היום 6 ימים לעומר

אבל בוושינגטון הבירה: זקן רבני הקהילה הצדיק ר’ חיים הערצל קראנץ זצ”ל

מארצות הברית מגיעה הבשורה הקשה על פטירתו של הצדיק הרב חיים הערצל קראנץ זצ”ל זקן רבני וושינגטון הבירה והסביבה / ביתו היה תל תלפיות לכל נזקק ונצרך, הקים מקום תורה בתי כנסיות ובתי ספר וישיבות למען תושבי המקום ורבים השיב מעוון / זכה להיות מחותנו של מרן הגר”ח גריינימן זצ”ל, שאיתו היה בקשר אדוק כל השנים / כל הפרטים מסיפור חייו המרתק וזמני ההלוויה
  • השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח>>

    תוכן מקודם

  • "מדוע יש אנשים שמשקיעים בשעונים ועטי יוקרה ?

    תוכן מקודם

  • אוכלים קרטון בפסח? כנראה שלא, למה הקרטון צריך להיות כשר לפסח?

    תוכן מקודם

  • הכסף שיעשה לכם פירות

    תוכן מקודם

  • המזגן נכבה בסעודת השבת? לדעת להכריע - בלי להזיע!

    תוכן מקודם

  • גם מחזיקים את התורה וגם קמחא דפסחא מצטרפים עכשיו

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

אמש (שלישי, י”ד טבת) בשעות אחה”צ שעון ישראל, הגיעה הבשורה הקשה מארה”ב על פטירתו של הצדיק רבי חיים הערצל קראנץ זצ”ל, זקן רבני וושינגטון הבירה והסביבה, שהפריח בחייו את המקום להיותו מקום תורה ותפילה, לקרב את תושבי המקום לאביהם שבשמיים, ורבים השיב מעוון.
עוד משחר ילדותו היה מלא ביראת השם, ועשה כל שביכולתו למען הזולת, בילדותו התייתם מאביו ר’ ברוך אריה לייב קראנץ שנפטר מהמחלה בגיל צעיר, ומשם עלה והתחנך בעניות עצומה בישיבת תורה ודעת ובישיבת טעלז בקליבלנד .
היה מקורב ביותר למורו ורבו הגאון הצדיק ר’ הרב אליהו מאיר בלוך זצ”ל שהיה ר”מ בישיבת טעלז בליטא ולאחר מלחמת העולם השנייה מייסד וראש ישיבת טעלז בקליבלנד, אוהיו, ארצות הברית.
לאחר נישואיו הגיע לסילבר ספרינג – מרילנד שבוושינגטון הבירה, למקום שומם מתורה אך מלא ביהודים תמימים, והקים שם אימפריית ענק של מוסדות ותלמודי תורה ובתי ספר לבנות, כשהפריח את המקום שהיה די שומם – למעצמה לאידישקייט, עד שכיום המקום עם מאות משפחות שומרי תורה ומצוות, על אף שהגנים ובתי הספר עלו לו הון רב להחזיקם ולטפחם, היה עושה הכל כדי שהמקום יפרח, ושיגדלו לשם ולתפארת, וכששוחחו עמו על ההצלחה במוסדותיו היה אומר שאין לו רווח רק חובות, והוא עושה רק לשם שמיים כדי שהילדים האלו יגדלו בחינוך של יהדות.
היה דואג לכל יהודי באשר הוא, וכולו היה מלא חסד ונתינה ללא גבולות, היה מגיע תמיד מעשרה ראשונים לבית הכנסת, עוד מימי בחרותו, עד לימיו האחרונים ממש.
בהיותו רב הקהילה, השקיע רבות בבית הכנסת ובפעילות לילדי המקום ותושבי האזור, זאת כדי שיבואו המתפללים והלומדים לשאוב רוחניות והתעלות בבתי המדרשות.
מידת הענווה שלו הייתה מן המפורסמות, כששאל אותו נכדו למה הוא לא קונה רכב חדש וטוב, ענה לו סבו שכיון שהוא רב קהילה, אם יהיה לו רכב טוב אז יגידו שהוא לקח את זה מהקופה של הבית כנסת, וזה חילול השם.
קיים מצוות פדיון שבויים בגופו ובממונו עשרות בשנים, כשדאג מאד להרבה אסירים יהודים לשחרר אותם במאמצים מרובים, על אף הקשיים מול בתי המשפט בארצות הברית, היה טורח רבות עבורם והיה מבקר אסירים בכלא ודואג שלא יחסר להם מאומה, והוא זה שדאג לאישורים להכניס אוכל כשר לבתי הכלא בארצות הברית.
עזר להמון חולים מארץ ישראל לקבל טיפולים חינם או בהוזלה משמעותית אצל טובי הרופאים בארה”ב ובהיותו מקורב לממשל דאג כל הזמן לטובת הציבור החרדי.
מפורסם הסיפור עם מרן הגר”מ פיינשטיין זצוק”ל שפנה אליו בעקבות שנעצרו כמה בנות במדינת ישראל על אי גיוסן לצבא, וכששמע זאת הרב המנוח, הלך לקונגרס והחתים עשרות חברי קונגרס על כך שיש לשחרר במיידית את הבחורות שיושבות בכלא בישראל על לא עוול בכפם, ודאג להעביר את המכתב לשגריר ישראל בארה”ב והבנות שוחררו מייד.
כל חייו עזר לשבורי לב ודכאי רוח, באחד המשפטים המפורסמים בבית המשפט הגדול בארה”ב, התקיים דיון נגד ישראלי שזייף דולרים בארצות הברית, והלכו לשפוט אותו לעשרות שנות מאסר, ובא הרב קראנץ זצ”ל לשופטת וניסה לדבר על ליבה באומרו שכדאי לעשות חשבון שהחזקתו כאסיר בארה”ב תעלה למדינה עשרות מיליוני דולרים, ואמר לה, אדם שעשה כזה עוול למדינתינו נשלם עליו כל כך הרבה כסף???, בא נגרש אותו ונאסור עליו כניסה למדינתינו לנצח, ולא נבזבז את כספינו על אדם שאינו אפילו אזרח, והשופטת קיבלה את דבריו ושחררה את הנאשם.
מעולם לא קנה דבר חדש לעצמו, כל דולר שהיה לו היה נותן לנזקקים או לבני משפחתו. תמיד היה נותן את כל מה שיש לו בארנק לנזקקים, לא קנה לעצמו אפילו נעליים חדשות, הנעלי שבת שלו קנה אותם לפני 50 שנה במכירה של יד שנייה.
היה דן לכף זכות את הרחוקים מהיהדות ותורמים לבתי כנסיות ואמר שבמי שברך בשבת מתפללים גם עליהם בנפרד כי אומרים ומי שמיחדים בתי כנסיות לתפילה ואחר כך אומרים ומי שבאים בתוכן להתפלל, הרי שמתפללים על האנשים שמייחדים בנפרד.
היה לו קרקע גדולה בחצר בית הכנסת וכשביקשו לו שימכור חלק עבור בנין בית הכנסת חדש הסכים לקלקל לו את המגרש כדי לתת מקום לאברכים בני תורה.
זכה להיות מחותן עם מרן הגר”ח גריינימן זצ”ל, ובנו של הגר”ח זצ”ל יבדלחט”א הגאון רבי נחום גריינימן שליט”א בעל ה’מנוחת אמת’ על הש”ס ומרבני שכונת רמת שלמה הוא חתנו הגדול. הרב ר’ הערצל זצ”ל היה כל חייו נועץ עם מרן הגר”ח זצ”ל בכל ענייני הקהילה וחייו הפרטיים. כאשר הגר”ח העריכו מאד על פועליו הכבירים למען האידישקייט בארה”ב, והתבטא עליו שר’ הערצל הוא כ”כ טוב שאינו יודע כמה טוב הוא.
זכה שנכדותיו נשואות למשפחות מיוחסות וצאצאי גדולי התורה, ובראשם צאצאי הגאון הגדול רבי אליעזר מנוח פלצינסקי זצ”ל, צאצאי הגה”צ רבי אליהו לופיאן זצ”ל, הגאון הגדול רבי יהודה שפירא זצ”ל תלמידו של מרן החזו”א, ונכדתו שנשואה לנכדו חביבו של הגאון הגדול רבי אהרן פלדמן ראש ישיבת נר ישראל בבולטימור, מרילנד, וחבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בארצות הברית.
בהלוויתו שיצאה אמש מבית מדרשו בסילבר ספרינג – מרילנד בראשות הגאון הגדול רבי אהרן פלדמן שליט”א, השתתפו מאות מתושבי המקום ואנשי קהילתו, כשלאחר אמירת התהילים בבכי רב, נפתחה שורת ההספדים על ענק הרוח שזכה בחייו להקים מקום תורה שמשפיע על כל הסביבה.
עין לא נותרה יבשה כשספד לו מחותנו וידידו הגאון הגדול רבי אהרן פלדמן שליט”א אשר ציין את מידת החסד העצומה שהיתה בו לכל נזקק, ואת זכויותיו הרבים.
עוד ספד לו הגר”א לופיאנסקי שליט”א חתנו של הגאון הגדול רבי בייניש פינקל זצוק”ל שהרחיב איך זכה המנוח להפריח את השממה באזור והקים מכלום מקום תורה ענק.
אחריו ספד לו הרב פרנק שליט”א שציין שהרב קראנץ עזר להם ביותר בפתיחת בית הכנסת לאברכים ממש ליד, למרות שזה כביכול יכל להזיק לבית הכנסת שלו הקיים, ואף נתן להם מהשטח שלו עבור זה.
עוד ספדו לו בנו וחתנו וצאצאיו אשר עמדו כל המספידים כאחד, על היותו האדם השלם בבין אדם לחברו, ותיארו כיצד בכל עת ובכל מצב היתה צהלתו על פניו.
ארונו יגיע בהמשך היום לארה”ק, ומסע ההלוויה יתקיים בשעה 20:00 (משוער) מבית הלוויות שמגר ירושלים לחלקת אגודת אחים אנשי אמריקה בהר הזיתים. זכה המנוח והותיר אחריו דור ישרים מבורך ההולכים בדרך ה’, צאצאים הממשיכים את דרכו.
תהא נשמתו צרורה בצרור החיים אמן.
בסנדקאות לנינו בבית מדרשו בוושינגטון
עם מרן הגר”ח גריינימן זצ”ל ויבדלחט”א הגר”ד לנדו שליט”א, נראה מאחור חתנו הגאון רבי נחום גריינימן שליט”א.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

כתבות חדשות באתר

מה ליפא לא מצא בשום פינה בבדיקת חמץ?
ערב החג: השר גלנט שולח 5 מתיישבים למעצר מנהלי ממושך; בהתיישבות זועמים
כוחות אוגדה 99 החלו במשימות ההגנה וההתקפה ברצועת עזה • צפו
כשתשב סביב שולחן החג ולא יחסר לך כלום, מה יהא עליהם?
אילון מאסק שיתף סרטון שהזהיר מטרוריסטים שייצאו מאירופה - וחולל סערה
סמוטריץ' מאיים על נתניהו: "לממשלה בראשותך לא תהיה זכות קיום"
רבה של באר שבע בבקשה אישית: "אין לו דברים בסיסיים כדי להתחתן"
הרב שמואל אליהו: זאת התפילה שיש לומר בעת חסימת הסיוע לעזה
אחרי שנפצע בתאונה: דרישה לפתיחה בחקירה פלילית נגד בן גביר
מיוחד לזמן מלחמה: סגולה עתיקה לשמירה מכל רע
"עסקה שלא כוללת את כל החטופים תסכן את חייהם של עשרות חטופים שיאבדו את הסיכוי"
קן הטרור של ה'עבסנים': איך הסתיים שבוע מארבים אחד בחיסול 54 מחבלים?

הכתבות המעניינות ביותר

עריכת השולה"ט לכבוד הרגל בחצה"ק שבט הלוי
הקבלת פני רבו ולחיים טיש בחצה"ק קאמרנא
המונים בהקבלת פני רבו למרן הראשל"צ הגר"י יוסף • גלריה
בפעם ה24: מעמד אדיר של אלפי תשב"ר באמירת שיר השירים בירושלים
'ליל הסדר התימני' נערך לראשונה בבית שמש • סיקור ותיעוד
המונים בהילולת בבא מאיר זיע"א במחיצת בנו האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp Image 2024-04-26 at 08.35
המטה, הטעות, העזיבה והאיומים: רונן צור עונה על כל השאלות הקשות | ראיון בלעדי
WhatsApp Image 2024-04-24 at 11.03
"כשיותם נחטף גיליתי את הכוח באמונה": איריס חיים בשיחה על חוסן ועוצמה
WhatsApp Image 2024-04-25 at 11.16
המקובל הצעיר שסוחף ומדהים את ציבור ה'מבקשים' ושוחרי ה'מויפתים' | שיחה
WhatsApp Image 2024-04-25 at 10.59
מיוחד: כל מה שרציתם לשאול את שי גראוכר • ראיון נטול כפפות

חדש באתר

DOCZAHI@GMAIL
עריכת השולה"ט לכבוד הרגל בחצה"ק שבט הלוי
 פסח תשפד (4)
הקבלת פני רבו ולחיים טיש בחצה"ק קאמרנא
''י יוסף הקבלת פני רבו (23)
המונים בהקבלת פני רבו למרן הראשל"צ הגר"י יוסף • גלריה
 השירים מעמד ילדי ישראל פסח פד (4)
בפעם ה24: מעמד אדיר של אלפי תשב"ר באמירת שיר השירים בירושלים

גלריות

DOCZAHI@GMAIL
עריכת השולה"ט לכבוד הרגל בחצה"ק שבט הלוי
 פסח תשפד (4)
הקבלת פני רבו ולחיים טיש בחצה"ק קאמרנא
''י יוסף הקבלת פני רבו (23)
המונים בהקבלת פני רבו למרן הראשל"צ הגר"י יוסף • גלריה
 השירים מעמד ילדי ישראל פסח פד (4)
בפעם ה24: מעמד אדיר של אלפי תשב"ר באמירת שיר השירים בירושלים

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – י"ז בניסן ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture