במאמר שפורסם לאחרונה, כתבה המחברת, אגב התבדחות למחצה, על הציות המוחלט של בעלה להוראות הכיוון הניתנות לו על ידי מכשיר הניווט שבמכוניתם. היא הבחינה שאותן הוראות ממש, הניתנות על ידה, אינן מתקבלות על ידו באותה מידה. למעשה, בעלה כלל לא אהב את הרעיון שהיא מתערבת במהלך הנהיגה שלו.
מה היה ההבדל בין הקול המכני של המכשיר לבין קולה האנושי של הרעייה? הכותבת הסבירה: כשהנהג (בעלה) פנה לכיוון הלא נכון, קולו של המכשיר פשוט ציין את הטעות והציע פעולה מתקנת. נימת הקול של המכשיר לא הכילה כל האשמה בהעדר תשומת לב, בחוש התמצאות לקוי או בכל תכונה אחרת. כל מה שהמכשיר אמר היה בנימה מתונה ונעימה. הכול היה ענייני, יעיל וממוקד מטרה.
הכותבת סיימה במסקנה שניתן ללמוד ממכשיר הניווט כמה לקחים בתקשורת בינאישית.
את הקטע קראתי בספר לשון מרפא מאמר 93, והוא עורר אותי לחשיבה על הצמתים בעסק שיש בהם חשיבות גדולה לתקשורת בין אישית חיובית ובריאה, 100% מהפעולות בעסק מתבצעות באמצעות תקשורת. אבל אז הדברים מתחילים להשתבש ואנו מקבלים: חוסר הבנה, חוסר הסכמה, משברים וקשיים בניהול זמן, כעסים ומריבות, חוסר שיתוף פעולה.
הטבע האנושי שקיים בנו וקיבלנו אותו מהבורא במתנה: שאנחנו מחפשים דרכים להתחבר לבני אדם אחרים. לפעמים זה כדי להשיג מהם משהו (כמו נניח בפגישת עסקים), לפעמים זה פגישת מכירות בה נרצה שהלקוח ירכוש את המוצר שלנו, לפעמים בבית, במערכות יחסים אישיות ועוד.
העקרון הבסיסי אותו יש להבין הוא שבני אדם הם שונים אחד מהשני ועל מנת להתחבר טוב לאדם שמולכם, עלינו להתקרב לעולם שלהם, להתנהגות שלהם ולשפה שלהם.
דמיינו את הרעיון הבא: טסתם למדינה אחרת ואתם רוצים להיעזר בשאלה בתושב מקומי. אתם לא תבקשו ממנו הרי לעבור לדבר בעברית, אלא אתם תדברו בשפה המקומית שלו ואם אינכם יודעים אותה, אתם תעשו כל מאמץ כדי לגרום לו להבין אתכם. אתם לא תצעקו עליו אם הוא לא יבין, לא תכעסו עליו, אלא תקבלו את העובדה שהוא לא מבין ואם זה ממש חשוב לכם, אפילו תתאמצו יותר כדי לגרום לו להבין.
אם הרעיון ברור לכם כשמדובר במדינה אחרת, חשוב שתדעו שזה בדיוק אותו דבר אפילו אם אנחנו דוברים את אותה שפה. בני אדם אינם זהים ואם אתם רוצים להשיג משהו מאדם אחר, עליכם להתאמץ ולדבר “בשפת המדינה שלו” כדי לרתום אותו לדבר אותו אתם רוצים להשיג. וזה סוד גדול להצלחה בעסק שלנו, להכיר את הצורך של הלקוח הוא הקולגה ולדבר על אזור הנוחות שלו.
הכותב הוא צבי סילבר, מנכ”ל “מיומנות”. 054-7-876-901