ועדת הכספים בראשות ח”כ משה גפני, קיימה היום (שני) דיון בנושא ‘העלייה במחירי החשמל וההשלכות המשקיות עקב המשבר והתקלות באספקת החשמל.
במהלך דיון בנושא, הציג מנכ”ל חברת החשמל כי לחברה כלים מוגבלים לפעילות בשטח, בעת הקמת, תיקון ותחזוקת תשתיות, וכי נדרשת חקיקה הממתינה לאישור הממשלה. יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני קרא לממשלה לקדם את החקיקה בהקדם: “לא יכול להיות שבימי עומס נתנהל כמו מדינת עולם שלישי, נניח גם הצעת חוק פרטית, כך שאם ההליכים לא יוקדמו נקדם זאת בעצמנו”
עוד העלו בחברת החשמל כי דרושים להם תקציבים משמעותיים גם לתחזוקת המערכת, שעה שתקלות בתשתיות הקיימות הן שהביאו לאי עמידה בעומסים ולצורך בניתוק אזורים שונים מחשמל. יו”ר החברה לניהול מערכת החשמל ציין כי בעת הפסקות החשמל חלה סטייה של 3% מהערכת החברה לשיא הביקוש, במקביל לתקלות נרחבות גם בתחנות המייצרות בגז, וכי החברה תגדיל את שולי הרזרבה. עוד ציין כי ניתוק אזורים מסוימים נעשה באופן עיוור לחלוטין, ללא כל הבחנה בין אזור לאזור, למעט הרצון לייצב את המערכת
לעניין הוזלת מחירי החשמל, ציינו ברשות החשמל כי תעריף יוזל, והכסף שיכנס ממכירת תחנת אשכול בעוד כחצי שנה ומיועד לכך, יתגלגל לצרכן.
גפני ציין בפתח הדיון כי הישיבה מתקיימת משתי סיבות: “הייתה התחייבות של הקואליציה הנוכחית ושל רה”מ, שלא תהייה עלייה במחירי החשמל, ושאם תהייה יפחיתו אותה, זהו מרכיב מאוד משמעותי ביוקר המחייה. לצד כך, מטריד את כולם, מהרבה סיבות, שפתאום מפסיקים את הספקת החשמל, כאילנו אנחנו מדינת עולם שלישי, יש פה ימים מאוד מאוד חמים, ויש בתוך כך את השאלה האם יש מדיניות מכוונת של הורדת חשמל באזור אחד ולא באזור אחר. המדינה השקיעה המון כסף בנושא החשמל כאן בוועדה, וזה נורא ואיום מה שקרה”.
בחברת החשמל הצביעו על תשתיות רעועות, המצריכות תחזוקה דחופה, ועל חקיקה הנדרשת על מנת לאפשר לחברה לפעול. מנכ”ל החברה, מאיר שפיגלר ציין: “רשת החשמל נמצאת בתת תחזוקה, היא כוללת את כל קווי ההולכה, והחלוקה לנקודות הקצה במדינת ישראל, ואת תחנות המשנה. תקלות היו ויהיו, צריך לעשות הכל כדי למעט ולמגר אותן. במשך שנים עד עשרות שנים לא השקיעו את מה שצריך ברשת ההולכה של מדינת ישראל. הרשת מתבלה, אם לא משקיעים את מה שצריך כדי לתקן אותה, נראה ליקויים ברשת, ניתוקים לא יזומים”.
כך קרא שפיגלר להעמיד תקציב מתאים: “אנחנו משוועים לקבל את התקציב הנדרש ואת כוח האדם הנדרש, כדי לעשות מה שמצופה מאתנו. הדבר על שולחן הרגולטורים, אנחנו לא מרפים מזה, הנושא בראש סדר העדיפויות, ברגע שיתנו לנו את האישור, הדבר יעשה. המצב לא טוב, אני לא רוצה לומר רע מאוד, עד כדי כך שהיו תקלות עם תיקון שבר ואפילו את השבר לא תיקנו. אם לא יהיה טיפול מידי, כולנו נסבול מזה”.
עוד עלה במהלך הדיון כי חלק מהתקלות נגרמות עקב כך שישנן תשתיות חשמל ותיקות שעודן עיליות ומועדות יותר לתקלות בשל פגעי מזג האוויר, כאשר הטמנתן הוא נגזרת גם של יכולת כלכלית של עיריות לממן זאת. כך צוין כי עלות הטמנת כלל התשתיות בישראל הינה 100 מיליארד ₪.
שלמה ארביב, נציג דירקטוריון חברת החשמל ציין כי: “צריך להשקיע ולפתח פי 5 את הרשת. מה שקורה שחברת החשמל מתנהלת כחברה עסקית לגמרי, יש לה היום 36 מיליארד חובות למערכת הבנקאית. אנחנו מדורגים וממנים את עצמנו. אנחנו הגענו לקצה היכולת בגלל החוב הזה. אנחנו צריכים להוכיח שאנו מנוהלים נכון. כמו מכירת אשכול או מכירת רידינג”.
ח”כ לשעבר קרן ברק, יו”ר פורום יצרני החשמל הפרטיים: “צריכת החשמל גדלה, גם בגלל גידול טבעי אבל גם כי הכל נהייה מחושמל. תשלם עוד מעט כסף, יהיו לך יותר תחנות. נוגה בעצמה אומרת שעד 2035 צריך עוד 7-8 תחנות, שבוע שעבר אישרו רק עוד 2. הקמו כזו תייצר גם תחרות במשק”.
לצד הנושא הכלכלי, הדגישו ברשות את הבירוקרטיה המקשה עליהם, כך ציין שפיגלר: “לפעמים אנחנו צריכים לקבל אישורים ולתאם אותם עם 46 גורמים במדינה, כל אחד יש לו את הניואנסים שלו, ורצון לבדוק, לעכב ואי אפשר להתקדם כך”.
במסגרת כך הציגו בחברה 2 חוקים שברצונם לקדם: הראשון חוק המעגן מעין הסכמה שבשתיקה, והוצא מחוק ההסדרים לבקשת הייעוץ המשפטי לממשלה, ולפיו אם החברה פונה במסגרת פעילותה לגורמים שנדרש אישורים כדי להתקדם בפעילות, ואלה לא עונים במשך 21 יום, יש לראות בכך הסכמה.
החוק השני נוגע לנוהל כניסה למקרקעין, במסגרת עבודות של החברה, כאשר בחברת חשמל ציינו כי בעוד עבור יתר התשתיות כגון נפט, גז ואחרות, ישנם תנאים מקלים במסגרת כניסה כזו כאשר מספיקה הודעה, בעוד בנוגע לחשמל אין ויש צורך בהסכמה פוזיטיבית כאשר לא תמיד ידוע מי מחזיק בקרקע.
במסגרת כך ציינו בחברת החשמל כי יש צורך בהחלטה ממשלתית, וכי הדבר תלוי במשרד האנרגיה. שרון חצור, סמנכ”לית משרד האנרגיה ציינה על רקע הדברים כי תהליכי חקיקה קשורים לא רק במשרד האנרגיה וכי הנושאים נבחנים: “לגבי כניסה למקרקעין, זו חקיקה מאוד רגישה, יש כבר היום אפשרות של כניסה למקרקעין של החברה, מדובר בתוספת שהחברה הציפה, מדובר באירוע מאוד מורכב, עם היבטי מקרקעין בזכויות פרט”. על רקע הדברים קרא יו”ר הוועדה למשרד להשיב בתוך שבוע לגבי סטטוס החקיקה: “זו לא תשובה”.
בהמשך הדיו התייחס סמי תורג’מן, יו”ר נגה – ניהול מערכת החשמל להפסקות החשמל וציין כי הייתה סטייה של 3% מהערכת החברה לשיא הביקוש, ובמקביל נרשם היקף תקלות גבוה מאוד בייצור החשמל, כולל בתחנות המייצרות בגז, שחוו ירידת הספק משמעותית נוכח החום. כך ציין תורג’מן כי החברה הייתה מפעילה שולי רזרבה רחבים יותר בדיעבד, וכי כך יפעלו בעתיד.
יו”ר הוועדה מתח ביקורת על הדברים: “אנחנו לא יכולים לקבל אמירה שלא הפעלנו, פעם הבאה נפעיל, אנחנו צריכים לתת תשובות לאנשים”. בתשובה לדברי היו”ר ציינו נציגי נגה ונציגי הממשלה כי הממשלה מקימה 2 תחנות חדשות, וישנם שורת צעדים כדי לחזק את המשק. ח”כ הוועדה ביקר את הדברים: “יהיה תוך שבוע? אתם מדברים על עוד שנתיים עוד 2 תחנות”.
לשאלת יו”ר הוועדה לעניין מדיניות הניתוקים בעת עומסים השיב תורג’מן: “הניתוק של השנאים והקווים היה מחויב המציאות כרגע שיש ירידה בהספק, אם לא ננתק את החשמל, אנחנו עלולים להגיע למצב של הלטה בכל הארץ או בחלקים נרחבים בארץ. אנחנו לא יודעים מי נמצא על קו כזה או אחר ספציפי, במצב של שרידות מנהל המערכת ניתק 12 קווים, ללא הבדל דת, מין, פריפריה, הוא לא יודע מי יושב על השנאי, מה שמעניין אותו זה שרידות המערכת, הסדר עדיפות הוא איזה שנאי מועמס במספיק מגה וואטים כדי שאם הוא יוריד אותו זה יבטיח שרידות”.
לעניין הוזלת מחירי החשמל, ציין איתי גוטגליק, מרשות החשמל, לשאלת יו”ר הוועדה: “אנחנו יודעים שמה ששייך לצרכנים שייך לצרכנים, אנחנו נוזיל את התעריף, נעשה את השכלול והכסף יתגלגל לצרכנים. שתהייה סגירה פיננסית של תחנת אשכול, סדר גודל של חצי שנה הכסף יגיע, מה שמגיע לצרכנים יגיע אליהם”.
יו”ר הוועדה סיכם את הדיון “נמשיך את הדיון, אבקש בתוך שבוע לדעת ממשרדי האנרגיה והמשפטים, יחד עם חברת החשמל, מה המועדים לקידום החקיקה הדרושה, זה דבר שהוא בלתי אפשרי. אני מבקש גם להכין חוק פרטי שלנו במידה והנושא לא יתקדם, לא נעבור על זה לסדר היום, לא ייתכן שנהייה ללא חשמל בימי עומס”.
חברת חשמל מושחתת עם פקידה מרויחה 20000 שח אתם מבינים