דעות

אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הרפורמה המשפטית? האזרחים חוששים יותר מהמחבל הבא / יוסף טיקוצ’ינסקי

ארגוני הטרור ליבו השבוע את ההסתה השקרית סביב מצב האסירים, שהפכה מקוממת עוד יותר ברקע ביקורו של מזכיר החוץ האמריקני בלינקן • מי היה מאמין שממשלת הימין תדחה את פינוי חאן אל אחמר? בעצם – כולם • יוסף טיקוצ’ינסקי
  • לא תאמין כמה זה יועיל לך בחיים!

    תוכן מקודם

  • "מדוע יש אנשים שמשקיעים בשעונים ועטי יוקרה ?

    תוכן מקודם

  • "נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

    תוכן מקודם

  • זוג צעיר? מה אתם יכולים לעשות כבר עכשיו כדי לחתן את הילדים בלי נטל כלכלי

    תוכן מקודם

  • רב בתפוצות? בא לקבל כושר מהרבנות הראשית לישראל

    תוכן מקודם

  • עם כזה מחיר כבר אין לך תירוצים הרשמי עכשיו

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

1.
עבדים משלו בנו:
קשה להחליט מה מטריד יותר: ביקורו של בלינקן ברמאללה, או סערת הפייק של המחבלים בכלא

מאות אלפי תושבי ירושלים כמו רוב רובם של אזרחי ישראל השפויים, לקחו השבוע פסק זמן מהעיסוק המאוד חשוב במלחמות האגו של הרשות השופטת מול הרשות המחוקקת, כשהמציאות המרה הכתה על פני כולנו וטפחה מכה קשה, מחזירה אותנו לפרופורציה ולחיים האמיתיים במדינה מוכת הטרור.

הפוליטיקה כמעט לא עניינה איש השבוע, מלבד כמה אלפים שהגיעו בכל זאת לרחובות תל אביב והרגישו מאוד חשובים ונעלים כשטרחו להקדיש דקת דומיה לזכר הנרצחים, בטרם פצחו בקריאות ותרועות נגד הרפורמה המשפטית.

כמה מאות אלפי תושבי יישובי הדרום שכחו גם הם השבוע לכמה שעות את העיסוק הכל כך חשוב בקרבות השרים והח”כים סביב מימוש החוק הנורבגי, או אפילו את הדאגה העצומה מכהונתו של ח”כ כזה או אחר בתפקיד שר או בראשות ועדה שתוקם או לא תוקם. כל הנושאים הללו נדונו השבוע במסדרונות הכנסת ברצינות תהומית אבל תושבי ישראל בחרו משום מה לעסוק בנושאים קצת פחות חשובים, כמו הפחד ממחבל שעלול לצוץ מעבר לפינה או מהטיל שעלול לנחות עליהם בשריקה רועמת.

ממשלו של ביידן שיגר השבוע שליח בכיר למזרח התיכון. מזכיר ההגנה אנתוני בלינקן הגיע לסבב פגישות רשמיות בירושלים וברמאללה ועזב כעבור יומיים, לא לפני שהוא משאיר כאן שניים מאנשיו שימשיכו לעקוב עבורו ש”שני הצדדים” לא עושים מהלכים בלתי הפיכים שיפריעו לתכניות של ביידן לקדם את פתרון שתי המדינות.

המהלכים מהם חוששת ארה”ב הם כמובן הקמת מאחזים יהודיים חדשים, פינוי מאחזים פלשתינים וכמובן פעילות צבאית מוגברת בתוככי קיני הצרעות בשכם ובג’נין, פעילות קריטית שנועדה לסכל טרור אבל מצטלמת רע מאוד ברחבי העולם. ג’נין כבר מזמן הפכה למדינת אויב חמושה ומבוצרת על כל המשתמע מכך ולכן כל כניסה של צה”ל למקום גוררת חילופי אש עם חמושים מאומנים היטב, רבים מהם מחוסלים בחסדי שמים אבל התמונות בעולם עושות שירות לא ממש טוב להסברה הישראלית.

ארה”ב מצהירה כי היא ‘מחוייבת לביטחונה של ישראל’ והיא מוכיחה זאת גם במעשים עם תמיכה של מיליארדי דולרים. אבל זה לא פותר את הבעיה כשישראל זקוקה לעזרה מסוג אחר, עזרה בהנמכת הלהבות בתקשורת ובהסתה הפרו פלשתינית בקמפוסים וכמובן באו”ם. שם הזירה הבעייתית יותר של ישראל משום שבנקודה הזאת, קיים פער בלתי נתפס ובלתי מתקבל על הדעת בין המציאות לבין השיח בתקשורת ובדעת הקהל העולמית. פער שעולה בחיי אדם ומסכן את עצם קיומה של המדינה.

ארגוני הטרור לא זקוקים לסיבה כלשהי כדי לבצע פיגועים או כדי לשגר טילים. אבל למען הסדר הטוב הם משתמשים בכל פעם בתירוץ אקטואלי כזה או אחר. את הפיגוע בנווה יעקב הם תלו בחיסול עשרת המחבלים בג’נין יומיים קודם לכן, ואת שיגור הטילים השבוע מעזה הם תלו במצב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא. ומה נשתנה בעצם בענין האסירים הללו? זהו שלא ממש הרבה. ואגב, השורות הבאות לא מומלצות לבעלי לב חלש או למי שמעוניין להמשיך ולשמור על שלוות הנפש בשבת קודש.

האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל, הם מחבלים שביצעו פיגועים או שהיו מעורבים בהוצאת פיגועים לפועל. החיים שלהם בבתי הכלא מושלמים ומפנקים, ספק גדול אם הם היו זוכים לחיי תענוגות כאלה אם הם היו נשארים חופשיים בכפרים שלהם. הם מקבלים מזון, רפואה, רווחה, ערוצי תקשורת, עיתונים, תעסוקה ולימודים אקדמיים, רבים מהם סיימו תארים בבית הכלא, אחד מהרוצחים השפלים שאחראי על מאות הרוגים באינתיפאדה השניה, השיק בשבוע שעבר ספר חדש פרי עטו, בו הוא מתאר את מעשי גבורתו ברצח יהודים. בכיכר המרכזית של עזה נערך טקס השקה חגיגי ששודר כמובן לסופר הגיבור הכלוא בישראל.

השר איתמר בן גביר התפאר השבוע בכך שהורה לסגור מאפיית פיתות פרטית שהפעילו מחבלים בכלא. מדובר בצעד נחמד, אבל מקבל משמעות אחרת מול המציאות אותה מתארים סוהרים מפוחדים בשקט בשקט באוזני עיתונאים, המציאות ההזויה בבתי הכלא נשמרת בסוד, אבל בעידן הרשתות החברתיות מאוד קשה לשמור דברים כאלה בשקט והם דולפים לאט לאט.

באופן כללי, המחבלים שולטים ברמה בנעשה בבתי הכלא, כשהמערכת מעדיפה לשחרר להם כמה שיותר חבל כדי לשמור על שקט ולמנוע התפרעויות. מאזן האימה הזה פועל תמיד לטובת המחבלים ולא להיפך, לאחרונה סיפר מישהו על מקרה בו שלחו המחבלים את אחד הסוהרים לרכוש עבורם פיתות וכשזה חזר עם הסחורה, הם החליטו שהפיתות לא מספיק טריות ושלחו אותו להחליף ולהביא חדשות. הוא כמובן נאלץ לבצע.

קצה הקרחון של המציאות השערורייתית נחשף בחקירת בריחת האסירים מכלא גלבוע והסיפורים ממשיכים לדלוף. סגירת מאפיית הפיתות היא אירוע כל כך שולי וחסר חשיבות מול המציאות המופרכת הקיימת, אפילו בדיווחים הרשמיים מתוארת לעיתים המציאות בה שב”ס מתאם עם הנהגת האסירים הביטחוניים מהלכים כמו העברת אסירים בין תאים ובין בתי כלא והדברים נעשים רק לאחר הסכמתם.

והשבוע זה עלה מדרגה, כשהמחבלים הכלואים פצחו בצהלות שמחה אחרי הטבח בנווה יעקב. כמה מהם הוכנסו לבידוד כעונש וזה כבר הספיק כדי להצית את האש. ברחוב הפלשתיני הופצה הקלטה של מחבלת כלואה הטוענת כי ישראל מתנכלת לאסירים והם מבקשים את עזרת העולם שבחוץ. בשב”ס טענו כי ההקלטה מזויפת אבל זה הספיק כדי להצית את האש וללבות את ההסתה, קל מאוד לעשות שימוש בנושא האסירים ובהילה היוקרתית שיש להם ברחוב הפלשתיני כדי להגביר את ההסתה ולהזהיר מפני פגיעה בהם. על פי מערכת הביטחון, זה מה שהביא למעשה לאזעקות ולירי הטילים השבוע מעזה.

המציאות הזאת היא בלתי נתפסת וקשה לעבור לסדר היום כשמבינים את גודל האבסורד. ההסתה הפלשתינית מבוססת על שקרים מופרכים, ישראל בעצם לוקה כאן פעמיים. היא מכילה בדממה ובחוסר ברירה את שלטון האסירים הרוצחים על סוהריהם, וכאילו לא די בכך, באים הפלשתינים ומבססים את ההסתה שלהם בדיוק על כך שהאסירים עוברים “התנכלות”.

אין ממשלה שיכולה באמת לפתור את הפלונטר הזה, אפילו הרפורמה שאמורה להעניק לממשלה יותר כלים להתמודד מול חוות דעת משפטיות המגוננות על זכויות מחבלים, לא בהכרח תועיל כי לא בטוח שמערכת הביטחון עצמה תחפוץ בהבערת הזירה הנפיצה מול המחבלים הכלואים. המציאות הזאת היתה וכנראה תימשך גם הלאה, פתרון הגיוני לא נראה כרגע באופק עיני בשר ודם.

2.
מדברים, דוחים וסופגים:
סיפורה של חאן אל אחמר הוא סיפורה של המלחמה בטרור וניהול הזירה המדינית

המציאות הביטחונית בישראל מתנהלת בריטואל קבוע, מבלי להתרשם במיוחד מזהותה של ממשלה כזאת או אחרת. פיגועים היו בכל הממשלות וסבבי לחימה בעזה היו גם כן בכל הממשלות. ובכל זאת, המציאות בישראל היא שהמצב הפוליטי והמצב הביטחוני כרוכים זה בזה גם אם הם לא בהכרח משפיעים זה על זה.

השאלה הנפוצה ביותר שנשאלה השבוע הכי הרבה פעמים, היא כמובן איך זה שמצב ביטחוני כזה מתרחש בממשלת הימין על מלא של נתניהו, סמוטריץ’ ובעיקר בן גביר. זו היתה שאלה רטורית, גם אלה שהאמינו בבן גביר לפני הבחירות לא באמת חשבו שהוא ישים קץ למאות שנות טרור באבחת הקמת ממשלה אחת.

ובכל זאת השאלה הזאת נשאלה, כי אלה בדיוק הזמירות שנתניהו, סמוטריץ’ ובן גביר השמיעו לאורך מערכות הבחירות, שרק הממשלה שלהם תטפל בטרור ותחזיר את השקט לתושבי ישראל ולכן השאלה הרטורית נשאלה בסוג של לעג מהול בייאוש.

את התזכורות לכך קיבלנו באופן מרוכז באותו שבוע, שהתחיל עם הטבח בירושלים, עבר דרך ביקורו הטעון של בלינקן, המשיך עם הטילים מעזה והגיע לשיאו בתשובת המדינה בנושא חאן אל אחמר. ההתנחלות הפלשתינית על אדמות מדינה סמוך למעלה אדומים כבר הגיעה לפתחו של בג”ץ שפסק כי יש לפנות אותה ועל המדינה לבצע זאת. אבל מערכת הביטחון עובדת על פי שיקולים משלה ושם קיימת הבנה שפינוי ההתנחלות יביא נזק עצום העולה עשרת מונים על הרווח בקיום פסיקת בג”ץ והחלת ריבונות בפועל בשטח.

נושא חאן אל אחמר הפך לנושא עולמי, עיני העולם הערבי והמערב כולו נשואות לקבוצת הפחונים האומללה על הרי ירושלים ואם היא תפונה, הערבים יצעקו וילכו לקבל את רחמי העולם המערבי הרחמן שיבוא מיד להציל אותם מידי הקלגס הציוני. זאת הסיבה שאנשי המקצוע במערכת הביטחון לא ששים לפנות את המאחז הזה ולא משנה מי הממשלה המכהנת באותו רגע.

אבל הנושא הפך לכלי משחק פוליטי בישראל בדיוק כמו שהפך לנושא עולמי. בנט הרבה בעבר לחבוט בנתניהו על כך שהוא לא מפנה את המאחז, וכשהגיע בעצמו לכס ראש הממשלה היו אלה חבריו לשעבר בימין שהחלו לחבוט בו על כך שהוא לא עושה זאת בעצמו. לפני הבחירות הלך בן גביר להצטלם על רקע המאחז כשהוא מבהיר שהנה זו בדיוק הסיבה שחייבים להעיף את בנט ולהקים ממשלת ימין.

והנה השבוע, חודש אחרי הקמת ממשלת החלומות, פונה המדינה לבג”ץ ומבקשת רשות לקבל ארכה של ארבעה חודשים בפינוי ההתנחלות הפלשתינית, זאת לצורך היערכות ולמידת החומר בידי שר הביטחון החדש, הרמטכ”ל הנכנס ושאר בעלי התפקידים שהתחלפו. הבקשה הוגשה ולאף אחד לא נשמטה הלסת בתדהמה.

סיפור חאן אל אחמר התרחש בתזמון מדויק ומושלם כי הוא מספר את הסיפור כולו. הטרור אינו נחלת ממשלה כזאת או אחרת וכך גם הטיפול בזירה המדינית והצבאית. מי שמכיר באמת את החומר ומגבש את המדיניות המקצועית אלה אנשי המקצוע ומסביבם רק מתחלפים שחקנים, שמשתמשים בחומר הזה כדי לחבוט אחד בשני בדרך אל הג’וב הבא.

כך נראית המלחמה בטרור וכך נראית ההתנהלות מול הפלשתינים. הפוליטיקאים ימשיכו לצווח סיסמאות ביטחוניות שהם עצמם יודעים כי הן ריקות מתוכן והטרור ימשיך גם הוא ל”ע בגלים גלים. אלה כללי המשחק ואלה הם חיינו במדינה המסובכת המזכירה לנו אחת לתקופה כי אנחנו עדיין בגלות ואין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים.

3.
יש את מי להאשים:
כבר בליל הפיגוע סימן בן גביר את הסיבה לאי מימוש מדיניות ימין על מלא נגד הטרור

אין כאן המקום לדון על מעשיו של בן גביר, האם עשה נכון כשהגיע בליל שבת מביתו בקרית ארבע לזירת הפיגוע בנווה יעקב. אבל כן כאן המקום לדון בכך שהוא הקדיש את כל אותו הלילה והימים הבאים אחריו למאבק מול היועצת המשפטית לממשלה בדרישה שתאפשר לו אטימה מיידית של בתי המחבלים.

בן גביר דרש ובצדק לבצע מהלכים מידיים נגד המחבל משום שיש לזה אפקט חזק יותר. מדיניות הריסת בתים מתנהלת עד היום בעצלתיים, משפחת המחבל מקבלת הודעה מוקדמת ואפשרות ערעור שלפעמים גם מתקבל, כעת ביקש בן גביר לבצע את הצעד מיידית וללא אפשרות ערעור. לטענתו, היועהמ”שית היא זו שעיכבה את המהלך וגררה את ההחלטה לישיבת הקבינט ביום ראשון, לאחר שהמומנטום כבר אבד.

את העימות מול היועהמ”שית העצים בן גביר למימדים רחבים בכל ראיון תקשורתי כדי להדגיש שהעיכוב ביישום המדיניות נגד הטרור הוא בגלל הייעוץ המשפטי ולא בגלל הממשלה והחלטותיה. במובן הרחב יותר המסר היה מכוון כמובן כלפי הרפורמה המשפטית והצורך במתן כלים רחבים יותר לממשלה מול בג”ץ ומול מערכת המשפט.

בסופו של דבר הקבינט אישר את האטימה והצבא נשלח לעשות זאת, אך התמונות שהגיעו משם היו מעט מביכות. בתיעוד נראים החיילים מרתכים את מנעול דלת הבית ומרתכים פיסת אלומיניום על החלון. לא קשה לתאר את רעמי הצחוק שנשמעו שם אחרי שהחיילים הסתלקו, כל נער ערבי יודע במכת גרזן אחת להוריד את ההלחמה ולשחרר את הדלת והחלונות.

אך כאמור, המשחק של בן גביר הוא משחק פוליטי וכעת הדבר הנכון מבחינתו זה לנהל את המאבק הזה מול היועצת המשפטית, קודם כל כדי להטיל עליה את האשמה ולאחר מכן כדי להרוויח את דעת הקהל בעד הרפורמה. אם היועצת המשפטית לא היתה מעכבת והיתה מאפשרת לממשלה לעשות ככל העולה על רוחה, דווקא זה היה מביך את מקבלי ההחלטות ומאלץ אותם להתמודד ולקחת אחריות ציבורית ופוליטית על המעשים של עצמם.

באותה מידה אפשר לתאר לעצמנו, שאם כל מפלגות השמאל וכל ארגוני השמאל לא היו יוצאים לרחובות ולא היו מייצרים לחץ ציבורי עצום נגד הממשלה ונגד הרפורמה, אזי מבחינתם הם אולי היו מרגישים שהם יושבים בשקט כשהדמוקרטיה הולכת וקורסת מול עיניהם, אבל גם הם לא באמת היו חושבים שיקרה פה אסון. גם הם צריכים את הרווח הפוליטי שיש בהפגנות וזה מה שהם עושים, אבל באופן עקיף, הם משחקים במידה מסוימת לידיהם של נתניהו ובן גביר.

נתניהו שאינו לגמרי שלם עם הרפורמה המשפטית וגם הוא מעדיף לשמור על ממלכתיות, עשוי בהמשך להגיע לפשרות ברפורמה ולרכך אותה אפילו באופן משמעותי, רק בגלל הלחץ הציבורי שיעשה את שלו. ככל שהלחץ משמאל יגבר, כך ייקל על נתניהו לבלום את הרפורמה ולהאשים בכך את השמאל. לו יצוייר שהשמאל היה יושב בשקט ולא עושה הפגנות, נתניהו היה נאלץ להחליט לבד האם הוא מקדם את כל הרפורמה על אחריותו המלאה או שהוא מנסה להפוך ליריב של יריב לוין ולבלום אותה בעצמו.

אותו דבר כלפי בן גביר. אם היועצת המשפטית היתה שותקת ולא מפריעה לבן גביר לעשות שום דבר, הוא היה נאלץ להסביר בעצמו למה המתין ולא שלח מיד כוחות לבית המחבל ולמה רק אטם אותו באופן חובבני ולא הרס אותו לגמרי כמו שהמצביעים שלו קראו לו לעשות. לולי מערכת המשפט שניצבה כעת במשבצת האויב, לממשלת הימין לא היו יותר תירוצים וגם שם היו נאלצים להודות שהמלחמה בטרור אינה כה קלה ומהירה כמו שהבטיחו לפני הבחירות.

הטור פורסם במוסף ‘יתד השבוע’ מבית יתד נאמן
לתגובות: [email protected]

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

5 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

מה כותב המאמר רוצה. לתת ביקורת על מהלכים או להגיד שאין באמת מה לעשות

הוא קשקשן מדופלם וותיק

למעשה, כל החכי”ם החרדיים לדבר ה’ שאמורים ללכת לפי דעת התורה, צריכים לקדם את המהלכים הרצויים לפי התורה, היינו שיש ללכת בתוקף גמור נגד השונא ואין לערב שיקולי מדיניות בשיקולי בטחון.
למעשה המצב הוא כך בגלל הרגל של עשרות שנים שקשה לשנות.

איך אמר מי שאמר “אם האויב לא היה קיים היינו צריכים להמציא אותו”

אם באמת בן גביר נסע בשבת זה חמור ואני לא מבין למה לא מדברים על זה?????

כתבות חדשות באתר

אל תשקיעו בהייטק לפני שתצפו בזה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

יום שישי של רמדאן: עצורים בעיר העתיקה בעבירות של הסתה והזדהות עם ארגון טרור
מפקד פיקוד הצפון לראשי רשויות בצפון: ממשיכים לפגוע בחיזבאללה
אין שיפור במצבו של אבי הכלה – "כי אין לה אב ואם"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

תיעוד קשה מהריגת גר הצדק הפלסטיני; האם יובא לקבר ישראל? • צפו
נוסע ברכבו - ומחוסל בעזרת כטב"ם: זה בכיר חיזבאללה שנהרג בלבנון • צפו
הכלה היתומה מתחנת בשבוע הבא, אין לה ממי לבקש עזרה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הפרשן הפוליטי עם האמת הפשוטה: "החרדים וצה"ל נמצאים באותו הצד"
סקר מנדטים חדש: גדעון סער מצליח להתאושש, בצלאל סמוטריץ' - לא
פארק הירקון בפתח תקווה? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

רם בן ברק על ההפתעה בפריימריז של 'יש עתיד': "הציבור שלנו רוצה דמוקרטיזציה"
מטורללים: ילדים תימנים קטנים וחמושים נשבעים אמונים לחות'ים • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

קאובוי ישראלי על הסוס עם הפרות ברמת הגולן • תיעוד
דובי מייזלעס בסינגל חדש: "ס'קומט שבת"
מרן הגר"ד לנדו על חוק הגיוס: "מתכוונים רק שראש הממשלה יעוף..." • צפו
רבה של אור יהודה עם רעיון מיוחד לפרשת צו • צפו
בגץ, ביבי וביידן / דוד ברמן
הבכי של מרן זצוק"ל בפני ביבי: "אני בצער גדול על התורה" • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

Screenshot_13 (Small)
הכירו את אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה: ארגון הטרור הלבנוני שעלה לכותרות
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
הקפה שהציל והקריסה באמשינוב • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | תלישת הפאות, הבהרת הגאון על המקורב, והכנת הנאום לח"כ החרדי
.
וְנַהֲפוֹךְ הוּא: מי הראשון שהתחפש, ומדוע אנחנו מתחפשים בפורים?

חדש באתר

.
קאובוי ישראלי על הסוס עם הפרות ברמת הגולן • תיעוד
photo1711715392
יום שישי של רמדאן: עצורים בעיר העתיקה בעבירות של הסתה והזדהות עם ארגון טרור
‏‏לכידה
דובי מייזלעס בסינגל חדש: "ס'קומט שבת"
WhatsApp_Image_2024-03-29_at_13.26
מפקד פיקוד הצפון לראשי רשויות בצפון: ממשיכים לפגוע בחיזבאללה

גלריות

.
קאובוי ישראלי על הסוס עם הפרות ברמת הגולן • תיעוד
''ד מלעלוב משתה היין (3)
משתה היין אצל האדמו"ר מהרי"ד מלעלוב
 פורים תשפ''ד צילום ארי קופרשטוק (18)
ארי קופרשטוק תיעד: פורים בירושלים
IMG_8256
מוצאי שבת זכור ויום הפורים בצל האדמו"ר המשפיע ממבקשי אמונה

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – י"ט באדר ב’ ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture