היינריך היינה, היה שמו. הוא היה יהודי מומר, שתיעב את היהדות. לא רק את היהדות האורטודוקסית, אלא גם לרפורמים הוא לעג. הוא הפך לאישיות גרמנית מוכרת, ובעל השפעה רבה על התרבות הגרמנית. שום דבר מזה לא עזר לו, כאשר הצורר הנאצי, היטלר ימ”ש, הורה אישית להרוס את קברו. שנאה ליהודים באשר הם יהודים, ולא בגלל מעשיהם. אף אחד לא יכול היה לברוח אל הנאורות המדומה, כולם הוקאו בסופו של דבר כיהודים על ידי הנאצים ימ”ש.
הפעם, נתמקד בסיפורו של היינה, שנולד תחת השם היהודי חיים. כילד, הוא כונה הארי, לפני שהפך להיינריך. הוא נולד לבית מודרני שרוחות ההשכלה נשבו בו, בתקופה של סערה מדינית, כאשר הצרפתים והגרמנים כובשים במקביל את העולם, וגדל תחת שלטונה של דוכסות בורג, מדינת חסות צרפתית.
היינה שנא את היהדות. בין היתר כתב מאמר על “שלושת החולאים הרעים: עוני, סבל ויהדות”, וכאשר נחשף לראשונה ליהודים חסידיים, הוא היה מרותק מהתופעה, אך לא סבל אותה. וכך כתב במכתב באותם ימים:
“גם לי אין כח לגדל זקן ושיקראו לי “משה’לה היהודון” ולצום וכולי. אין לי אפילו כח לאכול מצות באופן סדיר. אני גר עתה אצל יהודי, ומקבל מצות במקום לחם ושובר את שיניי. אך אני מנחם עצמי כשאני חושב: בכל זאת, אנחנו בגלות!”.
אך יותר מכל, הוא שנא את הרפורמים, בהם ראה חקיינים של הנוצרים, בשל השינויים שערכו בנוסח התפילה ובעוגב שהכניסו לטמפלים שלהם.
באופן אירוני משהו, שכן הוא עצמו התנצר, הוא תיעב גם את המשכילים, תוך שהוא מציין את העובדה כי ארבעה מתוך ששת ילדיו של משה מנדלסון התנצרו. הוא כינה את צאצאיו של מנדלסון כ”בני בליעל”, והאשים את חלקם בבגידה בעם היהודי.
אך כמה חודשים קודם לכן, הוא עצמו התנצר, שלושה ימים אחרי שקיבל את תואר הדוקטור שלו. הוא ניסה להסתיר מפני משפחתו ככל הניתן את טבילתו לנצרות. כמי שהיה אדיש למדי מבחינה דתית, ממילא ראה בתעודת הטבילה רק “כרטיס כניסה לתרבות האירופית”.
היינה התחרט לעיתים קרובות ובצורה מפורשת על שנטבל לנצרות, בין השאר משום שהיתרונות שקיווה שיצמחו לו מכך בוששו להגיע, ולכן הפך לסופר עצמאי, דבר שהיה מאוד נדיר באותם ימים – והוא הצליח מאוד. עוד במהלך ימי חייו, הכלילו את כתביו בספרי הלימוד במוסדות גרמניים.
אך כאמור, כל ניסיונותיו בחייו להתכחש ליהדותו מתוך מטרה להשיג רווח גשמי, לא הועילו לו במאומה.
פול ג’ונסון, היסטוריון שכתב בין היתר גם ספר בשם ‘ההיסטוריה של היהודים’, כותב כי “נוכחות הרפאים שלו, בלב-ליבה של הספרות הגרמנית, הביאה את הנאצים לכדי זעם לא קוהרנטי וונדליזם ילדותי”.
“הם העלימו את כל ספריו, אך הם לא יכלו למחוק את שיריו ונאלצו להדפיסן מחדש עם הכיתוב שכל ילד זיהה כשקר גס: “מאת מחבר אלמוני”. הם החרימו פסל של היינה, והשתמשו בו כמטרה באימוני ירי”.
אך הנאצים ימ”ש לא הסתפקו בכך, ולפי פול ג’ונסון, הצורר הנאצי אדולף היטלר ימ”ש, נתן הוראה פרטית ומיוחדת, שעניינה הריסת קברו של היינריך היינה. גם אחרי מותו, למרות שהתנצר, הוא לא הצליח לברוח מיהדותו.
מעניין לציין בהקשר זה, כי היינריך היינה הוא זה שטבע את המשפט, שהפך להיות כה מוכר אחרי ליל הבדולח שביצעו הנאצים ימ”ש: ” במקום שבו שורפים ספרים ישרפו לבסוף גם בני אדם”.
בצורה שונה מהלימוד של חז”ל כי ישראל אף על פי שחטא – ישראל הוא, לימדו אותנו גם הנאצים: כל מי שנולד כיהודי, לא משנה כמה יתכחש לנשמה האלוקית שנפח בו הקב”ה, הוא תמיד יישאר יהודי.
יישר כח לכותב המאמר; על הקניית הידע, ועל המסר החשוב.
טיפש
גם אני מצטרף לתגובה הראשונה ומודה לכתב , נשמח מאד לתוכן איכותי היסטורי מסוג זה.
כנ”ל
לחלוטין מצטרף גם, זוהי כתבה איכותית וודאי מהסוג המועדף עליי, הרבה יותר מהכתבה של מוסקוב על הבטחון הרבה שהיה לנו בממשלת בנט…..
בסוף ימיו היינה התקרב קצת ליהדות, כתב את “הרבי מבכרך” על עלילות הדם, העריץ את רבי יהודה הלוי ושירי ציון שלו וממש התחרט על התנצרותו
נשמח לעוד כתבות מסוג זה
אם אפשר להבא לציין תאריכם כגון יום הולדת ופטירה ותאריכים נוספים משמעותיים
וכן באיזה ערים נולד גדל גר ונפטר
זה יוסיף עוד נפח לכתבה
מאוד מעניין, פרטים לא ידועים למרות שמדובר באחד האמנים המפורסמים (הוא נחשב כמורו של קרל מארקס, מחולל הקומוניזם ששמידה ושימדה מיליונים מעמנו). הלקח האקטואלי: לא משנה מה “אנחנו” נעשה, “הם” ישנאו אותנו בכל מקרה.
הנה לנו ראיה ניצחת ש”הלכה היא-עשו שונא ליעקב” לא ממניעים שכליים-אידיאולוגיים. הלקח האקטואלי זה ליישם את מאמרו של בין ההיטלרים הראשונים, הלא הוא בלעם: “עם לבדד ישכון-ובגוים לא יתחשב” כוחנו באחדותנו ובהתבדלותנו. אין שום הגיון להתחנחן בפני הגוים מבית ומחוץ.. בברכת בניסן עתידין להיגאל
ידוע מאמר החכם: אם היהודי לא עושה קידוש הגוי יעשה הבדלה. וד”ל
הכתבה הזו כבר הייתה פעם
תגובה ממש חשובה…
אם אני זוכר נכון היא מיום השואה הקודם
זה לא עזר לו כשהיטלר ציווה להרוס את קברו …וזה ממש הפריע לו כנראה ….
כשהקב”ה רוצה להעניש את עוברי רצונו הוא לא נותן למי שהמיר את דתו להימלט.
סיפורם של היהודים התועים מיום היווצרותו של העם היהודי – ניסיון להידמות לאומות העולם
החלקים מעם ישראל שרצו להישאר עם המצרים
עובדי ע”ז בזמן בית ראשון
אלה שאכלו מסעודתו של אחשוורוש
המתיוונים
אלה שהתחברו עם הרומאים וכו’
המשכילים
הרפורמים
הניאולוגים
ובסופו של דבר הציונים שכל מטרתם בהקמת המדינה הוא להפוך את העם היהודי לעם טיפש ובהמי ככל העמים וכפי שהורונו רבותינו שלא הקימו את המדינה אלא לעקור את היהדות
בגדול לפי הציטוטים שלו הוא לא היה נשמע כזה כופר אלא פשוט אדם אומלל שנכנע לתאבות שלו בשביל לעלות לגדולה הצלחה ופרסום, הוא לא באמת היה שונא יהדות ואפילו התחרט שטבל לנצרות. כמו הרבה היום שדורכים על היהדות כדי לזכות בכמה מנדטים, ומי יודע אולי בסוף גם את הקבר שלהם הקב”ה ינפץ
הינריך חיים היינה היה יהודי נודד, בין תרבויות, בין דתות, בין השקפות.
שבעים פנים לתורה ותריסר השקפות למאמין…
ולכן היינריך נשאר יהודי מגמר לידתו ועד יום מותו.
יהי זכרו ברוך.
חצוף! אתה רפורמי אפיקורס!
הציבור דורש מחדשות jdn למחוק תגובה זו לאלתר!
צוחק
חוצפה!!!
צריך לדעת מה היה באותה תקופה של הציוויליזציה וההשכלה ופתיחת הגטאות, בגלל אורך הגלות היו יהודים שבורי לב שרצו לראות אור, ובעלי כשרונות היו להם נסיונות, יש לרחם על הנשמה היהודית שרצתה אור.
כן. מבחינה הסטורית אבל אקטואלי גם להיום, חבל על בעלי הכשרונות שלא מצאו את דרכם ביהדות. חומר למחשבה רבה.
אין אצלכם חופש ביטוי
לא אשלח לכם יותר תגובות
כתבה מאוד מעניינת, וברמה הרבה יותר גבוהה ממה שיש כאן בד”כ, ישר כוח. חזק ואמץ!