היום 4 ימים לעומר

צילום מסך מתוך חשבון היוטיוב של מכון המקדש

פרשת ויקרא רלוונטית לימינו? כיצד ניתן להקריב קרבן בלי בית מקדש?

כאשר אנחנו קוראים פרשה העוסקת בקרבנות, עולה השאלה: מה איתנו? בימים בהם בית המקדש חרב בעוונותינו? • ההסבר החסידי כיצד אנחנו יכולים להקריב קרבן מהנפש הבהמית שלנו, והמבחן של ה’באר מים חיים’ האם אנחנו רציניים או לא
  • רב בתפוצות? בא לקבל כושר מהרבנות הראשית לישראל

    תוכן מקודם

  • הקרקע האסטרטגית שנמצאת רגע לפני קפיצת הערך הגדולה

    תוכן מקודם

  • המזגן נכבה בסעודת השבת? לדעת להכריע - בלי להזיע!

    תוכן מקודם

  • הרי אתה מקדש קורס להכשרת רבנים עורכי חופה וקידושין

    תוכן מקודם

  • רב בתפוצות? בא לקבל כושר מהרבנות הראשית לישראל

    תוכן מקודם

  • הרי אתה מקדש קורס להכשרת רבנים עורכי חופה וקידושין

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

בפרשת השבוע, נקרא בבית הכנסת בעיקר על הקרבנות שמקריבים בבית המקדש, אחרי חטאותיהם של בני האדם, בשוגג או במזיד.

לפעמים עולה השאלה, מדוע אנחנו בכלל קוראים בפרשיות אלו. בימינו שאין בית המקדש, האם כל העניין של הקרבנות אינו רלוונטי אלינו כלל? תמיד אנו יודעים כי תורה מלשון הוראה, וכי גם מסיפורי התורה אנו לומדים כיצד לנהוג בעבודת ה’. מה אנחנו לומדים ממעשי הקרבנות?

חז”ל, וכבר בנביא, מבואר כי הקב”ה אינו חפץ בקרבן – אלא בתשובת האדם, וכך כותב הרמב”ן בפרשתינו: “כי בעבור שמעשי בני אדם נגמרים במחשבה ובדבור ובמעשה, צוה השם כי כאשר יחטא יביא קרבן”.

כאשר האדם מביא קרבן, מבאר הרמב”ן, הוא סומך את ידיו – כנגד המעשה; מתוודה בפה – כנגד הדיבור; וכאשר שורפים את הקרבן – “ישרוף באש הקרב והכליות שהם כלי המחשבה והתאוה, והכרעים כנגד ידיו ורגליו של אדם העושים כל מלאכתו, ויזרוק הדם על המזבח כנגד דמו בנפשו כדי שיחשוב אדם בעשותו כל אלה כי חטא לאלקיו בגופו ובנפשו וראוי לו שישפך דמו וישרף גופו, לולא חסד הבורא שלקח ממנו תמורה וכפר הקרבן הזה שיהא דמו תחת דמו נפש תחת נפש”.

כלומר, יש כאן שני חלקים בהקרבת הקרבן. ההקרבה הפיזית של הבהמה, והמעורבות של האדם המקריב.

את חלק הקרבת הבהמה אנחנו לא יכולים לקיים בימינו, אך את החלק השני, והחשוב יותר גם בימים בהם בית המקדש היה קיים, אנחנו יכולים לקיים גם כיום, כפי שננסה להבין במסגרת השורות הבאות שלפנינו.

***

הפסוק בפרשתינו אומר, “אדם כי יקריב מכם”. הניסוח, נראה מעט מוזר, ונראה כי נכון היה יותר לכתוב: “אדם מכם כי יקריב”. מבואר בתורת החסידות, כי אכן, גם בזמננו, אדם יכול להקריב “מכם”, מעצמו, מן הבהמה – מהנפש הבהמית שלו.

ידוע, כפי שכבר כתב רבי חיים ויטאל זצוק”ל, ומבואר בהרחבה בספר התניא, וכך גם בספר ‘באר מים חיים’ על פסוק זה, כי לכל אדם מישראל יש שתי נפשות. הנפש הבהמית, איתה הוא עושה את המעשים הטבעיים שלו, והנפש האלוקית – החלק הרוחני והאלוקי שיש לכל יהודי ויהודי, חלק אלוק ממעל ממש.

גם את הנפש הבהמית, יכול כל אדם לקרב, להקריב, מלשון קרבן, אל הקב”ה. לשרוף את הנפש הבהמית באש האהבה אל הקב”ה, המסותרת בכל נשמות ישראל, ולקרב גם את החלק הבהמי שלנו, אל מקורה ואל שרשה – אל הקב”ה.

***

בעת הקרבת הקרבן, ישנם כמה שלבים שצריכים לבצע:
א) לקיחת הבהמה.
ב) בדיקה כי אין בה מום.
ג) שחיטה, והוצאת דמה.
ד) שריפתה, לפחות חלקה, על גבי המזבח.

כך גם בעבודת ה’, מסביר הרבי מליובאוויטש:
א) האדם צריך לקחת את הנפש הבהמית שלו ולהקריב אותה אל ה’.
ב) לבדוק את עצמו היטיב, שאין בו מום, והוא מקריב את כולו אל הקב”ה.
ג) כאשר שוחטים בהמה, אבריה נשארים שלמים, אבל אין בה חיות – כי הדם הוא הנפש. כך האדם צריך להמשיך לאכול, לשתות, לישון ולעשות את מעשים הגשמיים הנצרכים לו, אך ללא חיות והתלהבות בהמית. לעשות רק את הנצרך לו לעבודת ה’.
ד) השריפה, באמצעות האש הבוערת בכל יהודי, אש האהבה הטבעית אל הקב”ה, שקיימת בליבו של כל יהודי באשר הוא.

***

ה’באר מים חיים’ בפרשתינו, מזהיר את האדם, כי לפעמים הוא יכול להיכשל בבדיקה ובהקרבת הנפש הבהמית שלו, דווקא על ידי עשיית מצוות – והוא מעניק לנו את אבן הבוחן, לדעת האם אנחנו אכן מקריבים את הנפש הבהמית שלנו אל ה’.

וכך הוא כותב: “ובזה מוסר השכל על קצת אנשי דורינו שנראין רודפים אחר המצוות להתפלל בקול רם וכוונה ולהדר אחר תפילין טובים ואתרוג נאה וכדומה ועושה הכל בגלוי לעין כל בהידור מצוה”.

אבל, בדברים בתוך ביתו, אותו אדם לא בדיוק נזהר מכל דבר רע…

עליו הוא אומר, כי הוא בסך הכל נכנע לעוד תחבולה של היצר הרע: “ומזה מוכח שגם רדיפתו אחר המצוות לא כן הוא בכוון נכון לה’, אף שנדמה לו שאין כוונתו אלא לה’ אלהיו, הוא לא ידע כי בנפשו הוא שנפשו ותאותו היא המתאוית לדברים הללו מפני שהוא בגלוי לעין כל והוא לו תפארת מן האדם להקרא צדיק וחסיד וכדומה”.

מה המבחן? ראשית, האדם צריך לבדוק את עצמו: האם הוא היה מתפלל בכוונה ומנענע אם היה מתפלל בשדה, כאשר אין איש רואהו?

שנית, האם במקרה וחבירו מביא לבית הכנסת אתרוג יפה כמו שלו, ואולי אפילו יפה יותר – האם הוא שמח בכך שנעשה נחת רוח להקב”ה, וכי מה זה משנה מי הוא העושה נחת רוח ליוצרו, או שהוא מקנא בחבירו?

מסיים ה’באר מים חיים’ וכותב, כי האדם הרוצה באמת להקריב מעצמו קרבן לה’, מהנפש הבהמית שלו, עליו “להמעיט מתאוות הבהמיות שבו בכל יום ויום באכילה ושתיה או כבוד או קנאה ושנאה או תאות אשה, זה הוא קרבן עצמו שעולה על כל הקרבנות שמקריב נפשו לה’ ושמוע מזבח”, ועל זה הוא אומר כי “מכל קרבנות בקר וצאן יותר טוב שתקריבו את קרבן עצמיכם כי זה עולה על כולנה”.

***

כאשר מדברים על מושג כמו “לזבוח את הנפש הבהמית”, עלול אדם לחשוב כי מדובר בעבודה נעלית שאינה נוגעת אליו. אך האמת היא, כי דווקא מיהודים שאינם בדרגת צדיקים, הקב”ה חפץ יותר בעבודתם, שכן כאשר יהודי, ‘בינוני’, מתגבר רק על מחשבה שלילית ולא מעלה אותה למוחו להתבונן בה, הוא כופה את הרע, כמבואר בזוהר, וגורם להתגברות ועליית צד הקדושה.

בספר התניא, מביא האדמוה”ז, כי לא רק כאשר האדם מונע עצמו מעשיית רע, אלא “אפילו בדברים המותרים לגמרי, כל מה שהאדם זובח יצרו – אפי’ שעה קלה, ומתכוין לאכפיא לסטרא אחרא שבחלל השמאלי, כגון שחפץ לאכול ומאחר סעודתו עד לאחר שעה או פחות ועוסק בתורה באותה שעה”, או “אם בולם פיו מלדבר דברים שלבו מתאוה מאד לדברם מענייני העולם וכן בהרהורי מחשבתו”, הוא כופה את הרע, ומקבל תוספת כח מלמעלה לעבודתו.

כך, שכל יהודי ויהודי יכול לזבוח את הרע שבו, על ידי עוד התגברות קטנה ועוד התגברות קטנה על הנפש הבהמית שלו, על ידי עוד קצת התעסקות בטוב, וכך הוא מקריב קרבן מנפשו הבהמית גם כאשר בית המקדש עדיין לא נבנה – עד שנזכה, בזכות הניצחון הפרטי של כל אדם על הרע שבו, לגאולה השלמה ולתחיית המתים, שאז יבולע הרע לגמרי מן העולם.

למאמרים נוספים של שלומי זייבלד לחצו כאן

להערות ופניות: [email protected]

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

1 תגובה
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

יפה מאוד תודה רבה

כתבות חדשות באתר

שטר השידוכים': גזירת בית הדין שפועל ישועות ומסיר את כל העיכובים בדרך להקמת בית נאמן
כוחות הביטחון מיפו את בית המחבל שרצח את בנימין אחימאיר הי"ד • צפו
נס: המחבלים עם המשטובה נתפסו בתוך החווה בדרכם לבצע פיגוע קטלני
"הרגשתי שמישהו למעלה דוחף אותי, דוחף ומריץ אותי לגמור את השידוך..."
החסידים הצטרפו לחסימות: ראש העיר מאיים על השר בן גביר
המחבלים של אבו מאזן תיעדו: פיגוע ירי ליישוב הגדול בעמק חפר • צפו
רבה של באר שבע בבקשה אישית: "אין לו דברים בסיסיים כדי להתחתן"
לראשונה מתחילת המלחמה: המשפחות השכולות נכנסו לקבר יוסף • צפו
לא משאירים אף מטוס מאחור: זהו 'בית החולים האווירי' היחיד מסוגו בעולם
למעלה מ-90 אלף נפש: עשרות מיליונים בקמחא דפסחא הגדולה בעולם
הותר לפרסום: אזרח ישראלי נהרג מירי הנ"ט של חיזבאללה להר דב
אחמד טיבי מסתבך? הדרישה של שופט העליון מהיועצת המשפטית לממשלה

הכתבות המעניינות ביותר

בהשתתפות מאות - הילולת הבבא מאיר אבוחצירא זצוק"ל
ביתר עילית: מעמד הכנה לליל הסדר ע"י רשת ישיבות בין הזמנים 'כותל המזרח'
תיעוד חריג: הזאב זינק וניסה לטרוף את העופר; כך הסתיים המרדף • צפו
תכירו מהו באמת הבן הרשע • הרב יחיאל מאיר צוקר • צפו
סיפור לשבת חול המועד • לא להתייאש • הרב עידו ובר
הרמב”ם היומי • הלכות מתנות עניים פרק ה׳ • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp Image 2024-04-25 at 11.16
המקובל הצעיר שסוחף ומדהים את ציבור ה'מבקשים' ושוחרי ה'מויפתים' | שיחה
WhatsApp Image 2024-04-25 at 10.59
מיוחד: כל מה שרציתם לשאול את שי גראוכר • ראיון נטול כפפות
WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | ההדלפה מבית האדמו"ר, הדיין שעלה לכותרות והאכזבה בנופש
WhatsApp Image 2024-04-24 at 09.18
מהפרעות להריגה: מסע בתחנות חייו של גר הצדק דוד בן אברהם | מיוחד

חדש באתר

FB_IMG_1714129820781
בהשתתפות מאות - הילולת הבבא מאיר אבוחצירא זצוק"ל
whatsapp_image_2024-04-26_at_10-49-20
כוחות הביטחון מיפו את בית המחבל שרצח את בנימין אחימאיר הי"ד • צפו
photo1714118884
נס: המחבלים עם המשטובה נתפסו בתוך החווה בדרכם לבצע פיגוע קטלני
WhatsApp Image 2024-04-26 at 11.01
החסידים הצטרפו לחסימות: ראש העיר מאיים על השר בן גביר

גלריות

 ספרי הגר''מ עמוס (58)
שמואל דריי תיעד: גדולי עולם הדיינות והרבנות השתתפו במעמד כבוד התורה לרגל הופעת ספריו של זקן חברי בית הדין
 מכירת חמץ (30)
ביתר עילית: רבני העיר מכרו את החמץ לגוי
 אבן הפינה אילת השחר בית שמש - צילום יעקב לדרמן (4)
הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה • הנחת אבן הפינה לבנין הגדול של מרכז התורה אילת השחר ברמה ג'2
 סיור באתר בניה (8)
אשדוד: כ"ק האדמו"ר מטאלנא מסייר באתר הבניה של היכל בית מדרשו החדש

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – י"ז בניסן ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture