היום 35 ימים לעומר

פלאש 90

נשיא מועצת חכמי התורה, ללא התואר: הגאון רבי אברהם סלים • פרופיל מקיף ובלעדי

ההתייעצויות, ההחלטות והשיחות מאחורי הקלעים, עם הגאון רבי אברהם סלים, הבן של יוצאי חלב, שעבר את כל התהפוכות האפשריות, עד שהשיג את מבוקשו, למען ‘בני התורה’ הספרדים • יוסי שטארק עם פרופיל מקיף על כל תחנות חייו
  • " מצטרפים עכשיו-לימוד הזוהר היומי הוא דבר גדול מאוד ומקרב את הגאולה הפלא והפלא"

    תוכן מקודם

  • *נחשף התחקיר המלא כל הזכויות שלך עם תעודת"יורה יורה"

    תוכן מקודם

  • רוצים לקיים 2 מצוות בכרטיס אחד הגעתם לכפתור הנכון>>>>

    תוכן מקודם

  • זה לא מדע בדיוני: כך תקחו חלק בקידום רובוטים קרביים

    תוכן מקודם

  • אני אוהב לנהוג, עובד קרוב לבית, והשכר שלי גבוה עם מלא הטבות

    תוכן מקודם

  • סיימת לחתן - ועדיין רץ בין גמחי"ם?! בגיל שלך – זה מיותר! כל הפרטים על הכסף שמגיע לך >>

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

ציבור בני התורה מכיר אותו היטב כבר עשרות שנים, אבל הציבור הרחב, ה’עמך’, למד להכיר אותו רק בשנים האחרונות, וביתר שאת, בתקופה האחרונה.

שוחרי החדשות ומאזיני קווי הנייעס שהיו רגילים לשמוע שמות כמו “הרב עובדיה” ו”חכם שלום”, בכל הנוגע להכרעות ציבוריות בסוגיות הבוערות של סדר היום החרדי – נחשפו לפתע לשם חדש: הרב סלים.

הציבור הספרדי ומצביעי ש”ס, שהתרגלו בשנתיים האחרונות לדומיננטיות היתר של ההנהגה הפוליטית – זוכים בתקופה האחרונה לראות את “חזרת העטרה ליושנה” עם התחזקות המימד הרבני-תורני בתנועת ש”ס, הודות להנהגה של הגאון רבי אברהם סלים.

תפיסת מושכות ההנהגה של הרב סלים היא אירוע דרמטי במובנים פנים חרדיים. ראש הישיבה שגדל בערוגות של מרן הגאון רבי אליעזר מנחם שך זצ”ל והיה ממובילי תנועת ‘מרביצי תורה’ (‘מרביצי’ במלעיל, בעגה החרדית) – היה האחרון שצפו לו אחיזה בהנהגת ש”ס, אבל למסובב הסיבות יש דרכים משלו איך לגרום לתהפוכות מפתיעות שמשנות סדרי הנהגה.

• מימוש המהפך: הצטרפות ל’מועצת’ והובלתה

השלב המשמעותי במהפכת ההנהגה התרחש לפני כשנה, כאשר הרב סלים, ראש ישיבת ‘מאור התורה’, צורף למועצת חכמי התורה, במסגרת הרחבת ה’מועצת’ עם שורת מינויים חדשים, לצד החברים הוותיקים – הגאון רבי משה מאיה (בן גילו), הגאון רבי דוד יוסף והגאון רבי ראובן אלבז.

יו”ר תנועת ש”ס אריה דרעי היה בסוד העניינים, למרות היותו של הרב סלים אחד ממתנגדיה הבולטים של התנועה במשך עשרות שנים. דרעי הבין שהרב סלים, לצידו של הגאון רבי שלמה ידידיה זעפראני ורבניו הנוספים של ציבור “בני התורה” הספרדים, בוגרי תנועת ‘מרביצי’ – מנהיגים ציבור ענק, ועליו לעשות הכול כדי להחזיר את אותו קהל לחיקה של ש”ס.

הרב סלים בביתו של אריה דרעי, אחרי פסיקת בג”ץ נגד כהונתו כשר

היו כאלה שחשבו שהרב מאיה יוכתר כנשיא מועצת החכמים, במקומו של חכם שלום כהן זצ”ל, שהמשיך את דרכו של מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצ”ל – אך ככל שחלפו הימים, המחשבות האלה נגנזו. מי שאמנם לא הוכתר רשמית כנשיא המועצת, אבל הפך לחבר המועצת הדומיננטי ביותר, הוא הרב סלים. לטענת גורמים בתנועה, הרב מאיה בעצמו אף מפנה לפעמים את יו”ר התנועה אריה דרעי אל הרב סלים, כשדרעי פונה אליו ומבקש הכרעה בסוגיות ציבוריות רגישות.

• השפעה על הציבור החרדי כולו

ה’מועצת’ שמנתה שלושה חברים לאחר הסתלקות הגר”ש כהן, הפכה לאגודה של גדולי ישראל, עם קשת רחבה של ראשי ישיבות ודעות מגוונות, בדומה לאחיותיה – ה’מועצות’ של אגודת ישראל ודגל התורה. ההנהגה הפוליטית של ש”ס אמנם הרוויחה מרחב פעולה יותר רחב, שבמסגרתו היא יכולה להיוועץ עם מגוון יותר רחב של רבנים ולבחור את הכתובות המותאמות לכל סוגיה ציבורית – אך מאידך, הרב סלים התברר כמנהיג רב עוצמה שאינו מאפשר לפוליטיקאים להוביל את הרבנים, אלא מתעקש להחזיר את ש”ס לימי הזוהר בהם המנהיג הרוחני הוביל את הפוליטיקאים.

מועצת חכמי התורה בתקופת נשיאותו של מרן חכם שלום הכהן זצוק”ל • צילום: יעקב כהן

בש”ס הבינו והפנימו את הסיטואציה במהלך תקופת הבחירות המוניציפליות האחרונה. היה זה הרב סלים שלקח פיקוד והוביל מהלכים דרמטיים בשורה של ערים בהן ש”ס הייתה דומיננטית, או מצאה את עצמה בעין הסערה.

בדרגים הבכירים ביותר בש”ס מודים שחזרתו של הרב סלים למרכז הבמה הספרדית, חיברה אלפים רבים של משפחות אברכים ו’בני תורה’ לתנועת ש”ס. “היו ערים בהן ההישג של ש”ס היה אך ורק בזכות אותו קהל, שלולא הרב סלים, היה מצביע ליהדות התורה”, אומר ל’חדשות JDN’ בכיר בתנועה. “כך שחזרתו של הרב סלים לחיקה של ש”ס, אינה משפיעה על הציבור הספרדי בלבד, אלא על הציבור החרדי כולו”.

• “הרב סלים לא השתנה” – וגם: הנהגה משותפת עם הגר”י יוסף

תלמידיו של הרב סלים, שמשוחחים עם כתב JDN, מתעקשים על כך שדעתו של הרב סלים לא השתנתה, אלא תנועת ש”ס היא זו שהשתנתה, ובכך אפשרה את חזרתו של הרב לתנועה. “חכם שלום כהן החל את השינוי, וככל שחלף הזמן, התנועה התאימה את עצמה יותר ויותר לציבור האברכים ובני התורה”, טוען אחד מתלמידיו המובהקים של הרב סלים.

עוד הוא טוען, כי הרב סלים ימשיך להוביל את הציבור הספרדי גם לאחר סיום כהונתו של הגאון רבי יצחק יוסף ברבנות הראשית. לדבריו, בין הרב סלים לגר”י יוסף קיים ערוץ ישיר, והראשון לציון מעוניין בהנהגה משותפת. “ישנה הסכמה לא פורמלית שכלל לא ימונה נשיא למועצת החכמים. גם הרב סלים וגם הרב יוסף מעוניינים שכך יהיה, אבל גם אם הרב יוסף כן ימונה לנשיא, ההנהגה בפועל, עדיין תהיה משותפת”, אומר לנו בן שיחנו.

ראש הישיבה הגר”א סלים, הרב המקדים בשיעור השבועי של מרן הראשון לציון הגר”י יוסף • צילום: דר וסוחרת

הפצעתו של הרב סלים בהנהגה החרדית מסקרנת רבים וטובים, ולכן ננסה בשורות הבאות להתחקות אחר עקבותיו הקודמים של ראש הישיבה הספרדי, שמחובר בעבותות של אהבה רוחנית ואינסופית להווי התורני של הציבור הליטאי.

play-rounded-fill

• סדר היום של המנהיג

כשאנחנו רוצים לסקר את חייו של הרב, ולחזור לתחילת ימי הילדות והפריחה, אנו מגיעים לרחוב אלפנדרי בשכונת ‘מקור ברוך’ בירושלים, מקום מגוריו של הרב, וראשית אנחנו מנסים להבין מהו סדר יומו של המנהיג הספרדי-ליטאי.

ראש הישיבה נוהג להתפלל תפילת שחרית בהיכל הישיבה, ולאחר מכן ממשיך ללמוד בישיבה. בהמשך הוא פורש לביתו, בו הוא קובע את מרבית סדרי הלימוד במהלך היום, ולפנות ערב מתחילה קבלת הקהל. לאחר מכן הוא יוצא לאירועים, כמעט מדי ערב, בעיקר לחתונות של תלמידים וכדומה.

ישיבת מאור התורה • מאת קפדניקו – נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73662252

למרות שבשנה האחרונה, הבית של הרב הפך מבית של ראש ישיבה לבית של אחד מגדולי מנהיגי הדור – הרב עדיין מנסה לשמור על כמה מנהגים אישיים, בהם: פלאפון אישי עם מספר שידוע לבוגרי הישיבה, כדי שיוכלו ליצור קשר ללא מתווכים. הוא גם לא מחבב את תעשיית המשב”קים, אבל בלית ברירה, מונו כמה אנשים שמנהלים את לו”ז קבלת הקהל, כאשר בשנה האחרונה, רבנים ואישי ציבור, וגם דמויות כמו אריה דרעי וחברי הכנסת של ש”ס, פוקדים את בית הרב באופן קבוע.

• האב המלמד, והחבר הרב עדס

וכעת לימי הילדות של הרב. כשאנו מתחילים לנבור בארכיון, מתברר כי גם אצל הרב ומשפחתו, “ארץ ישראל נקנתה בייסורים”. הילד אברהם, שנולד בשנת תרצ”ח בבית משפחה שעזבה את העיר חלב בסוריה, גדל ב’שכונת הבוכרים’, אבל נאלץ לנטוש את הבית ולעבור לשכונת מקור ברוך במהלך מלחמת השחרור בשנת תש”ח, כאשר השכונה הייתה בסכנה.

בית כנסת יהודי בחלב העתיקה

אביו של הילד אברהם, הגאון רבי נתן סלים, כבר ידע מהו מעבר ממקום למקום. בהיותו בן ארבע, בשנת תרנ”ו, אביו זצ”ל החליט לעזוב את סוריה, ולעלות לארץ ישראל על גבי גמלים. הוא השתקע בירושלים ונפטר בשנת תרצ”ח. בנו רבי נתן לא עזב את ירושלים עד יום פטירתו.

רבי נתן זצ”ל למד תחילה בישיבות, ולאחר מכן החליט להרביץ תורה בעצמו וניהל את תלמוד תורה ‘מגן דוד’, לילדי עולי חלב, שנוסד על ידי חכם עזרא הררי רפול זצ”ל, ראש הקהל של עדת יוצאי חלב בירושלים. לפני כן שימש רבי נתן כמלמד בתלמוד תורה ‘בני ציון’, כשבין תלמידיו היה מרן הגאון רבי עבדיה יוסף זצ”ל, מחולל המהפכה הגדולה ומייסד תנועת ש”ס.

בתלמוד תורה ‘מגן דוד’, הוא הנחיל תורה ומוסר גם בתלמיד היקר לו מכולם, בנו אברהם. תלמיד נוסף שלמד אצלו באותה העת, הוא יהודה עדס לרפו”ש, לימים ראש ישיבת ‘קול יעקב’ וחבר מועצת גדולי התורה של ‘דגל התורה’. הרב עדס המשיך ללמוד עם הרב סלים גם בישיבה, גם לאחר נישואיהם ובהמשך גם הקימו ביחד את תנועת ‘מרביצי תורה’.

• הנער אברהם מול רוח הלאומיות ונשירת החברים

אבל לא רק בכך הסתכם ה”נקנית בייסורים”. באותן ימי מלחמה, בהם המצב הכלכלי היה קשה מנשוא, גם המשבר הרוחני היה עצום. רבים מהצעירים בירושלים, לא רק מהמוסדות של עדות המזרח, אלא גם מהמוסדות הירושלמיים האשכנזיים – יצאו לעבוד כדי לכלכל את המשפחה, או נסחפו באווירת החלוציות והלאומיות של הארגונים הצבאיים הציוניים כמו אצ”ל ולח”י.

הילד אברהם נאלץ לשמור על עצמו מכל הפיתויים כדי להמשיך במסלול הרוחני הנכון, למרות כל הקשיים. כבן יחיד, אביו השקיע בו את כל מרצו, ושמר עליו מכל משמר, לבל יהין להתפתות לרוחות הזרות שנשבו בחוץ.

למרות שבאותם ימים הייתה זו אפשרות של בנים למשפחות חשובות ומבוססות בלבד, הנער אברהם הצליח לעלות לישיבה קטנה. הוא לא רצה לעלות לישיבת ‘פורת יוסף’, שכן הישיבה לא שכנה באותה תקופה במקום קבע, ונאלצה לעבור ממקום למקום, בעקבות החורבן בעיר העתיקה לאחר המלחמה.

• בין ר’ שלמה זלמן לחכם עזרא עטייה

הישיבה היחידה שבה למדו בעברית ולא בשפת האידיש, הייתה ישיבת ‘קול תורה’, שהונהגה אז על ידי מרן פוסק הדור הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ”ל. מי שייעץ לו לעלות לישיבת ‘קול תורה’ היה ראש ישיבת ‘פורת יוסף’ ומגדולי הדור הספרדים, חכם עזרא עטייה זצ”ל, דודו של אברהם, שהכיר את הגרש”ז אוירבך וסמך עליו. גם הנער יהודה עדס עלה לאותה ישיבה, והשניים היו חלק מקבוצת הבחורים הספרדים הראשונה שעלתה לישיבה הליטאית הזו.

מרן הגרש”ז אוירבך

באותן שנים, העילוי אברהם התקרב אל אותו הדוד, הרב עטייה זצ”ל. בכל שבת, בשעות הצהריים, היה לומד בחברותא עם הדוד הגדול, שהיה עובר איתו על חומרי הלימוד עליהם שקד האחיין במהלך השבוע בישיבת ‘קול תורה’.

הרב סלים למד בישיבת ‘קול תורה’ בתקופה סוערת. רבים מהתלמידים היו מגיעים לישיבה כדי לקבל דיחוי מהשירות בצה”ל, ולאחר מכן ממשיכים לקיבוצים דתיים, דוגמת שעלבים. הגרש”ז אוירבך, שנכנס באותן שנים להנהגת הישיבה, שינה את המגמה ורוב התלמידים המשיכו לישיבות גדולות. הרב סאלים היה במחזור השני מ’קול תורה’ שיצא לישיבת פוניבז’.

• החלום של הרב סלים, ושינוי הכיוון בעקבות הידיד

בישיבת פוניבז’, הרב סלים התקרב מאוד לרבו המובהק, ראש הישיבה מרן הגאון רבי אליעזר מנחם שך זצ”ל. הקירבה אל הרב שך, שהקים מאוחר יותר את תנועת ‘דגל התורה’ ולפני כן סייע בהקמת תנועת ש”ס, היוותה אבן דרך משמעותית בחייו הציבוריים של הרב סלים.

בהמשך נחזור לקירבה אל הרב שך, אבל לפני כן נחזור לשכונת ‘מקור ברוך’, שם אנחנו שומעים שהרב סלים כלל לא תכנן לכהן כראש ישיבה, אלא חלם להיות דיין ומורה הוראה; לאחר נישואיו אל רעייתו הרבנית מלכה פנינה, בת הגאון רבי בן ציון הכהן רבין זצ”ל, אב”ד בתל אביב ומגדולי רבני יהדות בוכרה – הוא עזב את בני ברק, בלב כבד, וחזר לירושלים, שם התחיל ללמוד בישיבת מיר ולאחר מכן המשיך עם לימוד שולחן ערוך והלכה בכולל של ‘מכון הארי פישל’, עד שקיבל תעודת הסמכה להוראה ממרן פוסק הדור הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ”ל, והגאון רבי שמואל אהרן יודלביץ זצ”ל.

את תעודת ההסמכה להוראה קיבל הרב סלים בשנת תשכ”ו, ושוב התברר עומק הקשר בינו לבין עולם התורה הליטאי. אבל כעשור לפני כן, בשנת תשט”ו, הוא קיבל תעודת שוחט ובודק דווקא משני גדולי ישראל ספרדים – ראש ישיבת ‘פורת יוסף’ הגאון רבי יעקב עדס זצ”ל, וראש ‘ישיבת המקובלים בית א-ל’ הגאון רבי עובדיה הדאיה זצ”ל.

הוא שינה כיוון בעקבות ידידו הגאון רבי יהודה עדס, שהחל להעביר שיעורים בישיבת ‘פורת יוסף’ הקטנה ששכנה בשכונת קטמון בירושלים, ויחד הם היו מכינים את השיעור. באותה העת – הרב עדס שכנעו לעזוב את עולם ההלכה ולהשקיע בלימוד העיון, במטרה לבסס את עולם הישיבות הספרדי.

• תחילת הרבצת התורה, הקמת הישיבות – ושוב: השותף הליטאי

בשנת תשל”ט עזב הרב עדס את ישיבת פורת יוסף, ותחתיו מונה הרב סלים לר”מ בישיבה, לשיעור ב’, למשך שלוש שנים, כאשר בין התלמידים נמנה הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף. לאחר שלוש השנים, הרב סלים עזב את הישיבה ופתח כולל אברכים בשכונת מקור ברוך, בו למדו כ-40 אברכים.

צילום: יעקב כהן

כעבור שנה, בשנת תשמ”ד החליט להקים את הישיבה לצעירים ‘מאור התורה’. כעבור תשע שנים, בשנת תשנ”ג, החליט להקים את הישיבה הגדולה ‘מאור התורה’ בסמיכות לישיבה הקטנה, והוא עומד בראשה עד היום. בצוות הר”מים מכהנים שלושה מבניו וארבעה מחתניו. בהמשך ביקש מראש ישיבת חברון ולימים חבר מועצת גדולי התורה, הגאון רבי דוד כהן, להצטרף אליו, וכיום גם הוא מראשי הישיבה ומוסר מדי שבוע שיעור כללי בישיבה.

• הצעד הדרמטי וההתערבות בהנהגה

באותה שנה בה הקים את הישיבה, הרב סלים הפך מראש ישיבה מכובד לחלק בלתי נפרד מההנהגה החרדית. היה זה כאשר הוא, לצד ידידו משכבר הימים הגאון רבי יהודה עדס, וכן מספר ראשי ישיבות נוספים מעדות המזרח – הכריזו על הקמת תנועת ‘מרביצי תורה’, אשר ייצג דרך שונה ונפרדת מהנהגת תנועת ש”ס ומרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצ”ל.

הרב סלים, שלמד בשלוש ישיבות ליטאיות, היה מקורב למנהיג הציבור הליטאי מרן הרב שך, קיבל הסמכה מגאוני הציבור הליטאי, וביקש מראש ישיבה ליטאי להצטרף לישיבה אותה הקים – המשיך בקו הזה, ולא הסכים לתמוך במפלגת ש”ס, שלא הכפיפה את עצמה לרב שך, שבעיני הרב סלים וידידיו, היה מנהיג הציבור החרדי כולו, ולא רק של הציבור הליטאי.

היה זה לאחר ‘התרגיל המסריח’, וכניסת ש”ס לקואליציית ראש הממשלה המנוח יצחק רבין. הרב שך, שסייע לרב עובדיה להקים את מפלגת ש”ס והיה ממובילי דרכה גם לאחר שהקים בעצמו את תנועת ‘דגל התורה’ כמה שנים לאחר מכן – התנגד למהלכים של ש”ס, ובין התנועות התגלעו חילוקי דעות חריפים.

פרס ורבין בעת ההצבעה בכנסת על התרגיל המסריח • מאת אפי שריר / צלם: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית

אותם ראשי ישיבות ספרדים, בוגרי ישיבות ליטאיות ששמרו לאורך כל השנים על זיקה ליטאית מובהקת, החליטו לפרוש מש”ס ולהכריז באופן רשמי על איגוד ציבור “בני התורה הספרדים” (בדגש על בוגרי הישיבות הליטאיות) תחת מטרייה אחת – מרביצי תורה.

התנועה דגלה בהטמעת שיטות הלימוד מהישיבות הליטאיות בקרב ציבור בני התורה הספרדים, ובמקביל קיימה פעילות פוליטית, כאשר במרוצת השנים אף הריצה מפלגות בבחירות המוניציפליות, אך ברמה הארצית, נותרה מחויבת לתנועת ‘דגל התורה’.

הלוגו של ‘מרביצי’

על רמת הצלחתה של ‘מרביצי’ ניתן לחלוק, אבל אין חולק על כך שלמרות שתנועת ‘מרביצי’ אינה פעילה באופן רשמי, מדובר בציבור ענק של בני תורה שנוקטים עד היום בגישה שונה ונפרדת מהציבור הש”סי הרחב, בכל הנוגע למוסדות החינוך, שיטות הלימוד ודרך החיים.

בהמשך הוקם ארגון “עמלי התורה – איגוד קהילות האברכים בארץ הקודש”, הפועל למען גיבוש ציבור האברכים החרדים-ספרדים בארץ ישראל ולמען הקמת וחיזוק קהילות. האיגוד כיום מונה כארבעים קהילות ברחבי ישראל, ונמצא בנשיאותו של הגאון רבי שלה ידידיה זעפראני.

הרב זעפראני, כך מספרים לנו מקורות משני הבתים, נוהג להתייעץ לא מעט עם הרב סלים בענייני ההנהגה ובהדרכת אלפי האברכים הנמנים על ארגון ‘עמלי התורה’. הרב זעפראני נושא בתואר נשיא הארגון ומכווין אותו על כל צעד ושעל, אך כאשר מובאת לפתחו שאלה ציבורית משמעותית, הוא מעביר אותה להכרעה אצל הסמכות העליונה – הרב סלים.

• חזרה למקורות – אבל לא לפני התייעצות עם המנהיג הליטאי

עברו יותר מ-30 שנה מאז אותה שנה סוערת, שבמהלכן, מים רבים זרמו בנחלי ארץ הקודש. הרב סלים כבר ביקר אצל הרב עובדיה, לאחר אירוע מוחי שהגר”ע עבר בשנת תשע”ג, הוא השתתף בכנסים של תנועת ש”ס, ובבחירות בחשוון תשפ”ג אפילו אמר, יחד עם הרב זעפראני, שיש עדיפות להצביע לש”ס, לאחר שנים רבות שהורה להצביע אך ורק ל’דגל התורה’.

הגר”א סלים אצל הגר”ג אדלשטיין זצוק”ל • צילום: יעקב כהן

כעבור מספר חודשים מאותה הוראה על העדיפות להצביע לש”ס, נרשמה דרמה בעולם החרדי כאשר הרב סלים מונה לחבר מועצת חכמי התורה. מה שפחות הפתיע את הציבור, היא העובדה שגם במקרה הזה, הרב סלים החליט להתייעץ תחילה עם מנהיג ליטאי. הוא עלה אל בית מרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין זצ”ל, וביקש ממנו את אישורו וברכתו להצטרף למועצת החכמים של תנועת ש”ס.

לכל כתבות מגזין חג הפסח>>>

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

33 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

מאימתי הפך להיות נשיא ?

יש כאן זלזול בציבור הספרדים, אתם כותבים שעד היום הספרדים לא היו בני תורה ואברכים, עד שבא הרב סלים.
מה זה הזלזול וההתנשאות הזו! בושו והכלמו!
ושלא יובן לא נכון, איני מתכוון ח”ו על הגאון הרב סלים, אלא על מערכת החדשות הזו שהיא פוליטית ומתנשאת לכאורה!

צודק במאה אחוז

אין פה שום פגיעה וזה ממש נכון פעם רוב הציבור האברכים והבני תורה לא היה מצביע ש”ס וגם אלה שכן הצביעו אולי הצביעו בשקט היום מאה אחוז מהציבור הבני תורה מצביע ש”ס תסתכל את הגידול של ש”ס בכל מקומות הבני תורה

אלו סיפורי בדים
המרביצי מעולם לא הצליחו להכניס נציג לכנסת, למרות העזרה הליטאית…
בש”ס היו פי כמה בני תורה, וגם תלמידי הישיבה של הרב סלים בעצמו כמו שאר הישיבות של המרביצי, ברובם המכריע והמובהק היו בוחרים ש”ס.
אולי מתוך ה-17 מנדטים שהיו לש”ס היו יותר בעלי בתים, אבל עדיין זה היה הרבה יותר מהמרביצי”

מה הקשר

אתה צודק רק שהוא יותר נתן דגש שלא היה מספיק בוהק

מי שלא יודע מרן הרב בן ציון אבא שאול זצ”ל היה נגד ארגון “המרביצים” באופן גורף!!!!! והיה מכבד את מרן זצ”ל כבוד עצום אע”פ שחלק על מרן זצ”ל בהלכה בכמה מקומות. דבר שני אף אחד לא מגיע לדרגתו של מרן בהרמת קרן יהדות ספרד ובאהבת ישראל ובכישרון הנהגתי ובידיעת התורה כמו שהיה למרן זצ”ל. שהציבור לא יתבלבל כאילו כבוד הרב סאלים שליט”א ח”ו בר פלוגתא למרן זצ”ל עם כל הכבוד!!!! ההפסד הגדול של הציבור הספרדי שלא התכופף למרן זצ”ל בלתי ישוער אם היה לאשכנזים רבע ממנו היו עושים אותו מלך העולם!!!

מאה אחוז.

כל מילה בסלע

מרן הרב אברהם סלים, שהרב מאיה והרב בצלאל והרב זעפראני סומכים עליו בכל הנהגת הציבור
הוא המנהיג של כל עולם התורה הספרדי עד ביאת גואל בקרוב אמן
היה אצל הרב עובדיה שאהב אותו מאוד וסמך עליו
תמיד תלמידיו היו גם מצביעים ש”ס וחלקם נמצאים בתפקידי מפתח בתנועה הק’
לאורו נצעד ונלך יחד עם הרבנים וראשי הישיבות והרב זעפראני שליט”א

הרב סלים נמצא שנים בהנהגה, ש”ס ודרעי היו חכמים לקבל עליהם את הסמכות התורנית החשובה בעולם התורה הספרדי
בסוף העמך מקבל את הסמכות מבית המדרש הכוח האמיתי מגיע מהרבנים והמגישים שיעורים והם גדלים בישיבות ובכוללים
כך גם הרב שלמה זעפרני שסרים למרותו אלפי אברכים בגל הארץ שהם גם בתפקידי מפתח בציבור העמך ולהם השפעה אמיתית על כלל הציבור
ולכן כל ש”ס כפופה היום לרב סלים והרב זעפרני והרב מאיה

הרב סלים רבו של הרב יצחק
אז איך זה הנהגה משותפת, התלמיד כפוף לרב מה יותר פשוט מזה
אז הרב סלים מבוגר מהרב יצחק בעשרים שנה כמעט ויחד הרב סלים עם הרב מאיה והרב שמואל בצלאל שגילם נושק ל90 הם מנהיגי עולם התורה הספרדי

כתבה ממש מרגשת ועל הגאון הרב סלים נאמר כל הבורח מן הכבוד הכבוד רודף אחריו שנים הוא פשוט ברח מכל פרסום ובסוף הגיע להיכן שהגיע

המנהיג, ב-ה’ הידיעה, ללא ספק.

שאפו על הכתבה!

כתבה ממש יפה ומדהימה רק עוד פרט רציתי להוסיף שכידוע בבחירות בבית שמש הוא נלחם ’’שגרינברג יהיה ראש העיר ולא בלוך’’ הוא אמר שאי אפשר לתמוך בדתיה מול חרדי מה נגיד לצעירי הצאן ?

כל הכבוד לכם על הכתבה המושקעת והמיוחדת עשיתם לי שמחת חג אמיתית יישר כח המשיכו כך כל הכבוד ליוסי שטראק בחיים לא נהניתי ככה

כתבה מאוד יפה -של יוסי התותח!!
אני רוצה להעיר דבר אחד – שהרב יצחק הוא תלמידו של מרן הגר”א סאלים מפורת יוסף ולא מכובד לכתוב שתהיה הנהגה משותפת
כפי שידוע לי וכך שמעתי ממקורבי הראשל”צ יותר מדובר על הנהגה עליונה של הגר”א סאלים ובעיקר לבני התורה והראשל”צ יהיה תחתיו לציבור הכללי שיותר מתחבר לגלימה

אם מותר לשאול כמה שילמו לכם על הכתבההה?

לא כל דבר צריכים לשלם יש גם אנשים הגונים בעולם הזה
במיוחד שאנחנו נמצאים אחרי שמחת תורה וד’ל

כמה כסף שילמו לכם על הכתבה הזאת בושה שאתם חושבים שתקבעו מי המנהיג של הציבור הספרדי

אולי מותר לי לנחש שגם אתה הכותב יש לך איזשהו אינטרס לא ממש חיובי ביחס לרב סאלים?
טול קורה מבין עיניך

מה הקשר, אתם אלו שמשכתבים את המציאות, בנינו, הרב סלים רק הרגע בא לש”ס, לא צריך להיות נגדו בשביל לומר את האמת [גם אני לא מנהיג הדור, כן]

אני פונה לאלו מהמגיבים שלפני שכתבו דברים הנשמעים כזלזול בכבוד הגאון הרב סאלים שליט”א
אינני נמנה על תלמידיו, אבל כבר הרבה שנים שאני עוקב אחרי היהודי הזה, ואין לכם מושג על גדלותו,
ענק שבענקים, הענין הוא שענוותנותו כל כך עצומה שהוא באמת מצליח להסתיר את גדלותו, אשרי הדור שאלו מנהיגיו, דעת תורה צרופה, השקפה נקיה וטהורה, חדות, יושר, אמת, ענוה, פשטות וגאונות, אני בכלל אשכנזי אבל אם יזכו בני ספרד לקבל לעצמם כזה מנהיג – אשריהם ואשרי חלקם, ואשרי כל הדור!!

כמה שלמו לך על המעקב? זה כולל גם את הכתבה?
אם תוכל אשמח שתעקוב גם אחרי?

אינני מבין איך מעיזים לכתוב ‘הנהגה משותפת’ עם הרב יצחק, עם כל גדלותו של הרב יצחק אבל חושבני שבעניני הנהגה ברור שזקני הדור ראשי הישיבות שהעמידו תלמידים הרבה הם בעלי ההשקפה הטהורה, ע”ע הרב שך ר’ גרשון ועוד..

לא הבנתי מה רצית, כולם כאן מסבירים שהרב יצחק הוא מתלמידיו של הרב סלים [ולכן הוא בא אליו ליזדים, כן].
אבל בכל אופן פעם הבאה תכתוב יותר ברור

זכינו למנהיג אמיתי!!

לא צריך את הכתבה בשביל לדעת שהגאון הגדול מורנו ראש הישיבה הוא מנהיג הדור.

אפילו לא מצחיק

ציטוט מ”הכתבה”
אך מאידך, הרב סלים התברר כמנהיג רב עוצמה שאינו מאפשר לפוליטיקאים להוביל את הרבנים
מענין למה זה דבר שכותבים על רבנים של ש”ס, זה נשמע שהרבנים שהיו לפניו היו כאלו מסכנים שאפשר להוביל אותם.
מסכים אם מי שכתב שיש כאן ריח לא כל כך נעים.
המלצתי לכותב הכתבה – גם כשרוצים לשבח גאון גדול אין צריך להשחיר אחרים. זה שאתה יודע לכתוב לא אומר שאתה לא צריך להזהר בצורת הכתיבה.
גם אם מדובר על רבנים של “שס” שאתה לא חשוד באהבה לתנועה הזו. תזהר באיך שאתה מתבטא על הגדולים שלהם.

אני לא מכיר אף אחד. גם היום.
אבל הספיק לי לפגוש תלמידים של הישיבה. עדינים ומחונכים.
זה לא מגיע באוויר. ועל זה אני מעריץ את הרב סאלים

תכלס צודק החברה הבוגרים שלה הם ישיבע בוחר אמיתיים זה חברה כשרונים שעושים שטיגען מתוך כך ושמחה ולא צולים

כתבות חדשות באתר

הרה"ג רבי רפאל בן זקן: ברגע אחד, המשפחה הזאת איבדה את הכל!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

במקביל להעמקת הלחימה ברפיח, נמשכת הלחימה בג'באליה ובמרכז הרצועה • צפו
המסוקים שלא הופיעו והצוות שנחסם בכניסה ליישוב; ח"כ כהן חושף פרטים מיום הטבח
נדיר: הגאון הינוקא שליט"א מבקש להציל שלושה ילדים יהודיים!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

על אף התקרית של הרג אזרחים: טנקים של צה"ל מתקדמים במרכז העיר רפיח
ראשי רשויות בצפון: "אף אחד לא פנה ולא ביקר ולא סייע במשך 8 חודשים בשום דבר"
גאון ישראל מרן הגר"ד לנדו שליט"א: "זו זכות להיות חלק ממצוות פדיון שבויים"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

איך נראה שילוב זרועות מכה גלים? כש'דורסי הלילה' והדבורנים נפגשים
שר הבריאות הופרע ע"י מתפרעים, זה מה שהגיב: "טובת החטופים לא מול עיניכם"
הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

פעם רביעית - כתב אישום: נתפס נוהג ללא רישיון ולאחר שקיבל שלילה מבית המשפט
הכירו את הציצית המשודרגת: זה מה שמצאו השוטרים בחיפוש בדירה בנתניה

הכתבות המעניינות ביותר

הִילּוּלָא קַדִּישָׁא • הצדיק הנסתר ר' יוסף וולטוך זצוק"ל
שר החוץ ישראל כ"ץ לרוה"מ ספרד סנצ'ס: "אתה שותף להסתה לרצח העם היהודי"
הוֹד שֶׁבַּהוֹד • אלפים במעמד ההדלקה בחצר הקודש ויז'ניץ
ראש ממשלת ספרד: "נאשר היום הכרה במדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים"
כְּאוֹר הַחַמָּה מַזְהִיר • מעמד ההדלקה אצל הגה"צ יעקב מאיר שכטר
מירון של פתח תקוה: הדלקת ל"ג בעומר אצל האדמו"ר ממישקולץ
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
ההתרסקות של ראיסי ודליפה סודית • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
WhatsApp Image 2024-05-22 at 12.56
עובד במשרד רה"מ בשגרה; מג"ד במלחמה: "רואים אותנו רצים? רוצו לכיוון הנגדי"
WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | הצ'ולנט של החסידים לחיילים, הנס במונסי והתפילות במירון
25013
לא רק איברהים ראיסי: אלו הנשיאים וראשי הממשלות שנהרגו בהתרסקות מטוס

חדש באתר

8be930b6-921d-4bf4-9ced-5124ba2f1b45
במקביל להעמקת הלחימה ברפיח, נמשכת הלחימה בג'באליה ובמרכז הרצועה • צפו
MIDEAST ISRAEL POLITICS
המסוקים שלא הופיעו והצוות שנחסם בכניסה ליישוב; ח"כ כהן חושף פרטים מיום הטבח
.
על אף התקרית של הרג אזרחים: טנקים של צה"ל מתקדמים במרכז העיר רפיח
MIDEAST ISRAEL POLITICS
ראשי רשויות בצפון: "אף אחד לא פנה ולא ביקר ולא סייע במשך 8 חודשים בשום דבר"

גלריות

'ניץ ל''ג בעומר אשדוד פד (23)
הוֹד שֶׁבַּהוֹד • אלפים במעמד ההדלקה בחצר הקודש ויז'ניץ
''מ שכטר ל''ג בעומר פד (16)
כְּאוֹר הַחַמָּה מַזְהִיר • מעמד ההדלקה אצל הגה"צ יעקב מאיר שכטר
 ל''ג בעומר פד (2)
מירון של פתח תקוה: הדלקת ל"ג בעומר אצל האדמו"ר ממישקולץ
 ירושלים ל''ג בעומר פד (8)
וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי • ל"ג בעומר בחצה"ק ספינקא י-ם

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שְׁלִישִׁי • כותרות העיתונים – כ' באייר ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture