סיפורי עדות מרגשים על הגאון רבי דב קוק שליט"א, חושפים את עומק עמלו בתורה ואת ביקורתו העצמית הנוקבת. למרות התמודדותו עם מיחושים קשים, המשיך ראש הישיבה לדרוש מעצמו מסירות נפש יומיומית, תוך שהוא מזהיר מפני ה"שיתוק" הרוחני שהיצר הרע מנסה להטיל באדם באמצעות הייאוש.
לפני מספר חודשים, בעת שסבל הגר"ד קוק ממיחושים קשים וממושכים, שאל אותו תלמיד שאלה תורנית. בתגובה, הגיב ראש הישיבה בתמיהה עצמית נוקבת, באמרו כי אינו יכול להשיב לשאלה כיוון שלא הרגיש שמסר נפש על לימוד התורה באותו היום. הוא תיאר בפני השואל תחושת "שיתוק" המשתלטת על האדם כשהוא משתמש בחולשה גופנית כתירוץ לפטור מהעמל הנדרש, והדגיש כי זהו הניסיון הקשה ביותר שהיצר הרע מציב בפני עובד ה'. הדברים נאמרו דווקא בעת שמרן סבל מדלקת ריאות קשה ושיעולים עמוקים, ובכל זאת לא הסכים להקל מעל עצמו בעול לימוד התורה.
דמותו של מרן כמי שחי את התורה ללא פשרות מתגלה גם מסיפור נוסף, שסיפר אברך בציון ר' מאיר בעל הנס. כאשר ביקש האברך לשאול שאלה בפסוקי התורה בשבת קודש, השיב לו מרן כי ישיב על כך בסעודה שלישית, אך הוסיף בגילוי לב: "אם לא למדתי יומיים ברצף, אני לא מצליח לדבר בסעודה שלישית".
הסיפורים הללו מהווים אות ומופת לרבים, המבקשים לשאוב כוח מעמלו של מרן. עבור התלמידים והציבור הרחב, הנהגתו של הגר"ד קוק משמשת מראה לחיזוק בעמלה של תורה, מתוך תפילה ותקווה לראותו שב בקרוב לעבודת הקודש במלוא כוחותיו, כפי שהיה רגיל מאז ומעולם.




















