בעולם

המחוסל והזירה

אדריכל הטרור: ממייסדי אל-קאעידה והיורש של בן לאדן – איימן א-זוואהירי

מנהיג אל-קאעידה חוסל בפעולה באפגניסטן, בתום 71 שנות טרור • מהשתתפות ברצח נשיא מצרים, דרך רופא השיניים של הטרוריסטים, עד לשותפות בהגהת ארגון הטרור הגדול בעולם • אחרי חיסולו מורו, ירשו – עד לחיסול • פרופיל טרור
  • הפוסק הזדעזע ממראה עיניו: כך מתגוררת משפחה ברוכת ילדים אצלו בשכונה

    תוכן מקודם

  • מרתק! הדרכים של מנהלי העמותות לגיוס הכספים

    תוכן מקודם

  • השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח>>

    תוכן מקודם

  • אז איך לימון קשור לפסח? לחצו וגלו>>

    תוכן מקודם

  • רב בתפוצות? בא לקבל כושר מהרבנות הראשית לישראל

    תוכן מקודם

  • רוצה להגיע רגוע לחתונה של הילד שלך?

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, חשף בלילה שבין שני לשלישי כי במהלך סוף השבוע ארה”ב חיסלה את מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי בקאבול, בירת אפגניסטן. לדברי ביידן, הפעולה שמה קץ “למסע הרצח והאלימות נגד אזרחים אמריקאים”.

בניגוד לאוסמה בן לאדן, קודמו, היה איימן א-זוואהירי הרבה פחות מוכר לציבור ברחבי העולם. בעוד בן לאדן הפך בעיני רבים לפנים והשם של הטרור העולמי, במיוחד לאחר אסון התאומים ב-11 בספטמבר 2001, יורשו, אל-זוואהירי, היה הרבה פחות כריזמטי, מוכר ופעיל. בהתאם, ארגון אל-קאעידה תחת הנהגתו היה הרבה פחות פעיל במערב, במידה שרבים אף שכחו מקיומו.

בשנת 2011, לאחר חיסולו של אוסמה בן לאדן, נכנס לנעליו איימן א-זוואהירי, שנחשב למוח המבצעי של פיגועי 11 בספטמבר. “א-זוואהירי היה מספר 2 של בן לאדן. הוא היה מעורב במתקפת 11 בספטמבר ואחראי לרצח אלפי אמריקאים ופעולות טרור נוספות”, אמר ביידן בהצהרתו. “הצדק נעשה ומנהיג הטרור הזה לא איתנו יותר”.

71 שנות טרור

כבר מגיל צעיר אימץ א-זווהירי לעצמו את האסלאם הסוני הקיצוני והאסלאמיזם, וכשהיה בן 14 הצטרף לארגון האחים המוסלמים והושפע רבות מסייד קוטב. שנה לאחר מכן, ב-1966, לאחר שנשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר הוציא את קוטב להורג, אימץ א-זווהירי לעצמו כמורה רוחני את הטרוריסט הקיצוני עבדאללה עזאם, כפי שעשה גם בן לאדן. באותה תקופה החל בלימודיו האוניברסיטאיים וכלפי חוץ היה נראה כי זנח את רעיונותיו המהפכניים. הוא סיים בהצטיינות לימודי רפואה והחל להתמחות בכירורגיה כללית בבית החולים האוניברסיטאי בפקיסטן.

ב-1980, איימן א-זוואהירי היה רופא צעיר בשכונת עוני בקהיר, כשקיבל הצעה לטפל בלוחמים האיסלמיים שנלחמים בכוחות הסובייטים באפגניסטאן, הוא נענע לה וגילה את הטרור. את מה שראה שם כינה “מסלול אימונים שמכין צעירים ג’יהאדיסטים מוסלמים לפתוח בקרב המתקרב מול הכוח שצפוי לשלוט בעולם: אמריקה”.

א-זוואהירי נפגש עם בן לאדן, מנהיג מוג’הידין בעל שם שעזב גם כן משפחה אמידה כדי להצטרף למלחמה באפגניסטאן. ב-1981 הוא נכלא בשל מעורבותו בהתנקשות בנשיא מצרים אנואר סדאת לאחר הסכם השלום עם ישראל. “אנחנו רוצים לדבר עם כל העולם”, אמר בריאיון ששודר מבית הכלא. באותה התקופה, א-זוואהירי כבר היה טרוריסט שקשר קשר להפלת הממשלה המצרית במשך שנים, וביקש להחליפו בשלטון אסלאמי פונדמנטליסטי. הוא אישר בגאווה את חיסולו של סאדאת, לאחר שהמנהיג המצרי הסכים לשלום עם ישראל.

א-זוואהירי ובן לאדן

א-זוואהירי זוכה במשפט, אך שהה שלוש שנים במאסר בגין החזקת אקדח ללא רישיון. לאחר ששוחרר הגיע לאפגניסטן, והצטרף למלחמה נגד צבא ברית המועצות במדינה. באותם ימים הכיר הרופא הצעיר את בן לאדן, ומאז פעלו השניים בצוותא. הוא ליווה את בן לאדן במשך שנים ארוכות, כולל במשך פעילותו בסודאן וביסוס מעמדו של ארגון אל-קאעידה בזירה הבין-לאומית.

א-זוואהירי ובן לאדן הודיעו בתחילת 1998 על ייסודה החזית האיסלמית העולמית של הג’יהאד נגד היהודים והצלבנים – ארגון שאיחד את הג’יהאד האיסלמי המצרי ואל קאעדה. א-זוואהירי ובן לאדן חתמו על פתווה שלפיה “הריגה ולחימה באמריקנים ובבעלי בריתם, אזרחים או חיילים, היא מחויבות של כל מוסלמי”.

הוא פעל בארגון מראשית הקמתו, היה חבר בכיר במועצת השורא שלו, ושימש כסגנו של אוסאמה בן לאדן עד לחיסולו. רבים ראו בו את ה”מוח האמיתי” וה‏אסטרטג של אל-קאעידה, אשר תכנן רבות מפעולות הטרור שבוצעו.

הירושה

כחודש וחצי לאחר הריגת בן לאדן, אישר גורם בממשלת ארצות הברית, כי א-זוואהירי מונה למנהיג החדש של אל-קאעידה, ובכך הפך לטרוריסט המבוקש בעולם.

בעקבות זאת, נאלץ א-זוואהירי לעבור ממקום למקום והצליח להתחמק בקושי ממתקפה אמריקאית באזור ההררי טורה בורה באפגניסטאן, עם זאת אישתו וילדיו נהרגו.

בעשור האחרון התמודד א-זוואהירי עם עליית דאעש, ולאחר שארגונו איבד את ההגמוניה בקרב האיסלאמיסטים הקיצוניים יצא בקלטת ב-2017 נגד “מסע השקרים” של דאעש ומנהיגו דאז, אבו בכר אל-בגדדי.

לאורך השנים הוא נעלם מן העין במידה מסוימת, הקפיד להפיץ נאומים ודרשות מוקלטים ובהם העביר בעיקר מסרים דתיים. ההופעה הציבורית האחרונה שלו היתה הקלטת אודיו שפורסמה ב-13 ביולי בערוץ של אל קאעדה.

המרדף

א-זוואהירי היה ברשימת הטרוריסטים המבוקשים בעולם של ה-FBI, מאז פרסום הרשימה לראשונה באוקטובר 2001, ועל ראשו הציבה ארצות הברית פרס של 25 מיליון דולר. ב-1999 דן אותו בית המשפט במצרים למוות בהיעדרו.

באותה שנה פגעו טילים במחנות אימונים של אל-קאעידה באפגניסטן. הן בן לאדן והן א-זוואהירי נמלטו ללא פגע. על פי דיווחים שונים, רעייתו של א-זוואהירי ושלוש מבנותיו נהרגו בהפצצה על העיר קנדהאר בדצמבר 2001.

בשנת 2006 ביצעו כוחות ארצות הברית תקיפה בסמוך לגבול פקיסטן-אפגניסטן שנועדה לפגוע בא-זוואהירי, אך הוא לא נפגע. בתקיפה זו נהרגו לפחות 18 אזרחים שלא היו מעורבים בלחימה. גם בשנים שלאחר מכן תקפה ארצות הברית יעדים שנועדו לפגוע בא-זוואהירי אך נהרגו בהם אזרחים לא-מעורבים.

מודעת המבוקשים

ב-2008, התפרסמו דיווחים על כך שא-זוואהירי נהרג או שהוא גוסס, אך בכירים במטה ללוחמה בטרור האמריקאי מסרו כי אין עדויות לכך שהותקף או נהרג, ודיווחים אלה הופרכו. ארגון הטליבאן הכחיש גם הוא את הדיווחים הללו. בספטמבר באותה שנה, הודיע צבא פקיסטן כי כמעט ולכד אותו. לאחר שנאסף מידע על כך שהוא ואשתו נמצאו בצפון-מערב המדינה פשט כוח פקיסטני על האזור אך לא הצליח לאתרו.

בשנה שעברה פרסם אל-קאעידה סרטון של א-זוואהירי לציון 20 שנה לפיגועי 11 בספטמבר, שאחת ממטרותיו הייתה להפריך את השמועות על מותו של א-זוואהירי. מאז 2020 נפוצו שמועות שלפיהן א-זוואהירי מת ממחלה כלשהי, שמועות שהוכחו השבוע כשקריות.

שובל של דם

מתקפת הטרור הראשונה נגד ארצות הברית יצאה לפועל על ידי אל-קאעידה ב-1999 בפיגועי התאבדות בשגרירויות ארצות הברית בקניה וטנזניה בהן נהרגו יותר מ-200 אנשים ויותר מ-5,000 נפצעו.

לאחר מכן הגיעה מתקפת הטרור על אוניית USS Cole בתימן באוקטובר 2000, כשמחבלים מתאבדים בדוגית פוצצו אותה, הרגו 17 מלחים אמריקאים ופצעו 39.

השיא של מתקפות הטרור הגיע ב-11 בספטמבר 2001, כאשר קרוב ל-3,000 בני אדם נהרגו במתקפות על מגדלי התאומים בניו יורק, בפנטגון ומטוס רביעי התרסק בשדה בפנסילבניה.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

3 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

טוב הכלב המת ……….

ימח שמויניק

כל הכבוד,בראבווווווווווווווווווווווווווווווווווו

כתבות חדשות באתר

עמוד צלותהון דישראל יתפלל עליכם: "ניצול ממיתה משונה ואל ימשלו בו אויביו"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

התעלומה נמשכת: התיעוד מעיראק סותר את הגירסה האיראנית לתקיפה • צפו
כוחות הביטחון פתחו במבצע בטול כרם; ארבעה לוחמים נפצעו - מחבלים חוסלו
פסק הלכה: "יזכו להיכנס לחג הפסח בהרחבה ובשמחה"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הדרמה במשפט נתניהו: עמית סגל עם הציטוטים - וההסבר: איפה התקשורת?
מקורבו של נתניהו מסביר את התקיפה: "המסרים יותר חשובים מההתלהמות"
עולם התורה בסכנה! כל אחד לוקח על עצמו להחזיק לפחות עמל בתורה אחד בחג הפסח
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

"דרדל'ה": בן גביר צייץ רק מילה אחת וגרר תגובות מהשרים ומאיראן
הקונספירציה החדשה: "קבוצות הקשורות למוסד שיגרו כטב"מים מתוך איראן"
כנגד שלושה משקיעים: מנכ"לית חברת הנדל"ן בפיצוח מדהים
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

דקות לאחר השיגור לאשקלון, 215 תקפה את המרחב. צק"ח הנח"ל ממשיכים בלחימה
אחרי מרדף משטרתי: שלושה תושבי ג'נין נעצרו בצפון הארץ • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

הרב מנחם מענדל עמאר עם שירי חב"ד: ניגון שמחה - קנז
אלוף הגיטרה ארי אטינגר בביצוע מרגש: "שבורי לב"
מהבעש"ט עד בוסטון: מחרוזת ניגוני 'קרב יום'
משה יעקב בן ארויה בסינגל חדש: רק רחמים
רבה של אור יהודה עם רעיון מיוחד לפרשת מצורע • צפו
איפוק - הכנה לפסח זכר לשבת הגדול • הרב יחיאל מאיר צוקר • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
אלימות משטרתית ואירוע היסטורי • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | מחוות החילוני לגור, התדהמה ב'התקווה', והתוכניות בחסידות לאחר הכנס ההיסטורי
WhatsApp Image 2024-04-07 at 19.02
"בבוקר חיפשתי את אבא והוא לא היה, אמא אמרה שהוא נעצר"; משכן מחכה לאריאל
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
עיר הקופים ועיר השממה • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע

חדש באתר

‏‏לכידה
הרב מנחם מענדל עמאר עם שירי חב"ד: ניגון שמחה - קנז
‏‏לכידה
אלוף הגיטרה ארי אטינגר בביצוע מרגש: "שבורי לב"
‏‏לכידה
מהבעש"ט עד בוסטון: מחרוזת ניגוני 'קרב יום'
photo1713516006 (3)
התעלומה נמשכת: התיעוד מעיראק סותר את הגירסה האיראנית לתקיפה • צפו

גלריות

הגר''מ וועכטער אצל תוא''י ותו''א (6)
על מה התפלפל הגאון מחב"ד עם האדמו"רים מתולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק?
הגרא''א בידרמן אפיית מצות (10)
גלריה: המשפיע רבי אלימלך בידרמן באפיית מצות
הגר''מ שטרנבוך דרשת שבת הגדול (14)
שׁוֹאֲלִין וְדוֹרְשִׁין • אלפים השתתפו בדרשת שבת הגדול של מרן פוסק הדור
סאסוב אפיית מצות (14)
לַחְמָא עַנְיָא • האדמו"ר מסאסוב באפיית מצות

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – י"א בניסן ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture