מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן קובע נחרצות כי יהודים אשכנזים אינם יכולים בשום אופן לסמוך על כשרות של אחינו בני ספרד לפסח. הוא נותן מספר דוגמאות ונימוקים ומסביר כי זה ממש לא גזענות – אלא מחלוקת הלכתית.
לדוגמא:
לדעת מרן, חמץ שהתבטל לפני פסח מותר לאכול בפסח. לדעת הרמ”א אסור.
בתבלינים למשל, ייתכן ערבוב של חמץ גמור בערב פסח, ומתבטלים. לכן ועדי כשרות ספרדים מאשרים תבלינים אלו לפסח – כאשר לאשכנזים זה חמץ גמור.
לדעת מרן, כלי זכוכית לא צריך הכשרה כלל לפסח ולדעת הרמ”א אין אפשרות להכשיר כלי זכוכית כלל.
ועדי הכשרות הספרדים מאשרים ייצור מזון בכלי זכוכית שהשתמשו כל השנה בחמץ לפסח כאשר לדעת הרמ”א זה חמץ גמור.
כלי חמץ שעברו 24 שעות ללא שימוש: לדעת מרן מה שבושל בהם מותר לאכול בפסח, ולדעת הרמ”א אסור.
מצה עשירה ועוגות מקמח שנילושו במי פירות כמו ביצים או יין ועוד, לדעת מרן מותרים בפסח לכן ועדי הכשרות הספרדים מאשרים זאת לפסח כגון פפושדו כאשר לדעת הרמ”א זה חמץ גמור.
פירות יבשים לדעת מרן מותר לדעת הרמ”א אסור.
הספרדים מאשרים קטניות האשכנזים לא.
למרות שועדי הכשרות הספרדים מציינים על המוצר לאוכלי קטניות בלבד, אבל ישנם מוצרים שלא ברור שהם קטניות כמו שמן כותנה, לציטין בשוקולד ועוד, שמאושר ללא ציון על המוצר.
לכן יש לשים לב! לפסח חייבים לרכוש מצרכים רק בכשרות מהודרת לפי מסורת אבות.
![](https://www.jdn.co.il/wp-content/uploads/2024/04/WhatsApp-Image-2024-04-14-at-22.54.51-1-701x1024.jpeg)
טלפון: 052-7112543
וואטסאפ: 054-7694615
דוא״ל: [email protected]
ואני חושב שעל רב עם ווצאפ אי אפשר לסמוך ….
מכשיר עם חיבור אינטרנט זה פתח הגיהנום
זה אמנם לא מרן ולא הרמ”א אבל זה מוסכם
על כל גדולי הדור !
כמה חוסר דיוק בכתבה אחת.
לדעת הרמ”א מצה עשירה אינה ‘חמץ גמור’ כפי שהמוץ ניסה להפחיד. אלא זו חומרא, הרמ”א עצמו התיר לחולים ולקטנים. גם כלי זכוכית לא הופכים את מה שבושל בהם לחמץ גמור. גם נטל”פ אינו אלא חומרא מדרבנן לאשכנזים, ובודאי שלא חמץ גמור.
הכלל העולה – אשכנזים יכולים לסמוך לכתחילה על כשרות של ספרדים בפסח, ובודאי בדברים שהם ספק קטניות שאין בהם כל חשש.
טעות
מי פירות לכו”ע אין מחמיצין, ורק יש מנהג שלא לאכול קמח שנילוש עם מי פירות
עי’ סי’ תסב,ד
למה לחשוב בכלל על גזענות?
מה זה ההכללה הזאת וועדי כשרות?
הכשר של הרב מחפוד לא נותן כשרות למצה עשירה..
בבקשה לפרט יותר.
תודה!
לא רק הרב מחפוד. שום בד”ץ לא נותן על העוגיות מכיון שאינם נעשות מקמח של מצה שמורה משעת קצירה.
ולעצם המאמר יש הרבה מאוד חוסר דיוק.
וכמובן בלי להיות גזענים הבדצים הספרדים מחמירים בבשר את חומרות הרמ”א (בנוסף לחומרות שו”ע כמובן) מה שלא קורה ברוב הכשרויות האשכנזיות שמתחשבות בשיטת רמ”א.
זה לא נכון לומר שהכשרויות של הספרדים לא מתחשבים בפסקי הרמ”א.
צריך לציין שתערובות חמץ לפני הפסח כשבטל ב – 60 מותר אף לרמ”א בלח (ש”ע תמז,ד) אך בגדול הוא צודק ובוודאי שאינו זקוק לאישור שלי
בוקר טוב
כאחד שמתעסק קצת בכשרות ורוצה לדון את הכותב לכף זכות אז מסקנתי היא או שהוא לא יודע מה הוא מדבר, או שההתנשאות הידועה קפצה לו מהגרון, שום כשרות ספרדית טובה לא סומכת על ביטול חמץ לפני פסח
אני מכיר את הרב אישית ואם הוא אוומר כך הוא צודק
הוא לא אומר סתם רק אם הוא בדק לפני זה
דרך אגב
למיטב יגיעתי על מצה עשירנ שום גוף לא נותן כשרות חןץ מרבנות.
נא לדייק.
אני רואה כאן תלמידי חכמים שדנים בהלכות כשרות בפסח… אשריכם! כדאי לכם להמשיך ללמוד במקום לראות כאן חדשות…. אני גאה בכם!