הלחימה ברחובות. מתוך טוויטר
הכאוס בסודאן, אחרי ניסיון ההפיכה הכושל: הלילה (שני) דווח ב'AP', כי בזמן שממשלות מערביות הוציאו מסודאן למקום מבטחים מאות דיפלומטים ואזרחים, האזרחים הסודאנים עצמם מחפשים "נואשות" דרכים להימלט מהכאוס, מחשש ששני הגנרלים היריבים במדינה יסלימו את המלחמה ביניהם. במקביל דווח ב'וואלה' כי שר החוץ הישראלי, אלי כהן, הזמין את שני הגנרלים לשיחת פיוס.
לפי הדיווח ב'AP', במאמצי פינוי דרמטיים שיירות של דיפלומטים זרים, מורים אזרחיים, תלמידים, עובדים ומשפחות מעשרות מדינות הגיעו היום לבירת חרטום כדי לחבור לנקודות חילוץ. אחרים נסעו מאות קילומטרים לחוף המזרחי של המדינה. זרם של מטוסים צבאיים מאירופה, המזרח התיכון, אפריקה ואסיה טס ברציפות ביומיים האחרונים כדי לחלץ החוצה כמה שיותר אנשים.
עם זאת, עבור סודנים רבים, הרכבת האווירית הייתה סימן מפחיד לכך שמעצמות בינלאומיות, לאחר שנכשלו שוב ושוב בתיווך הפסקות אש, מצפות רק להחמרה בלחימה שכבר הביאה את סודאן לאסון. הפסקת האש ההומינטרית האחרונה, שלא הביאה כמעט לצמצום הלחימה, מסתיימת הלילה. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הזהיר מפני "התלקחות קטסטרופלית" שעלולה להסלים את כל האזור.
גוטרש הפציר ב-15 חברי מועצת הביטחון "להפעיל מינוף מירבי" משני הצדדים כדי "למשוך את סודן אחורה מקצה התהום". הסודנים מתמודדים עם קרב ללא הרף של פיצוצים, ירי ולוחמים חמושים שבוזזים חנויות ובתים. רבים מסתתרים בבתיהם כבר תשעה ימים, כאשר מחירי המזון והדלק מזנקים ובכל מקרה קשה למצוא אותם. בחלק גדול מהמדינה התנתקו החשמל והאינטרנט, כאשר בתי החולים קרובים לקריסה.
נפילת פגזים על בנייני מגורים. מתוך טוויטר
אלה שיכלו להרשות זאת לעצמם, עשו נסיעה של 15 שעות לגבול מצרים או לפורט סודן שלמרגלות חוף הים האדום. אלה שללא אמצעים להגיע לחו"ל, נמלטו למחוזות רגועים יחסית לאורך הנילוס מצפון ומדרום לחרטום. רבים נוספים נלכדו, בעקבות מחסור במזומנים. "היציאה מחרטום הפכה למותרות", סיפר שאהין אל-שריף, מורה בתיכון מקומי.
אל-שריף בן ה-27 ניסה "בטירוף" לארגן הסעה מחוץ לחרטום לעצמו, לאחותו הצעירה, לאמו, לדודתו ולסבתו. הם היו לכודים במשך ימים בביתם בשכונת אמרת בחרטום, בזמן שהקרבות השתוללו בחוץ. לבסוף, הם עברו למחוז בטוח שממוקם רחוק יותר. לפי הדיווח ב'AP', מחירי כרטיסי האוטובוס זינקו פי ארבעה, כך ששכירת אוטובוס עבור 50 אנשים כדי להגיע לגבול מצרים עולה בסביבות 14,000 דולר.
כאמור, ב'וואלה' דווח שישראל יוזמת פסגת פיוס להפסקת הלחימה בסודאן. שר החוץ אלי כהן הזמין את שני גנרלים הסודאנים שעומדים בראש שני הפלגים הלוחמים במדינה לשיחות בישראל בנסיון להגיע להסכם. בחודשים האחרונים חלה התקרבות משמעותית בין המדינות, כולל ביקור של כהן בסודאן ופגישה עם השליט הצבאי מוחמד אל-בוראן.
בהמשך הוציא משרד החוץ הודעה בעניין, לפיה "הצענו לארח פסגת מו"מ בארץ במטרה להגיע להסכמות שיאפשרו את סיום האלימות והמלחמה במדינה. שר החוץ אלי כהן, שביקר בחרטום לפני כ-3 חודשים, פועל לקידום הרגיעה, שתאפשר בעתיד הקרוב חתימה על הסכם שלום היסטורי בין ישראל לסודאן. השיח בין ישראל לסודאן מתקיים בתיאום ארה"ב וגורמים שונים באזור".




















