המיוחדים

צילום: שוקי לרר

זמן אלול: ההכתרה בישיבה הספרדית, הגידול הליטאי והישיבות החסידיות החדשות • מיוחד

בצל האבל על מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן זצ”ל, רבבות לומדי התורה מתכנסים בהיכלי הישיבות • ‘חדשות JDN’ עם סיקור נרחב על החידושים והשינויים בהיכלי הישיבות • איפה נרשם שיא בשיעור א’ והישיבה החדשה שנפתחה בראשות בן הרבי
  • רוצה להגיע רגוע לחתונה של הילד שלך?

    תוכן מקודם

  • עם כזה מחיר כבר אין לך תירוצים הרשמי עכשיו

    תוכן מקודם

  • "נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

    תוכן מקודם

  • למצוא את האיזון בין חיים לעבודה גם כשזה נראה בלתי אפשרי

    תוכן מקודם

  • עם כזה מחיר כבר אין לך תירוצים הרשמי עכשיו

    תוכן מקודם

  • דרוש/ה יועץ/ת לימודים למכללה מובילה - אפשרות לשכר של עד 12,000 ש"ח

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

בעוד עם ישראל נמצא בתוך ימי האבל על הסתלקותו לשמי רום של מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן זצ”ל, רבבות תלמידי הישיבות חוזרים אל ספסלי הלימודים ומתחילים בהתלהבות דקדושה את זמן אלול.

התלמידים עולים על היכלי הישיבות, בצלו של הדמות התורנית חכם שלום, שכיהן כראש ישיבת פורת יוסף. במהלך הימים האחרונים הם נחשפו, כמו שאר עמך בית ישראל, לתולדות חייו ולמפעל התורה הענק של הכהן הגדול זצ”ל. ההשראה שהשאיר עליהם מלווה אותם בצעדם אל תוך שנת הלימודים הקרובה.

ישיבת פורת יוסף

בישיבת פורת יוסף נרשמת התחדשות. אמנם הישיבה מתאבלת על לכתו של ענק התורה, אך מתנחמים עם פירותיו המתוקים של מורם ורבם; לפני פחות משבוע, במהלך הלוויה ההמונית בחוצות העיר ירושלים, הוכתר הגאון רבי שמעון כהן כממלא מקום אביו מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן זצ”ל בתפקיד ראש ישיבת פורת יוסף.

מי שהכריז על המינוי היה הגאון רבי שמואל בצלאל, מראשי ישיבת פורת יוסף, שאמר בדברי ההספד שנשא: “אנו נקבל את בנו של ראש הישיבה זצ”ל, הגאון רבי שמעון, לראש ישיבתנו הקדושה שימלא את מקומו של אביו”. גם הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף בירך את הגאון רבי שמעון כהן במהלך דברי ההספד: “הייתי אצל חכם שלום לפני כחודשיים. שמעתי וראיתי את רצונו שבנו רבי שמעון ימשיך להרביץ תורה בישיבת פורת יוסף”.

ישיבת מיר

יממה לאחר הלוויה, ובצל האסונות הקשים שפקדו את הציבור החרדי בימי בין הזמנים, הודיעו בישיבת מיר על הקדמת זמן אלול. בישיבה הגדולה בעולם הודיעו כי תלמידי הישיבה מתבקשים להקדים את זמן אלול ליום חמישי. ל’חדשות JDN’ נודע כי הקדמת זמן אלול בישיבת מיר נעשתה לבקשת ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל. במודעה מטעם הנהלת הישיבה נכתב כי ראש הישיבה ביקש זאת “עקב האסונות הקשים שאירעו בשבועות האחרונים רח”ל”.

בהנהלת הישיבה עדכנו גם כי ראש הישיבה הגרא”י פינקל התייעץ עם מרנן ורבנן גדולי ישראל, בטרם פרסם את בקשתו, כשציין כי “עקב האסונות אין לנו אלא להתחזק בתפילה ובעמלה של תורה”. לתלמידי הישיבה נמסר כי ההסעות לישיבה יתנהלו כסדרן החל מיום חמישי בבוקר. כך גם יתקיימו מנייני תפילה, שחרית, מנחה וערבית.

ישיבת פוניבז

במספר ישיבות נרשמו השנה מספרי שיא של בחורים שעולים לשיעור א’ בישיבה גדולה. הבולטת מביניהן היא ישיבת פוניבז’, שאליה עולים השנה 350 בחורים, שיתחלקו לשלושה שיעורים שיימסרו על ידי ראשי הישיבה.

התחדשות נוספת נרשמת בישיבה כאשר ההנהלה החליטה על שיפוצים והרחבות; בהיכל הישיבה באוהל קדושים נבנתה גלריה חדשה וכך גם בוצעו שיפוצים ונוספו 100 מקומות ישיבה בהיכל הגרח”ש מתחת לאוהל קדושים.

ייסוד הכולל אצל מרן המשגיח

מרן המשגיח הגאון רבי דן סגל מייסד כולל חדש בבית מדרשו בגבעת משה. ל’חדשות JDN’ נודע כי לפני כשבועיים התאספו מספר תלמידים מצומצם, מבחירי עולם הישיבות, בחדרו של המשגיח להכרזה על ייסוד הכולל ושתיית לחיים, המשגיח נשא דברי חיזוק ושוחח עם התלמידים על סדרי הכולל והסוגיות שילמדו. המשגיח אמר כי הכולל יפתח את שעריו בזמן חורף הקרוב לראשונה. לאחר מכן נשא דברים הגאון רבי עוזיאל לייבוביץ, ראש כולל “ברכת שמואל”, ועורר את האברכים על הזכות ומנגד על האחריות לשבת וללמוד בכולל של מרן המשגיח.

ישיבת גור

בחסידות גור בישרו השנה על פתיחת ישיבה חדשה, ישיבה גבוהה שפת אמת, בעיה”ק ירושלים. ל’חדשות JDN’ נודע כי מי שמונה לעמוד בראשה הוא הרה”צ רבי דוד אלתר, בנו של כ”ק מרן האדמו”ר מגור.

בחסידות, בה התחילו את זמן אלול כבר לפני כשבוע וחצי כנהוג בעולם הישיבות החסידי, החליטו על פתיחה הדרגתית של הישיבה כאשר השנה היא פתחה את שעריה עם שיעור חדש וראשון של 50 תלמידים.

בשורה מעניינת נוספת בחסידות גור היא ההודעה של חבר ועדת הישיבות של גור וראש הישיבות של גור הגאון רבי אברהם בנימין זילברברג, על מיזם תורני מיוחד לכלל בחורי הישיבות שלפיו, בחור שיהיה בראשותו 350 דפים בע”פ בשיטת ‘המזומנים’ הידועה בגור יזכה לעבור בקודש פנימה אצל מרן הרבי מגור ולקבל תפוח בסוף זמן. המיזם החל לפני תקופה קצרה וכעת הודיע ראש הישיבות כי התוכנית ממשיכה גם בשנה הבאה.

ישיבת בעלזא

בחסידות בעלזא נפתחו במהלך השנים האחרונות, שלוש ישיבות גדולות נוספות, בנוסף לארבע הישיבות שכבר עומדות עשרות שנים, בירושלים, בני ברק, חיפה ואשדוד, לצד הישיבה הגבוהה ברכת אהרן בירושלים. הישיבות החדשות נפתחו באשדוד (לצד ישיבת ‘דובר שלום’ הוותיקה), בביתר עילית (לאחר תקופת התחלה בבית שמש) ובבית שמש.

השנה, הישיבה שנפתחה לפני כשנה בבית שמש, בראשות ראש הישיבה הגאון רבי אהרן פדר, עוברת למשכנה החדש בקריית הרצוג בבני ברק. הרב פדר כיהן כר”מ בישיבת בעלזא בירושלים, אך נקרא אל הקודש לבוא ולכהן כראש הישיבה החדשה שנפתחה בבית שמש ושעוברת לבני ברק.

ישיבת סלבודקה

גם בישיבת סלבודקה בבני ברק מבשרים על כמות גדולה של בחורים העולים לשיעור א’, שמוגדר בישיבה כשיעור א’ הגדול בתולדות הישיבה. ל’חדשות JDN’ נודע כי בישיבה גם עובדים על שיפוץ פנימיית “הרבנית” שנשרפה במהלך השנה שחלפה.

כמו כן, זמן אלול בישיבה מתחיל בצל ההיערכות המוגברת לקראת כנס הבוגרים ההיסטורי שיתקיים מיד לאחר סוכות, בהכוונת ובהוראת מרנן ורבנן ראשי הישיבה. בהוראת ראשי הישיבה נאסר על הבחורים להתעסק בהכנות לאירוע, וכל האירוע מופק על ידי חברה חיצונית כדי שלא לגרום לביטול תורה.

לפני מספר שבועות סיפר מרן ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש על היקפה התורני של ישיבת סלבודקה. “בישיבה הגדולה לומדים מעל 500 בחורים. בישיבה עצמה יש שלושה כוללים. וחוץ מזה, בעוד כמה ערים, בכל מקום שיש אברכים שלמדו בישיבת סלבודקה, אנחנו מנסים לעשות להם איזה כולל. חוץ מזה יש שתי ישיבות קטנות. אחת פה ואחת בקריית ספר. מדובר בכ-200 בחורים. בסך הכול מדובר בציבור גדול של קרוב ל-1,000 איש”, אמר ראש הישיבה ל”שגרירים” שהתכנסו לאסיפה לקראת האירוע ההיסטורי לבוגרי הישיבה.

ישיבת עטרת ישראל

בישיבת עטרת ישראל, בקריית הישיבה במודיעין עילית, בראשות מרן ראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, מבשרים על מספר חידושים מבורכים. בישיבה נוסד ‘כולל בוקר’ חדש בראשות חתנו של הרב בן ציון אזרחי בנו של מרן הגרב”מ אזרחי. כמו כן, בישיבה הוסיפו חדר שיעורים חדש ומורחב בשל הגידול בתלמידים בלע”ה.

לשיעור א’ עולים השנה כ-80 בחורים, ולאור ריבוי התלמידים בוצעו שיפוצים והרחבות בחדר האוכל, שהפך מעין אולם שמחות, לרווחת לומדי התורה. שיעור הפתיחה יימסר הערב על ידי מרן ראש הישיבה בהיכל הישיבה.

ברכת שמואל

בממלכת התורה ‘ברכת שמואל’ בארה”ק, בראשות הגאון רבי עוזיאל ליבוביץ, רושמים עם תחילת זמן אלול התרחבות משמעותית עם כ-130 אברכים מופלגים ממובחרי עולם הישיבות לאחר שנה מאז נוסד מתיבתא ‘ברכת שמואל’ בעיה”ק ירושלים בחודש אלול הקודם על שם מרן רבי ברוך בער ליבוביץ זי”ע, בעל ה’ברכת שמואל’.

ראש הכולל הוא הגאון רבי עוזיאל ליבוביץ המוסר מידי שבוע שיעור כללי וחבורות, לצידו מכהנים כמשיבים בסדר ב’ הגאון רבי אוריאל פריד והגאון רבי דוד אברומוביץ. החל מזמן אלול יכהן בנוסף בסדר ב’ הגאון רבי פנחס זלבנסקי. מרן המשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל מוסר מידי יום חמישי באופן קבוע וועד בספרי המוסר ונחשב למנהיגה הרוחני של ממלכת התורה. בנשיאות המקום מכהנים ר’אש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן, וראש ישיבת פוניבז’ הגאון רבי דוד מילר, אשר מוסרים שיעורים בהיכל המתיבתא תמידים כסדרם.

זמן אלול יחל בבניין הישן כאשר לקראת זמן החורף עתידים להיכנס לבניין החדש, אשר בנייתו הולכת ומסתיימת בימים אלו ועתיד להכיל 420 מקומות לימוד לכלל האברכים. בהנהלת המוסדות נערכים לקראת מעמד חנוכת הבית ברוב פאר והדר, בראשות גדולי ישראל וכן בהשתתפות תומכי עולם התורה פטרוני ממלכת התורה.

ישיבת בית מתתיהו

בישיבת בית מתתיהו פותחים את הזמן עם מעמד הנחת אבן הפינה לרגל הרחבת בניין הישיבה. לאחר שיעור הפתיחה של ראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר, ייערך מעמד הנחת אבן הפינה לרגל יציקת היסודות של 50 משאיות בטון לבניין החדש של הישיבה וחדר האוכל.

מרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין יגיע למעמד וימסור שיחת חיזוק לתלמידי הישיבה. מרן ראש הישיבה ייצא בשעות הערב מביתו ויגיע לישיבה כדי לחזק את התלמידים לקראת זמן אלול הקרוב.

ישיבת מאור התורה

בישיבת מאור התורה בשכונת מקור ברוך בירושלים מתחילים את הזמן עם חסרונו הגדול של המשגיח האהוב, הגה”צ רבי פנחס חיים אלגרבלי זצ”ל, שנפטר בפתאומיות לפני כשבועיים כשהוא בן 58 בפטירתו.

המשגיח זצ”ל נפטר במהלך שהותו בצרפת יחד עם בני משפחתו לצרכי מנוחה והבראה. בשבת שלפני הפטירה עוד הספיק לעשות סיום על מסכת עבודה זרה, אבל במוצאי שבת חש ברע ונסתלק לבית עולמו. תלמידי הישיבה מחכים בדריכות לקבל את המשגיח החדש שימלא את מקומו של הרב אלגרבלי זצ”ל.

ישיבת נתיבות חכמה וולפסון

בישיבת נתיבות חכמה וולפסון בשכונת בית וגן בירושלים חנכו את בית המדרש החדש עם 1100 מקומות ישיבה. הבחורים נכנסו לבית המדרש המפואר והענק, בצל האבל הגדול בישיבה על הבחור החשוב מרדכי שלזינגר ז”ל, בן ה-18 שטבע למוות במהלך טיול משפחתי על שפת הכנרת בטבריה.

יש לכם מידע ועדכונים על חידושים ושינויים בעולם הישיבות? עדכנו אותנו בכתובת [email protected]

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

5 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

יש לכם גם קצת אינפורמציה על ישיבות שמישהו מכיר?

מה עם הישיבות הספרדיות

חברה… שכחו את וולפסון שחונכת בית מדרש חדש של כ1100 מקומות … אחד הגדולים בעולם הישיבות….

זה כתוב בסוף הכתבה…

מה אם בית שמעיה עשו הרבה שינויים

כתבות חדשות באתר

טרגדיה בבית שמש: ר' רפאל יהודה חיים ברנדייס נפטר אחרי מחלה קשה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

נתניהו מבקש מבג"ץ ארכה של 30 ימים בחוק הגיוס: "השגנו התקדמות ניכרת"
עבריין סדרתי: ערבי בן 67 נתפס נוהג באוטבוס בפעם ה-14 ללא רישיון • צפו
ים חוויות מתחילה ועד סוף-פסח בכינורות
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

"להימנע מהחצנת סממנים ישראלים": אזהרות המסע של המל"ל לקראת פסח
בלבנון מעריכים כי פניה של ישראל להסלמה: "נתניהו הולך להרחיב את המלחמה"
אין שיפור במצבו של אבי הכלה – "כי אין לה אב ואם"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המומחית מסבירה: מתי ולמה התחיל שעון הקיץ בעולם ולמה המעבר בשעה 2:00?
שעון קיץ 2024: מתי מזיזים את השעון ולאיזה כיוון? | כל הפרטים
קריירה בשירותי המודיעין
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מחוז צפון נערך להסלמת הלחימה: רכבי כיבוי קלים הועברו ליישובי קו-העימות
קרב מותח? הפריימריז על ראשות "יש עתיד" יצאו לדרך - לפיד נגד בן ברק

הכתבות המעניינות ביותר

קיפקעס | תלישת הפאות, הבהרת הגאון על המקורב, והכנת הנאום לח"כ החרדי
שר החינוך הודיע: פרס ישראל יוענק לראשון לציון הגר"י יוסף שליט"א
שְׁתִיקָה! // חיים אלטמן
הרב הראשי באגרת לבני הישיבות: "חובה להגביר את סדרי הלימוד בימי בין הזמנים"
הדוב מאמריקה / רועי ויזאן
גפני על חוק הגיוס: "מברך את החיילים, אבל בלי לומדי תורה אין לנו עתיד" • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | תלישת הפאות, הבהרת הגאון על המקורב, והכנת הנאום לח"כ החרדי
.
וְנַהֲפוֹךְ הוּא: מי הראשון שהתחפש, ומדוע אנחנו מתחפשים בפורים?
WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | הערת הילד שהביאה למות הילדה – וחידת המוצא של המן הרשע
WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | הזמר ששבר שיא, שדרוג המקומות בחסידות, ומה דין הכסף שנאסף בצמתים?

חדש באתר

WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | תלישת הפאות, הבהרת הגאון על המקורב, והכנת הנאום לח"כ החרדי
__צילום מסך (1624)_640x365
עבריין סדרתי: ערבי בן 67 נתפס נוהג באוטבוס בפעם ה-14 ללא רישיון • צפו
.
שר החינוך הודיע: פרס ישראל יוענק לראשון לציון הגר"י יוסף שליט"א
images
"להימנע מהחצנת סממנים ישראלים": אזהרות המסע של המל"ל לקראת פסח

גלריות

''א לוי מגילה פד (6)
עַל מִקְרָא מְגִלָּה • הגר"א לוי בקריאת מגילה
 ירושלים פורים פד (13)
וְיֵין מַלְכוּת רָב • משתה היין בחצה"ק נדבורנה ירושלים
 עובדיה דהן פורים (8)
בגלימת הראשון לציון: הרב עובדיה דהן מסר שיעור 'דף היומי'
 בני ברק פורים פד (11)
כִּכְתָבָם וְכִזְמַנָּם • טיש פורים בחצר הקודש לעלוב

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – י"ח באדר ב’ ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture