בבית המדרש הגדול תפארת בחורים במאה שערים החלו ימי מעמדי זכרון והתעוררות למרן פוסה”ד הגרי”ש אלישיב זצוקללה”ה.
הגאון רבי יעקב הלל שליט”א בדבריו הזכיר את השקידה הנוראה של מרן זלה”ה, והעיד ‘גם אני הייתי מאותם שבאו תחת חלונו של מרן לקבל חיזוק מלראות דמותו הקדושה ושקידתו העצומה’.
הוסיף וסיפר: בניי היו לומדים בתלמוד תורה הסמוך ‘מאה שערים’ היו מספרים לנו בהתפעלות כמה הדמות של מרן, זריזותו ודריכותו ללימוד התורה והרבצתה היו להם למופת. כל יום הילדים היו עומדים ומסתכלים בהערצה עד שנכנס.
סיפר מימי קדם שהרב הראשי דאז הרב הרצוג היה אוסף מחכמי התורה דאז, מכל החוגים והעדות לדון בשאלות ההלכתיות הרות הגורל שהיו בימים ההם, שאלות של עגונות אחרי מלחמת העולם השנייה ועוד. ופעם חזר הרב עטיה ואמר הגיעו היום שני גאונים עצומים. אחד סיני ואחד עוקר הרים. ה’סיני’ היה מרן הגרי”ש אלישיב. והעוקר הרים היה מרן הגרש”ז אויערבך זצ”ל.
והסביר הרב הלל, לשניהם הייתה הבקיאות והפלפול אבל ר’ שלמה זלמן היה רגיל בתלמידים לכן היה אפשר לשאול ולהתווכח ובכך היה ניכר כעוקר הרים יותר.
וסיפר: בדידי הוה עובדא כשהיה הסיפור עם פדיון פטר חמור שעשינו בישיבה, והתעוררה שאלה הלכתית שהסתובבתי אז אצל כמה מגדולי הפוסקים דאז, וכשהגעתי אל מרן חרץ את פסק הדין. ניסיתי להראות לו צילום מספר מאחד האחרונים, ומרן הניף ידו שאינו רוצה לראות. למדתי אז על דרך לימודו להסיק מהיקף סוגיות הגמרא והראשונים שהיו פרושים לפניו, מבלי להתפעל מדעה אחרת שאיננה בדרך לימודו.
עוד סיפר על הקמת סמינר בנות אלישבע. וכך הכל התחיל: הורים כאובים היו עולים אל מרן שבנותיהם יושבות בבית ולא התקבלו לסמינרים. יום אחד קרא לי מרן ואמר: אני רוצה שתפתח סמינר לבנות, התנצלתי שאני בעסק אחר, עם רשת הכוללים. אבל מרן לחץ ואמר ‘אני מאחריך’. והדריך מתוך תפיסה מציאותית, ‘תעשה הכי טוב, הכי מצויין, בלי פרוטקציות וקשרים, אחרת זה לא יפתור את הבעיה’. וכך הוה הסמינר הצליח והיום כולל אלפיים בנות ונחשב כעדיפות בשורה הראשונה.
את דבריו סיים בגעגוע ואמר: מרן הרב אלישיב היה מיוחד, ידו בכל דבר, הגדלות העצומה בתורה, החסד, היה מקבל קהל להורות דבר ה’ זו הלכה, בהנהגה, ניווט את הספינה בחכמה, זכותו תעמוד לנו ולכל ישראל ולכל חכמי ורבני הכוללים תחת הנהגת בנו הגדול בתורה ונזכה במהרה לנחמת ירושלים יקיצו וירננו שוכני עפר במהרה בימינו אמן.
לא ידעתי שהרב אלישיב הוא שהקים את בנות אלישבע, חידוש.