכו ועזבו את המשפחה ואת הבית

אוי, כמה חבל שמחבר ה’שלחן ערוך’ לא התייעץ עמך, אולי הוא היה יודע שהתשובה החרדית לטרור הערבי אינה על ידי לעורר נקם (שו”ע יו”ד סי’ שסד ס”ד, ובט”ז שם סק”ג וש”ך ס”ק יא).

עי’ או”ח סוף סי’ ש”ו ודו”ק

אולי הגיע הזמן שיהיה אכפת לנו קצת שדם יהודי נשפך ברחובות כמים
לא מצדיק בשום צורה קריאות מוות כאלו ואחרים
אבל עם כל הכבוד זה עדיף על האדישות שהתרגלנו אליה בציבור החרדי…
כל יהודי שנהרג ר”ל הוא עולם מלא! דורות שלמים נגדעו כאן וזה אמור להות אכפת לנו באופן שלא נוכל לישון בלילה!

אי לכם העושים ואינם יודעים מדוע, הלומדים ואינם שמים על ליבם!!

הנער נקבר בבגדיו, ככל הרוג בידי עכו”ם, אך מדוע עושים כך?
*כל* הנושאי כלים על הטור והשו”ע מסבירים שזה כדי להעלות חימה ולנקום נקם.

חכמינו מלמדים אותנו בשתי מקומות בש”ס שהנקמה במקומה היא דבר גדול מאוד כדעה ומקדש, אך מה לעשות מקדש מחכים שירד משמים ובדעה נלחמים….

כל יום אנחנו משבחים ומתפללים על הנקמה בתפילותינו, אך מי משים אל ליבו מה הוא אומר בתפילתו.

יש נקמה במקומה ויש נקמה העולה לגרום הידרדרות של שפיכות דמים כלפיי יהודים, הלוואי שהיינו יכולים לסלק הערבים מארצנו, אבל בא נהיה ראליים ונמתין עם זה עד ביאת משיח במהרה, עד אז נמשיך להתפלל לנקמת ד’ באויבינו, ולא כל גמרא שלומדים יכולים למהר ולעשות הלכה למעשה, בדיוק בשביל זה יש גדולי הוראה, ובמקרה זה הם מורים בבירור להימנע מפעולות נקם,
ולכן הלומדים יודעים בדיוק כיצד ההלכה ואעפ”כ לא כל הדיוט שקרא קצת ושנה יבוא ויטול גדולה לפסוק, צריך דעת בלי יצר רותח
שנזכה לדעת את ד’, ולחזות בקרוב לעיננו נקמת דם עבדיו השפוך שינקום ד’ יתברך

הבעיה בציבור שלנו היא שהאלימות נהפכה לכלי מקודש שאיתו יש לפעול, האלימות הזו מגיעה מתוך יצרים אפלים בתוככי האדם, ואני לא מדבר רק על אלימות שכזו אלא גם על אלימות בתוך המחנה עצמו, כשאנשים פוסקים דין לעצמם והולכים לשבור, להרביץ ולנתץ לשני כי ’הוא עושה דברים אסורים’,

כתבות חדשות באתר

כשתשב סביב שולחן החג ולא יחסר לך כלום, מה יהא עליהם?
ערב החג: השר גלנט שולח 5 מתיישבים למעצר מנהלי ממושך; בהתיישבות זועמים
כוחות אוגדה 99 החלו במשימות ההגנה וההתקפה ברצועת עזה • צפו
כנגד שלושה משקיעים: מנכ"לית חברת הנדל"ן בפיצוח מדהים
אילון מאסק שיתף סרטון שהזהיר מטרוריסטים שייצאו מאירופה - וחולל סערה
סמוטריץ' מאיים על נתניהו: "לממשלה בראשותך לא תהיה זכות קיום"
רבה של באר שבע בבקשה אישית: "אין לו דברים בסיסיים כדי להתחתן"
הרב שמואל אליהו: זאת התפילה שיש לומר בעת חסימת הסיוע לעזה
אחרי שנפצע בתאונה: דרישה לפתיחה בחקירה פלילית נגד בן גביר
בעת רצון מיוחד של קריעת ים סוף: לקרוע את הים- ולעבור!
"עסקה שלא כוללת את כל החטופים תסכן את חייהם של עשרות חטופים שיאבדו את הסיכוי"
קן הטרור של ה'עבסנים': איך הסתיים שבוע מארבים אחד בחיסול 54 מחבלים?

הכתבות המעניינות ביותר

עריכת השולה"ט לכבוד הרגל בחצה"ק שבט הלוי
הקבלת פני רבו ולחיים טיש בחצה"ק קאמרנא
המונים בהקבלת פני רבו למרן הראשל"צ הגר"י יוסף • גלריה
בפעם ה24: מעמד אדיר של אלפי תשב"ר באמירת שיר השירים בירושלים
'ליל הסדר התימני' נערך לראשונה בבית שמש • סיקור ותיעוד
המונים בהילולת בבא מאיר זיע"א במחיצת בנו האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp Image 2024-04-26 at 08.35
המטה, הטעות, העזיבה והאיומים: רונן צור עונה על כל השאלות הקשות | ראיון בלעדי
WhatsApp Image 2024-04-24 at 11.03
"כשיותם נחטף גיליתי את הכוח באמונה": איריס חיים בשיחה על חוסן ועוצמה
WhatsApp Image 2024-04-25 at 11.16
המקובל הצעיר שסוחף ומדהים את ציבור ה'מבקשים' ושוחרי ה'מויפתים' | שיחה
WhatsApp Image 2024-04-25 at 10.59
מיוחד: כל מה שרציתם לשאול את שי גראוכר • ראיון נטול כפפות

חדש באתר

DOCZAHI@GMAIL
עריכת השולה"ט לכבוד הרגל בחצה"ק שבט הלוי
 פסח תשפד (4)
הקבלת פני רבו ולחיים טיש בחצה"ק קאמרנא
''י יוסף הקבלת פני רבו (23)
המונים בהקבלת פני רבו למרן הראשל"צ הגר"י יוסף • גלריה
 השירים מעמד ילדי ישראל פסח פד (4)
בפעם ה24: מעמד אדיר של אלפי תשב"ר באמירת שיר השירים בירושלים

גלריות

DOCZAHI@GMAIL
עריכת השולה"ט לכבוד הרגל בחצה"ק שבט הלוי
 פסח תשפד (4)
הקבלת פני רבו ולחיים טיש בחצה"ק קאמרנא
''י יוסף הקבלת פני רבו (23)
המונים בהקבלת פני רבו למרן הראשל"צ הגר"י יוסף • גלריה
 השירים מעמד ילדי ישראל פסח פד (4)
בפעם ה24: מעמד אדיר של אלפי תשב"ר באמירת שיר השירים בירושלים

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – י"ז בניסן ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture