המיוחדים

הרצוג וארדואן. צילום: חיים צח, לע"מ

יחסים הפכפכים: מאנטישמי וולגרי למנהיג של פיוס • מזג האוויר של ארדואן

אחרי שנבחר להנהגת טורקיה, רג’יפ טאיפ ארדואן הוביל בגאון את המהלך להשפלת היחסים עם ישראל לשיאים שליליים שלא נראו, וגם כשהוגשו פיוסים מאולצים בלחץ אמריקאי, הוא לא טרח להסתיר את שנאתו • ואז האינטרסים שלו שינו הכל
  • המזגן נכבה בסעודת השבת? לדעת להכריע - בלי להזיע!

    תוכן מקודם

  • המשקה בכשרות המהודרת לפסח שיכניס לכם המון טעם לחג>>

    תוכן מקודם

  • האם גם הפרות ברפת אוכלות כשר לפסח?

    תוכן מקודם

  • המשחק שיטריף את המשפחה שלכם על מנהגי הפסח המשפחתיים

    תוכן מקודם

  • כמה מנהגים של פסח יש לכם במשפחה?

    תוכן מקודם

  • ההמצאה שתשנה את החקלאות העולמית

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

נשיא טורקיה רג’יפ טאיפ ארדואן שוחח בטלפון עם נשיא המדינה יצחק הרצוג – הנוסח הנ”ל הפך לאחרונה לריטואל די קבוע בדיווחי החדשות, עד שכשזה קרה השבוע די התרגלנו. בהודעה הלקונית שנמסרה מבית הנשיא נכתב כי “בפתח השיחה ביקש נשיא המדינה לברך את נשיא טורקיה ואזרחי מדינתו לרגל חג העיד אל פיטר והודה לו על איגרת הברכה ששלח לרגל יום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל”.

עוד כתב דוברו של הנשיא כי “נשיא טורקיה הביע תקוותו כי החג יביא עמו שמחה, שלום וקירוב לבבות אזורי. השניים דנו בחשיבות הדיאלוג הפתוח והשוטף לשמירה על השקט והיציבות באזור כולו, בייחוד בימים אלו. נשיא המדינה הודה לנשיא טורקיה על האיחולים וציין שעליהם להמשיך ולעבוד בשיתוף פעולה לטובת שני העמים”.

אבל זה לא הכל, נשיא טורקיה גם שלח לעמיתו הישראלי אגרת ברכה לרגל יום העצמאות, ושקוראים את הטקסט הזה כבר באמת צריך לוודא שאנחנו לא הוזים.  “לרגל יום העצמאות של מדינת ישראל, אני שולח את ברכותיי לנשיא המדינה ולאזרחי ישראל בשמי ובשם עמי”.

“בתקופה החדשה ביחסים בינינו, שהחלה בביקורו של כבוד הנשיא בארצנו במרץ האחרון, אני מאמין באמת ובתמים ששיתוף הפעולה בין מדינותינו יתפתח בצורה שתשרת את האינטרסים הלאומיים ההדדיים שלנו, כמו גם את השלום והיציבות האזורית. בהזדמנות זו, אני מאחל את איחוליי לבריאותך כבוד הנשיא ולרווחת ושגשוג עם ישראל”, לשון האיגרת.

עשור הפכפכף

למי ששכח, מאז ארדואן נבחר חלה התדרדרות משמעותית ביחסים בין ישראל לטורקיה, בעקבות הרטוריקה האנטי-ישראלית החריפה,, לעיתים אף אנטישמית, שנקט ארדואן. זכורה ביותר היא כמובן השפלה שהעביר סגן שר החוץ דאז דני אילון את שגריר טורקיה בישראל, כשהושיב אותו על כסף נמוך לעיני המצלמות. המשט לעזה כמובן הוביל את היחסים לדרג נוסף של שפל, וטורקיה החזירה את שגרירה מתל אביב לאנקרה.

מי שניסה לנרמל את היחסים היה נשיא ארצות הברית ברק חוסיין אובמה, שבתום ביקורו בישראל אילץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו להתקשר לארדואן ולהתנצל על המרמרה. בשיחה זו, החליטו השניים על נירמול היחסים והחזרת השגרירים לפעילות. אחרי שארדואן טען שישראל עומדת מאחורי ההיפכה במצרים, אביגדור ליברמן, אז יו”ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אמר שהוא “ממשיך דרכו של גבלס”.

השימוש החוזר במונחים נאציים, משני הצדדים, לא היה חד פעמי (לידיעת לברוב וזלנסקי). במהלך מבצע צוק איתן כינה ארדואן את איילת שקד בטענה שהיא מזכירה את היטלר. בהזדמנות אחרת האשים את ישראל ב”רצח עם” נגד הפלסטינים.

ארדואן ואולמרט ב-2008. צילום: עמוס בן גרשום, לע”מ

חלפו שנתיים, ורשמית הוכרז על פיוס. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו וראש הממשלה הטורקי בינאלי ילדרים כינסו מסיבות עיתונאים, בנפרד, והכריזו כי הושג הסכם פיוס בין המדינות לאחר נתק של 6 שנים. על פי הסכם הכניעה עליו חתמה ישראל בלחץ ארצות הברית, ישראל תשלם פיצויים בסך 21 מיליון דולרים למשפחות מחבלי משט המרמרה, בתמורה השגרירים של המדינות יחזרו לתל אביב ולאנקרה, ישראל תסייע למשטר הטרור בעזה על ידי העברת סחורות טורקיות דרך נמל אשדוד, תוקם תחנת כוח ומתקן התפלה בעזה, תיפתח משא ומתן לרכישת גז טבעי מישראל, וטורקיה התחייב לפעול מניעת פעילות טרור של חמאס במשינה (הבטיחה, אבל לא הבטיחה לקיים…)

כצפוי, זה לא החזיק הרבה זמן, והאנטישמי קפץ לו. “העולם מתעלם ממעשי הטבח והאכזריות”, תקף את ישראל. הוא האשים את ישראל באפליה ובגזענות כלפי הפלסטינים, והצהיר שלסגר הישראלי על עזה “אין מקום באנושות”. גורמי משרד החוץ הישראלי פרסמו תגובה חריפה: “מי שמפר זכויות אדם באופן שיטתי בארצו, שלא יטיף מוסר לדמוקרטיה האמיתית היחידה במרחב”. לאחר מכן הנשיא ראובן ריבלין ניהל שיחה עם נשיא טורקיה ארדואן על נרמול היחסים, שיחה אשר תרמה לשיפור היחסים בין המדינות.

על רקע המהומות בגבול עזה, גירשה טורקיה את שגריר ישראל, והשפילה אותו בבדיקות ביטחוניות קפדניות בנמל התעופה באנקרה. בתגובה לגירוש השגריר, גירשה ישראל את הקונסול הטורקי מירושלים. עם זאת היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לא נותקו לחלוטין. משרד החוץ הטורקי תקף את הסכמי אברהם והוציא מסר בו נאמר כי “ההיסטוריה לא תסלח לאיחוד האמירויות על ההסכם”

המהפך

כשבנימין נתניהו, שזכה לאורח הדנים לשלל “מחמאות” אנטישמיות מצידו של הסולטן הטורקי, הודח מראש הממשלה, נזרעו הניצנים הראשונים לעידן החדש ביחסים. “המדיניות הישראלית לא מתקבלת על הדעת, אך מעוניינים בהידוק היחסים”, אמר ארדואן.

המהפך אמיתי קרה כשיצחק הרצוג נכנס לבית הנשיא, אז ביקש ארדואן לשוחח איתו טלפונית ולברך. בישראל לא ידעו איך לאכול את זה, אך לאחר ההתייעצויות בין בית הנשיא, לשכת ראש הממשלה, משרד החוץ, וגורמים מדיניים וביטחוניים נוספים, הוחלט לקבל את ההצעה לשיחה, שהייתה ארוכה ומשמעותית הרבה יותר מסתם טלפון ברכה.

מה שהיה נראה לרגע כמשבר הפך להזדמנות, כשזוג תיירים ישראלים נעצרו באשמה שצילמו את מעונו של ארדואן, לאחר כמה ימים של מגעים חשאיים ופומבטיים, הזוג שוחרר ושב לישראל, באותו יום שוחח ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט, עם נשיא טורקיה. זו הייתה השיחה הראשונה בין מנהיגי ישראל וטורקיה, מאז שנת 2013.

המרמרה. צילום: Free Gaza movement

השיא היה עם הפשרת היחסים בין המדינות הרשמית בין המדינות, כשנשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר באנקרה והתקבל בכבוד מלכים, למה שהיה הביקור הרשמי הראשון של נשיא מדינת ישראל בטורקיה מזה 15 שנים.

שגריר טורקיה בארה”ב, ד”ר חסן מוראט מרג’ן, אף קורא לחזק את היחסים עוד יותר. “טורקיה וישראל צריכות לטפח דיאלוג בר קיימא שיבוסס על המשותף ביניהן, ולשמור את דעותיהן השונות בצד”, כתב מאמר שפרסם בירחון הישראלי “טורקיסקופ” של מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב. ד”ר מרג’ן, שנחשב לאחר הדיפלומטים הטורקים הבכירים ביותר בעולם, קרא לשיתוף פעולה ביטחוני הדוק יותר בין ישראל לטורקיה, עם “התמקדות ספציפית בטרור” והתמודדות עם “שחקנים אזוריים מרושעים”.

ארדואן הבהיר לאחרונה את חשיבות חיזוק היחסים עם ישראל וטען כי “העובדה שיצחק הרצוג עומד בראש מדינת ישראל, בעלת תפקיד משמעותי בשלום בין המדינות”. ארדואן עמד על כך שיש לחזק את הקשרים עם ישראל וטען כי “ניתוק הקשרים בין המדינות – לא בא בחשבון”. הנשיא הטורקי אף הדגיש כי ברצונו להעמיק את קשריו גם עם ראש הממשלה ובכך “למנף את היחסים”.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

1 תגובה
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

אין ספק בכלל ולא יעזור לנו כלום ולא יעזור לסולטן הטורקי הזה כלום, הוא בסך הכל בובה על חוטים שהמושך בחוטים מחליט מה ואיך, אסור למה שקורה לבלבל אותנו בואו ניזכור שלב מלכים ושרים ביד ה’…
היום הוא יחליט על נירמול יחסים מחר הוא שוב יתקןף באנטישמיות את ישראל
גלות אחרי הכל…….

כתבות חדשות באתר

עמוד צלותהון דישראל יתפלל עליכם: "ניצול ממיתה משונה ואל ימשלו בו אויביו"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

התעלומה נמשכת: התיעוד מעיראק סותר את הגירסה האיראנית לתקיפה • צפו
כוחות הביטחון פתחו במבצע בטול כרם; ארבעה לוחמים נפצעו - מחבלים חוסלו
מה ליפא לא מצא בשום פינה בבדיקת חמץ?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הדרמה במשפט נתניהו: עמית סגל עם הציטוטים - וההסבר: איפה התקשורת?
מקורבו של נתניהו מסביר את התקיפה: "המסרים יותר חשובים מההתלהמות"
מרן פוסק הדור שליט"א: "זה ההלכה הראשונה; עם זה מתחילים את הפסח"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

"דרדל'ה": בן גביר צייץ רק מילה אחת וגרר תגובות מהשרים ומאיראן
הקונספירציה החדשה: "קבוצות הקשורות למוסד שיגרו כטב"מים מתוך איראן"
הריקבון שווה הרבה מאוד כסף
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

דקות לאחר השיגור לאשקלון, 215 תקפה את המרחב. צק"ח הנח"ל ממשיכים בלחימה
אחרי מרדף משטרתי: שלושה תושבי ג'נין נעצרו בצפון הארץ • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

הרב מנחם מענדל עמאר עם שירי חב"ד: ניגון שמחה - קנז
אלוף הגיטרה ארי אטינגר בביצוע מרגש: "שבורי לב"
מהבעש"ט עד בוסטון: מחרוזת ניגוני 'קרב יום'
משה יעקב בן ארויה בסינגל חדש: רק רחמים
רבה של אור יהודה עם רעיון מיוחד לפרשת מצורע • צפו
איפוק - הכנה לפסח זכר לשבת הגדול • הרב יחיאל מאיר צוקר • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
אלימות משטרתית ואירוע היסטורי • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | מחוות החילוני לגור, התדהמה ב'התקווה', והתוכניות בחסידות לאחר הכנס ההיסטורי
WhatsApp Image 2024-04-07 at 19.02
"בבוקר חיפשתי את אבא והוא לא היה, אמא אמרה שהוא נעצר"; משכן מחכה לאריאל
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
עיר הקופים ועיר השממה • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע

חדש באתר

‏‏לכידה
הרב מנחם מענדל עמאר עם שירי חב"ד: ניגון שמחה - קנז
‏‏לכידה
אלוף הגיטרה ארי אטינגר בביצוע מרגש: "שבורי לב"
‏‏לכידה
מהבעש"ט עד בוסטון: מחרוזת ניגוני 'קרב יום'
photo1713516006 (3)
התעלומה נמשכת: התיעוד מעיראק סותר את הגירסה האיראנית לתקיפה • צפו

גלריות

''מ וועכטער אצל תוא''י ותו''א (6)
על מה התפלפל הגאון מחב"ד עם האדמו"רים מתולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק?
''א בידרמן אפיית מצות (10)
גלריה: המשפיע רבי אלימלך בידרמן באפיית מצות
''מ שטרנבוך דרשת שבת הגדול (14)
שׁוֹאֲלִין וְדוֹרְשִׁין • אלפים השתתפו בדרשת שבת הגדול של מרן פוסק הדור
 אפיית מצות (14)
לַחְמָא עַנְיָא • האדמו"ר מסאסוב באפיית מצות

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – י"א בניסן ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture